Tilaka - znaczenie?

Praktyka duchowa a realia życia codziennego. "Wszystko ma pierwotną przyczynę, czyli nasienie. W przypadku każdej koncepcji, programu, planu czy projektu najpierw rozmyśla się nad planem i to nazywane jest bija, czyli nasieniem. Bhakti-lata-bija,czyli nasionko służby oddania stanowią metody, zasady i nakazy, przy pomocy których jesteśmy doskonale szkoleni w służbie oddania. To bhakti-lata-bija otrzymuje się od mistrza duchowego dzięki łasce Kryszny." - Madhya 19.152 Zn.
Garga Rsi
Posty: 77
Rejestracja: 27 sty 2007, 10:33
Lokalizacja: Wrocław

Tilaka - znaczenie?

Post autor: Garga Rsi » 01 lis 2007, 17:37

W czasie pujy kładziemy 12 znaków na ciele - tilaka.
Co to znaczy, że tu jest umiejscowiony ten Wisznu a tu inny?
Jakie jest tego znaczenie, na wszystkich poziomach?

yogamaya

Post autor: yogamaya » 01 lis 2007, 18:13

Tilaka i korale tulasi

W Padma Puranie znajduje się opis, w jaki sposób Vaisnava powinien dekorować swoje ciało tilakiem i koralami: "Osoby, które nakładają na szyję korale tulasi, które znaczą dwanaście miejsc na swoim ciele symbolami reprezentującymi świątynie Visnu (cztery przedmioty, które Visnu trzyma w Swoich czterech rękach-koncha, buława, dysk i lotos), którzy noszą na czołach visnu-tilaka, są przyjmowani w tym świecie za bhaktów Pana Visnu. Obecność ich oczyszcza ten świat, i każde miejsce w którym przebywają jest tak dobre jak Vaikuntha."

Podobne oznajmienie znajduje się w Skanda Purana i mówi ono, "Osoby, które dekorowane są tilakiem albo gopi-candana (rodzaj glinki przypominający ziemię foluszową, która produkowana jest w pewnych częściach Vrindavany), które dekorują całe ciało świętymi imionami Pana, i na których szyjach i piersiach zawieszone są korale tulasi, nigdy nie są nękane przez Yamadutów." Yamaduci są wysłannikami Króla Yamy (pana śmierci), który karze wszystkich grzesznych ludzi. Vaisnavowie nigdy nie są odwiedzani przez takich wysłanników Yamaraja. W Śrimad-Bhagavatam, w opowieści o wyzwoleniu Ajamili, jest powiedziane, że Yamaraja dał wyraźne instrukcje swoim towarzyszom, aby nie zbliżali się do Vaisnavów. Vaisnavowie nie podlegają jurysdykcji Yamaraja.

Padma Purana również wspomina, "Osoba, której ciało jest dekorowane papką sandałową, ze znakami świętego imienia Pana, jest wolna od wszelkich grzesznych reakcji, a po śmierci udaje się prosto na Krysznalokę, aby żyć w towarzystwie Najwyższego Osobowego Boga."

yogamaya

Post autor: yogamaya » 01 lis 2007, 18:24

Miejsc na ciele, które znaczymy tilakiem jest dwanaście: "Tak jak miesiące roku nazwane są wg dwunastu różnych imion Najwyższego Pana, tak społeczność Vaisznava znaczy dwanaście części ciała wg tych imion.
Pan Śri Caitanya Mahaprabhu pouczył Sanatana Goswamiego: "Powinieneś także opisać, w jaki sposób powinno się malować dwanaście miejsc na ciele znakiem tilaka." Czasami wielbiciele śpiesząc się, znaczą tilakiem jedynie czoło, ale właściwie należy znaczyć również pozostałe 11 miejsc.
Śrila Prabhupada wspominał, iż nakładaniu tilaka powinno towarzyszyć wypowiadanie mantr. Noszenie znaków tilaka czyni ciało świątynią Pana, a także ma efekt oczyszczający i ochronny, ze względu na różne imiona Pana na naszym ciele. Normalnie jesteśmy kontrolowani przez naszą karmę, która powoduje, ze rodzimy się w określonym układzie gwiazd, które wpływają na różne części ciała. Możemy więc nie nakładać tilaka i być kontrolowanym przez swoją karmę, albo nakładać go i być kontrolowanym i chronionym przez Krysznę.

Śrila Prabhupada powiedział kiedyś: "Kiedy jakiś student Pana Caitanyi przychodził bez tilaka, odmawiał On patrzenia na jego twarz. Mówił, że to miejsce kremacji."
Pan Caitanya - Nimai Pandit - był nauczycielem, a Jego studenci byli wszyscy braminami i przed przyjściem na lekcje wykonywali oni poranne puje. Kiedy któryś z nich przychodził bez tilaka, Pan Caitanya mówił: "Skoro nie masz na sobie tilaka, na pewno nie spełniłeś porannej pujy. Jeśli nie wykonałeś pujy, prawdopodobnie nie kąpałeś się. Oznacza to, że pojawiasz się przed nami w nieczysty sposób." Upokarzał go w ten sposób i odsyłał do domu: "Wykąp się, nałóż tilak i wróć. W innym przypadku nie możesz przychodzić tu żeby się uczyć. Patrzenie na twoje czoło bez tilaka to jak patrzenie na miejsce kremacji. Zabieraj się stąd ze swoim krematorium."

