Post
autor: Vaisnava-Krpa » 08 lis 2012, 23:56
Transcendentalna religia
W czerwcu 1976 roku na farmie Hare Kryszna w Zachodniej Vrgini, Śrila Prabhupad odpowiada na pytania przysłane mu przez redaktorów Bhavan's Journal, jednego z czołowych kulturalno-religijnych magazynów bombajskich.
Uczeń: Oto pierwsze pytanie: "Mówi się, że największą siłą hinduizmu jest jego liberalizm, czyli szerokie poglądy. Ale twierdzi się, że jest to jednocześnie jego największą słabością, w tym sensie, że bardzo niewiele religijnych świąt czy obrzędów obowiązuje wszystkich, tak jak jest to w innych religiach. Czy jest rzeczą konieczną i zarazem możliwą, określenie pewnego podstawowego minimum obrzędów lub świąt dla wszystkich hinduistów?"
Śrila Prabhupad: Jeśli chodzi o religię wedyjską, nie jest ona przeznaczona dla hinduistów, a dla wszystkich żywych istot. To podstawowa rzecz, jaką należy zrozumieć. Religia wedyjska jest nazywana sanatana-dharmą – "wiecznym zajęciem żywej istoty". Żywa istota jest sanatana (wieczna), Bóg jest sanatana i istnieje sanatana-dharma. Sanatana-dharma jest przeznaczona dla wszystkich żywych istot, nie tylko dla tak zwanych hinduistów. Hinduizm, ten "izm", tamten "izm" – to wszystko błędne koncepcje. Historia mówi, że sanatana-dharma była regularnie przestrzegana w Indiach, a tamtejsi mieszkańcy zostali nazwani "Hindusami" przez muzułmanów. Ale w literaturze wedyjskiej nie znajdujemy żadnego odnośnika do słowa hindu, jak również nie ma tam żadnego odnośnika do tzw. hindu-dharmy. Teraz ta sanatana-dharma czyli dharma wedyjska jest zniekształcana. Nie przestrzega się jej ani też nie spełnia właściwie i wszędzie znana jest ona jako hinduizm. Ale to tylko fantazja; tego rodzaju zrozumienie nie jest poprawne. Musimy studiować sanatana-dharmę, a wówczas zrozumiemy, czym jest religia wedyjska. (Do bhakty) Przeczytaj osiemnasty werset jedenastego rozdziału Bhagavad-gity.
Uczeń: (Czyta.)
tvam aksaram paramam veditavyam
tvam asya viśvasya param nidhanam
tvam avyayah śaśvata-dharma-gopta
sanatanas tvam puruso mato me
"O Panie Kryszno! Ty jesteś pierwszym i najwyższym celem! Ty jesteś najlepszym we wszystkich wszechświatach! Ty jesteś najstarszy i nieograniczony! Ty jesteś podstawą religii, wieczną Osobą Boga!".
Śrila Prabhupad: Tego rodzaju zrozumienia brakuje. Kryszna jest wieczny, my jesteśmy wieczni, i miejsce, gdzie możemy żyć i wymieniać nasze uczucia z Kryszną – również jest wieczne. Zaś system, który uczy tego wiecznego procesu wymiany miłości – to sanatana-dharma, która jest przeznaczona dla każdego.
Uczeń: Jakie więc byłyby codzienne, zalecane religijne obowiązki, których powinna przestrzegać osoba aspirująca do tej sanatana-dharmy? Cóż robiłaby taka osoba? Zarzut jest taki, że wewnątrz hinduizmu – czy też powiedzmy sanatana-dharmy – jest taka rozpiętość poglądów, tak wielka różnorodność.
