Bo generalnie Kalki Awatara pojawia się bezpośrednio prawie w każdej Kali-yudze, ale ta Kali-yuga jest szczególna. Dlaczego ? Ponieważ jest tylko jedna taka Kali-yuga (na 2000 innych) w jednym dniu Brahmy. Dlaczego akurat jest taka szczególna, wiecie z pewnością sami.Divyakisori pisze:Ale można też przeczytać na ten temat np.:
"Thereafter, at the conjunction of two yugas [Kali-yuga and Satya-yuga], the Lord of the creation will take His birth as the Kalki incarnation and become the son of Vishnuyasha. At this time the rulers of the earth will have degenerated into plunderers." (Bhag.1.3.25)
"At the end of Kali-yuga, when there exist no topics on the subject of God, even at the residences of so-called saints and respectable gentlemen of the three higher castes, and when the power of government is transferred to the hands of ministers elected from the lowborn shudra class or those less than them, and when nothing is known of the techniques of sacrifice, even by word, at that time the Lord will appear as the supreme chastiser." (Bhag.2.7.38 )
I jeszcze wiele innych tego typu cytatów można przytoczyć z różnych pism.
Z przyjemnościąDivyakisori pisze:Czy mółbyś coś napisać na ten temat Caturmukha Prabhu? Z góry dziękuję
Madhya-lila 6.95
"Jednym z imion Pana Visnu jest Triyuga, ponieważ nie inkarnuje On w wieku Kali. Zaprawdę, taki jest werdykt pism objawionych."
Znaczenie: ...Śrila Śridhara Svami również potwierdził, że Pan Visnu pojawia się w wieku Kali, ale działa w inny sposób niż w pozostałych wiekach. Pan Visnu inkarnuje w dwóch celach: paritranaya sadhunam vinaśaya ca duskrtam - dla odbycia rozrywek ze Swymi bhaktami oraz dla unicestwienia demonów. Powody te są widoczne w Satya, Treta i Dvapara yudze, natomiast w wieku Kali Pan pojawia się w przebraniu. Bezpośrednio nie zabija On demonów, ani też nie daje ochrony wierzącym. Ponieważ obecność Pana nie jest bezpośrednio odczuwana w wieku Kali (w przeciwieństwie do pozostałych trzech yug), wskutek tego nosi On imię Triyuga.
Madhya-lila 6.99
"W tym wieku Kali nie ma lila-avatary Najwyższej Osoby Boga; dlatego Pan nazywany jest Triyuga. Jest to jedno z Jego świętych imion."
Znaczenie: Lila-avatara jest inkarnacją Pana, wykonującą różnego rodzaju czynności bez specjalnego wysiłku. Odbywa On jedną rozrywkę po drugiej, a każda z nich jest pełna transcendentalnej przyjemności - znajdując się pod całkowitą kontrolą Najwyższej Osoby. W tych rozrywkach Najwyższa Osoba jest w pełni niezależny. Ucząc Sanatanę Gosvamiego (Cc. Madhya 20.296-298), Śri Caitanya Mahaprabhu podkreślił, że nikt nie jest w stanie zliczyć lila-avatarów:
lilavatara krsnera na yaya ganana
pradhana kariya kahi dig-daraśana
"Objaśnię jednak najważniejsze lila-avatary" rzekł Pan do Sanatany.
matsya, kurma, raghunatha, nrsimha, vamana
varahadi --- lekha yanra na yaya ganana
Zostały więc wymienione takie inkarnacje Pana jak: Matsya (inkarnacja ryby), Kurma (żółw), Pan Ramacandra, Nrsimhadeva, Vamanadeva i Varaha (inkarnacja dzika). Istnieją niezliczone lila-avatary i wszystkie przejawiają zadziwiające rozrywki. Pan Varaha, wcielenie dzika, podniósł całą planetę Ziemię z głębin Oceanu Garbhodaka. Wcielenie żółwia, Pan Kurma, stał się osią dla ubijania całego morza, a Pan Nrsimha pojawił się jako półczłowiek, półlew. To tylko niektóre z niezwykłych i zadziwiających cech lila-avatarów.
W swej książce Laghu-bhagavatamrta Śrila Rupa Gosvami wymienia dwadzieścia pięć lila-avatarów:
Catuh-sana, Narada, Varaha, Matsya, Yajna, Nara-Narayana, Kapila, Dattatreya, Hayaśirsa (Hayagriva), Hamsa, Prśnigarbha, Rsabha, Prthu, Nrsimha, Kurma, Dhanvantari, Mohini, Vamana, Paraśurama, Raghavendra, Vyasa, Balarama, Krsna, Buddha i Kalki.
Śri Caitanya Mahaprabhu nie został wymieniony jako lila-avatara, ponieważ jest On inkarnacją ukrytą (channa-avatara). W tym wieku Kali nie ma lila-avatarów, ale istnieje inkarnacja Pana przejawiona w ciele Śri Caitanyi Mahaprabhu. Wyjaśnia to Śrimad-Bhagavatam.
Adi-lila 4.10
Kiedy zstępuje kompletny Najwyższa Osoba Boga, spotykają się w Nim wszystkie inne inkarnacje Pana.
Śrimad-Bhagavatam 03.16.22:
" Panie, jesteś uosobieniem wszelkiej religii. Dlatego manifestujesz Siebie w trzech mileniach, i w ten sposób – przez wzgląd na półbogów i, podwójnie urodzonych – chronisz ten wszechświat, który składa się z ożywionych i nieożywionych istot..."
Znaczenie: W tym wersecie Pan został nazwany tri-yuga, czyli ten, który pojawia się w trzech mileniach – Satya, Dvapara i Treta yugach. Nie jest wspomniane, że pojawia się w czwartym milenium, czyli Kali-yudze. W literaturze wedyjskiej opisane jest, że w Kali-yudze przychodzi jako channa-avatara, czyli pewna inkarnacja, ale nie pojawia się jako objawiona inkarnacja. W innych yugach, jednakże, Pan jest objawioną inkarnacją i dlatego nazwany został tri-yuga, czyli Pan, który pojawia się w trzech yugach.
I jeszcze:
"...in studying one of our Gaudiya Vaisnava songs, Ke Jabi Ke Jabi Bhai, by Srila Locan dasa Thakura, I read, "dhanya kali-yugera caitanya-avatar," that is, Sri Caitanya-Avatara is the good fortune (dhanya) of this Kali Yuga ."
Poza tym zrozumiałem to, co powyżej, dzięki jednej osobie.