Gajatri Mahima Madhuri - słodkie chwały Gajatri

Literatura religijna, naukowa i akademicka. " Osoba która pragnie zrobić postęp w duchowym zrozumieniu, powinna niezwykle starannie unikać czytania zwykłej literatury. Świat pełen jest zwykłej literatury, która wywołuje niepotrzebne poruszenie umysłu. Literatura taka, jak gazety, dramaty nowele i magazyny, w rzeczywistości nie jest przeznaczona dla robienia postępu w wiedzy duchowej. Prawdę powiedziawszy, została ona opisana jako miejsce dla kruków. Ktokolwiek pragnie zrobić postęp w wiedzy duchowej, musi odrzucić taką literaturę. Co więcej, nie powinny nas obchodzić, wnioski różnych logików czy filozofów. Oczywiście ci, którzy nauczają, muszą czasami spierać się z argumentami przeciwników, jednak tak bardzo, jak jest to możliwe, należy unikać takiego spornego nastawienia." - 07.13.07 Zn.
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Gajatri Mahima Madhuri - słodkie chwały Gajatri

Post autor: Vaisnava-Krpa » 05 mar 2007, 16:45

Ukazała się ostatnio ksi?żka wydawnictwa Bhakti-Wedanta, która bardzo mi się spodobała. Będę zamieszczał tu ciekawsze wyj?tki z tej ksi?żki, żeby zachęcić do studiowania.

"Wedy opisuj? trzy rodzaje mantr: wedyjskie, tantryczne i puraniczne.
Każdy z nich może być dalej podzielony na sattwa, radĽa i tamas mantry.

Sattwa (dobroć) mantry intonowane s? dla o?wiecenia, m?dro?ci, boskiej
miło?ci, współczucia i zrozumienia Boga. Niszcz? cał? karmę, przynosz?
pokój i prowadz? do doskonało?ci po ?mierci.

RadĽa (pasja) mantry intonowane s? dla otrzymania potomstwa i materialnego rozwoju. W przeciwieństwie do sattwik mantr, które usuwaj? karmę, radĽa mantry zmuszaj? człowieka do ponownych narodzin w celu odebrania owoców swojej karmy.

Tamas mantry (w nastroju ignorancji), powszechnie zwane „czarn? magi?”, s? grzeszne. Ogólnie, używane s? do kontaktów z duchami, ranienia innych i spełniania zło?liwych uczynków. "

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 mar 2007, 12:41

"Oryginalne duchowe litery wyposażone s? w szczególn? moc, a w poszczególnych kombinacjach gromadz? jeszcze większ? moc w powi?zaniu z konkretnym Bóstwem.
Te kombinacje liter zwane s? bidĽa lub nasionami i ł?cz? się, by formować słowa.
Gdy słowa te poł?czone s? w konkretnym celu, maj? szczególn? moc by reprezentować w pełni Bóstwo.
Poł?czenia te nazywamy mantrami.
Moc manifestowana w całej mantrze jest większa od składaj?cych się na ni? dĽwięków."


"mantra jest poł?czeniem poszczególnych energii w formie dĽwięku, a jej recytowanie przywołuje te energie zewnętrznie i wewnętrznie.
Mantra jest poł?czeniem szczególnych liter, słów, znaczeń, rytmów i melodii.
"

"Ryszi lub mędrzec – jest przekaĽnikiem lub ?rodkiem komunikacji między Bogiem a człowiekiem, przez którego mantra została dana ludzko?ci."

