Shiva

Tylko jedna droga jest prawdziwa - droga do Boga. " Prawdziwym interesem wszystkich żywych stworzeń – w istocie, celem życia – jest powrót do domu, do Boga. Jest to korzystne dla nas samych, naszej żony, dzieci, uczniów, przyjaciół, rodaków i całej ludzkości. Ruch świadomości Kryszny może udzielić wskazówek względem zarządzania, dzięki któremu każdy będzie mógł wziąć udział w czynnościach świadomych Kryszny i osiągnąć ostateczny cel." - 07.15.65 Zn.
Awatar użytkownika
John
Posty: 511
Rejestracja: 16 maja 2008, 14:09
Lokalizacja: Opolskie

Shiva

Post autor: John » 05 kwie 2009, 21:21

Mam pytanie skąd mogę dowiedzieć się czegoś więcej o Panu Shivie ??
I co znaczą słowa ,,Om Namah Shivaaya" ??
Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare Hare

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 06 kwie 2009, 13:55

Mnóstwo informacji na temat Pana Sziwy znajdziesz w książkach Śrila Prabhupada. Mantra "Om namah Sivaya" oznacza "oddaję cześć (lub składam pełne szacunku pokłony) Panu Sziwie".

Poniżej cytuję post z rozmowy z polskim Sziwaitą, który zawiera kilka podstawowych informacji o Panu Sziwie wyszukanych w książkach Śrila Prabhupada:

"Czy wiesz, że:

- Pan Sziwa jako daivatam mahat (największy z półbogów - ŚB 4.2.2) posiada swoją własną Wajsznawa sampradayę (łańcuch sukcesji mistrzów duchowych i uczniów wielbiących Visznu/Krysznę) zwaną także Wisznu Swami Sampradaya.

- Pan Śiva jest najlepszym i najdoskonalszym ze wszystkich wielbicieli Pana Kryszny, co potwierdzają wedyjskie pisma święte mówiąc: Vaisnavanam yatha sambhuh (ŚB 12.13.16) i zgodnie z Bhagavata Puraną 6.3.20-21 jest uważany za jednego z dwunastu największych autorytów i znawców bhagavata-dharmy czyli transcendentalnych zasad religijnych służących podporządkowaniu się i rozwinięciu miłości do bhagavana Śri Kryszny.

- W Padma Puranie Pan Śiva wypowiada następujące słowa do swej małżonki Parvati: aradhananam sarvesam visnor aradhanam param - "ze wszystkich metod wielbienia, najlepszym jest wielbienie Wisznu (Kryszny)".

- Bhagavad-gita 11.22 opisuje, że Pan Śiva razem z innymi półbogami spoglądają w zdumieniu na osobę Najwyższego Pana Kryszny.

- Pan Śiva jest guna-avatarem Pana Kryszny, który poprzez niego, w pośredni sposób, wiąże się z guną ignorancji w celach cyklicznego niszczenia świata materialnego (ŚB 1.2.23).

- "Pan Śiva jest towarzyszem energii zewnętrznej; tak więc jest on zaabsorbowany materialną cechą ciemności. Pan Wisznu jest transcendentalny w stosunku do mayi i cech mayi, dlatego jest On Najwyższym Osobowym Bogiem." (CC. Madhya 20.311).

- Odrębna kategoria w której znajduje się Pan Śiva zwie się Śiva-tattvą. Pan Kryszna jest źródłem wszystkich tattv i posiada 64 transcendentalne atrybuty, które składają się na 100%-ową całość. Zgodnie z analizą wielkiego transcendentalisty Śrila Rupy Gosvamiego w Bhakti-rasamrta-sindhu, kategoria Wisznu-tattva posiada 93% tych atrybutów, Śiva-tattva 84% tych atrybutów, a jiva-tattva może co najwyżej posiadać 78% tych atrybutów (pełne 78% posiada tylko Pan Brahma).

-"Dzięki noszeniu na swej głowie świętych wód Gangesu, którego źródłem jest woda obmywająca lotosowe stopy Pana, błogosławiony Pan Śiva staje się jeszcze bardziej błogosławiony. [...]" (ŚB 3.28.22)

- itd., itp."

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 06 kwie 2009, 14:02

Poniżej znajdziesz fragment wykładu na temat Pana Sziwy. Źródła niestety nie pamiętam.

