d) w kwestii Maharaja odnosnie nauczania nawet sie nie zgadzam - np Radhadesh jest niesamowita swiatynia, bhaktowie tam nosza sari/dhoti ale swiatynia odnosi wielki sukces, setki (?) odwiedzin kazdego miesiaca, jest uwzgledniona nawet w jakims oficjalnym turze po Belgii.
Nie wiem dokładnie w jakim kontekście HDG mówił o ubiorze [dhoti , sari]absolutnie nie wydaje mi się żeby HDG chciał , by ludzie przestali -a już szczególnie w świątyniach- chodzić w dhoti czy sari Tofragment wykładu z Mayapur w którym jasno podkreśla społeczne znaczenie ubioru jako elementu solidaryzującego , tworzącego tożsamość i jedność grupye) jesli zmiana kodu ubrania na zachodni tak ma pomoc, to czemu nie zademonstrowac tego budujac spolecznosc ktora odrzuca kompletnie sari/dhoti, muzyke indyjska itd.. a raczej slucha Bacha i chodzi wylacznie w spodniach (np).
Lecture by His Holiness Hridayananda Das Goswami - at the 2007 Gaura Purnima Festival, Sri Mayapur Candrodaya Mandir, Mayapur, India.
At the same time there are certain cultural bonds which unify us, which unite us, which keep our solidarity. It's not that everyone can just do their own thing. We need to have a common culture. Uniforms are a very powerful tool of social psychology. There's a very good reason why historically armies wear uniforms. It's not irrational. It's because it can be a very important part of creating an appropriate consciousness in order to perform effective collective activities. I actually really like uniforms by the way, because it's a very powerful way of creating solidarity, unity, and joint determination. Please believe me, I'm sincere.
Może raczej chodzi o to ,że ubiór nie powinien stanowić zapory, muru przed przyjęciem Świadomości Kryszny ; my jesteśmy w dhoti i sari a wy w spodniach więc dopiero jak przeskoczycie ten mur będziecie mogli intonować Hare Kryszna , zwracać się do Boga , czytać Gitę itp..Oczywiście nie słuchałem tego wykładu ale to co widzę to ,ze Maharaja kładzie nacisk na esencję , na istotę - a istotą jest nie tyle stanie się stricte wedyjskim - co może być trudne w obecnych czasach -co stanie sie świadomym Kryszny ... wiec Ci w spodniach i ci w dhoti - sa duchowymi cząstkami Najwyższego , a Święte Imię jest potęzne , liberalne i pełne łaski - niezależnie od rasy , wyznania i ubioru
.Glownym punktem jest to, ze nie powinnismy identyfikowac sari/dhoti jako ubioru koniecznego do naszych praktyk
jeśli to będzie mozliw postaram się zadać to pytanie HDG - bo na zdjeciach zawsze widzę ,ze jest w dhoti i nie widać żeby się z tym zle czuł [nie lubił] ale jak najbardziej zgadzam się ,ze nie można duchowości sprowadzić do ubioru - choć ten ma swe znaczenieb) niektorzy (jak HDG) go nie lubia, preferujac inne ubiory jaknawet normalne spodnie i podkoszulki
[nie będac ubranym w sari , dhoti nie można intonować itd itp.]