"Jest trzydzie?ci trzy miliony dewatów (półbogów), każdy posiadaj?cy własn? siedzibę we wszech?wiecie.
Każdy z dewatów ma imię lub mantrę, przez któr? jest dominuj?cym Bóstwem.
Intonuj?c osobiste mantry dewata przywołujemy tego dewatę, który odpowie zgodnie z intensywno?ci? naszej medytacji.
Je?li kto? otrzymuje mantrę Bóstwa czy dewaty od guru i szczerze intonuje t? mantrę wielbi?c
i medytuj?c, wtedy to Bóstwo pojawi się fizycznie lub w czyjej? medytacji,
by spełnić pragnienia takiej osoby.
"

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 mar 2007, 22:27

"Narada-pańćaratra, Hari-bhakti-sudhodaja, Hari-bhakti-wilasa i wiele innych pism wyja?nia, że moc mantry pojawia się tylko wtedy,
gdy otrzymamy j? od bona fide mistrza duchowego i recytujemy j? bez zanieczyszczeń.
Choć można zobaczyć mantrę napisan? w ksi?żce przez wcze?niejszego aćaryę,
na przykład przez ?rila Prabhupada, czy nawet w tej ksi?żce, a potem można próbować j? intonować,
to mantra ta da rezultat jedynie wtedy, gdy otrzymamy j? przez proces diksza.
Manatry s? jak nasiona zawieraj?ce szerokie moce,
ale potrzebuj? zewnętrznych czynników, by zamanifestować sw? moc. "

„Mantra oczyszcza wtedy, gdy pochodzi z ust Sad-guru.
Bona fide mistrz duchowy instruuje ucznia w metodzie, znaczeniu i ostatecznym celu mantry”.

"kto? może otrzymać jak?? mantrę wszędzie, ale dopóki nie jest ona przyjęta przez łańcuch sukcesji uczniów, nie działa.
Autorytatywne Ľródła mówi?, że każda mantra intonowana bez otrzymania jej w sukcesji uczniów nie ma skuteczno?ci”. (?B 4.8.53p.)"


"Nawet maha mantra Hare Kryszna niewymagaj?ca inicjacji, ma większy
efekt, je?li otrzymana jest od zaawansowanego wielbiciela.
Aćaryowie stwierdzaj?, że intonowanie maha mantry Hare Kryszna bez otrzymania
czy usłyszenia jej od zaawansowanego w ?wiadomo?ci Kryszny Wajsznawy
przyniesie komu? owoce bhukti czy mukti,
lecz nie najdroższ?, słodk? ambrozję prema-bhakti."

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 07 mar 2007, 22:59

"Efekt słuchania mantry od zaawansowanego, umocnionego wielbiciela zależy także od intensywno?ci pragnienia sadhaki do osi?gnięcia perfekcji w czystej miło?ci Radhy i Kryszny."

"Dopóki kto? nie jest upełnomocniony przez Najwyższ? Osobę Boga,
?ri Ćaitanję Mahaprabhu, nie może rozprzestrzeniać ?więtych imion
maha mantry Hare Kryszna w ?wiecie. (CC, ANTJA 7.11)
?rila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakura nazywał to „nama alfabetem”,
gdzie otrzymuje się jedynie litery z ?więtego imienia, a nie w pełni zamanifestowane,
piękne formy Radhy i Kryszny, tańcz?ce razem w jugala-mantrze
dla prema-dharmy."

"Mimo, że maha-mantra Hare Kryszna jest potężna sama w sobie,
uczeń w czasie inicjacji otrzymuje mantrę od swojego mistrza
duchowego, bo gdy jest ona intonowana przez mistrza duchowego, staje się jeszcze potężniejsza."

"Je?li kto? intonuje Hare Kryszna z materialnymi pragnieniami, takie osi?gnie; a je?li kto? chce mukti, osi?gnie to. Je?li kto? intonuje maha-mantrę Hare Kryszna rozumiej?c,
że ?ri Radha i ?ri Kryszna s? tam osobi?cie obecni, ciesz?c się intymnymi rozrywkami we Wryndawan, wtedy kto? osi?gnie dla Nich wieczn?, miłosn? służbę oddania. "


„Należy zrozumieć znaczenie mantry, któr? się intonuje; bez poznania jej
znaczenia nie można osi?gn?ć celu”.
(JAGJAWALKJA-SMRTI)"