"Dzisiaj świętujemy Maha Śivaratri, boskie pojawienie się jednej z największych osób w całym stworzeniu, Pana Śivy. Słowo „Śiva” oznacza pomyślny. Pan Śiva jest przedstawiony w autentycznych pismach świętych jako zasadniczo będący nieróżnym od Najwyższej Osoby Boga, Visnu. Jest opisane w Brahma Samhicie, że w bardzo początkowym stadium tworzenia materialnego kosmosu, Pan Visnu w celu rozszerzenia warunków dla żyjących istot, spojrzał w kierunku materialnego kosmosu. Uosobienie owego spojrzenia stało się Panem Śivą.

Chociaż zasadniczo nie ma różnicy pomiędzy Panem Śivą, a Panem Visnu, Pan Śiva nie może całkowicie działać jako Pan Visnu. Istnieje wspaniała analogia ofiarowana w Brahma Samhicie poprzez Samego Pana Brahmę. W wersecie 45, Pan Brahma mówi, że mleko jest zamieniane w jogurt poprzez działanie kwasów. Ten jogurt nie będzie już nigdy mlekiem w jednym ze znaczeń.

Taka jest pozycja Pana Śivy- Jest On Panem Visnu w pewnym sensie, ale nie jest Panem Visnu w innym sensie. Dlaczego? Ponieważ Pan Śiva wchodzi w bezpośredni kontakt z materialnym stworzeniem (Mayą), które jest iluzoryczną energią Krsny. Aby aktywować kosmiczną potencję (Mayę) i stworzyć wszystkie składniki dla utrzymania żywych istot, Pan Visnu przybiera formę Pana Śivy.

Interesującą rzeczą jest, gdy zauważymy, że choć Pan Śiva jest zasadniczo nieróżny od Pana Visnu, jest On także gloryfikowany jako największy z vaisnawów (wielbiciel Pana Visnu). Jego pozycja jest bardzo specjalna. Nie należy on całkowicie do kategorii Osoby Boga, Pana Visnu, ani też nie jest On zwykłą żyjącą istotą taką jak my. Jest on usytuowany pomiędzy nimi i zajmuje bardzo szczególną pozycję Śiva-tattvy (nie Visnu-tattvy czy też jiva-tattvy).

Dosyć często spotykamy się z obrazami Pana Śivy w medytacji. O kim on medytuje? Medytuje on w Panu w swym sercu, o Panu Visnu czy też Krsnie. W Śrimad Bhagavatam (12.13.16.) jest powiedziane, że po prostu
tak jak Ganga jest największą z wszystkich rzek, tak Pan Acyuta (ten, który nigdy nie upada- Krsna) jest największym, i tak jak Pan Sambhu (Śiva) jest największym z Vaisnawów, tak Śrimad Bhagavatam jest największą z wszystkich Puran.

Pewnego razu Parvati (wieczna towarzyszka Pana Śivy) zapytała swego męża. ”Mój drogi Panie, jest tak wiele osób. Które są godne tego, aby je czcić, jako że Ty posiadasz przeogromną wiedzę, proszę powiedz mi, kto według Ciebie jest Osobą najbardziej kwalifikowaną aby ją wielbić?” Pan Śiva bez żadnych wątpliwości odpowiedział „Czczenie Pana Visnu lub Jego inkarnacji jest najbardziej chwalebne” .

Dodatkowo istnieje jeszcze jeden punkt, który trzeba wziąć pod uwagę – że czczenie parafernaliów Pana Visnu jest tak dobre jak czczenie Jego samego. Vaisnavowie (czyści sercem wielbiciele Pana) są bezpośrednią własnością Pana Visnu. Dlatego, czczenie Vaisnavów jest jakościowo tak samo dobre jak wielbienie Pana. Pan Śiva jest sławny jako największy z Vaisnavów.

Śrila Prabhupada mówi... Sattvam visuddham vasudeva-sabditam: Pan Śiva jest zawsze pogrążony w medytacji o lotosowych stopach Vasudevy, Śri Krsny. Zatem najbardziej pomyślna pozycja Pana Śivy może być zrealizowana jeśli podejmuje się wielbienie Visnu, ponieważ Pan Śiva mówi w Śiva Puranie, że najwyższym czczeniem jest czczenie Pana Visnu. Pan Śiva jest wielbiony ponieważ jest on największym z wielbicieli Pana Visnu.

Pan Śiva jest także zwany Ashutosh, jako że łatwo go zadowolić. Jest on tak wspaniałomyślny, że obcuje nawet z bardzo upadłymi istotami, tylko po to, aby wznieść je do platformy duchowej świadomości. Choć Pan Śiva jest bardzo wielkoduszny, na nieszczęście wiele ludzi zbliża się do Niego mając niewłaściwe intencje, by spełnić swe materialne pragnienia, takie jak bogactwo, sława, piękno itd. To nie jest czysta służba oddania. Czysta służba oddania jest niemotywowaną służbą dla Najwyższego. Pan Śiva jest całkowicie zdolny do obdarowywania czystą miłością do Boga.

Jest napisane w pismach świętych, że jeśli nie otrzymamy mantry od bona-fide guru w sukcesji uczniów, wtedy ta mantra nie wyda odpowiedniego owocu przyniesienia nas na najwyższy poziom perfekcji. Pan Śiva ma swoją sampradayę (sukcesję uczniów) zwaną Rudra-sampradayą, w której wybitnym acaryą jest Visnuswami. Nasz ISKCON należy do Brahma Madhva Gaudiya sampradayi, gdzie prominentnym acaryą jest Madhvacarya.

Jest także Śri sampradaya, zapoczątkowana przez Laksmi Devi z Ramanujacaryą jako wybitnym acaryą oraz Kumara sampradaya wywodząca się od czterech Kumarów (synów Pana Brahmy) z Nimbarkacaryą będącym wybitnym acaryą. Aby stać się efektywnym w swych duchowych praktykach, trzeba otrzymać wiedzę/mantrę od Vaisnava Guru w sukcesji uczniów reprezentującej Najwyższego Pana."

Awatar użytkownika
drzewo
Posty: 407
Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08

Post autor: drzewo » 06 kwie 2009, 23:54

Jest pewna grupa uwazajaca ze Siwa jest Najwyzszy. Mowia ze jest tak temu poniewaz on niszczy Swiat.

jednak Bhagwatam mowi ze Wisznu- zposrd trujcy (Brahma, Wiszu Siwa) jest najwyzszy. Siwa jest porwnywany do Joguru- pochdzi z mleka ale nim juz nie jest. Nie jest wiec ani Bogiem, ani normalna zywa istata. jest czyms pomiedzy. Juz nie mleko ale juz jogort (prawie mleko)

Bhagwad Gita takze mowi ze Kryszna jest zrdlem polbogow.
W kazdym razie Sziwa zajmuje bardzo wysoka pozycje, i jest Vauisznawa- sluga Wisznu.

Awatar użytkownika
John
Posty: 511
Rejestracja: 16 maja 2008, 14:09
Lokalizacja: Opolskie

Post autor: John » 07 kwie 2009, 08:22

Sta wzięło się chyba rozróżnienie spotykane w literaturze na wisznuitów i sziwatów. Podział wynika z tego kto uznaje kogo za najważniejszego i najwyższego Boga.
Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare Hare

Awatar użytkownika
Yogi Krishnaram
Posty: 223
Rejestracja: 16 cze 2007, 21:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Yogi Krishnaram » 07 kwie 2009, 16:08

OM Namaḥ Śivāya znaczy w przekładzie mniej więcej "OM, pokłon Śiwie" albo "OM, chwała Śiwie".

Możesz poszukać tutaj informacji o Śiwie:

http://www.eioba.pl/a77208/objawienie_b ... wszystkich

albo w artykule z polskiej wikipedii mojego autorstwa pt. "Śiwa".

