Kula Pavana Prabhu o varnaśramie...

Nie związane z wydarzeniami, kupię-sprzedam, raporty itp.
Awatar użytkownika
Rameśvar
Posty: 43
Rejestracja: 09 gru 2006, 10:56
Lokalizacja: Legnica

Kula Pavana Prabhu o varnaśramie...

Post autor: Rameśvar » 08 lut 2008, 12:44

Hare Kryszna !

Polecam Wam to seminarium Kula Pavany Prabhu http://www.esnips.com/doc/ada3bb15-0cb2 ... narium_cz1
Jest niesamowite, możecie w nim posłuchać m.in o:
- varnaśamie
- daivivarnaśramie
- motywach utworzenia daivivarnaśramy przez Bhaktivinoda Thakurę
- o problemach trawiących strukturę społeczną Iskcon-u
- o kulturze pracy
- o problemach dotyczących małżeństw

Bardzo oświecające myśli i bardzo wiele wątków do przemyślenia i wyzwań. Myślę, że tam są bardzo istotne kwestie, które powinniśmy analizować i próbować stosować...

Ja ze swojej strony dziękuję Kula Pavanie Prabhu za to seminarium i Madhai-jivanie Prabhu za udostępnienie tych nagrań.
Gauranga!

Kumbha
Posty: 93
Rejestracja: 17 sty 2007, 22:32
Kontakt:

Post autor: Kumbha » 08 lut 2008, 14:26

Wysłuchałem i bardzo mi się podobało.
Ale jednak odebrałem to jako kolejne "wyznanie wiary". Oczywiście bardzo dobrze, że takie wykłady odbywają się i bhaktowie uczą się praktycznych rzeczy.
Ale to muszą być odgórne zmiany systemowe, zaplanowane i konsekwentnie realizowane. Jeśli "wierchuszka" nie weźmie się do roboty, to dalej bhaktowie będą mówili, że dobrze by było gdyby...
Zapewne zmiany będą dokonywały się niejako same, ale kiedy to życie zmusza nas do nich, proces ten jest dłuższy i zwykle bolesny.
Dlatego musi być opracowany plan wprowadzania systemu varnaśrama na najbliższe i dalsze lata, choćby tylko w ramach jatry polskiej.
Ostatnio zmieniony 08 lut 2008, 18:18 przez Kumbha, łącznie zmieniany 1 raz.

Kumbha
Posty: 93
Rejestracja: 17 sty 2007, 22:32
Kontakt:

Post autor: Kumbha » 08 lut 2008, 17:28

Gdyby miało w przyszłości odbyć się kolejne spotkanie na ten temat, to dobrze by było, aby wzięli w nim udział przedstawiciele różnych ośrodków. Wówczas można by podejść do problemu kompleksowo i czy to razem, czy pracując w mniejszych grupach, które potem wynikami pracy podzieliłyby się z pozostałymi, opracować następujące punkty:

- analiza istniejących problemów i określenie potrzeb
- sformułowanie celów odpowiadających tym potrzebom
- inwentaryzacja zasobów (ludzie, umiejętności, środki materialne, istniejące społeczności lub tylko gospodarstwa wiejskie, wiedza, materiały czy opracowania na interesujący nas temat itp. itd.)
- zaproponowanie działań, które odpowiadałyby na potrzeby i rozwiązywałyby problemy
- określenie jakie jeszcze środki (zasoby) są potrzebne do podjęcia działań i zaproponowanie metod ich pozyskania

No to tak na gorąco. Na pewno można to uzupełnić.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 08 lut 2008, 18:32

Dlatego musi być opracowany plan wprowadzania systemu varnaśrama na najbliższe i dalsze lata, choćby tylko w ramach jatry polskiej.

Jak najbardziej. Ale sprawa nie jest prosta z roznych względow. Jak znajdę czas to wysłucham wykładu i może potem napiszę czemu sprawa nie jest prosta i jakie bym widział priorytety w tym działaniu, bo może to było powiedziane w wykładzie.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
ziuka
Posty: 84
Rejestracja: 09 lis 2007, 16:41
Lokalizacja: Wronów k. Puław

Post autor: ziuka » 13 mar 2008, 09:46

Dlatego musi być opracowany plan wprowadzania systemu varnaśrama na najbliższe i dalsze lata, choćby tylko w ramach jatry polskiej.
04.08.36 Mój drogi panie, jestem bardzo zuchwały, gdyż nie przyjmuję twych instrukcji, lecz nie jest to moja wina. Spowodowane jest to tym, że narodziłem się w rodzinie ksatriyi. Macocha Suruci przeszła moje serce szorstkimi słowami. Dlatego twoje cenne instrukcje nie pozostają w moim sercu.
04.08.36 Znaczenie: Jest powiedziane, że serce lub umysł jest niczym gliniane naczynie; raz rozbite nie może zostać naprawione przy pomocy żadnych środków. Dhruva Maharaja dał ten przykład Naradzie Muniemu. Powiedział, że jego serce – przeszyte strzałami szorstkich słów macochy – było tak złamane, że nic, prócz pragnienia przeciwdziałania zniewadze macochy, nie wydawało się mu wartościowe. Powiedziała ona, że Dhruva Maharaja nie był godny tego, by siedzieć na tronie czy na kolanach swego ojca, gdyż narodził się z łona Suniti, zlekceważonej królowej Maharajy Uttanapady. Innymi słowy, zgodnie z opinią swej macochy, nie można go było uznać za króla. Dlatego też Dhruva Maharaja postanowił, że zostanie królem planety jeszcze bardziej wzniosłej niż ta, którą miał Brahma, największy ze wszystkich półbogów.

