Re: Wegetarianizm w życiu duchowym
: 08 maja 2016, 02:59
Mahabharata - Santi Parva
Maharaja Yudhisthira postawił kolejne pytanie: "Czym jest najwyższa zasada religijna?"
Bishma odrzekł: "Mój drogi królu, tak jak ślad pozostawiony przez słonia przekracza wielkością odciski wszystkich innych zwierząt, podobnie zasada nieczynienia gwałtu wobec innych żywych istot przekracza wszystkie inne zasady religijne.
Całkowite powstrzymanie się od jedzenia mięsa jest jednym z filarów nie-zadawania cierpienia. Dlatego powinienem teraz opisać ci wielce grzeszną naturę, jaką jest jedzenie mięsa zwierząt.
Mój drogi królu, nawet jeśli osoba spożywa mięso zwierząt, które składane były w ofierze, musi zaakceptować pewien rodzaj grzesznych reakcji.
Biorąc to pod uwagę, nie należy być zdumionym tym, że osoba, która je mięso, będzie musiała cierpieć w piekle. Z drugiej strony, kiedy osoba, która spożywa mięso, porzuca tę zakazaną praktykę, wówczas osiąga bardzo wielką zasługę.
Natomiast, jeśli osoba naucza innych, by nie jedli mięsa, to wówczas zostanie ona w momencie śmierci ochroniona przed wejściem na planety piekielne. Trzeba zaznaczyć, że cieleśnie uwarunkowane dusze będą poszukiwać mięsa, by w nim smakować.
Dla osób, które są wątłe i słabe, i które pragną oddawać się folgowaniu w seksie, jak również dla osób ciężko pracujących i będących w podróży, nie będzie innego pożywienia, które zapewni im siłę w tak szybkim tempie.
Jednocześnie osoba, która pragnie zwiększyć masę swojego ciała przez spożywania mięsa innych, musi być uważana za najbardziej okrutną ze wszystkich osób. W rzeczywistości osoba, która spożywa mięso, które nie zostało w pierwszej kolejności ofiarowane w ofierze, musi być uważana za będącą na równi z Rakshasami (ludożercami).
Wyjątek od tej reguły stanowią kshatriyowie, gdyż są oni z niej wyłączeni. Nie są oni obciążani grzesznymi reakcjami za spożywanie mięsa, gdyż kshatriyowie muszą być nadzwyczaj silni po to, by chronić całe społeczeństwo. Mają więc zezwolenie, by jeść mięso. Innymi słowy, po to, by społeczeństwo było właściwie chronione, musi być poświęcone życie kilku zwierząt.
Kshatriyowie mogą polować na jelenie, czy inne zwierzęta w lasach. Jednak zabijanie krów nie jest usankcjonowane pod żadnym warunkiem.
Mój drogi Yudhisthiro, w świetle tych uprawnień dla kshatriyów, czy zdegradowanych osób, powinno być właściwie zrozumiane, że całkowite powstrzymanie się od jedzenia mięsa jest najwyższą zasadą religijną.
Jeśli osoba stroni od ranienia innych, zwłaszcza przez porzucenie jedzenia mięsa, wówczas w zamian za to, nigdy nie popadnie w niebezpieczny strach ze strony innych stworzeń, nawet gdyby znalazła się w gęstej dżungli.
Zatem ci, którzy spożywają mięso zwierząt, zostaną zjedzeni przez te same zwierzęta później. Powstrzymanie się od intencjonalnego ranienia wszystkich żywych istot jest najwyższą religią, najwyższą praktyką samokontroli i najbardziej drogocennym prezentem dla innych.
W rzeczywistości chwała, jaką osiąga osoba poprzez życie wolne od zadawania gwałtu innym żywym istotom, jest tak wielką zasługą, że nie sposób jest ją opisać, nawet gdyby osoba mówiła nieprzerwanie przez sto lat.
http://www.mahabharata.com.pl/yudhisthi ... dmQ1lQUT09
Maharaja Yudhisthira postawił kolejne pytanie: "Czym jest najwyższa zasada religijna?"
