Ochrona krów

Ahimsa - poszanowanie życia. " Ochrona życia zarówno istot ludzkich, jak i zwierząt, jest zasadniczym obowiązkiem rządu. Rząd nie musi czynić rozróżnienia w takich zasadach. Po prostu jest to straszne dla duszy o czystym sercu, kiedy widzi zorganizowaną przez państwo rzeź zwierząt w tym wieku Kali." - 01.17.08 Zn.
Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Ochrona krów

Post autor: trigi » 21 lip 2015, 09:21

Aniruddha das pisze: Wtedy zacząłem myśleć nad stanem krów w Polsce, jak również na całym świecie. Sytuacja jest tragicznie zła. Kiedy teraz o tym spokojniej myślę wiem, że Pan Kryszna chciał mnie uwrażliwić na położenie krów. Teraz mogę o tym pisać i w jakimś sensie przekazać swoje realizacje na temat trudnej sytuacji krówek.
Krowy nie są wyjątkiem, tyrania człowieka wywodząca się z przymierza w ST, potwierdzona pózniej przez rzekomych swiętych tatusiów kościoła A. z Hippony i T. z Akwinu, jak też złote myśli wychowanka jezuitów Kartezjusza o mechanistyce zwierzęcej zbiera swoje żniwo, pomimo czczych nawoływań do współczucia i przekazywania sobie znaku pokoju. Zwierzęta zostały wyrzucone ze świata osobowości i istot potrafiących myśleć i czuć. Miazga intelektualna.
Ks. Rdz. 9.1: Po czym Bóg pobłogosławił Noego i jego synów, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i mnóżcie się, abyście zaludnili ziemię. 2 Wszelkie zaś zwierzę na ziemi i wszelkie ptactwo powietrzne niechaj się was boi i lęka. Wszystko, co się porusza na ziemi i wszystkie ryby morskie zostały oddane wam we władanie. 3 Wszystko, co się porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak rośliny zielone, daję wam wszystko. 4 Nie wolno wam tylko jeść mięsa z krwią życia. 5 Upomnę się o waszą krew przez wzgląd na wasze życie - upomnę się o nią u każdego zwierzęcia. Upomnę się też u człowieka o życie człowieka i u każdego - o życie brata.
6 [Jeśli] kto przeleje krew ludzką, przez ludzi ma być przelana krew jego,
bo człowiek został stworzony na obraz Boga. 7 Wy zaś bądźcie płodni i mnóżcie się;
zaludniajcie ziemię i miejcie nad nią władzę».
Władza nierozerwalnie wiąże się z opieką, a to co dzisiaj widzimy to tyrania i bezduszna eksploatacja.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Ochrona krów

Post autor: Aniruddha das » 22 lip 2015, 11:26

Trigi napisał:
Krowy nie są wyjątkiem, tyrania człowieka wywodząca się z przymierza w ST, potwierdzona pózniej przez rzekomych swiętych tatusiów kościoła A. z Hippony i T. z Akwinu, jak też złote myśli wychowanka jezuitów Kartezjusza o mechanistyce zwierzęcej zbiera swoje żniwo, pomimo czczych nawoływań do współczucia i przekazywania sobie znaku pokoju. Zwierzęta zostały wyrzucone ze świata osobowości i istot potrafiących myśleć i czuć. Miazga intelektualna.
Rzeczywiście krowy nie są wyjątkiem, ale są wyjątkowe w kulturze Wedyjskiej i o tym powinniśmy pamiętać. Krowa jest uznawana za jedną z matek jednak nie uznawaną przez religię Mleccha czy Yavana. W stworzeniu Pana każdy ma możliwość uczynienia postępu duchowego poprzez odpowiedni rodzaj wiary. My możemy wpływać na zmianę mentalności innych.
Śbh
Każda nisko urodzona osoba – czy to będzie Kirata, Huna, Andhra, Pulinda, Pulkaśa, Abhira, Śumbha, Yavana, Khasa, czy nawet niżej – może zostać, dzięki łasce Vaisnavy, podniesiona do najwyższej transcendentalnej pozycji.
Bg 17.4
Osoby w gunie dobroci wielbią półbogów, a będący w gunie pasji wielbią demony. Ci natomiast, którzy są w gunie ciemności, oddaj cześć duchom i upiorom.