Dhruva Maharaja w pośredni sposób oznajmił Naradzie, że istnieją cztery rodzaje ludzkiego charakteru: charakter bramiński, charakter ksatriyi, charakter vaiśyi i charakter śudry. Duch jednej kasty nie jest odpowiedni dla członków innej kasty. Postawa filozoficzna wyrażona przez Naradę Muniego mogła być właściwa dla charakteru bramina, ale nie była odpowiednia dla ksatriyi. Dhruva przyznał otwarcie, że brakowało mu bramińskiej pokory i dlatego nie był w stanie przyjąć filozofii Narady Muniego.

Wypowiedzi Dhruvy Maharajy świadczą o tym, że jeśli dziecko nie jest kształcone zgodnie ze swoimi skłonnościami, nie jest możliwe, by rozwinęło swój szczególny charakter. Obowiązkiem mistrza duchowego, czy nauczyciela, było obserwowanie psychologicznego mechanizmu każdego chłopca z osobna i w ten sposób kształcenie go w jakimś szczególnym zawodowym obowiązku. Dhruva Maharaja, wykształcony już w duchu ksatriyi, nie przyjął bramińskiej filozofii. W Ameryce mamy praktyczne doświadczenie tej niezgodności usposobień bramińskich z usposobieniami ksatriyów. Amerykańscy chłopcy, którzy byli kształceni po prostu jako śudrowie, nie nadają się w ogóle do udziału w bitwie. Dlatego też, gdy wzywa się ich, aby wstąpili do wojska, odmawiają, ponieważ nie mają ducha ksatriyi. A to jest przyczyną wielkiego niezadowolenia w społeczeństwie.

To, że chłopcy nie mają ducha ksatriyi, nie oznacza, że uzyskali wykształcenie w cechach bramińskich. Zostali wyszkoleni na śudrów i tak oto, na skutek frustracji, stają się hipisami. Jednakże, choć jako śudrowie upadli do najniższego stanu, gdy tylko przystępują do rozpoczętego w Ameryce ruchy świadomości Krsny, są szkoleni w osiągnięciu kwalifikacji bramińskich. Innymi słowy, ponieważ ruch świadomości Krsny jest dostępny dla każdego, ogół ludzi może osiągnąć kwalifikacje bramińskie. A w chwili obecnej jest to największą potrzebą, gdyż w rzeczywistości nie ma teraz braminów czy ksatriyów, lecz jedynie trochę vaiśyów, a ogromna większość to śudrowie. Klasyfikacja społeczeństwa na braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów jest bardzo naukowa. W ludzkim ciele społecznym bramini są uważani za głowę, ksatriyowie za ramiona, vaiśyowie za brzuch, a śudrowie za nogi. W chwili obecnej ciało to ma nogi i brzuch, lecz brak mu rąk oraz głowy i dlatego społeczeństwo jest w stanie całkowitego rozgardiaszu. Aby wznieść upadłe ludzkie społeczeństwo do najwyższego standardu duchowej świadomości, konieczną rzeczą jest przywrócenie kwalifikacji bramińskich.
Czy system varnaśrama może być wprowadzony w instytucji takiej jak ISKCON jeżeli została ono założona w celu osiągnięcia przez śudrów kwalifikacji bramińskich?
Jeżeli członkiem ISKCONu jest osoba która przestrzega 4 zasad i intonuje 16 rund to czy można powiedzieć o nim że jest śudrą?
Jestem w stanie zrozumieć funkcjonowanie varnaśramy w ludzkim społeczeństwie jako całości , ale nie mogę zrozumieć jej funkcjonowania w ISKCONIe.
Można by powiedzieć , że siudrami są te osoby które dopiero zaczynają proces i nie rozwinęły jeszcze kwalifikacji braminskich. Ale kto z takich osób chciałby być skwalifikowany jako śudra jeżeli dowie się że siudrowie stoją najniżej w hierarhii. Szczególną cechą osoby niezaawansowanej jest myślenie osobie, że jest się bardzo zaawansowanym. Więc osoba taka może nie chcieć pozostać w ISKCONIe i odejdzie. Jeżeli ISKCON obejmował by całe społeczeństwo to wprowadzenie varnaśramy było by jak najbardziej naturalne.
Ale czy nie należało by wtedy wprowadzić innych zasad dla śudrów, innych dla kszatriów, a innych dla braminów? Kszatriowie mieli pozwolenie na jedzenie mięsa i picie wina.
Czy jest możliwe by taka grupa mogła istnieć w ISKCONIE?