Śrila Prabhupad: Dlaczego przechodzisz do różnorodności? Dlaczego nie przyjmiesz prawdziwego celu religii od Kryszny? Kryszna mówi (Bg.18.66):.sarva-dharman parityajya mam ekam śaranam vraja: "Porzuć wszystkie inne tak zwane dharmy i po prostu podporządkuj się Mnie". Dlaczego nie przyjmiesz tego? Dlaczego uciekasz się do zróżnicowanych praktyk określanych jako tak zwany hinduizm? Dlaczego nie przyjmiesz rady sanatana, Kryszny? Odmawiasz przyjęcia sanatana-dharmy – tego, o czym mówi sanatana – Bóg, a sam stwierdzasz: "Jak możemy uniknąć tak wielu różnorodności i dojść do właściwego wniosku`?" Dlaczego przyjmować różnorodności? Przyjmij tę jedną świadomość: sarva-dharman parityajya mam ekam śaranam vraja. Dlaczego tego nie zrobisz?
Uczeń: Jak ludzie mogą zrobić to praktycznie, w swoim codziennym życiu?
Śrila Prabhupad: A jak my to robimy? Czy to, co robimy nie jest praktyczne? Ludzie będą wymyślali własne niepraktyczne ścieżki religii, ale nie przyjmą naszego praktycznego systemu. A na czym to polega? Man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru: po prostu myśl o Krysznie, zostań Jego wielbicielem, czcij Go i składaj Mu pokłony. Cóż w tym trudnego? Czy nie jest to praktyczne? Kryszna mówi: "To jest waszym obowiązkiem. Jeśli to uczynicie, bez wątpienia przyjdziecie do Mnie". Dlaczego tego nie uczynić? Dlaczego być hinduistą, muzułmaninem czy chrześcijaninem? Porzućcie te wszystkie nonsensy. Po prostu podporządkujcie się Krysznie i zrozumcie:
"Jestem wielbicielem Kryszny, sługą Kryszny'". Wówczas rozwiążecie swoje wszelkie problemy.
Uczeń: Ale hinduiści powiedzieliby: "Jest tak wiele innych aspektów hinduskiej dharmy".
Śrila Prabhupad: Prawdziwa dharma została zdefiniowana w Śrimad-Bhagavatam: dharmam tu saksad bhagavat-pranitam. "Dharmą jest to, co mówi Bóg". Zatem Bóg mówi: "'Porzuć wszystkie inne dharmy i po prostu podporządkuj się Mnie". Przyjmij więc tę dharmę. Dlaczego chcesz pozostać hinduistą? Poza tym, który hinduista nie przyjmuje autorytetu Kryszny? Nawet dzisiaj, jeśli jakiś hinduista powie: "Nie dbam o Krysznę i Bhagavad-gitę", natychmiast zostanie odrzucony jako szaleniec. Dlaczego nie przyjąć instrukcji Kryszny? Dlaczego udawać się gdzie indziej? Problem polega na tym, że nie wiesz, czym jest religia, i nie wiesz, czym jest sanatana-dharma. Jeśli praktykujesz fałszywy system religijny, to cierpisz; ale jeśli przyjmiesz prawdziwy system religijny, będziesz szczęśliwy.
Niestety, ludzie Indii porzucili prawdziwy system religijny – sanatana-dharmę czy varnaśrama-dharmę – i przyjęli tę mieszaninę różnych rzeczy zwaną "hinduizmem". Dlatego są w kłopocie. Religia wedyjska oznacza varnaśrama-dharmę, podział społeczeństwa na cztery porządki społeczne i cztery porządki życia duchowego.
Cztery porządki społeczne to bramini (kapłani i inteligencja), ksatriyowie (przywódcy polityczni i żołnierze), vaiśyowie (kupcy i farmerzy) i śudrowie (robotnicy). Cztery porządki życia duchowego to brahmacarini (studenci żyjący w celibacie), grhasthowie (osoby żyjące z rodziną), vanaprasthowie (osoby, które porzuciły życie rodzinne) i sannyasini (osoby wyrzeczone). Kiedy te wszystkie porządki społeczne i duchowe współpracują harmonijnie dla zadowolenia Pana, jest to prawdziwą religią, czyli dharmą. - Prawda i Piękno rozdz. 15 - Transcendentalna religia
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada