Agnihotra

Praktyka duchowa a realia życia codziennego. "Wszystko ma pierwotną przyczynę, czyli nasienie. W przypadku każdej koncepcji, programu, planu czy projektu najpierw rozmyśla się nad planem i to nazywane jest bija, czyli nasieniem. Bhakti-lata-bija,czyli nasionko służby oddania stanowią metody, zasady i nakazy, przy pomocy których jesteśmy doskonale szkoleni w służbie oddania. To bhakti-lata-bija otrzymuje się od mistrza duchowego dzięki łasce Kryszny." - Madhya 19.152 Zn.
Awatar użytkownika
Samadhi
Posty: 9
Rejestracja: 29 cze 2010, 20:17

Agnihotra

Post autor: Samadhi » 18 gru 2011, 13:13

Witam!

Od dłuższego czasu zastanawiam się nad praktykowaniem Agnihotry.
Jednak to, co napisał Kula-pavana i Gauri w wątku o miejscach mocy (http://forum.nama-hatta.pl/viewtopic.ph ... =agnihotra), uzmysłowiło mi, że nie powinnam brać się za to, zanim nie zapoznam się dokładnie z precyzyjną „instrukcją” przeprowadzania tej ofiary ogniowej.

Czy ktoś z Was ma jakieś materiały na ten temat?

Niestety wszelkie informacje na temat Ahnihotry, jakie udało mi się znaleźć w internecie są w duchu Homa Therapy z Jordanowa.
Kontaktowałam się z tymi ludźmi i miałam nienajlepsze odczucie. Emanują dosyć nieprzyjazną energią i sprawiają wrażenie zamkniętych i fanatycznie wierzących w „jedyną słuszną prawdę” – swoją, oczywiście.
Mantry na Wschód i Zachód Słońca, których można na ich stronach wysłuchać, są przez ich mistrza śpiewane fałszywie. (Zresztą jak większość umieszczonych w internecie... Jedyną niefałszywą formą tych mantr, jaką udało mi się wyszperać, był zapis nutowy. Znajduje się on na stronie http://www.vismaya-maitreya.pl/gthersh.JPG Oczywiście nie wiem czy jest to poprawna linia melodyczna, ale przynajmniej nie jest kaleczona fałszywym śpiewem.)

Proszę o wskazówki! Gdzie mogłabym znaleźć dokładny opis tego, jak przeprowadzić Agnihotrę, nie popełniając błędów?
Kula – pavana wspominał, że w Rgvedzie i Atharvavedzie... Ale skąd je wziąć? Czy są one dostępne również w języku polskim czy tylko w angielskim?

I jeszcze jedno pytanie. Czy Agnihotrę może praktykować każdy czy też powinien najpierw otrzymać przekaz czy inicjację w tę praktykę i w konkretną mantrę?
Cokolwiek znajdujesz w praktyce, co prowadzi do spokoju umysłu, czystości, odosobnienia, osłabienia pragnień, wglądu, mądrości, oderwania od świata, transcendentalnego zrozumienia (...) przyjmij to jako moją Dharmę, przyjmij to jako moją naukę. Budda

Awatar użytkownika
DurgaRe
Posty: 18
Rejestracja: 29 gru 2010, 15:04

Re: Agnihotra

Post autor: DurgaRe » 18 gru 2011, 13:27

Kiedys paliłam agnihotre regularnie, teraz pale okazjonalnie. z Jordanowem mam tylko taki kontakt, ze wysyłaja mi czasy agnihotrowe.
Skad wiesz, ze osoba, która przekazała im mantry do Agnihotry spiewa je fałszywie. widziałam tego człowieka i sposób jego spiewania pokrywa sie z innymi, które slyszałam.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Agnihotra

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 gru 2011, 13:39

Kula Shekar wydał podręcznik do przeprowadzania yajny i samskar pt: SAT KRIYA SARA DIPIKA PRADIPA. Dostępny w świątyniach, nie ma na rynku. Do tego trzeba mieć nauczyciela, być moze Gauri Prabhu czy Trisama Prabhu zobaczą ten temat i odezwą się, oni mogliby cię tego nauczyć a wcześniej zapoznać z tematem. Ale generalnie aby wykonywać takie ofiary trzeba być wykwalifikowanym a to nie takie "hop siup".
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Agnihotra

Post autor: trigi » 18 gru 2011, 14:12

Jeśli agnihotra nie jest wykorzystywana do ceremonii światynnych np. przy inicjacji, to rezultat jest niepewny, ponieważ jest to proces dla treta yugi.Przede wszystkim trzeba zebrac ogromne ilosci pieniedzy aby agnihotra byla spelniona wlasciwie(wszystkie naczynia musza byc ze złota które potem sie wyrzuca).Trzeba znależć kwalifikowanych braminów i ich sowicie wynagrodzić. Potem trzeba znaleść uświęcone miejsce, zbudowac odpowiednią arene i miejsca dla szanownych gości. Inaczej jest to albo zajęcie "dla sportu" (przypomina zabawy dzieciaków w policjantów),albo element potrzebny w swiadomości Kryszny co jest zupełnie inna sprawą.
Nie ma znaczenia jak kto intonuje mantry jesli wszystkie elementy yajny są nie spełnione (wyjatkiem są yajne wspomniane wyzej) to yajna sie nie uda, a nawet jak wszystko jest ok o co bardzo, bardzo trudno jesli kaplan prowadzacy sie pomyli podczas intonacji mantr zmieniając nawet intonacje moga pojawic sie niezłe "cuda niewidy" więc lepiej ostroznie. Chyba prosciej zorganizowac harinam.

SATYA YUGA - (sometimes also called krta-yuga): the golden age lasts 1,728,000 years. The process of self-realization in this yuga is meditation on Visnu. During this yuga the majority of the population is situated in the mode of goodness and the average life span at the beginning of the yuga is 100,000 years.

TRETA YUGA - also called the silver age, lasts 1,296,000 years and the process of self realization is the performance of opulent yajnas(sacrifices). The average life span is 10,000 years and the godly qualities decrease one fourth compared to the Satya yuga.
It is during this age that Varna-asrama-dharma is introduced.

DVAPARA YUGA - or the bronze age, lasts 864,000 years and the process of self realization is the worship of the deities within temples. Godly qualities are reduced to 50% by now and the average life expectancy is only 1000 years.

KALI YUGA - the iron age of hypocrisy and quarrel lasts 432,000 years. Lord Krsna appeared in His original, trancendental form right before the beginning of Kali Yuga. The process of self realization is sankirtana, the chanting of the Holy Names of the Lord. God consciousness is reduced to 25% of the population and life expectancy is only 100 years. By now already 5000 years of Kali yuga have passed and it is predicted that by the end of the yuga people will hardly be older than 20 years and their only food will be meat.

http://www.harekrishnatemple.com/chapter19.html
Jesli agnihotry pomagaja pamietac o Krysznie to wszystko ok.

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Agnihotra

Post autor: trigi » 21 gru 2011, 11:14

Tylko trzeba wtedy przy harinamie pamiętać:
Ósma obraza została przedstawiona w ten sposób: dharma-vrata-tyaga-hutadi-sarva-śubha-kriya-samyam api pramadah. Obrazą jest uważanie intonowania mantry Hare Krsna za religijną ceremonię rytualną. Spełnianie ceremonii religijnych, wypełnianie ślubów i praktykowanie wyrzeczenia oraz spełnianie ofiar są wszystkie materialistycznymi, pomyślnymi czynnościami. Intonowania maha-mantry Hare Krsna nie można porównywać do takiej materialnej religijności. Jest to obrazą u lotosowych stóp Pana.
CC Adi 8.24

Awatar użytkownika
Trisama
Posty: 254
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:31

Re: Agnihotra

Post autor: Trisama » 21 gru 2011, 15:34

Agnihotra spełniana przez wielbicieli Kryszny jest podobna do wielbienia Bóstw Kryszny i wymaga odpowiedniej inicjacji oraz praktyki duchowej.

Jak już wspomniano wcześniej bardziej efektywna w obecnych czasach jest ofiara polegająca na zbiorowym intonowaniu świętych imion Boga.

Jednakże, jeden z naszych nauczycieli duchowych, Gopal Bhatta Goswami przygotował zestaw takich ofiar dla wielbicieli Kryszny pragnących wspierać swoje życie duchowe rytuałem agnihotry. Opisał on procedury takich ofiar w zależności od ich przeznaczenia w swoim dziele Sat-kriya-sara-dipika. Możesz ją w wersji angielskiej ściągnąć w pliku pdf:
http://www.iskconmedia.com/index.php?op ... o&id=35437

Opisane są tam procedury i mantry, lecz bez odpowiedniej inicjacji i szkolenia przez wykwalifikowanego kapłana są one tylko informacjami zaspokajającymi Twoją ciekawość.

Rytuały tam opisane mają na celu zadowolenie Najwyższego Pana i Jego wielbicieli.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Agnihotra

Post autor: Vaisnava-Krpa » 22 gru 2011, 20:47

07.15.09 Dzięki rozbudzeniu wiedzy duchowej, osoby, które mają inteligentne nastawienie względem ofiar, które są prawdziwie świadome religijnych zasad i nie mają materialnych pragnień, kontrolują jaźń w ogniu wiedzy duchowej czy wiedzy o Prawdzie Absolutnej. Takie osoby mogą porzucić proces ceremonii rytualnych.

07.15.09 Znaczenie: Ludzie na ogół są bardzo zainteresowani rytualnymi ceremoniami karma-kanda dla promocji na wyższe systemy planetarne, ale kiedy ktoś budzi swą wiedzę duchową, traci zainteresowanie taką promocją i w pełni angażuje się w jnana-yajnę, aby odnaleźć cel życia. Celem życia jest całkowite powstrzymanie niedoli narodzin i śmierci i powrót do domu, do Boga. Kiedy ktoś w tym celu kultywuje wiedzę, uważa się, że jest on na wyższej platformie niż osoba, która zaangażowana jest w karma-yajnę, czyli czynności karmiczne.

07.15.28 Przeznaczeniem ceremonii rytualnych, regulujących zasad, wyrzeczenia i praktyki yogi jest kontrola zmysłów i umysłu. Lecz nawet jeśli ktoś osiągnął zdolność kontrolowania zmysłów i umysłu, ale nie dochodzi do medytacji o Najwyższym Panu, dla niego wszystkie takie czynności są jedynie daremnym trudem.

07.15.28 Znaczenie: Można sprzeczać się, że ostateczny cel życia – realizację Duszy Najwyższej – można osiągnąć poprzez praktykę systemu yogi i rytuałów zgodnie z zasadami wedyjskimi, lub nawet nie mając mocnego oddania dla mistrza duchowego. Jednakże faktem jest, że poprzez praktykę yogi należy wznieść się na platformę medytacji o Najwyższej Osobie Boga. Jak oznajmiają pisma święte, dhyanavasthita-tad-gatena manasa paśyanti yam yoginah: osoba medytująca osiąga doskonałość praktyki yogi wówczas, kiedy może ujrzeć Najwyższą Osobę Boga. Poprzez różne praktyki można osiągnąć kontrolę nad zmysłami, ale sama kontrola zmysłów nie może doprowadzić nas do rzeczywistego wniosku. Jednakże poprzez mocną wiarę w mistrza duchowego i Najwyższą Osobę Boga można nie tylko kontrolować zmysły, lecz również zrealizować Najwyższego Pana.

yasya deve para bhaktir yatha deve tatha gurau
tasyaite kathita hy arthah prakaśante mahatmanah

"Wszelkie znaczenie wiedzy wedyjskiej automatycznie zostaje objawione tylko tym wielkim duszom, które mają niezachwianą wiarę zarówno w Pana, jak i w mistrza duchowego." (Śvetaśvatara Upanisad 6.23) Dalej jest powiedziane, tusyeyam sarva-bhutatma guru-śuśrusaya i taranty anjo bhavarnavam. Po prostu pełniąc służbę dla mistrza duchowego pokonujemy ocean niewiedzy i powracamy do domu, z powrotem do Boga. W ten sposób stopniowo oglądamy Pana twarzą w twarz i cieszymy się życiem w towarzystwie Pana. Ostatecznym celem yogi jest osiągniecie kontaktu z Najwyższą Osobą Boga. Jeśli nie osiąga się tego, tzw. praktyka yogi jest tylko daremnym trudem.