Awatar użytkownika
Rameśvar
Posty: 43
Rejestracja: 09 gru 2006, 10:56
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Rameśvar » 13 mar 2008, 10:26

ziuka pisze: Czy system varnaśrama może być wprowadzony w instytucji takiej jak ISKCON jeżeli została ono założona w celu osiągnięcia przez śudrów kwalifikacji bramińskich?
Jeżeli członkiem ISKCONu jest osoba która przestrzega 4 zasad i intonuje 16 rund to czy można powiedzieć o nim że jest śudrą?
Jestem w stanie zrozumieć funkcjonowanie varnaśramy w ludzkim społeczeństwie jako całości , ale nie mogę zrozumieć jej funkcjonowania w ISKCONIe.
Można by powiedzieć , że siudrami są te osoby które dopiero zaczynają proces i nie rozwinęły jeszcze kwalifikacji braminskich. Ale kto z takich osób chciałby być skwalifikowany jako śudra jeżeli dowie się że siudrowie stoją najniżej w hierarhii. Szczególną cechą osoby niezaawansowanej jest myślenie osobie, że jest się bardzo zaawansowanym. Więc osoba taka może nie chcieć pozostać w ISKCONIe i odejdzie. Jeżeli ISKCON obejmował by całe społeczeństwo to wprowadzenie varnaśramy było by jak najbardziej naturalne.
Ale czy nie należało by wtedy wprowadzić innych zasad dla śudrów, innych dla kszatriów, a innych dla braminów? Kszatriowie mieli pozwolenie na jedzenie mięsa i picie wina.
Czy jest możliwe by taka grupa mogła istnieć w ISKCONIE?
Wspaniałe pytania, strzał w 10! :D
Gauranga!

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 13 mar 2008, 11:09

Proponuję przestudiować wykład Prabhupada o Bezklasowym Aryaniźmie: http://www.waisznawa.pl/readarticle.php?article_id=184

oraz wykładu Prabhupada o warnaśramie:
http://www.waisznawa.pl/readarticle.php?article_id=182

Społeczeństwo waisznawów jest społeczeństwem bezklasowym, ale od strony materialnej, zawodowej, którą każdy może spełniać poza instytucją, istnieje podział. Jak to dokładnie ma wyglądać praktycznie, żeby nie było chaosu i braku struktury i wolnej amerykanki, tego jeszcze nie zrealizowałem. Natomiast zrealizowałem, że wykład np. z Bhagavad Gity może dawać każdy, nawet siudra, jeżeli nie dodaje nic od siebie, a powtarza tylko wiedzę. Nauczyciele w szkołach to technicznie patrząc zazwyczaj siudrowie o skłonnościach bramińskich, tak samo jak w każdej warnie istnieją rożne mieszanki. Zwykli wojownicy to też siudrowie o skłonnosciach walecznych a nie kszatriyowie.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
ziuka
Posty: 84
Rejestracja: 09 lis 2007, 16:41
Lokalizacja: Wronów k. Puław

Post autor: ziuka » 13 mar 2008, 12:11

Natomiast zrealizowałem, że wykład np. z Bhagavad Gity może dawać każdy, nawet siudra, jeżeli nie dodaje nic od siebie, a powtarza tylko wiedzę.
Taka osoba nie będzie chyba siudrą. Osoba ta musi posiadać cechę prawdomówności, cechę bramina.

Awatar użytkownika
RafalJyot
Posty: 976
Rejestracja: 23 lis 2006, 13:55
Lokalizacja: warszawa
Kontakt:

Post autor: RafalJyot » 13 mar 2008, 13:05

ziuka pisze:
Natomiast zrealizowałem, że wykład np. z Bhagavad Gity może dawać każdy, nawet siudra, jeżeli nie dodaje nic od siebie, a powtarza tylko wiedzę.
Taka osoba nie będzie chyba siudrą. Osoba ta musi posiadać cechę prawdomówności, cechę bramina.
Varna dotyczy:

a) chitta (tylko tutaj każdy Vaishnava MUSI BYC braminem)

b) budhi

c) mana

d) thanu

e) kultury (samskara), wartosci, czystosci (kiedy Vaisnava trenuje sie w braminizmie w sferze chitta - ten punkt sam dochodzi wraz z praktyka)

f) janma - urodzenia

g) samskara - rytuałów

O jakim aspekcie varny mówisz?

W kulturze wedyjskiej wszystkie te punkty nalezaly do jednej varny, dlatego ze a) rodzice nalezeli do tej samej varny b) byli wychowyani w jednej varnie (astrolog) c) mieli towarzystwo tej samej varny (spol. klasowe) d) nie bylo ruchu Pana Caitanyi :lol:

By zrozumiec ten aspekt kultury polecam wyklady Bhaktividya Purna Swamiego.
klim krishna klim

[Jyotish] http://rohinaa.com

mantra has changed our lives

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 13 mar 2008, 14:06

Proszę o ten wykład, zlecimy go komuś do tlumaczenia.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