Wykład nt. relacji uczeń-świątynia-guru

System przekazywania wiedzy - parampara, guru-sadhu-śastra, guru i uczeń. "Jeśli słucha się z właściwego źródła, wtedy proces działa bardzo szybko. Na ogół ludzie jednak słuchają od nieautoryzowanych osób. Takie nieautoryzowane osoby mogą być bardzo uczone, biorąc pod uwagę ich akademickie kwalifikacje, ale ponieważ nie przestrzegają one zasad służby oddania, słuchanie od nich staje się po prostu stratą czasu. Czasami teksty są interpretowane zgodnie z modą, dla zaspokojenia własnych osobistych celów. Zatem, po pierwsze, należy wybrać kompetentnego i bona fide mówcę i wtedy słuchać od niego. Kiedy proces słuchania jest doskonały i kompletny, inne procesy stają się automatycznie doskonałymi w ich własny sposób. - 01.08.36 Zn.
Awatar użytkownika
Sadhaka
Posty: 74
Rejestracja: 19 sie 2007, 08:16

Post autor: Sadhaka » 17 gru 2007, 22:56

Hare Kryszna!

W istocie ów Promyczek rozwiązał część łamigłówki. Super! Tak, drugim ze źródeł bhakti jest Sri Kryszna. Bhakti może być ofiarowana jivie przez Pana, ale są to ekstremalnie rzadkie przypadki.

Także mamy już dwa źródła - Vaishnawę i Sri Krysznę. Ktoś ma jakiś pomysł co jest trzecim źródłem?

Pytanie o to czym jest bhakti wciąż pozostaje bez odpowiedzi. Jak można praktykować bhakti-yogę i nie mieć pojęcia czym jest bhakti?

Drogi Prabhu (tudzież Mata Ji) 'Promyczek',
Nie znam Cię i nie chciałbym Cię urazić, proszę nie bierz tego do siebie, ale argument, że bhakti pochodzi od ISCKONu, a jej źródłem jest GBC przysporzył mi i mojej żonie spory ubaw. Nie przypominam sobie żadnej śloki w śastrach, która o tym mówi.

Miło widzieć, że ta dyskusja interesuje społeczność Vaishnawów
i dobrze, że się udzielacie.

Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 17 gru 2007, 23:01

Definicja bhakti jest poddana w Bhakti rasamsrta sindhu:

"completely free from limitations, dedicated to Him (Krsna) and pure service with the senses to the Lord of Senses is called devotion" (1.1.12) sa tam podane jeszcze dwie rozne definicje.

Dalej podane jest 6 roznych cech bhakti:

- niszczy trudnosci
- przynosi pomyslnosc
- moksa przy niej nie ma znaczenia
- ciezka do zdobycia
- sklada sie ze specjalnej skoncentrowanej radosci
- przyciaga Kryszne


Jeszcze dalej (wers 35,36) pisze ze bhakti ciezko ociagnac poniewaz nie moze byc osiagniete nawet przez bardzo dlugie okresy niezwykle intensywnej praktyki pozbawione przywiazania i Kryszna (tu odnosi sie do Niego jako Hari) nie daje tego tak latwo. Jednak ta bhakti, jak mowi tlumacz (David Haberman, wielbicie i uczony akademicki) odnosi sie tutaj do bhava-bhakti. Natomiast 'intensywne praktyki' nie odnosza sie do sadhany ale do praktyk wykonywanych przez yogich i ascetow.

Kolejne rozdzialy mowia o tym jak bhakti, lub raczej bhave, mozna osiagnac na pare rodzajow:
przez sadhane (fizyczny wysilek) - vaidhi i raganuga . Praktyki te sa tam bardzo dokladnie omowione. Ostatecznie jednak bhakti przychodzi jako laska Kryszny.

