Instrukcje dla rządzących

Diagnostyka przyczyn cierpienia społeczeństwa. "Istnieje wiele tematów w Bhagavatam o socjologii, polityce, ekonomii, sprawach kulturowych, itd., ale wszystkie z nich są powiązane z Krsną i dlatego wszystkie z nich są warte słuchania. Krsna jest oczyszczającym czynnikiem wszystkich tematów, bez względu na to, jakimi by one nie były. W świecie doczesnym wszystko jest nieczyste, jako że wszystko jest produktem trzech materialnych cech. Jednakże Krsna jest oczyszczającym pośrednikiem." - 01.16.05 Zn.
Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 01 gru 2016, 19:05

Wcześniej przytoczyłem los dzieci Devaki i Vasudevy, dlatego dobrze znać przyczynę ich tak wczesnej i okrutnej śmierci, która bardziej pozwoli nam zrozumieć odpowiedzialność za nasze cierpienia.
Śbh 10.1.
Po spotkaniu z Naradą, Kamsa pomyślał, że wszyscy członkowie dynastii Yadu są półbogami, i że -którekolwiek z dzieci zrodzonych z łona Devaki może być Visnu. Obawiając się śmierci, Kamsa zaaresztował Vasudevę i Devaki oraz zakuł ich w żelazne łańcuchy. Pamiętając przepowiednię, że zginie z ręki Visnu, Kamsa podejrzewał, że każde z dzieci może być Visnu, toteż zabił je jedno po drugim.
Powodowana współczuciem do swoich zmarłych synów, Devaki zwróciła się do Pana Kryszny w ten sposób:
Proszę, abyś przywrócił życie wszystkim moim synom, którzy zostali zabici przez Kamsę. Jeśli przyprowadzisz ich tutaj, uszczęśliwi to moje serce i będę zadowolona, jeśli będę mogła ujrzeć ich chociaż raz. Pan Kryszna z Balaramą udał się na system planetarny Sutala i przemówił do Bali Maharaja: "Mój drogi Królu demonów, w millennium Svayambhuva Manu, Prajapati znany jako Marici począł w łonie swojej żony Urny sześciu synów, z których wszyscy byli półbogami. Pewnego razu Pan Brahma został zauroczony pięknem jego córki i podążał za nią, powodowany pragnieniem seksualnym. Takie postępowanie Pana Brahmy napawało wstrętem sześciu półbogów, którzy śledzili jego czyny. Ich krytyka postępowania Pana Brahmy była wielką obrazą i dlatego obrzuceni zostali klątwą, wskutek której narodzili się jako synowie demona Hiranyakaśipu. Synowie Hiranyakaśipu zostali następnie umieszczeni w łonie Devaki i skoro tylko przyszli na świat, Kamsa zabił ich wszystkich po kolei. Mój drogi Królu demonów, teraz matka Devaki pragnie ponownie ujrzeć swoich synów i bardzo rozpacza z powodu ich przedwczesnej śmierci z ręki Kamsy. Wiem, że wszyscy z nich przebywają teraz z tobą. Postanowiłem zabrać ich stąd, aby uspokoić Moją matkę Devaki. Po zobaczeniu Mojej matki wszyscy oni otrzymają wyzwolenie i, ku ich wielkiej radości, zostaną przeniesieni na ich pierwotną planetę. Imiona tych sześciu uwarunkowanych dusz brzmią jak następuje: Smara, Udgitha, Parisvanga, Patanga, Ksudrabhrt i Ghrni. Na powrót odzyskają oni swoją pozycję półbogów."