ZNACZENIE: W wersecie tym Najwyższy Osobowy Bóg opisuje różnego rodzaju czcicieli, odpowiednio do ich zewnętrznych czynności. Według zaleceń pism świętych, czcić należy jedynie Najwyższego Osobowego Boga. Ci jednak, którzy nie są zaznajomieni z tymi zaleceniami pism, względnie nie posiadają w nie wiary, obierają za obiekt czci różne przedmioty, odpowiednio do swojej pozycji w gunach natury materialnej. Usytuowani w gunie dobroci na ogół oddają cześć półbogom, takim jak Brahma, Śiva, Indra, Candra i bóg słońca. Są różni półbogowie i osoby w gunie dobroci wielbią określonych półbogów w określonym celu. Ci natomiast, którzy są w gunie pasji, oddają cześć demonom. W czasie Drugiej Wojny Światowej jeden człowiek w Kalkucie czcił Hitlera, ponieważ dzięki tej wojnie zgromadził potężny majątek, zajmując się czarnym rynkiem. Osoby będące w gunie pasji i ignorancji na ogół wybierają na swojego Boga jakiegoś potężnego człowieka. Myślą, że każdego można czcić jako Boga i osiągnąć przez to ten sam rezultat.

Wyraźnie zostało powiedziane tutaj, że osoby w gunie pasji stwarzają i wielbią takich bogów, zaś ci, którzy są pod wpływem ignorancji, ciemności, oddają cześć duchom zmarłych. Czasami robią to na grobie jakiegoś zmarłego człowieka. Usługi seksualne są również w gunie ciemności. W Indiach są odosobnione wioski, gdzie jeszcze nadal oddaje się cześć duchom. Widzieliśmy w Indiach, jak ludzie z niższych kast czasami udają się do lasu, by składać ofiary i oddawać cześć jakiemuś drzewu, jeśli wiedzą, że mieszka w nim duch. Te rozmaite rodzaje kultów nie są w rzeczywistości oddawaniem czci Bogu. Wielbienie Boga jest dla osób, które są usytuowane transcendentalnie, w czystej dobroci. W Śrimad-Bhagavatam (4.3.23) jest powiedziane: sattvam viśuddham vasudeva-śabditam: ’Kiedy człowiek usytuowany jest w czystej dobroci, wielbi Vasudevę.’ Znaczenie tego jest takie, że Najwyższego Osobowego Boga mogą wielbić te osoby, które całkowicie oczyściły się z gun natury materialnej i zajmują pozycję transcendentalną.

Impersonaliści usytuowani są w gunie dobroci i wielbią oni pięć rodzajów półbogów. Czczą bezosobowego Visnu, czyli formę Visnu w tym świecie materialnym, która znana jest jako Visnu filozoficzny. Visnu jest ekspansją Najwyższej Osoby Boga, ale impersonaliści, ponieważ ostatecznie nie wierzą w Najwyższego Osobowego Boga, wyobrażają sobie, że forma Visnu jest po prostu innym aspektem bezosobowego Brahmana. Również wyobrażają sobie, że Pan Brahma jest bezosobową formą w materialnej gunie pasji. Wskutek tego czasami opisują pięć rodzajów półbogów, których należy czcić, ale ponieważ myślą, że rzeczywistą prawdą jest bezosobowy Brahman, w końcu odrzucają wszelkie przedmioty kultu. Podsumowując, z różnych cech natury materialnej można oczyścić się poprzez obcowanie z osobami o naturze transcendentalnej.
Zatem każda żywa istota usytuowana w ciele człowieka ma pewne ograniczenia przez daną religię. Kiedy czyni postęp w swojej wierze wznosi się z guny ignoranji do guny pasji, a z pasji w dobroć przechodzi, by później wejść do transcendencji czyli Świadomości Kryszny. Dlatego wiara jest najważniejszym czynnikiem dla postępu w świadomości Kryszny.