Warunkami wstepnymi do Vaidhi bhakti jest to ze ktos ma wiare w sluzbe oddania a staje sie to przez dobry los, szczescie. Osoba taka nie powinna byc ani specjalnie wyrzeczona ani specjalnie przywiazana do swiata. w SB 11.20.8 tez pisze ze osoba ktora jest zbyt przywiazana lub zbyt zdegustowana tym swiatem nie spelnia tego warunku. Wszyscy asceci wiec moga sie pozegnac z vaidhi. ;-)

Wszystkie osoby moga sie starac o sluzbe oddania i bhakti , co wyjasnione jest w Padma Puranie. Jednak nie kazdy ja dostanie. W Gicie wymienione sa 4 rodzaje osob ktore przychodza do Kryszny i wsrod tych ta osoba ktora dostaje albo 1) laske Kryszny albo 2) laske jego wielbicieli (wersety 20-21 drugiej fali, wshodniego kwadrantu BRS) moze spelaniac warunki potrzebne do czystego oddania. Podane sa przyklady Gajendry, Saunaki, Dhruvy i 4 swietych Sanaki, Sanatany, Sanandy i i Samatkumary. Jednak poniewaz istnieja praktyki bhakti, oznacza to ze bhakti mozna rozwijac poprzez samodzielne praktyki i jeest to objasnione przy kazdej indywidualnej praktyce (sposrod 64), np sluzenie w Mathurze. Laska Kryszny i Waisznawow na kazdym etapie jednak bedzie wspierac progres duchowego rozwoju.

Mam nadzieje ze to pomoglo.
Ostatnio zmieniony 17 gru 2007, 23:07 przez Rasasthali, łącznie zmieniany 1 raz.
http://actinidia.wordpress.com/

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 17 gru 2007, 23:06

Sadhaka pisze:....Także dwa pozostałe źródła pozostają nieznane. No i nikt jeszcze nie podał definicji czym jest bhakti. Zachęcam pozostałych Vaishnawów do zabrania głosu.
Z pewnością jeszcze jednym ze źródeł bhakti jest kripa, czyli obdarzenie bhakti bezpośrednio przez samego Pana, a przykładem tego jest historia Jagaja i Madhaja. Trzecia przyczyna jest zastanawiająca (?)

Co do definicji bhakti, to podaje ją Bhakti-rasamrita-sindhu w wersetach 11 i 12.

anyabhilasita-shunyam jnana-karmady-anavritam |

anukulyena krisnanu-shilanam bhaktir-uttama ||11||

yatha shri narada-pancaratre

savopadhi-vinirmuktam tat-paratvena nirmalam |

hrsikena hrsikesha-sevanam bhaktir-ucyate ||12||

Tłumaczenie zostawiam innym :D, a swoją drogą to dobry sprawdzian Prabhu (Sadhaka) i czekam na jego kontynuację :D. Przyda sie to wszystkim, którzy czytają ten wątek.

Awatar użytkownika
Sadhaka
Posty: 74
Rejestracja: 19 sie 2007, 08:16

Post autor: Sadhaka » 17 gru 2007, 23:07

Jak odpowiadałem na posta Promyczka, to nie wyświetliło mi się w całości to co napisał. Dopiero teraz przeczytałem całość!

Napisał/a
udowodniono, że nie ma bhakti poza Iskconem, wobec tego pierwsze trzy źródła zawierają się w Iskconie.
Ostatecznie istnieje tylko jedno źródło bhakti i jest nim Iskcon.
Mój Boże! To już przestało być śmieszne. To jest wręcz przerażające!

Promyczek trafił ze Sri Kryszną, ale resztę kul posłał na Marsa. Myślę, że nie ma sensu się skupiać na nonsensach, także proponuję drążyć temat, który obecnie drążymy i się nie rozdwajać. Zwłaszcza w tym przypadku.

Więc dwa pytania są ciągle aktualne:

1) Jakie jest ostatnie, trzecie źródło bhakti?
2) Czym jest bhakti?

Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 17 gru 2007, 23:11

Sadhaka pisze: Promyczek trafił ze Sri Kryszną, ale resztę kul posłał na Marsa. Myślę, że nie ma sensu się skupiać na nonsensach, także proponuję drążyć temat, który obecnie drążymy i się nie rozdwajać. Zwłaszcza w tym przypadku.

Więc dwa pytania są ciągle aktualne:

1) Jakie jest ostatnie, trzecie źródło bhakti?
2) Czym jest bhakti?

Pozdrawiam!
Opowiedzialam powyzej na obydwa pytania, razem z Caturmukha Prabhu.
http://actinidia.wordpress.com/

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 17 gru 2007, 23:17

Sadhaka pisze:Także dwa pozostałe źródła pozostają nieznane. No i nikt jeszcze nie podał definicji czym jest bhakti. Zachęcam pozostałych Vaishnawów do zabrania głosu.
Jeszcze jednym źródłem bhakti jest kripa, czyli bezpośrednie obdarzenie bhakti przez samego Pana, a przykładem może być historia Jagaja I Madhaja.

Co do definicji bhakti, to możemy ją znaleźć w Bhakti-rasamrita-sindu w wersetach 11 i 12.

anyabhilasita-shunyam jnana-karmady-anavritam |

anukulyena krisnanu-shilanam bhaktir-uttama ||11||

yatha shri narada-pancaratre

savopadhi-vinirmuktam tat-paratvena nirmalam |

hrsikena hrsikesha-sevanam bhaktir-ucyate ||12||

Tłumaczenie zostawiam innym :D , a swoją drogą, to bardzo dobry sprawdzian drogi Prabhu (Sadhako). Przyda się wszystkim, którzy ślędzą ten wątek i dlatego czekam na jego kontynuację.

Bardzo chętnie skorzystam z kursu Bhakti-śastri ( jeśli tylko będzie w Warszawie ), który, o ile się nie mylę, prowadzisz drogi Sadhako. Tego bardzo w Polsce potrzeba.

Awatar użytkownika
Sadhaka
Posty: 74
Rejestracja: 19 sie 2007, 08:16

Post autor: Sadhaka » 17 gru 2007, 23:33

Drodzy wielbiciele,

Podsumujmy więc nasz dialog. Bhakti pochodzi zasadniczo z dwóch źródeł. Narada-bhakti-sutra (38) podaje, że: 'mukhyatas tu mahat-krpayaiva bhagavat-krpa-leshad va' . Bhakti otrzymujemy zasadniczo od wielbiciela, ale są rzadkie wyjątki otrzymania bhakti od Kryszny.

Trzecie źródło bhakti nie jest uważane za źródło przez pewnych filozofów, lecz ponieważ Prabhupad uważał je za źródło myślałem, że je znacie. Są to Śastra, dla przykładu Gita czy Bhagavatam. Podkreślam, że była to opinia Prabhupada, dokładne źródło tego stwierdzenia to książka 'Renunciation through wisdom' (1.9).

Jeśli chodzi o to czym jest bhakti to mam wrażenie, że źle mnie zrozumięliście. Miałem na myśli nie proces, nie praktykęi nie doświadczanie bhakti. Miałem na myśli samą substancję. Oczywiście cytaty Caturmukhy Prabhu i Rasasthali Mataji są super, ale nie dotykają sedna. A chciałbym najpierw dotknąć właśnie esencji.

Dobrze, pójdźmy więc dalej. Bhakti, według Bhagavat-sandharby, jest jedną z wewnętrznych energii Pana. To jest bardzo ważne. Jest to jedna z energii Boga. Jest ona manifestacją svarupa-śakti
i nie jest różna od Sri Kryszny. Jeśli nie jest różna od Niego, jest więc niezależna. Ta cecha bhakti została już przedstawiona przez Viśvanatha Cakravartiego Thakurę w Madhurya Kadambini. Tu wyjaśniam dlaczego jest niezależna.

