Trigi napisał:
Krowy nie są wyjątkiem, tyrania człowieka wywodząca się z przymierza w ST, potwierdzona pózniej przez rzekomych swiętych tatusiów kościoła A. z Hippony i T. z Akwinu, jak też złote myśli wychowanka jezuitów Kartezjusza o mechanistyce zwierzęcej zbiera swoje żniwo, pomimo czczych nawoływań do współczucia i przekazywania sobie znaku pokoju. Zwierzęta zostały wyrzucone ze świata osobowości i istot potrafiących myśleć i czuć. Miazga intelektualna.
Rzeczywiście krowy nie są wyjątkiem, ale są wyjątkowe w kulturze Wedyjskiej i o tym powinniśmy pamiętać. Krowa jest uznawana za jedną z matek jednak nie uznawaną przez religię Mleccha czy Yavana. W stworzeniu Pana każdy ma możliwość uczynienia postępu duchowego poprzez odpowiedni rodzaj wiary. My możemy wpływać na zmianę mentalności innych.
Śbh
Każda nisko urodzona osoba – czy to będzie Kirata, Huna, Andhra, Pulinda, Pulkaśa, Abhira, Śumbha, Yavana, Khasa, czy nawet niżej – może zostać, dzięki łasce Vaisnavy, podniesiona do najwyższej transcendentalnej pozycji.
Bg 17.4
Osoby w gunie dobroci wielbią półbogów, a będący w gunie pasji wielbią demony. Ci natomiast, którzy są w gunie ciemności, oddaj cześć duchom i upiorom.
ZNACZENIE: W wersecie tym Najwyższy Osobowy Bóg opisuje różnego rodzaju czcicieli, odpowiednio do ich zewnętrznych czynności. Według zaleceń pism świętych, czcić należy jedynie Najwyższego Osobowego Boga. Ci jednak, którzy nie są zaznajomieni z tymi zaleceniami pism, względnie nie posiadają w nie wiary, obierają za obiekt czci różne przedmioty, odpowiednio do swojej pozycji w gunach natury materialnej. Usytuowani w gunie dobroci na ogół oddają cześć półbogom, takim jak Brahma, Śiva, Indra, Candra i bóg słońca. Są różni półbogowie i osoby w gunie dobroci wielbią określonych półbogów w określonym celu. Ci natomiast, którzy są w gunie pasji, oddają cześć demonom. W czasie Drugiej Wojny Światowej jeden człowiek w Kalkucie czcił Hitlera, ponieważ dzięki tej wojnie zgromadził potężny majątek, zajmując się czarnym rynkiem. Osoby będące w gunie pasji i ignorancji na ogół wybierają na swojego Boga jakiegoś potężnego człowieka. Myślą, że każdego można czcić jako Boga i osiągnąć przez to ten sam rezultat.
Wyraźnie zostało powiedziane tutaj, że osoby w gunie pasji stwarzają i wielbią takich bogów, zaś ci, którzy są pod wpływem ignorancji, ciemności, oddają cześć duchom zmarłych. Czasami robią to na grobie jakiegoś zmarłego człowieka. Usługi seksualne są również w gunie ciemności. W Indiach są odosobnione wioski, gdzie jeszcze nadal oddaje się cześć duchom. Widzieliśmy w Indiach, jak ludzie z niższych kast czasami udają się do lasu, by składać ofiary i oddawać cześć jakiemuś drzewu, jeśli wiedzą, że mieszka w nim duch. Te rozmaite rodzaje kultów nie są w rzeczywistości oddawaniem czci Bogu. Wielbienie Boga jest dla osób, które są usytuowane transcendentalnie, w czystej dobroci. W Śrimad-Bhagavatam (4.3.23) jest powiedziane: sattvam viśuddham vasudeva-śabditam: ’Kiedy człowiek usytuowany jest w czystej dobroci, wielbi Vasudevę.’ Znaczenie tego jest takie, że Najwyższego Osobowego Boga mogą wielbić te osoby, które całkowicie oczyściły się z gun natury materialnej i zajmują pozycję transcendentalną.
Impersonaliści usytuowani są w gunie dobroci i wielbią oni pięć rodzajów półbogów. Czczą bezosobowego Visnu, czyli formę Visnu w tym świecie materialnym, która znana jest jako Visnu filozoficzny. Visnu jest ekspansją Najwyższej Osoby Boga, ale impersonaliści, ponieważ ostatecznie nie wierzą w Najwyższego Osobowego Boga, wyobrażają sobie, że forma Visnu jest po prostu innym aspektem bezosobowego Brahmana. Również wyobrażają sobie, że Pan Brahma jest bezosobową formą w materialnej gunie pasji. Wskutek tego czasami opisują pięć rodzajów półbogów, których należy czcić, ale ponieważ myślą, że rzeczywistą prawdą jest bezosobowy Brahman, w końcu odrzucają wszelkie przedmioty kultu. Podsumowując, z różnych cech natury materialnej można oczyścić się poprzez obcowanie z osobami o naturze transcendentalnej.
Zatem każda żywa istota usytuowana w ciele człowieka ma pewne ograniczenia przez daną religię. Kiedy czyni postęp w swojej wierze wznosi się z guny ignoranji do guny pasji, a z pasji w dobroć przechodzi, by później wejść do transcendencji czyli Świadomości Kryszny. Dlatego wiara jest najważniejszym czynnikiem dla postępu w świadomości Kryszny.
Wiara utrwala się odpowiednio do stanu serca w kontakcie z określoną guną materialną.
Jeśli serce danej osoby jest w gunie dobroci, to również jej wiara jest w gunie dobroci.
Jeżeli serce jej jest w gunie pasji, to w takiej samej gunie jest też jej wiara.
A jeśli czyjeś serce jest w gunie ciemności, złudzenia, to w taki sam sposób zanieczyszczona jest również jego wiara. Wiara w gunie ciemności, czyli ignorancji, jest właściwie brakiem wiary