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 08 mar 2007, 14:55

"„S? trzy rodzaje braminów: 1) DwidĽa – inicjowani w Brahma-gajatri,
lecz pozbawieni wiedzy wedyjskiej; 2) Wipra – inicjowani w Brahma-gajatri
i oczytani w wiedzy wedyjskiej; 3) Wajsznawa – inicjowani w Brahma-gajatri,
zrozumieli cel (wedanta) wiedzy wedyjskiej – poznanie i służenie Panu
Wisznu lub ?ri Krysznie, Najwyższej Osobie Boga. Choć wielu Gaudija
wajsznawów nie urodziło się w rodzinach bramińskich i często s? poza
zwykłym wiekiem od o?miu do dziesięciu lat, mog? nadal być inicjowani
jako bona fide bramini."

"?rila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakura dawał Brahma-gajatri razem z panćaratrika mantrami w zgodzie z filozofi? panćaratrika,
że inicjowany wajsznawa jest nawet bardziej kwalifikowany, niż bramin.
Pod?żaj?c za swoim guru maharadżem, nasz mistrz duchowy, ?rila Prabhupada, także poł?czył wedyjsk? (Brahma-gajatri) i panćaratrika inicjację.
W ISKONIE, diksza oznacza otrzymanie Upanayanam (Brahma- -gajatri) i sze?ciu innych mantr w tym samym czasie: Guru-mantry, Guru--gajatri, Gaura-mantry, Gaura-gajatri, Gopala-mantry i Kama-gajatri. "

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 13 mar 2007, 23:55

"Przez dawanie diksza, ?ri Guru łaskawie rozluĽnia więzy maji, wkłada transcendentaln? energię do serca ucznia i budzi ?wiadomo?ć jego
wiecznego zwi?zku ze ?ri Hari."

"Procedura diksza nie jest zakończona w jednym dniu, raczej rozpoczyna się w dniu inicjacji. "

"Bhaktawali mówi, że kwalifikowany guru powinien być czysty w swoim działaniu i ?więty w charakterze.
Powinien być wolny od zło?ci, dumy i wszystkich materialnych pragnień.
Musi być uczony w wedyjskich ?astrach, słodko mówić, posiadać przyjemny wygl?d, być pełny współczucia i czynić dobro innym.
Powinien być spokojny, wielbić Radhę i Krysznę, być w pełni zaangażowany w służbę dla Nich i przywi?zany do intonowania harinama."

"Wisznusmriti mówi, że mistrz duchowy, który oczekuje sławy, bogactwa
i wygód od uczniów nie jest wart tego, by nazywać go guru. Duchowy nauczyciel
powinien mieć dwadzie?cia sze?ć cech wielbiciela, być wolnym od
materialnych pragnień, zaabsorbowanym w czystej służbie oddania dla
Kryszny oraz być zdolnym do zniszczenia w?tpliwo?ci ucznia, mówi?c
z pełn? logik? i rozs?dkiem. Tattwasagar stwierdza, że mantra-diksza nie
powinna być nigdy przyjmowana od osoby, która jest leniwa, zazdrosna
lub przywi?zana do zadowalania zmysłów. "

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 14 mar 2007, 00:11

"Pierwsz? mantr? jest pranawa Om. Wedy gloryfikuj? Om, jako Ľródło Wed
i jako Ľródło całego stworzenia. Z tego powodu, Om poprzedza każd?
wedyjsk? mantrę. Om ekspanduje we wjahryti (bhuh, bhuwah, swaha), które
wskazuj? na cał? ekspansję stworzenia: ziemię i niższe systemy planetarne,
obszar nieba oraz wyższe systemy planetarne. Wjahryti następnie ekspanduj?
w mantrę Brahma-gajatri, a Gajatri ekspanduje w całe Wedy.
Pranawa Om, wjahryti i Brahma-gajatri poł?czone razem s? esencj? Wed
oraz najbardziej potężnymi mantrami.
Intonowanie tych mantr od niepamiętnych czasów jest kamieniem węgielnym duchowego wznoszenia się
w wedyjskiej kulturze. Om, ?więta sylaba akceptacji, jest mantr? nasieniem,
wspominanym w literaturze wedyjskiej i intonowanym przez wszystkie
rodzaje transcendentalistów. W wielu językach wskazuje na Boga. "