Więc w zasadzie bhakti, będąc Kryszna-śakti nie może być zdobyta! Może się ona zamanifestować, bądź nie. Manifestuje się zaś przez medium powyżej omówionych źródeł.

Teraz, bhakti-lata-bija to instrukcje (jak już ustaliliśmy), dzięki którym ktoś stopniowo zaczyna działać dla Kryszny pod dyktando Jego energii. Zamienia się w bhaktę. Jego bhakti zaczyna się bardziej i bardziej manifestować.

Tak to wygląda – możliwie najprecyzyjniej i najkrócej.

Następną ogromnie ważną rzeczą jest sambandha-jnana. Więc tu mam otwarte pytania do wszystkich:

1)Jaka wiedza wchodzi w zakres sambandha jnany?
2)Dlaczego jest taka ważna?

Miło mi, że ta dyskusja cieszy się takim zainteresowaniem! Czekam na Wasz wkład i pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 17 gru 2007, 23:38

Sadhaka pisze:Drodzy wielbiciele,
Trzecie źródło bhakti nie jest uważane za źródło przez pewnych filozofów, lecz ponieważ Prabhupad uważał je za źródło myślałem, że je znacie. Są to Śastra, dla przykładu Gita czy Bhagavatam. Podkreślam, że była to opinia Prabhupada, dokładne źródło tego stwierdzenia to książka 'Renunciation through wisdom' (1.9).
.
No wlasnie. Dla mnie elemenarzem i glownym zrodlem jesli chodzi o bhakti - tak definicje, praktyke jak i czyste sedno jest bhakti-rasamrta sindhu (+ sandarbhy, ale te maz mi dopiero tlumaczy). Tam nie ma tego zrodla, stad zastanawiam sie dlaczego, bo nie wydaje mi sie by Rupa Goswami pominal taki wazny skladnik. sastra oczywiscie jest laska Kryszny i waisznawow, wiec moze zrozumienie bedzie takie.
http://actinidia.wordpress.com/

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 18 gru 2007, 02:23

Rasasthali pisze:
Sadhaka pisze:Drodzy wielbiciele,
Trzecie źródło bhakti nie jest uważane za źródło przez pewnych filozofów, lecz ponieważ Prabhupad uważał je za źródło myślałem, że je znacie. Są to Śastra, dla przykładu Gita czy Bhagavatam. Podkreślam, że była to opinia Prabhupada, dokładne źródło tego stwierdzenia to książka 'Renunciation through wisdom' (1.9).
.
No wlasnie. Dla mnie elemenarzem i glownym zrodlem jesli chodzi o bhakti - tak definicje, praktyke jak i czyste sedno jest bhakti-rasamrta sindhu (+ sandarbhy, ale te maz mi dopiero tlumaczy). Tam nie ma tego zrodla, stad zastanawiam sie dlaczego, bo nie wydaje mi sie by Rupa Goswami pominal taki wazny skladnik. sastra oczywiscie jest laska Kryszny i waisznawow, wiec moze zrozumienie bedzie takie.
Dokładnie tak jest !!! Właśnie Śrila Rupa Goswami napisał Bhakti-rasamrita-sindhu dla korzyści wszystkich poszukiwaczy życia duchowego, ale przede wszystkim dla korzyści dusz już wyzwolonych.
Ostatnio zmieniony 18 gru 2007, 03:04 przez Caturmukha dasa, łącznie zmieniany 1 raz.

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 18 gru 2007, 02:39

Sadhaka pisze: 1)Jaka wiedza wchodzi w zakres sambandha jnany?
2)Dlaczego jest taka ważna?

Miło mi, że ta dyskusja cieszy się takim zainteresowaniem! Czekam na Wasz wkład i pozdrawiam.
Ad1. Wiedza na temat naszego związku z Kryszną.
Ad2. Ponieważ pozwala nam na razie teoretycznie zrozumieć naszą pozycję (w związku z Bogiem).

ODPOWIEDZ