Wiara utrwala się odpowiednio do stanu serca w kontakcie z określoną guną materialną.
Jeśli serce danej osoby jest w gunie dobroci, to również jej wiara jest w gunie dobroci.
Jeżeli serce jej jest w gunie pasji, to w takiej samej gunie jest też jej wiara.
A jeśli czyjeś serce jest w gunie ciemności, złudzenia, to w taki sam sposób zanieczyszczona jest również jego wiara. Wiara w gunie ciemności, czyli ignorancji, jest właściwie brakiem wiary

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Ochrona krów

Post autor: Aniruddha das » 23 lip 2015, 12:02

Cytuj:
Ks. Rdz. 9.1: Po czym Bóg pobłogosławił Noego i jego synów, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i mnóżcie się, abyście zaludnili ziemię. 2 Wszelkie zaś zwierzę na ziemi i wszelkie ptactwo powietrzne niechaj się was boi i lęka. Wszystko, co się porusza na ziemi i wszystkie ryby morskie zostały oddane wam we władanie. 3 Wszystko, co się porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak rośliny zielone, daję wam wszystko. 4 Nie wolno wam tylko jeść mięsa z krwią życia. 5 Upomnę się o waszą krew przez wzgląd na wasze życie - upomnę się o nią u każdego zwierzęcia. Upomnę się też u człowieka o życie człowieka i u każdego - o życie brata.
6 [Jeśli] kto przeleje krew ludzką, przez ludzi ma być przelana krew jego,
bo człowiek został stworzony na obraz Boga. 7 Wy zaś bądźcie płodni i mnóżcie się;
zaludniajcie ziemię i miejcie nad nią władzę».

Ciekawy cytat do tego wątku z Bhagavad gity
Niewątpliwie każdy, kto znajduje się w tym świecie materialnym, posiada nieczyste skłonności do panowania nad naturą materialną, albo innymi słowy, do zadowalania zmysłów.
Nie będę komentował

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Ochrona krów

Post autor: padmak » 23 lip 2015, 13:45

Aniruddha das pisze:
Cytuj:
Ks. Rdz. 9.3 Wszystko, co się porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak rośliny zielone, daję wam wszystko. 4 Nie wolno wam tylko jeść mięsa z krwią życia. 5 Upomnę się o waszą krew przez wzgląd na wasze życie - upomnę się o nią u każdego zwierzęcia. Upomnę się też u człowieka o życie człowieka i u każdego - o życie brata.

Ciekawy cytat do tego wątku z Bhagavad gity
Nie będę komentował
Czy "rośliny zielone" są tym "co się porusza" ?
Nie "rośliny zielone" się nie poruszają !
Wystarczyło usunąć "nie" ze zdania i pomimo utraty sensu tego zdania, sankcjonuje się jedzenie mięsa, nawet jak kolejne zdanie wyraźnie mówi: "... 4 Nie wolno wam tylko jeść mięsa z krwią życia..."
Dlatego Żydzi krew wylewają, by pomimo zakazu mięso jeść. Sprytne nagięcie prawa Boga do swoich upodobań kulinarnych - zjadania mięsa...

Podobnie Budda musiał 600 lat przed Jezusem powstrzymać tą samą mentalność naginania prawa Boga zawartego w Wedach, na podstawie których ludzie zabijali zwierzęta i jedli ich mięso...

Zobaczcie jak logicznie brzmi to zdanie, kiedy NIE wstawimy:
Ks. Rdz. 9.3 Wszystko, co się NIE porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak rośliny zielone, daję wam wszystko.