yogamaya

Post autor: yogamaya » 07 kwie 2009, 23:39

Ponieważ Pan Śiva nie inkarnuje, dopóki nie ma jakiejś szczególnej przyczyny, więc zwykłej osobie bardzo trudno jest go spotkać. Jednakże Pan Śiva zstępuje w szczególnych przypadkach, gdy poleci mu to Najwyższa Osoba Boga. W związku z tym w Padma Puranie jest powiedziane, że w wieku Kali Pan Śiva pojawił się jako bramin, aby nauczać filozofii Mayavada, która jest niczym innym, jak innym rodzajem filozofii buddyjskiej. W Padma Puranie jest powiedziane:

mayavadam asac-chastram pracchannam bauddham ucyate

mayaiva vihitam devi kalau brahmana-murtina

Zwracając się do Parvati-devi, Pan Śiva przepowiedział, że będzie szerzył filozofię Mayavada w przebraniu sannyasi bramina w tym celu, by wykorzenić filozofię buddyjską. Sannyasinem tym był Śripada Śankaracarya. W celu zwalczenia efektu filozofii buddyjskiej i szerzenia filozofii Vedanty, Śripada Śankaracarya musiał pójść na pewien kompromis z filozofią buddyjską. Dlatego nauczał filozofii monizmu, gdyż w tym czasie była ona nieodzowna. W innym wypadku nie było potrzeby, aby nauczał filozofii Mayavada. W obecnej chwili nie ma zapotrzebowania na filozofię Mayavada ani też na filozofię buddyjską, więc Pan Caitanya odrzucił je obie.
--
Na ogół ludzie wielbią Pana Śivę dla jakiejś korzyści materialnej, i chociaż nie mogą ujrzeć go osobiście; czerpią wielki materialny zysk z oddawania mu czci.
--
Pan Śiva, najpotężniejszy półbóg, ustępujący jedynie Panu Visnu, jest samowystarczalny. Chociaż nie ma nic, do czego by aspirował w tym materialnym świecie, to wszędzie zawsze gorliwie działa dla dobra tych, którzy w tym świecie przebywają, a towarzyszą mu jego niebezpieczne energie, jak bogini Kali i Durga.
--
Pan Śiva znany jest jako największy bhakta Najwyższej Osoby Boga. Słynie jako najlepszy ze wszystkich Vaisnavów (vaisnavanam yatha śambhuh). Wskutek tego Pan Śiva ma Vaisnava sampradayę, sukcesję uczniów znaną jako Rudra-sampradaya. Tak jak jest Brahma-sampradaya, wywodząca się bezpośrednio od Pana Brahmy, podobnie Rudra-sampradaya pochodzi bezpośrednio od Pana Śivy. Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (6.3.20), Pan Śiva jest jedną z dwunastą wielkich osobistości



svayambhur naradah śambhuh kumarah kapilo manuh

prahlado janako bhismo balir vaiyasakir vayam



Jest to 12 wielkich autorytetów w nauczaniu świadomości Boga. Imię Śambhu oznacza Pana Śivę. Jego sukcesja uczniów znana jest także jako Visnusvami-sampradaya, a obecna Visnusvami-sampradaya jest również znana jako Vallabha-sampradaya. Obecna Brahma-sampradaya znana jest jako Madhva-Gaudiya-sampradaya. Mimo. że Pan Śiva pojawił się, aby głosić filozofię Mayavada, pod koniec swych rozrywek w formie Śankaracaryi nauczał filozofii Vaisnava: bhaja govindam bhaja govindam bhaja govindam mudha-mate. W wersecie tym trzykrotnie położył nacisk na oddawanie czci Panu Krsnie, czyli Govindzie, a szczególnie ostrzegał swych zwolenników, że nie mogą osiągnąć oswobodzenia, czyli mukti, jedynie poprzez żonglerkę słowną i gramatyczne łamigłówki. Jeśli ktoś naprawdę poważnie myśli o osiągnięciu mukti, musi wielbić Pana Krsnę. Taka jest ostatnia instrukcja Śripada Śankaracaryi.

Wspomniano tutaj, że Panu Śivie zawsze towarzyszy jego materialna energia (śaktya ghoraya). Energia materialna – bogini Durga lub bogini Kali – jest zawsze pod jego kontrolą. Bogini Kali i Durga służą mu zabijając wszystkie asury, czyli demony. Czasami Kali popada w taką furię, że na oślep zabija wszelkiego rodzaju asury. Znany jest obrazek bogini Kali, która ma na sobie girlandę zrobioną z głów asurów, w lewym ręku trzyma schwytaną głowę, a w prawej ma wielki khadga, czyli tasak do zabijania asurów. Wielkie wojny są symboliczną reprezentacją dewastacji asurów dokonywanej przez Kali, i w rzeczywistości to ona im przewodzi.



