Śluby i rozwody wedyjskie

Praktyka duchowa a realia życia codziennego. "Wszystko ma pierwotną przyczynę, czyli nasienie. W przypadku każdej koncepcji, programu, planu czy projektu najpierw rozmyśla się nad planem i to nazywane jest bija, czyli nasieniem. Bhakti-lata-bija,czyli nasionko służby oddania stanowią metody, zasady i nakazy, przy pomocy których jesteśmy doskonale szkoleni w służbie oddania. To bhakti-lata-bija otrzymuje się od mistrza duchowego dzięki łasce Kryszny." - Madhya 19.152 Zn.
Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 lip 2007, 23:11

Słyszałem nie tak dawno podawane statystyki w telewizji ( w zeszłym roku), że najmniej rozwodów na świecie jest w Indiach i Chinach.

Awatar użytkownika
Indulekha
Posty: 360
Rejestracja: 24 lis 2006, 22:00
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Indulekha » 06 lip 2007, 23:13

Wielkie dzięki za wspaniałe posty!! moje zbalansowane przyjaciółki :wink:
Najważniejszą rzeczą jest to aby nie być samotnym w różnych problemach małżeńskich, nie bać się porozmawiać z jakakimś zaufanym człowieczkiem. Szczęsciem jest mieć dobry kontakt z teściową,bo kto będzie lepiej znał waszego męza lub żonę.
Ważna jest szczerość ale nie tylko z tą drugą osobą ale z samym sobą :)

Awatar użytkownika
Kula-pavana
Posty: 238
Rejestracja: 27 lis 2006, 17:46

Post autor: Kula-pavana » 07 lip 2007, 16:30

Bedac teraz w Polsce troche mnie zaskoczyla ilosc rozwodow pomiedzy bhaktami :shock:

Osobiscie uwazam ze w naszych ksiazkach i wykladach po prostu za malo przyklada sie wagi do praktycznych aspektow zycia w swiecie materialnym. Podejscie w nauczaniu typu: "Swiat materialny jest jak ubikacja. Zalatw sie szybko i uciekaj z tego miejsca" to raczej regula a nie wyjatek. Stad tez w tej "ubikacji" bhaktowie zachowuja sie czasem zupelnie nieodpowiedzialnie, robiac przez swoja pseudotranscendentalnosc mase klopotow i sobie i innym... :roll:

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 07 lip 2007, 17:09

W tym dniu gdy zacząłem ten wątek usłyszałem o dwóch rozwodach.

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 08 lip 2007, 23:28

jescze wracając do tych nieszczesnych rozwodów [choć chyba bardziej pasuje separacji]- akurat czytam Czejtanię
Madhya 15.264 "Poinformuj moją córkę Sathi, że ma wyrzec się związku z mężem, gdyż ten upadł. Kiedy mąż upada, obowiązkiem żony jest porzucenie tego związku.

Madhya 15.265 "Gdy mąż jest upadły, należy porzucić związek z nim."
Madhya 15.265 Znaczenie: Jest to cytat ze smrti-śastry. Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (7.11.28):

santustalolupa daksa dharma-jna priya-satya-vak
apramatta śucih snigdha patim tv apatitam bhajet

"Żona, która jest zadowolona, która nie jest chciwa, która jest ekspertem i zna zasady religijne, która mówi, co jest drogie i prawdziwe, nie ulega oszołomieniu, jest zawsze czysta i pełna uczucia - taka żona powinna być bardzo oddana mężowi, który nie jest upadły."

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 09 lip 2007, 09:21

Poniewaz Balarama pytal o wersety i poniewaz uwazam, ze warto ten temat zbadac dokladniej, zrobilam na ten temat male badania. Posluzylam sie Narada-smrti i Manu-smrti. Dalsze w kolejnosci sa Dharmasutry, ale nie mialam juz wiecej czasu podczas weekendu. Wklejam w jezyku angielskim, bo tak mi sie latwiej pisze. Podsumuje w jezyku polskim po ostatniej czesci, ktora bedzie niedlugo (miejmy nadzieje ze przed przeprowadzka i przed wyjazdem do Bostonu na wakacje). Jednak uwazalam, ze warto wkleic same numery wersetow dla zainteresowanych.