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Ochrona krów

Post autor: trigi » 23 lip 2015, 22:55

padmak pisze:Zobaczcie jak logicznie brzmi to zdanie, kiedy NIE wstawimy:
Ks. Rdz. 9.3 Wszystko, co się NIE porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak rośliny zielone, daję wam wszystko.
Chrześcijanie wiją się jak żmije, gdy chodzi o kwestie zabijania zwierząt.
Gdzy przypomina im się o przykazaniu "Nie zabijaj" twierdzą że w Torze jest "Nie morduj" a to odnosi się do ludzi. Jednakże nawet zgodnie z definicją morderstwo ma miejsce wtedy gdy jest wbrew etyce, a to co ludzie robia ze swoimi mniejszymi braćmi w rzezniach i farmach to jest jedynie wspólne z etyką barbarzyńców, a nie człowieka cywilizowanego. Ludzie stworzyli swoje prawo które sankcjonuje ich moralnność i etykę i tak też zmienili swoje pisma, których doktryny przedstawiają ich punkt widzenia jako boską wolę, co jest nadużyciem i fałszerstwem.
„Ci, którzy nauczają w imię Chrystusa są absurdalni, ponieważ nie przestrzegają nawet najprostszego z jego przykazań: 'Nie zabijaj'. Spotkałem tak wielu Chrześcijan, a gdy ich pytam dlaczego Chrześcijanie zabijają, nie są w stanie odpowiedzieć. Pierwszą zasadą życia duchowego jest nie stosowanie przemocy. Oni zwykle odpowiadają, że przykazanie to odnosi się do mordowania ludzi. Ale nawet jeśli przyjmiemy ten argument, będzie to oznaczało, że społeczność w której nauczał Chrystus, składała się z morderców. A więc cóż to byli za ludzie? I praktycznie widzimy, że to jest fakt, ponieważ zamordowali Pana Jezusa Chrystusa. Na żadnym poziomie, nie ma w tym świecie nic takiego, co mogłoby równać się z naszym ruchem, z naszym intonowaniem i tańczeniem. Śpiewaj i tańcz, a kiedy zmęczysz się, zjedz prasadam. To jest nasze faktyczne, konkretne nauczanie na całym świecie.”
-- Letter of August 3, 1973, Letter to Bhakta dasa >>> Ref. VedaBase => SPN 3-33: Prabhupada Said: on Christianity
W Bhaktivedanta Manor w Londynie w roku 1973, Śrila Prabhupada odbył serię rozmów z poważniejszymi gośćmi. Niektórzy z nich byli kapłanami. W czasie wizyty jednego z młodych kapłanów, kilku uczniów Prabhupady zaczęło używać argumentów biblijnych. Dyskusja dotyczyła kwestii, czy Biblia zezwalała na jedzenie mięsa. Jeden z bhaktów zacytował fragment z Genesis, wskazujący, że człowiek powinien chronić zwierzęta i spożywać jedzenie wegetariańskie, ale ten kapłan zacytował dalszy fragment z Biblii, dotyczący przymierza z Noe, w którym Bóg przyzwala Swoim wyznawcom na jedzenie mięsa. Inny bhakta przywołał przykład Daniela ze Starego Testamentu i stwierdził, że był on wegetarianinem. I to stwierdzenie kapłan skontrował innym cytatem z Biblii. Dalej konwersacja przeszła na Greckie i Hebrajskie tłumaczenia, gdzie kapłan ponownie zbijał argumenty bhaktów innymi cytatami z Biblii. Podczas tej ekscytującej wymiany zdań, Śrila Prabhupada w większości się nie odzywał. Przywołał swój główny argument, przykazanie „Nie zabijaj”, i że Jesus podtrzymywał to przykazanie, ale gdy rozmowa zeszła na różne obszary znajomości Biblii, Prabhupada nie wziął w tym udziału. Oczywiście, kapłana nie przekonał żaden z argumentów wysuniętych przez bhaktów i jakiś czas później wyszedł.