"W angielskim, wszystkie ważne opisy Boga maj? „Om” u podstaw. Om wchodzi
do angielskiego języka jako przedrostek omni. Dlatego słowa takie jak
wszechobecny, wszechmocny i wszechwiedz?cy (w języku angielskim słowa
te rozpoczynaj? się od omni), s? uzasadnionym opisem Boga i wszystkie
rozpoczynaj? się od Om. Chrze?cijanie kończ? modlitwę słowem Amen,
które oznacza Om, a Muzułmanie mówi? Amin, wskazuj?c na Boga.
„W każdym oddechu człowiek wypowiada i powtarza to bez zamiaru
i nieuchronnie. Każda wibracja w ciele i we wszech?wiecie wyłania się
z Om. Dziecko płacze „Om! Om!” Ocean szumi „Om! Om!” Pszczoły brzęcz?
„Om! Om!” Muzyk mruczy „Om! Om!” Om jest wyrażeniem postrzegania
Prawdy. Om jest Wed?, m?dro?ci? Boga. Om jest nad?, dĽwiękiem Boga.
Om jest wiecznym, niezniszczalnym słowem”. (GHM) "


"Mimo oczywistej powszechno?ci słowa Om, jedynie ?ri Ćajtanja Mahaprabhu
i Gaudija wajsznawowie odkryli pełne, duchowe znaczenie Om.
W Bhagawad-gicie, Najwyższa Osoba Boga ?ri Kryszna mówi, pranawah
sarwa wedesu: „Jestem sylab? Om wspomnian? we wszystkich Wedach”.
Poza wskazywaniem na Najwyższ? Osobę Boga, Om nie jest różne od
dĽwięku fletu Kryszny."

"Om jest symbolem wieczno?ci (sat), lecz nie ma tam szczę?cia (ananda) i wiedzy (czit).
Om tat sat: tat oznacza Prawdę Absolutn?, a sat znaczy wieczno?ć,
więc om tat sat oznacza, „Oh, Prawda Absolutna jest wieczna”. (SPL 17.3.68)"


"„Om jest poł?czeniem liter A, U, M. Litera A odnosi się do Kryszny, U do Radhy, M odnosi się do duszy – dĽiwy”. (GVV)"

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 mar 2007, 17:28

"Korzy?ci z intonowania Brahma-gajatri
„Gajatri jest uzupełnieniem Wed. Daje szczę?cie. Recytowanie jedynie
Gajatri niszczy wiele grzechów; recytowanie jej dziesięć razy usuwa grzechy
popełniane od narodzin; recytowanie jej sto razy niszczy grzechy
z poprzedniego życia; recytowanie jej tysi?c razy niszczy grzechy ostatnich
trzech żyć”. (JAGJAWALKJA SAMHITA) "

"Następuj?ca historia pokazuje nieograniczon? moc mantry.
Pewnego razu uczeń zapytał swojego guru, który był sławnym ?więtym
siddha z Wryndawan, „Gurudewa, jak długo po tym, kiedy otrzymałe? diksza
mantrę, osi?gn?łe? siddhi?” „Natychmiast!” odparł. Natychmiast po otrzymaniu
diksza mantry wszedł w samadhi na osiem godzin. W czasie samadhi zobaczył
swoj? duchow? formę, jako mańdĽari, nios?c? kwiaty do dekorowania
włosów Radhy. Takie zaskakuj?ce efekty s? z pewno?ci? możliwe dla tego,
kto intonuje mantry z absolutn? wiar? i podporz?dkowaniem. "

"Gdy kto? osi?ga sukces w intonowaniu mantry Gajatri, zrozumie transcendentaln? pozycję Najwyższego Pana.
Najpierw jednak należy zdobyć cechy bramińskie i stać się doskonale usytuowanym w gunie dobroci w celu intonowania mantry z sukcesem.
Z tego punktu zaczyna rozumieć się transcendentalne imię, sławę, formę i cechy Pana."