srsti-sthiti-pralaya-sadhana-śaktir eka

(Brahma-samhita 5.44)



Asury próbują uspokoić boginię Kali, czyli Durgę, wielbiąc ją z materialnym przepychem, ale gdy stają się oni nie do zniesienia, wówczas bogini Kali zabija ich masowo, nikogo nie oszczędzając. Asury nie znają sekretu energii Pana Śivy i wolą wielbić boginię Kali, Durgę czy Pana Śivę, by osiągnąć materialną korzyść. Z powodu swego demonicznego charakteru nie są skłonni podporządkować się Panu Krsnie – co potwierdza Bhagavad-gita (7.15):



na mam duskrtino mudhah prapadyante naradhamah

mayayapahrta-jnana asuram bhavam aśritah



Obowiązek Pana Śivy jest bardzo niebezpieczny, ponieważ musi on

zatrudnić energię bogini Kali (czyli Durgi). Na innym znanym obrazku widzimy, że bogini Kali stoi czasami nad ciałem leżącego twarzą ku ziemi Pana Śivy, co świadczy o tym, że czasami Pan Śiva musi paść jak długi, by powstrzymać ją przed zabijaniem asurów. Ponieważ Pan Śiva kontroluje potężną energię materialną (boginię Durgę), więc wielbiciele Pana Śivy osiągają bardzo bogate pozycje w tym materialnym świecie. Pod kierunkiem Pana Śivy jego czciciele otrzymują wszelkiego rodzaju materialne udogodnienia. W przeciwieństwie do tego, Vaisnava, czyli wielbiciel Pana Visnu, stopniowo ubożeje pod względem materialnego bogactwa, ponieważ Pan Visnu nie oszukuje Swych bhaktów, by uwikłali się w materialne posiadłości. Jak oznajmia Bhagavad-gita (10.10), Pan Visnu od wewnątrz daje Swym bhaktom inteligencję:



tesam satata-yuktanam bhajatam priti-purvakam

dadami buddhi-yogam tam yena mam upayanti te



"Tym, którzy zawsze są Mi oddani i z miłością Mnie wielbią, ja daję inteligencję, która do Mnie ich prowadzi."

Zatem Pan Visnu obdarza Swego bhaktę inteligencją, tak by mógł on czynić postęp na ścieżce powrotu do domu, do Boga. Ponieważ bhakta nie ma nic wspólnego z żadnego rodzaju materialnym majątkiem, więc nie dostaje się pod kontrolę bogini Kali, czyli bogini Durgi.

Pan Śiva zarządza też tamo-guną, czyli siłą ignorancji w tym materialnym świecie. Jego moc, bogini Durga, opisana jest jako ta, która trzyma wszystkie żywe istoty w ciemności ignorancji (ya devi sarva-bhutesu nidra-rupam samsthita). Zarówno Pan Brahma, jak i Pan Śiva są inkarnacjami Pana Visnu, ale Pan Brahma zarządza stworzeniem, podczas gdy Pan Śiva zajmuje się destrukcją, którą przeprowadza przy pomocy swej materialnej energii, bogini Kali, czyli bogini Durgi. Tak więc ten werset opisuje Pana Śivę jako tego, który przebywa w towarzystwie niebezpiecznych mocy (śaktya ghoraya), i taka jest rzeczywista pozycja Pana Śivy.
--
Pan Śiva jest najlepszym ze wszystkich bhaktów. Dlatego wszyscy wielbiciele Krsny są też wielbicielami Pana Śivy. We Vrndavanie znajduje się świątynia Pana Śivy nazywanego Gopiśvara. Gopi czciły nie tylko Pana Śivę, ale również Katyayani, czyli Durgę, ale celem ich było osiągnięcie przychylności Pana Krsny. Bhakta Pana Krsny nie okazuje Panu Śivie braku poszanowania, lecz wielbi go jako najbardziej wzniosłego bhaktę Pana Krsny. Zatem kiedykolwiek bhakta wielbi Pana Śivę, to modli się do niego w celu osiągnięcia łaski Krsny; nie prosi go o materialną korzyść. Bhagavad-gita (7.20) mówi, że na ogół ludzie wielbią półbogów, by osiągnąć jakąś materialną korzyść. Kamais tais tair hrta-jnanah: Kierowani materialnym pożądaniem czczą półbogów, ale bhakta nigdy tak nie robi, gdyż nie kieruje nim materialne pożądanie. Taka jest różnica między szacunkiem okazywanym Panu Śivie przez bhaktę, a szacunkiem okazywanym mu przez asurę. Asura oddaje cześć Panu Śivie, przyjmuje od niego jakieś błogosławieństwo, niewłaściwie je wykorzystuje i w końcu ginie z ręki Najwyższej Osoby Boga, który przyznaje mu wyzwolenie.

Pan Śiva, będąc wielkim bhaktą Najwyższej Osoby Boga, kocha wszystkich wielbicieli Najwyższego Pana. Pan Śiva powiedział Pracetom, że kocha ich bardzo, ponieważ są bhaktami Pana. Pan Śiva był łaskawy i miłosierny nie tylko dla Pracetów – każdy bhakta Pana jest mu bardzo drogi. Bhaktowie nie tylko są drodzy Panu Śivie, ale darzy ich on takich szacunkiem jak Najwyższą Osobę Boga. Podobnie, bhaktowie Najwyższego Pana także wielbią Pana Śivę jako najdroższego bhaktę Pana Krsny. Nie wielbią go jako oddzielnej Osoby Boga. Jedną z obraz wymienionych na liście nama-aparadha jest uważanie, że intonowanie imienia Hari i intonowanie Hara, czyli Śiva, jest tym samym. Bhaktowie muszą być zawsze świadomi tego, że Pan Visnu jest Najwyższą Osobą Boga, a Pan Śiva jest Jego bhaktą. Bhaktę należy traktować z takim samym szacunkiem jak Najwyższą Osobę Boga, a czasami z większym. Pan Rama, Sam będąc Najwyższą Osobą Boga, czasami wielbił Pana Śivę. Jeśli Pan wielbi bhaktę, to dlaczego inni bhaktowie nie mieliby okazywać mu takiej samej czci, jak okazują Panu? Taki jest wniosek. Z tego wersetu okazuje się, że błogosławieństwo, którego Pan Śiva udziela asurom, jest jedynie formalnością. W rzeczywistości kocha on tego, kto jest oddany Najwyższej Osobie Boga.
--
Bhakta, który wstaje wczesnym rankiem i ze złożonymi dłońmi intonuje modlitwy śpiewane przez Pana Śivę (są w Canto 4 Śrimad Bhagavatam), umożliwiając też słuchanie ich innym, z pewnością uwalnia się od wszelkiej niewoli działań dla owoców.
--
Polecam też: Śrimad Bhagavatam Canto-8 - Rozdział XII, Canto-4 Rozdział II, Canto-4 Rozdział VI w http://biblioteka.nama-hatta.pl
--

Awatar użytkownika
John
Posty: 511
Rejestracja: 16 maja 2008, 14:09
Lokalizacja: Opolskie

Post autor: John » 08 kwie 2009, 07:58

Bardzo sczegółowa i wyczerpująca wypowiedź, serdecznie dziękuję za pomoc, muszę zakupić gdzieś tanio Srimad Bhagawatam.
Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare Hare

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 08 kwie 2009, 20:16

Pan Shiva inkarnowal, czy moze ekspandował... no właśnie nie wiem jak to fachowo nazwać... jako Hanuman. Moze z okazji jutrzejszego dnia pojawienia się Hanumana ktoś by fachowo na ten temat napisał?
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
drzewo
Posty: 407
Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08

Post autor: drzewo » 09 kwie 2009, 22:53

Sa rozne pisama. Dzila sie na 3 frupy. Dla tych w gunie dobroci, pasji i ignorancji. One same wspominaja o takim podziale wiec nie ma co w ta watpic.

Powiedzane jest tez ze pisna w dobraci to - pisna poswcone Wisznu, a te wlasnie o Sizwie - to dla osob w ignorancji.

Jednakze np; takie pismo jak Bhagwad-Gita, jest uznwane przez wsztskich, tak sziwaitow jak i Krszwo a nawet imersnalstow. Dlatego sloro Kryszna w Gicie mowie "Aham sara prabwajo" Wszystko ze mnie emanuje, ja jestem zrdlem polbogow...itp. To znaczt ze raczej chlopak:) ma racje;)

ODPOWIEDZ