Później tego wieczora Prabhupada zawołał bhaktów do swego pokoju. Komentując dyskusję z kapłanem, Prabhupada nie pochwalił pomysłu używania tylu argumentów z Biblii. Udzielając poważnych instrukcji swym nauczającym uczniom, Prabhupada powiedział, że w przyszłości powinni oni trzymać się Bhagavad-gity i dyskutować na jej podstawie.
Krótko po tym wydarzeniu, w Paryżu, Prabhupada spotkał się z większą ilością Chrześcijan. Regularnie poruszał punkt, że Biblia mówi: „Nie zabijaj”. Podczas jednego z takich spotkań, jeden z gości, Chrześcijanin, odniósł się do Ewangelii Św. Jana i frazy mówiącej, że: „Na początku było Słowo i to Słowo było Bogiem”. Prabhupadzie spodobało się to i odniósł się do wedyjskiej konkluzji mówiącej że wszystko jest stworzone przez wolę Najwyższego.
Podczas wykładu jaki Prabhupada dał w Paryżu, przytoczył ten werset: „Na początku było Słowo” i dał do niego komentarz z punktu widzenia świadomości Kryszny. Jednak kilku Chrześcijanom spośród słuchaczy nie spodobał się komentarz Prabhupady i jego interpretacja Biblii.
Podczas tego samego pobytu w Paryżu, Śrila Prabhupada zlecił swojemu sekretarzowi rozpoczęcie pisania komentarzy do Biblii z punktu widzenia świadomości Kryszny. Prabhupadę interesowały tego rezultaty, jednak po jakimś czasie odwołał ten projekt stwierdzając, że Chrześcijanie nigdy nie zaakceptują naszych stwierdzeń na temat Biblii. Prabhupada chciał by Chrześcijanie doceniali zasady świadomości Kryszny i chciał aby oni wiedzieli, że my też doceniamy ich, ale uważał, że zbyt dużo biblijnej wiedzy, czy też spekulacji w wykonaniu bhaktów, nie było właściwe.
Satsvarupa dasa Goswami. >>> Ref. VedaBase => SPN 3-37: Biblical Arguments
Aniruddha das pisze: Rzeczywiście krowy nie są wyjątkiem, ale są wyjątkowe w kulturze Wedyjskiej i o tym powinniśmy pamiętać.
Odczuwanie bólu jest jednakie tak u świń, kaczek jak i krów, nie ma różnicy.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Ochrona krów

Post autor: Aniruddha das » 24 lip 2015, 09:07

cc
Tekst 154
pita-mata mari' khao --- eba kon dharma
kon bale kara tumi e-mata vikarma

"Ponieważ byk i krowa są twym ojcem i matką, jak możesz ich zabijać i jeść? Co to za religijna zasada? Co ośmiela cię do popełniania takich grzesznych czynów?

Nie ma znaczenia, czy jest to mięso krowy czy kozy, lecz szczególnie kładziemy nacisk na zakaz jedzenia mięsa krowiego, ponieważ według śastr krowa jest naszą matką.
"Vedy wyraźnie oznajmiają, że nie należy zabijać krów.


ZNACZENIE: W pismach wedyjskich znajdują się koncesje dla jedzących mięso. Powiedziane jest, że jeśli ktoś chce jeść mięso, powinien zabić kozę przed boginią Kali, i wówczas spożyć jej mięso. Osoby jedzące mięso nie mają pozwolenia na kupno mięsa na targu czy w rzeźni. Nie ma zezwolenia na utrzymywanie regularnych rzeźni, aby zadowolić języki jedzących mięso. Jeśli chodzi o zabijanie krów, to jest ono całkowicie zakazane. Ponieważ krowa uważana jest za matkę, jak Vedy mogłyby pozwalać na zabijanie krów? … W Bhagavad-gicie znajduje się wyraźny nakaz, by chronić krowy. Krsi-goraksya-vanijyam vaiśya-karma svabhava-jam: "Obowiązkiem vaiśyów jest produkcja produktów rolniczych, handel i ochrona krów." (Bg. 18.44

"Zabójcy krów skazani są na gnicie w piekielnym życiu przez tak wiele tysięcy lat, jak wiele jest włosów na ciele krowy."

Znaczenie. W naszej praktycznej działalności misyjnej spotykamy wielu chrześcijan, którzy mówią o stwierdzeniach Biblii. Kiedy pytamy, czy Bóg jest ograniczony czy nieograniczony, kapłani chrześcijańscy mówią, że Bóg jest nieograniczony. Lecz kiedy pytamy, dlaczego nieograniczony Bóg miałby mieć tylko jednego syna, a nie nieograniczoną liczbę synów, nie są w stanie na to odpowiedzieć. Podobnie, z naukowego punktu widzenia, odpowiedzi na wiele pytań ze Starego Testamentu, Nowego Testamentu….. zmieniły się. Lecz śastry nie mogą zmieniać się odpowiednio do czyjegoś kaprysu. Wszystkie śastry muszą być wolne od czterech wad natury ludzkiej. Stwierdzenia śastr muszą być zawsze poprawne.