Bishma odrzekł: "Mój drogi królu, tak jak ślad pozostawiony przez słonia przekracza wielkością odciski wszystkich innych zwierząt, podobnie zasada nieczynienia gwałtu wobec innych żywych istot przekracza wszystkie inne zasady religijne.
Całkowite powstrzymanie się od jedzenia mięsa jest jednym z filarów nie-zadawania cierpienia. Dlatego powinienem teraz opisać ci wielce grzeszną naturę, jaką jest jedzenie mięsa zwierząt.
Mój drogi królu, nawet jeśli osoba spożywa mięso zwierząt, które składane były w ofierze, musi zaakceptować pewien rodzaj grzesznych reakcji.
Biorąc to pod uwagę, nie należy być zdumionym tym, że osoba, która je mięso, będzie musiała cierpieć w piekle. Z drugiej strony, kiedy osoba, która spożywa mięso, porzuca tę zakazaną praktykę, wówczas osiąga bardzo wielką zasługę.
Natomiast, jeśli osoba naucza innych, by nie jedli mięsa, to wówczas zostanie ona w momencie śmierci ochroniona przed wejściem na planety piekielne. Trzeba zaznaczyć, że cieleśnie uwarunkowane dusze będą poszukiwać mięsa, by w nim smakować.
Dla osób, które są wątłe i słabe, i które pragną oddawać się folgowaniu w seksie, jak również dla osób ciężko pracujących i będących w podróży, nie będzie innego pożywienia, które zapewni im siłę w tak szybkim tempie.
Jednocześnie osoba, która pragnie zwiększyć masę swojego ciała przez spożywania mięsa innych, musi być uważana za najbardziej okrutną ze wszystkich osób. W rzeczywistości osoba, która spożywa mięso, które nie zostało w pierwszej kolejności ofiarowane w ofierze, musi być uważana za będącą na równi z Rakshasami (ludożercami).
Wyjątek od tej reguły stanowią kshatriyowie, gdyż są oni z niej wyłączeni. Nie są oni obciążani grzesznymi reakcjami za spożywanie mięsa, gdyż kshatriyowie muszą być nadzwyczaj silni po to, by chronić całe społeczeństwo. Mają więc zezwolenie, by jeść mięso. Innymi słowy, po to, by społeczeństwo było właściwie chronione, musi być poświęcone życie kilku zwierząt.
Kshatriyowie mogą polować na jelenie, czy inne zwierzęta w lasach. Jednak zabijanie krów nie jest usankcjonowane pod żadnym warunkiem.
Mój drogi Yudhisthiro, w świetle tych uprawnień dla kshatriyów, czy zdegradowanych osób, powinno być właściwie zrozumiane, że całkowite powstrzymanie się od jedzenia mięsa jest najwyższą zasadą religijną.
Jeśli osoba stroni od ranienia innych, zwłaszcza przez porzucenie jedzenia mięsa, wówczas w zamian za to, nigdy nie popadnie w niebezpieczny strach ze strony innych stworzeń, nawet gdyby znalazła się w gęstej dżungli.
Zatem ci, którzy spożywają mięso zwierząt, zostaną zjedzeni przez te same zwierzęta później. Powstrzymanie się od intencjonalnego ranienia wszystkich żywych istot jest najwyższą religią, najwyższą praktyką samokontroli i najbardziej drogocennym prezentem dla innych.
W rzeczywistości chwała, jaką osiąga osoba poprzez życie wolne od zadawania gwałtu innym żywym istotom, jest tak wielką zasługą, że nie sposób jest ją opisać, nawet gdyby osoba mówiła nieprzerwanie przez sto lat.
http://www.mahabharata.com.pl/yudhisthi ... dmQ1lQUT09