Re: GURU I UCZEŃ
: 02 cze 2012, 20:03
WIARA W MISTRZA DUCHOWEGO
Największą obrazą wobec Świętego Imienia jest uważanie guru za zwykłą osobę:
Siksa guru A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada 1
http://www.youtube.com/watch?v=fFNwZeax ... plpp_video
Siksa guru A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada 2
http://www.youtube.com/watch?v=TQhjTMTQ ... plpp_video
Antya 03.10 Gdy chłopiec wstał i odszedł po pewnym czasie, nietolerancyjny Damodara Pandita zaczął mówić.
Antya 03.11 Damodara Pandita zuchwale powiedział Panu: "Z powodu instrukcji, których udzielasz innym, wszyscy mówią, że jesteś wielkim nauczycielem, lecz teraz przekonamy się, jakim nauczycielem jesteś.
Antya 03.11 Znaczenie: Damodara Pandita był wielkim bhaktą Śri Caitanyi Mahaprabhu. Niekiedy jednak pod wpływem energii zewnętrznej i materialnych względów osoba zajmująca taką pozycję staje się zuchwała i tak bhakta mylnie ośmiela się krytykować czynności mistrza duchowego czy Najwyższej Osoby Boga. Wbrew logice, że "żona Cezara musi być ponad wszelkim podejrzeniem", bhakta nie powinien być zaniepokojony z powodu czynności mistrza duchowego ani też próbować krytykować go. Powinien być utwierdzony w konkluzji, że mistrz duchowy nie może być przedmiotem krytyki, i że nigdy nie należy uważać go za równego zwykłemu człowiekowi. Nawet jeśli wydaje się, że zgodnie z niedoskonałą oceną bhakty istnieją jakieś rozbieżności, powinien on mieć niewzruszoną pewność, że nawet gdy mistrz duchowy udaje się do sklepu monopolowego, nie jest pijakiem, lecz musi raczej mieć pewien cel udając się tam. W pewnym bengalskim poemacie jest powiedziane:
yadyapi nityananda sura-badi yaya
tathapio haya nityananda-raya
"Nawet jeśli zobaczę, że Pan Nityananda wszedł do winiarni, nie zmieni to mojego przekonania, że Nityananda Raya jest Najwyższą Osobą Boga."
Największą obrazą wobec Świętego Imienia jest uważanie guru za zwykłą osobę:
Siksa guru A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada 1
http://www.youtube.com/watch?v=fFNwZeax ... plpp_video
Siksa guru A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada 2
http://www.youtube.com/watch?v=TQhjTMTQ ... plpp_video
Antya 03.10 Gdy chłopiec wstał i odszedł po pewnym czasie, nietolerancyjny Damodara Pandita zaczął mówić.
Antya 03.11 Damodara Pandita zuchwale powiedział Panu: "Z powodu instrukcji, których udzielasz innym, wszyscy mówią, że jesteś wielkim nauczycielem, lecz teraz przekonamy się, jakim nauczycielem jesteś.
Antya 03.11 Znaczenie: Damodara Pandita był wielkim bhaktą Śri Caitanyi Mahaprabhu. Niekiedy jednak pod wpływem energii zewnętrznej i materialnych względów osoba zajmująca taką pozycję staje się zuchwała i tak bhakta mylnie ośmiela się krytykować czynności mistrza duchowego czy Najwyższej Osoby Boga. Wbrew logice, że "żona Cezara musi być ponad wszelkim podejrzeniem", bhakta nie powinien być zaniepokojony z powodu czynności mistrza duchowego ani też próbować krytykować go. Powinien być utwierdzony w konkluzji, że mistrz duchowy nie może być przedmiotem krytyki, i że nigdy nie należy uważać go za równego zwykłemu człowiekowi. Nawet jeśli wydaje się, że zgodnie z niedoskonałą oceną bhakty istnieją jakieś rozbieżności, powinien on mieć niewzruszoną pewność, że nawet gdy mistrz duchowy udaje się do sklepu monopolowego, nie jest pijakiem, lecz musi raczej mieć pewien cel udając się tam. W pewnym bengalskim poemacie jest powiedziane:
yadyapi nityananda sura-badi yaya
tathapio haya nityananda-raya
"Nawet jeśli zobaczę, że Pan Nityananda wszedł do winiarni, nie zmieni to mojego przekonania, że Nityananda Raya jest Najwyższą Osobą Boga."