Nasza sukcesja uczniów
: 01 sty 2010, 21:44
Sukcesja uczniów jest łańcuchem mistrzów duchowych, który rozpoczyna się od Pana Kryszny i w formie niezmienionej zstępuje z mistrza na ucznia. Doskonały mistrz duchowy jest doskonałym uczniem swojego mistrza duchowego – nic nie dodaje i nic nie ujmuje i to właśnie daje nam gwarancję autorytatywności sukcesji uczniów. Istnieją trzy procesy zdobywania wiedzy: śabda, pratyaksa i anumana. Tylko śabda jest procesem wolnym od materialnych niedoskonałości, proces ten polega na zdobywaniu wiedzy w sposób zstępujący poprzez słuchanie od autorytetu. To jest jedyna metoda przekazywania wiedzy na przestrzeni czasu w niezmieniony sposób i jeśli pragniemy otrzymać prawdziwą wiedzę musimy wejść w kontakt z parampara – sukcesją uczniów. W systemie tym uczeń przekazuje wiedzę otrzymaną od mistrza duchowego - nic nie dodając i nic nie ujmując. Na dodatek istnieje również swoisty wentyl bezpieczeństwa w postaci guru-śastra-sadhu. Pan Kryszna kładzie duży nacisk na zdobywanie wiedzy poprzez autoryzowaną sukcesję, wyjaśnię to przy omawianiu pytania trzeciego. Nasza sukcesja uczniów nosi nazwę Brahma-Madhva-Gaudiya sampradaya i pochodzi ona od Pana Brahmy. Jej głównym acaryą jest Madhva (1239 r. – 1319 r.). Madhvacarya głosił filozofię śudha-dvaita (czysty dualizm), który ustanowił odrębność Boga i żywych istot. Gaudiya vaisnavowie uważają, że Madhva odnosi się również do Madhavendry Puriego. Rudra sampradaya wywodzi się od Pana Śivy i jej głównym acaryą jest Visnusvami. Śri sampradaya wywodzi się od bogini Laksmi, jej głównym acaryą jest Ramanujacarya (1017 r. – 1137 r.). Napisał on komentarz do Ved, Vedanta-sutry i Bhagavad-gity. Objaśnił on filozofię viśistadvaitę (jakościowej jedności), głosząc że Absolut zawiera w sobie to co się zmienia (świat materialny i żywe istoty podlegające samsarze) i to co się nie zmienia (transcendentalnego Pana). Kumara sampradaya wywodzi się od czterech Kumarów i jej głównym acaryą jest Nimbarka Svami.
Nasza sukcesja uczniów wygląda w następujący sposób:
1. Kryszna
2. Brahma
3. Narada
4. Vyasadeva
5. Madhvacarya – opuścił ciało w 1319 r
6. Padmanabha Tirtha – 1199 ( 1278 ) – 1324
7. Nrhari Tirtha – pojawił się w 1206
8. Madhava Tirtha – 1215-1350
9. Aksobhya Tirtha – pojawił się między 1238 a 1317 , opuścił ciało 1365
10. Jaya Tirtha – 1348-1388
11. Jnanasindhu
12. Dayanidhi
13. Vidyanidhi – 1348-1412
14. Rajendra – 1375-1440
15. Jayadharma – 1420-1448
16. Purusottama Tirtha – 1460-1476 (78 )
17. Brahmanya Tirtha ( inaczej Subrahmanya Tirtha )
18. Vyasa Tirtha – pojawił się między 1460 a 1478 , opuścił ciało w 1539
19. Laksmipati Tirtha - 1420-1487
20. Madhavendra Puri
21. Isvara Puri ( Nityananda pojawił się w 1474 , Advaita )
22. Sri Caitanya Mahaprabhu – 1486-1534
23. Rupa Gosvami - 1489-1564 ( Svarupa Damodara , Sanatana Gosvami – 1488-1558 )
24. Raghunatha Dasa Gosvami – 1495-1571, Jiva Gosvami – 1513-1598
25. Krsnadasa Kaviraja Gosvami
26. Narottama Dasa Thakura
27. Visvanatha Cakravarti Thakura - pojawił się w 1662
28. ( Baladeva Vidyabusana 1600-1768) , Jagannatha Dasa Babaji – pojawił się w 1750 i żył 144 lata
29. Bhaktivinoda Thakura – 1838-1914
30. Gaurakisora Dasa Babaji – 1830-1915
31. Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura - 1874-1937
32. A. C. Bhaktivedanta Svami Prabhupada – 1896-1977
33. Uczniowie Srila Prabhupada zatwierdzeni przez GBC jako ISKCON-Guru
_____________________________________________________________
Czy ktos potrafi omówić pierwsze 5 osób w naszej sampradayi, w jaki sposób doszło do przekazywania wiedzy? Bardzo mistyczne jest połączenie między Vyasadevą a Madhvacaryą. Czy są jakieś szczegóły na ten temat?
Nasza sukcesja uczniów wygląda w następujący sposób:
1. Kryszna
2. Brahma
3. Narada
4. Vyasadeva
5. Madhvacarya – opuścił ciało w 1319 r
6. Padmanabha Tirtha – 1199 ( 1278 ) – 1324
7. Nrhari Tirtha – pojawił się w 1206
8. Madhava Tirtha – 1215-1350
9. Aksobhya Tirtha – pojawił się między 1238 a 1317 , opuścił ciało 1365
10. Jaya Tirtha – 1348-1388
11. Jnanasindhu
12. Dayanidhi
13. Vidyanidhi – 1348-1412
14. Rajendra – 1375-1440
15. Jayadharma – 1420-1448
16. Purusottama Tirtha – 1460-1476 (78 )
17. Brahmanya Tirtha ( inaczej Subrahmanya Tirtha )
18. Vyasa Tirtha – pojawił się między 1460 a 1478 , opuścił ciało w 1539
19. Laksmipati Tirtha - 1420-1487
20. Madhavendra Puri
21. Isvara Puri ( Nityananda pojawił się w 1474 , Advaita )
22. Sri Caitanya Mahaprabhu – 1486-1534
23. Rupa Gosvami - 1489-1564 ( Svarupa Damodara , Sanatana Gosvami – 1488-1558 )
24. Raghunatha Dasa Gosvami – 1495-1571, Jiva Gosvami – 1513-1598
25. Krsnadasa Kaviraja Gosvami
26. Narottama Dasa Thakura
27. Visvanatha Cakravarti Thakura - pojawił się w 1662
28. ( Baladeva Vidyabusana 1600-1768) , Jagannatha Dasa Babaji – pojawił się w 1750 i żył 144 lata
29. Bhaktivinoda Thakura – 1838-1914
30. Gaurakisora Dasa Babaji – 1830-1915
31. Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura - 1874-1937
32. A. C. Bhaktivedanta Svami Prabhupada – 1896-1977
33. Uczniowie Srila Prabhupada zatwierdzeni przez GBC jako ISKCON-Guru
_____________________________________________________________
Czy ktos potrafi omówić pierwsze 5 osób w naszej sampradayi, w jaki sposób doszło do przekazywania wiedzy? Bardzo mistyczne jest połączenie między Vyasadevą a Madhvacaryą. Czy są jakieś szczegóły na ten temat?