Ponieważ wewnątrz ciała znajduje się dusza, ciało zmienia się poprzez tak wiele form. W ciele każdej żywej istoty znajduje się dusza, bez względu na to, czy jest to ciało zwierzęcia, drzewa, ptaka czy istoty ludzkiej, i dusza przechodzi z jednego typu ciała do innego. Kiedy pisma yavanów – mianowicie Stary Testament, Nowy Testament …. nie są w stanie udzielić właściwych odpowiedzi dociekającym zwolennikom, naturalnie ci, którzy są zaawansowani w wiedzy naukowej i filozofii, tracą wiarę w takie pisma.

"Pisma yavanów są pełne wyobrażeń, błędnych idei i złudzeń. Rozumowanie i argumenty w pismach mięsożerców nie są zbyt rozsądne. Ich kompilatorzy, nie znając istoty wiedzy, wydali polecenia, które są wbrew rozsądkowi i rozumowi."

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Ochrona krów

Post autor: trigi » 24 lip 2015, 12:52

Krowa i byk są naszymi rodzicami a inne zwierzęta to nasi bracia i siostry:
SB 10.10.14 Osoba, której ciało było kłute szpilkami, może zrozumieć ból innych w tej samej sytuacji, po prostu widząc ich twarze. Widząc, że ból ten jest taki sam dla wszystkich, nie chce, by inni cierpieli w ten sposób. Lecz, kto nigdy nie doświadczył kłucia szpilkami, nie może zrozumieć tego bólu.

10.10.14 Znaczenie: Istnieje powiedzenie: "Szczęściem pochodzącym z bogactwa może cieszyć się osoba, która zasmakowała niedoli ubóstwa." Istnieje też inne popularne powiedzenie, vandhya ki bujhibe prasava-vedana: "Kobieta, która nie rodziła dziecka, nie jest w stanie zrozumieć bólu rodzenia." Dopóki ktoś nie osiągnie platformy rzeczywistego doświadczenia, nie jest w stanie zrozumieć, czym jest ból, a czym szczęście w tym materialnym świecie. Prawa natury działają odpowiednio. Jeśli ktoś zabił jakieś zwierzę, sam musi zostać zabity przez to samo zwierzę. Nazywane jest to mamsa. Mam oznacza "ja", a sa oznacza "on". Tak jak ja spożywam zwierzę, tak zwierzę będzie miało sposobność jeść mnie. Dlatego na ogół w każdym państwie panuje zwyczaj, że jeśli ktoś dopuszcza się morderstwa, jest wieszany

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Ochrona krów

Post autor: Aniruddha das » 25 lip 2015, 09:40

Śbh
„Jedną z kwalifikacji sadhu jest wielka tolerancja i miłosierdzie dla wszystkich żywych istot. Jest miłosierny, ponieważ jest przyjacielem wszystkich żywych istot. Sadhu jest przyjacielem zarówno ludzi, jak i zwierząt. Ciała materialne mają nie tylko ludzie, ale i inne istoty, tak jak np. psy lub koty. Bhakta Pana jest miłosierny dla wszystkich – kotów, psów, drzew itd. Traktuje on wszystkie żywe istoty w taki sposób, aby mogły ostatecznie osiągnąć wyzwolenie z tej materialnej niewoli.
Osoby żywiące się mięsem mają pozwolenie na spożywanie go odpowiednio do swoich różnych pozycji oraz wskazówek śastr. Nigdy jednak nie jest to mięso krowy. Krowy muszą mieć zapewnioną wszelką ochronę.”

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Ochrona krów

Post autor: Aniruddha das » 25 lip 2015, 11:06

Śrimad Bhagavatam Księga 9 — Wyzwolenie

Rozdział 9 – Dynastia Amśumana
Tekst 31
tasya sadhor apapasya
bhrunasya brahma-vadinah
katham vadham yatha babhror
manyate san-mato bhavan

Jesteś dobrze znany i wielbiony w uczonych kręgach. Jakże zatem śmiesz zabić tego bramina, który jest osobą świętą i bezgrzeszną, dobrze znającą wiedzę wedyjską? Pozbawienie go życia byłoby niczym zgładzenie płodu w łonie czy uśmiercenie krowy.

"ZNACZENIE: Jak oznajmia słownik Amara-kośa, bhruno 'rbhake bala-garbhe: słowo bhruna odnosi się do krowy albo do żywej istoty w formie płodu. Według kultury wedyjskiej zabicie nierozwiniętego płodu duszy w łonie jest tak grzeszne, jak pozbawienie życia krowy czy bramina."