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 01 gru 2016, 19:18

Kiedy Devaki ujrzała swoje dzieci przepełniła się radością, a z powodu ekstazy i macierzyńskich uczuć, mleko zaczęło płynąć z jej piersi, więc nakarmiła dzieci z wielką przyjemnością. Raz po raz brała je na kolana, wąchając ich głowy i myśląc, "Przywrócił On moje dzieci do życia." Na ten czas została poddana działaniu energii Visnu, i z wielkim matczynym uczuciem zaczęła cieszyć się swoimi odnalezionymi dziećmi.
Mleko z piersi Devaki było transcendentalnym nektarem, ponieważ to samo mleko ssane było przez Pana Krysznę. Wskutek tego, pijąc mleko z piersi Devakiji, która dotykała ciała Pana Kryszny, dzieci te natychmiast osiągnęły samorealizację. Dlatego zaczęły ofiarowywać Panu Krysznie, Balaramie, ich ojcu Vasudevie i matce Devaki, swoje pokłony. A potem zostały natychmiast przeniesione na swoje planety niebiańskie.

Zatem, to z powodu swoich własnych przewinień dzieci Devaki spotkała odpowiednia kara, ale w odpowiednim czasie zostali wybawieni z tej nieszczęsnej sytuacji.
(KŹWP)

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 01 gru 2016, 21:06

Na str. 6 i 11 tego wątku zostały podane rzeczywiste przyczyny wojen:
Zgodnie z zaleceniem Maha-Visnu jeśli rząd nie będzie przestrzegał rzeczywistych zasad religijny ustanowionych dla świata, to taki rząd nie może powstrzymać reakcji grzesznego życia, mianowicie wojny, epidemii, głodu, trzęsień ziemi, i innych podobnych zakłóceń. Prawo natury mówi, że gdy tylko występuje jakakolwiek rozbieżność w przestrzeganiu praw Boga (co opisane jest w Bhagavad-gicie jako dharmasya glanih, nieposłuszeństwo wobec praw natury, czyli praw Boga), natychmiast następuje ciężka kara w formie nagłego wybuchu wojny.
(Śbh 2.2.34)

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 02 gru 2016, 11:27

Trzeba jeszcze dodać, że Kamsa w poprzednim życiu był Kalanemi, a jego synowie narodzili się potem jako dzieci Devaki. Kalanemi następnie urodził się jako syn Ugraseny - Kamsa. Właśnie Kamsa zabijał po kolei synów Devaki, którzy byli jego dziećmi z wcześnijszego życia.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 02 gru 2016, 19:40

Po uwolnieniu Devaki i Vasudevy Kamsa powiedział:
"Moja droga siostro i mój drogi bracie, postąpiłem jak demon, zabijając swoich własnych siostrzeńców, nie biorąc pod uwagę naszego bliskiego pokrewieństwa. Nie wiem jakie będą skutki tych moich czynów. Prawdopodobnie posłany zostanę do piekła, tam gdzie idą zabójcy braminów. Dopuściłem się tak wielu grzechów, zabijając dzieci własnej siostry. Mój drogi Vasudevo i droga Devaki – oboje jesteście wielkimi duszami. Nie mogę was pouczać, niemniej jednak proszę was, abyście nie rozpaczali z powodu utraty swoich dzieci. Każdy z nas podlega kontroli wyższej siły i ta wyższa siła nie pozwala nam zostać razem. W odpowiednim czasie musimy zostać oddzieleni od swoich krewnych i przyjaciół. Ale musimy mocno zdawać sobie sprawę z tego, że nawet po unicestwieniu różnych ciał materialnych, dusza pozostaje wiecznie niezmienną. Podobnie też jest z ciałem, które dusza przyjmuje. Powstaje ono w określonych warunkach, a następnie ginie, ale dusza pozostaje wieczną. Nie ma więc powodów do rozpaczy. Każdy powinien zrozumieć, iż to materialne ciało jest czymś odmiennym od duszy. Dopóki nie osiągnie się tej wiedzy, dopóty musi się podlegać procesowi transmigracji z jednego ciała do następnego. Moja droga siostro Devaki, jesteś tak miła i dobra, proszę wybacz mi i nie smuć się z powodu śmierci swoich dzieci, której ja byłem przyczyną. W rzeczywistości jednak to nawet nie ja byłem sprawcą tych czynów, jako że wszystko jest przeznaczeniem. Każdy musi działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem, nawet mimo woli. Ludzie są w błędzie myśląc, że wraz z unicestwieniem ciała ginie również dusza, albo że ktoś może zabić inną żywą istotę. Z powodu tej swojej niewiedzy pozostają oni w tym świecie materialnym. Innymi słowy, dopóki nie jest się mocno przekonanym o wieczności duszy, dopóty podlega się cierpieniom z powodu bycia zabójcą i bycia zabijanym. Moja droga siostro Devaki i drogi bracie Vasudevo, proszę wybaczcie mi okrucieństwa, których się wobec was dopuściłem. Jestem osobą małego serca, a wy jesteście tak wielkoduszni, miejcie więc litość dla mnie i przebaczcie mi."