W Nektarze Oddania Śrila Prabhupada zacytował Skanda Puranę: "Do osób udekorowanych tilakiem"; i których szyje i piersi ozdobione są koralikami z tulasi, nigdy nie zbliżają się Yamaduci." Noszenie korali na szyi, kunti-mala, jest także standardową praktyką. Szczególnie zalecane są dwa lub trzy rzędy. Śrila Prabhupad powiedział, że wielbiciele nigdy nie powinni nosić więcej niż pięć rzędów. Wyjaśnił, że noszenie ich oznacza, że jest się sługą Pana, czy też raczej sługą sługi Pana, i porównał to do obroży psa: "Ktoś mnie zapytał: 'Swamiji, dlaczego na twojej szyi i szyjach twoich uczniów są te koraliki z tulasi?' Odpowiedziałem więc: 'Tak jak psy maja obroże, podobnie my, którzy należymy do Pana, mamy te obroże. I Yamaduci zrozumieją, że ta osoba jest psem Boga i lepiej zostawić ją w spokoju [śmiech]" W pewnych cywilizowanych krajach - nazwijmy je wyrafinowanymi krajami - psy mają przez swych panów nakładane specjalne obroże, tak że hycle widzą obrożę z adresem i nie konfiskują psa, lecz odprowadzają go do właściciela. Tak więc wielbiciele noszą korale na szyi, pokazując, że należą do Kryszny i Jego wielbicieli, i kiedy widzą to Yamaduci, myślą: "Ok., ci do kogoś należą; Kryszna się o nich zatroszczy." Jeśli więc nie nosicie swoich korali, jesteście zwierzyną łowną dla Yamadutów. Noście swoje koraliki na szyi. Te różne symbole są bardzo ważne."

yogamaya

Post autor: yogamaya » 01 lis 2007, 18:29

Jak nakładać Tilaka

Tilaka maluje się palcem serdecznym prawej dłoni. Szerokość tilaka powinna odpowiadać odległości między brwiami. Długość – od nasady nosa do linii włosów. Do poprawiania tilaka możesz używać małego palca albo palca trzeciego. Listek powinien rozciągać się od postawy linii i opadać do trzech-czwartych długości nosa. Po czole następuje brzuch, pierś i dołek na szyi, prawa i lewa strona ciała a na końcu kark i dolna część pleców. Znacząc poszczególne dwanaście części ciała intonuj odpowiednią mantrę (jak pokazano na obrazku).

Jeśli nie możesz znaleźć glinki albo też nie chcesz się, narażać szefowi, możesz zrobić w taki sam sposób tilaka używając wody. Najlepiej jeśli jest to woda z kąpieli Bóstw albo czysta woda uświęcona intonowaniem Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare, Hare. Przez intonowanie imion Pana i nakładanie niewidzialnych znaków Jego świątyni zostaniesz ochroniony i duchowo ożywiony.


1. om keśavaya namah
2. om narayanaya namah
3. om madhavaya namah
4. om govindaya namah
5. om visnave namah
6. om madhusudanaya namah
7. om trivikramaya namah
8. om vamanaya namah
9. om śridharaya namah
10. om hrsikeśaya namah
11. om padmanabhaya namah
12. om damodaraya namah

Więcej o tilaku dowiesz się z Nektaru Oddania, str. 50 oraz 67-68.

Garga Rsi
Posty: 77
Rejestracja: 27 sty 2007, 10:33
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Garga Rsi » 08 lis 2007, 22:27

Gdybym chciał dowiedzieć się o Tilaku z książek to bym sobie tam o tym przeczytał.

Pytam w przestrzenimajac nadzieje, że odpowiedzą mi ludzie, którzy mają jakieś przemyślenia na ten temat i mogą poszerzyć temat.

Awatar użytkownika
RafalJyot
Posty: 976
Rejestracja: 23 lis 2006, 13:55
Lokalizacja: warszawa
Kontakt:

Post autor: RafalJyot » 09 lis 2007, 11:21

Każda z tych osób ma atrybuty umiejscowione w innych miejscach, ich lokalizacja ma znaczenie i jest to wymienione w CC. Te osoby, bronią aspektów, które symbolizują miejsca na ciele, na których nakładany jest tilak z daną inkarnacją Vishnu. To jest tak jak Rudra, trzyma naszą pranę, Mahesvara oddziela od duszy umysł itd - tylko ten podział jest na poziomie Vishnumargi. Myśle że interesuje Cię : dlaczego akurat te inkarnacje w tych miejscach? hm.. Można by to przestudiować.
klim krishna klim

[Jyotish] http://rohinaa.com

mantra has changed our lives

ODPOWIEDZ