Naradasmrti to teksty bardziej legalne, 'sadowe'. natomiast Manu i inne Dharmasastry dostarczaja bardziej moralnego wgladu w sprawe. Mam nadzieje ze sie przyda, bo pomimo ze nie ma tego wiele, sporo czasu mi zajelo studiowanie tych ksiazek pod tym wzgledem :-)

The Naradasmrti

12.3. The selection of a wife is not binding when the fault is discovered in one of the parties (i.e. before the wedding, after the ceremony the sacrament is complete and is binding for life).

12.15 -16 A wife can take another husband for a year if a husband is permanently impotent. She can leave a husband if he is impotent but this impotency can be cured. Women can then remarry even though they are virgins.

12.18 If a man is excited only with other women, then a woman can take another husband.

12.79-81 If a husband dies and woman does not have children, she should take her brother-in-low until the son is born (not for longer and they should not get attached to eath other!).

12.90 There is no sin if a man and a woman who cannot get along separate, except if the woman was kept in seclusion and was unfaithful (but only when they are not married yet, according to commentaries by Bhava Swami)

12.92 A woman who spends all the money of family, who has an abortion, who wishes death for a husband, should be banished from the house (no longer a wife).

12.93 Husband should leave a wife who is dissolute, who always speaks harshly and who eats before he does.

12.95 If a man leaves a good wife (pleasant, agreeable skilful etc), he should be punished until he resumes his duties

12.97 women can take another husband if the husband disappears, dies, becomes a renounced man (sannyasi), becomes a eunuch or an outcaste (may apply only to virgins and they should do it for children, not for a desire).


The Manu Smrti

3.55-59 The women should be revered and when they are not, the house is completely destroyed and the man also

3.60 A husband also should be satisfied (like above)

5.154 A wife should always serve her husband like a god, even if he behaves badly, freely indulges his lust and is devoid of any good qualities.

5. 157 When a husband is dead, a wife should not even mention a name of another man.

5.161 A woman who violates the vow to a dead or living husband, because of greed, and has children with somebody else, she is condemned in this world and loses the world beyond.

5.163. A woman who abandons her own inferior husband and lives with a superior man, becomes an object of reproach in this world,

5.163 If a woman is unfaithful , she is reborn as a jackal


9.77-78. If a woman hates her husband, he should wait for one year and then leave her. If a woman hates her husband because he is infatuated, a drunk, ill, he may leave her.

9.79. If a husband is insane, fallen, impotent, without a seed, suffering from a disease caused by his evil and a wife hates me because of these factors, a wife should not be deserted.

9.80. If a wife drinks wine, behaves dishonestly, is rebellious, ill, violent or wasteful, she can be left (divorced?) at any time
http://actinidia.wordpress.com/

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 09 lip 2007, 11:17

naprawdę ciekawe teksty - szczególnie te z Naradasmrti , bardzo życiowe

Wydaje się ,ze Szrila Prabhupada nie był zwolennikiem rozwodów , jeśli już to separacji . I raczej osoby , które zawarły związek małżeński , a pozniej doszło do rozpadu - nie powinni powtórnie szukać partnerów - szczególnie kobiety . Jednakowoż te teksty z Naradasmrti pokazują ,ze kobieta może opuścić mężczyznę i ponownie wyjść za mąż [również sytuacji gdy mąż odchodzi -umiera, przyjmuje wyrzeczony porządek,znika :wink: ] -wydaje się ,ze paru bhaktom sie to przytrafiło - jak dla mnie bardzo życiowe teksty.

Tak te z Manu Smrti - są bardziej umoralniające i co za tem idzie chyba też nieco sprzeczne z tamtymi wskazówkami .I bardziej trzyma męską stronę 8) -
Ostatnio zmieniony 09 lip 2007, 19:46 przez balarama11, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
RafalJyot
Posty: 976
Rejestracja: 23 lis 2006, 13:55
Lokalizacja: warszawa
Kontakt:

Post autor: RafalJyot » 09 lip 2007, 11:19

Ciesze się, że wprowadzasz nową jakość na Wajsznawa-Forach.

Każda, z tych ślok ma swój mechanizm za sobą, należy sprawdzić jak ten mechanizm ma się do dzisiejszych czasów, wyłuskać esencje, zostawić detale i stosować.