Vasudeva powiedział Kamsie: "Mój drogi szczęśliwy szwagrze, prawdą jest to, co mówisz o materialnym ciele i duszy. Każda żywa istota rodzi się w ignorancji, utożsamiając się z materialnym ciałem. Przyczyną takiej koncepcji życia jest właśnie ignorancja i w oparciu o tę ignorancję powstają przyjaźnie i nieprzyjaźnie. Rozpacz, radosne uniesienia, strach, zazdrość, chciwość, złudzenie i szaleństwo, właściwe są materialnej koncepcji życia. Osoba będąca pod wpływem takiej koncepcji, bez trudu ulega uczuciu nienawiści. A powodowani nienawiścią, zapominamy o naszym wiecznym związku z Najwyższym Osobowym Bogiem."

Vasudeva wykorzystał życzliwość Kamsy i powiadomił go, że przyczyną jego ateistycznych czynów było błędne pojmowanie życia – mianowicie utożsamianie się z ciałem materialnym. Ta pouczająca rozmowa z Vasudevą wprawiła Kamsę w zadowolenie, co w końcu uciszyło w nim poczucie winy za zabicie siostrzeńców. Mając pozwolenie swojej siostry Devaki i jej męża Vasudevy, powrócił do domu ze spokojnym umysłem.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 04 gru 2016, 09:45

Człowiek posiadający doskonałą wiedzę wie, że nikt nie może być bardziej szczęśliwym niż jest mu to przeznaczone. W tym materialnym świecie każdy ma przeznaczoną pewną dozę cierpienia i pewną ilość szczęścia. Rozmiar cierpienia i szczęścia jest z góry przeznaczony każdej żywej istocie. Nikt nie może powiększyć ani pomniejszyć szczęścia płynącego z materialistycznego życia.
KŹWP Rozdział 79 – Spotkanie Pana Kryszny z Sudamą

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 05 gru 2016, 04:56

Obowiązkiem ksatriyi jest ochrona obywateli.
Zadziwiające jest, że kiedy Vasudeva spotkał się z Nandą w Mathurze, to ich rozmowa oparta była na wiedzy o duszy i prawie karmy, któremu każdy z osobna podlega. Cokolwiek nas spotyka wynika z naszych działań z przeszłości i ci, którzy mają ostre widzenie, nie obwiniają innych za swe własne czyny. Jeśli ktoś wobec kogokolwiek postępuje bardzo grzesznie, rezultat jest opłakany w skutkach, ale my odbieramy własną karmę.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 5 – Spotkanie Nandy i Vasudevy
Vasudeva powiedział: "Mój drogi przyjacielu, prawie niemożliwą rzeczą jest pozostanie razem przez dłuższy czas. Chociaż mamy swoje rodziny i krewnych, synów i córki, to na ogół zostajemy rozłączeni z nimi. Powód tego jest taki, że każda żywa istota pojawia się na tej ziemi z powodu różnych skutków swojego działania dla zysku w przeszłości; i chociaż łączą się one razem, to nie ma pewności, że pozostaną ze sobą przez czas dłuższy. Każdy działa w odmienny sposób, odpowiednio do swojej karmy, i dlatego musi zostać oddzielony od innych. Podobnie jest z roślinami i pnączami, unoszonymi przez fale oceanu. Czasami łączą się one razem, a czasami zostają rozdzielone już na zawsze, unoszone w różne strony. Podobnie, nasze związki rodzinne mogą być bardzo przyjemne, kiedy żyjemy razem, ale z biegiem czasu zostajemy rozdzieleni."