"Maha-mantra Hare Kryszna jest doskonała, niezależna i całkowicie czysta.
Nie wymaga żadnych samskar, czy procesu inicjacji żeby działała.
Każdy może intonować t? mantrę, bez względu na to, czy jest kwalifikowany czy nie.
W maha-mantrze Hare Kryszna znajduje się nieograniczona moc.
Nawet bez guru, inicjacji, sadhu sangi czy czegokolwiek innego kto? jest
w stanie osi?gn?ć Kryszna-premę intonuj?c Hare Kryszna."


"Przez niezachwian? wiarę w Boga, sadhu-sangę i czysto?ć serca osi?gnięt? w poprzednim życiu, osoba może osi?gn?ć Kryszna-premę jedynie przez siedzenie i intonowanie Hare Kryszna.
Jednak taka indywidualno?ć może zdarzyć się raz na milion."

"Gauraki?iora dasa BabadĽi powiedział, że kto? może zrozumieć swoj? swarupa jedynie przez intonowanie maha- -mantry Hare Kryszna."

"W przeciwieństwie do innych mantr, intonowanie maha-mantry Hare Kryszna nie zależy od diksza, wła?ciwego zachowania czy oczyszczaj?cych rytuałów”."

"Mantra Gajatri wznosi intonuj?c? j? osobę do poziomu wyzwolenia,
a po tym wycofuje się. Po wyzwoleniu ?więte Imię ?ri Kryszny jest obecne nadal i pomaga osi?gn?ć ekstatyczn? Kryszna-premę."

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 18 mar 2007, 18:54

dzięki za ciekawe cytaty

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 kwie 2007, 00:20

"Było to tradycj? Gaudija Sampradaja guru-siszja dla ucznia, by otrzymać mantry diksza po oczekiwaniu na nie najwyżej rok. Obecnie jednak Gaudija aćarjowie daj?
diksza w przeci?gu tygodnia lub miesi?ca. Jest to standardem między wieloma
guru pochodz?cymi od Bhaktisiddhanty Saraswatiego Thakury, by dawać Guru i Gaura-gajatri oraz potężn? Gopala-mantrę razem z harinama. Mimo, że nie jest to zgodne z tradycj?, obecnie jest paru guru, którzy przyjmuj? uczniów, ale nie daj? im żadnych mantr diksza nawet po o?miu czy dziewięciu latach. Standardem ?rila Prabhupada w ISKONIE było dawanie diksza po sze?ciu miesi?cach lub jednym roku najdłużej. Guru powinni być szczodrzy i współczuj?cy względem swoich uczniów, poprzez dawanie tak dużo łaski jak to możliwe, by pomóc im w postępie na ?cieżce prema-bhakti. Pod?żanie za poprzednimi aćarjami oznacza utrzymywanie
tradycji Gaudija, polegaj?cej na emanowaniu wspaniałomy?lno?ci? oraz współczuciem. Doceniaj?c ogromn? moc różnych diksza mantr przekazywanych
przez życzliw? linię nauczycieli, obecni aćarjowie powinni znaleĽć sposoby i możliwo?ci, by szybko rozdawać łaskę chętnym i zasługuj?cym na to uczniom. Standard ?rila Prabhupada powinien być przykładem i inspiracj?. „Każdy, kto ma choć cień skłonno?ci, by stać się wielbicielem, powinien dostać tak? szansę”.

ODPOWIEDZ