Np ta śloka: "12.97 women can take another husband if the husband disappears, dies, becomes a renounced man (sannyasi), becomes a eunuch or an outcaste (may apply only to virgins and they should do it for children, not for a desire). "

jak ma się do tej:

5. 157 When a husband is dead, a wife should not even mention a name of another man. "

Czy dotyczy innej varny, tradycji czy sytuacji?

Więc proponuje taki proces:

a) skompletować śloki dotyczące tematu

b) oddzielić, te które są niepraktyczne w dzisiejszych czasach (może ich mechanizm bedzie praktyczny wiec tu nalezy byc ostrozny)

c) gdy już zostaną te, ktore maja zastosowanie to nalezy zrozumieć ich głębie i cały kontekst kulturowy i filozoficzny/duchowy

d) do każdej śloki dać komentarz i historie uzupełniającą

Niti dzielą się na Vyavahara i Prayascitta, osobiscie wole te drugie. Najwyzsza klase ma Brihaspati-Smrti, jednakze nie potrafilem do tego dotrzec (Sanskryt jest na internecie).
klim krishna klim

[Jyotish] http://rohinaa.com

mantra has changed our lives

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 09 lip 2007, 15:00

Każda, z tych ślok ma swój mechanizm za sobą, należy sprawdzić jak ten mechanizm ma się do dzisiejszych czasów, wyłuskać esencje, zostawić detale i stosować.
Dokladnie! Nie wystarcza niestety same wersety, jak powiedzial mi maz. Od tego zaczelam. Jak bede miala czas, a moze ktos inny bedzie go mial, to mozna sie przyjrzec temu w sposob bardziej analityczny. Sanskryt i tlumaczenie sa problemem. Czasem nie jestem pewna tlumaczenia (angielski moze miec kilka znaczen) a jest dostepne tylko devanagari wiec musze pytac np meza. Sa tez dostepne rozne komentarze dotyczace slok i warto by miec do czegos takiego dostep... (np to Naradasmrti zawieralo naprawde bardzo pomocne komentarze)

Widze, ze problem rozwodow jest isotny w Iskconie (nie dla mnie, bo poki co w moim malzenstwie nie mogloby byc lepiej, ale dla wielu przyjaciol jest to problem), wiec pewnie warto sie temu przyjrzec dokladnie. Iskcon powinien miec pewien system postepowania w tych sprawach, a najlepiej sie opierac na kodeksach moralnych ktore zostaly juz przepracowane w naszej linii. Choc nie wiem jak wygladaloby egzekwowanie tego kodeksu, nawet jesli by sie go wprowadzilo?

Widze, ze nawet jesli maz mogl odrzucic zone to musial miec naprawde dobry powod!
Najwyzsza klase ma Brihaspati-Smrti, jednakze nie potrafilem do tego dotrzec (Sanskryt jest na internecie)
Widzialam w bibliotece OCHS wszystkie dharmasastra (jakies 10 tomow), wiec moze gdzies znajde, a jak nie to napewno jest to w bibliotece orientalnej. Ale moze cos powiesz wiecej o tym pismie?
http://actinidia.wordpress.com/

Awatar użytkownika
RafalJyot
Posty: 976
Rejestracja: 23 lis 2006, 13:55
Lokalizacja: warszawa
Kontakt:

Post autor: RafalJyot » 09 lip 2007, 15:24

Kiedys na Jyotish-forach, rozmawialismy o Niti i pamietam, ze byl temat edukacji w czasach dawnych Indii i dalej byl fragnment, ze Manu Sm. jest bardziej dla króli/polityki, natomiast inne Niti poruszają się blizej etyki i norm, reguł. Podano śloke, w ktorej idea promuje edukacje kobiet i to było Brhaspati Smrti, ktore okreslono jako najwyższej klasy pismo Niti. Jak będe zamawiał ksiązki, to na pewno w tej kolejce się to znajdzie, takze bede mógł wtedy coś więcej powiedzieć.

http://www.aggarwaloverseas.com/booksDe ... 5&detail=t
http://www.exoticindiaart.com/book/details/IDF907/

Sanskryt:

http://www.sub.uni-goettingen.de/ebene_ ... haspau.htm
klim krishna klim

[Jyotish] http://rohinaa.com

mantra has changed our lives

ODPOWIEDZ