Nanda Maharaja odpowiedział: "Mój drogi Vasudevo, wiem, że jesteś bardzo zasmucony z powodu śmierci swoich synów zrodzonych z Devaki, którzy zginęli z ręki okrutnego Kamsy. Mimo iż ostatnie dziecko było dziewczynką i Kamsa nie mógł jej zabić, odeszła ona na planety niebiańskie. Mój drogi przyjacielu, nie smuć się. Wszyscy kontrolowani jesteśmy przez nasze przeszłe, nieznane nam teraz czyny. Los każdego zależny jest od jego przeszłych czynów i ten, komu nieobca jest filozofia karmy, jest człowiekiem wiedzy. Taka osoba obojętna jest wobec wszelkich wydarzeń, szczęśliwych czy nieszczęśliwych."

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 07 gru 2016, 09:46

Czasami ktoś może pomyśleć, że nie ma sensu zajmować się tego typu sprawami. Dyskutować o instrukcjach do rządzących, o aborcji, eutanazji czy in vitro. Odpowiedź jest w Śbh 4.14.41
Wielcy mędrcy pomyśleli, że chociaż bramin jest spokojny i bezstronny, ponieważ jest jednakowo ustosunkowany do każdego, nie powinien mimo to zaniedbywać biednych ludzi. Tak jak woda wycieka z pękniętego naczynia, tak też z powodu takiego lekceważenia ulega zmniejszeniu duchowa moc bramina.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 07 gru 2016, 09:49

Bramini, najwyższa grupa w społeczeństwie ludzkim, są przeważnie bhaktami. Zazwyczaj są nieświadomi wydarzeń zachodzącym w świecie materialnym, ponieważ bez przerwy angażują się w działania prowadzące do duchowego postępu. Niemniej jednak nie mogą pozostać bezstronni, gdy w społeczeństwie ludzkim pojawia się jakieś nieszczęście. Jeśli nie poczynią pewnych kroków, aby zmniejszyć niedole społeczeństwa ludzkiego, to jest powiedziane, że z powodu takiego zaniedbania ich wiedza ulega zmniejszeniu.
Śbh 4.14.41

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Instrukcje dla rządzących

Post autor: Aniruddha das » 07 gru 2016, 10:49

Jeśli osoba, którą przyjmuje się za guru, występuje przeciwko zasadzie visnu-bhakti, nie można uważać jej za guru. Jeśli ktoś mylnie przyjął takiego guru, powinien go odrzucić. Taki guru opisany jest w następujący sposób (Mahabharata, Udyoga 179.25):

guror apy avaliptasya karyakaryam ajanatah
utpatha-pratipannasya parityago vidhiyate

Według Śrila Jivy Goswamiego należy odrzucić takiego bezużytecznego guru – kapłana rodzinnego działającego jako guru – i przyjąć właściwego, bona fide guru.

Śbh 8.20.

Według śastr, obowiązkiem kszatriyi jest ochrona obywateli. Jeśli nie jest w stanie tego dokonać i zamiast tego ucieka z pola walki, nie powinien być on ksztriyą, ponieważ zanurza się w oceanie wyrzutów za swoje nieprawe czynności. Żołnierze powinni być bardzo odpowiedzialni i opiekować się swoimi podwładnymi, tak jak mistrz duchowy opiekuje się swoim uczniem lub ojciec zajmuje się swoim synem. . Nie powinno się przyjmować pozycji kszatriyi, jeśli nie jest się w stanie zapewnić ochrony bezbronnemu społeczeństwu. Żołnierz, który nie sprzeniewierza się swojemu obowiązkowi musi odrzucić rozkaz swego zwierzchnika, który zabrania mu wypełnianie swego obowiązku.
Czyli taki dowódca staje się bezużyteczny.

ODPOWIEDZ