Na wszystko dobrze jest patrzeć oczami pism objawionych i nie zrównywać pozycji krowy z innymi zwierzętami. Wielbiciel Boga Najwyższej Osoby jest przyjacielem wszystkich żywych istot, ale nie rozpowszechnia demagogii.

"Na czym polega różnica pomiędzy przyjacielem a wrogiem? Jest to różnica w zachowaniu. Sadhu odnosi się do wszystkich uwarunkowanych dusz w taki sposób, aby ostatecznie mogły one uwolnić się z materialnego uwikłania. Nikt więc nie może być większym przyjacielem uwarunkowanych dusi niż on. Sadhu jest opanowany. Cicho i spokojnie przestrzega zasad pism świętych. Słowo sadhu określa osobę, która przestrzega zasad pism objawionych i jednocześnie jest bhaktą Pana. Osoba, która naprawdę przestrzega zasad opisanych w śastrach, musi być wielbicielem Boga, gdyż wszystkie pisma święte nakazują nam przestrzegać poleceń Osoby Boga. Sadhu jest więc osobą przestrzegającą zasad pism świętych i będącą bhaktą Pana. Wszystkie te cechy występują u bhakty bardzo wyraźnie. Bhakta rozwija w sobie wszystkie pozytywne cechy półbogów. Zgodnie ze standardem realizacji transcendentalnej, osoba nie będąca bhaktą – nawet jeśli posiada kwalifikacje akademickie – nie ma żadnych naprawdę dobrych kwalifikacji czy cech."

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Ochrona krów

Post autor: Aniruddha das » 27 lip 2015, 08:54

Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 4 – Służba oddania Śri Madhavendry Puri
Tekst 61
panca-gavya, pancamrite snana karana
maha-snana karaila śata ghata dina

Po pierwszej kąpieli dalsze ablucje wykonano panca-gavyą i pancamritą. W kąpieli maha-snana Bóstwo polewano ghee oraz wodą, której przyniesiono łącznie sto dzbanów.
ZNACZENIE: Składnikami panca-gavyi są: mleko, jogurt, ghee (oczyszczone masło), mocz krowi i krowie łajno. Wszystkie te substancje pochodzą od krowy; możemy więc sobie wyobrazić, jak ważną rolę pełni to zwierzę, skoro jego łajno i mocz potrzebne są do kąpania Bóstwa. Pancamrita składa się z pięciu rodzajów nektaru: jogurtu, mleka, ghee, miodu i cukru. Większość z tych substancji również pochodzi od krowy. Cukier i miód dodaje się dla polepszenia smaku.
Na ciało Bóstwa nakłada się mieszaninę mielonego jęczmienia i pszenicy, cynobru, mączki z grochu urad oraz proszku avata (wysuszone i zmielone banany zmieszane z mąką ryżową) przy pomocy szczoteczki zrobionej z włosów końcówki krowiego ogona.
Powinniśmy zrozumieć, że do przygotowania pożywnych potraw potrzebne są nam tylko ziarna zbóż, ghee, jogurt i mleko. Innych rzeczy nie możemy ofiarować Bóstwu. Vaisnava, doskonała istota ludzka, nie je niczego, co nie zostało ofiarowane Bóstwu.
Ludzie są często niezadowoleni z polityki żywnościowej swego kraju. Pisma wedyjskie mówią jednak, że jeśli jest wystarczająca ilość krów i zboża, problemy żywnościowe nie istnieją. Dlatego też Bhagavad-gita zaleca vaiśyom (ludziom zajmującym się rolnictwem i handlem), aby produkowali zboże i otaczali opieką krowy. Krowa jest najważniejszym zwierzęciem, ponieważ wytwarza cudowne pożywienie – mleko – z którego możemy otrzymać ghee oraz jogurt.

Doskonałość ludzkiej cywilizacji jest uzależniona od świadomości Kryszny, która poleca czczenie Bóstwa. Potrawy z warzyw, zbóż, mleka, ghee i jogurtu są ofiarowywane Bóstwu, a następnie rozdzielane między ludzi.

ODPOWIEDZ