07.15.29 Tak jak czynności zawodowe czy zysk z biznesu nie są w stanie pomóc w postępie duchowym, lecz są źródłem materialnego uwikłania, tak też wedyjskie ceremonie rytualne nie mogą pomóc nikomu, kto nie jest bhaktą Najwyższej Osoby Boga.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Agnihotra

Post autor: Vaisnava-Krpa » 04 sty 2012, 00:14

SANKIRTAN YAJNA I OFIARY WEDYJSKIE

06.03.25 Ponieważ Yajnavalkya i Jaimini oraz inni kompilatorzy religijnych pism oszołomieni są złudną energią Najwyższej Osoby Boga, nie mogą znać sekretu poufnego systemu religijnego dwunastu mahajanów. Nie są w stanie zrozumieć transcendentalnej wartości służby oddania czy intonowania mantry Hare Krsna. Ponieważ umysły ich urzeczone są rytualistycznymi ceremoniami wspomnianymi w Vedach, szczególnie w Yajur Vedzie, Sama Vedzie i Rg Vedzie – ich inteligencja stępiała. Tak więc zajęci są zbieraniem składników na rytualistyczne ceremonie, które przynoszą jedynie tymczasowe korzyści, takie jak promocja na Svargalokę dla materialnego szczęścia. Nie są przyciągani do ruchu sankirtana; zamiast tego interesuje ich dharma, artha, kama i moksa .

06.03.25 Znaczenie: Skoro dzięki intonowaniu świętego imienia Pana bez trudu można osiągnąć najwyższy sukces, można by zapytać, dlaczego jest tak wiele wedyjskich rytualistycznych ceremonii i dlaczego urzekają one ludzi. Na pytanie to odpowiada ten werset. Jak oznajmia Bhagavad-gita (15.15), vedaiś ca sarvair aham eva vedyah: prawdziwym celem studiowania Ved jest zbliżenie się do lotosowych stóp Pana Krsny. Na nieszczęście, nieinteligentni ludzie, oszołomieni okazałością wedyjskich yajni, pragną oglądać takie bogate ofiary. Pragną, aby intonowane były wedyjskie mantry i aby wydawano ogromne sumy pieniędzy na takie ceremonie. Czasami musimy spełniać takie rytualistyczne ceremonie wedyjskie, aby zadowolić takich nieinteligentnych ludzi. Ostatnio, kiedy otwieraliśmy ogromną świątynię Krsna-Balarama we Vrndavanie, byliśmy zmuszeni spełnić ceremonie wedyjskie prowadzone przez braminów, ponieważ mieszkańcy Vrndavany, szczególnie smarta bramini, nie przyjęliby Europejczyków i Amerykanów za bona fide braminów. Tak więc musieliśmy zatrudnić braminów, aby spełnili kosztowne yajne. Oprócz tych yajni, członkowie naszego Towarzystwa zrobili duży sankirtana z użyciem mrdang i według mnie było to ważniejsze niż wedyjskie rytualistyczne ceremonie. Obie te rzeczy, ceremonie i sankirtan, odbywały się jednocześnie. Ceremonie były przeznaczone dla osób zainteresowanych rytuałami wedyjskimi w celu wzniesienia na planety niebiańskie (jadi-krta-matir madhu-puspitayam), podczas gdy sankirtan był przeznaczony dla czystych bhaktów pragnących zadowolić Najwyższą Osobę Boga. My po prostu zrobilibyśmy sankirtana, ale wówczas mieszkańcy Vrndavany nie przyjęliby tej uroczystości instalacyjnej poważnie. Jak wyjaśniono tutaj, wedyjskie obrzędy są przeznaczone dla tych, których inteligencja została przytępiona przez kwiecisty język Ved, opisujących karmiczne czynności służące wzniesieniu na wyższe planety.
Sankirtana jest zupełnie wystarczający, szczególnie w tym wieku Kali. Jeśli członkowie naszych świątyń w różnych częściach świata będą po prostu spełniali przed Bóstwem sankirtana, szczególnie przed Śri Caitanyą Mahaprabhu, pozostaną doskonałymi. Niemniej jednak, aby utrzymać czystość umysłu i zwyczajów, wymagane jest wielbienie Bóstwa i inne regulujące zasady. Śrila Jiva Gosvami mówi, że chociaż sankirtana jest wystarczający dla osiągnięcia doskonałości życia, arcana, czyli wielbienie Bóstwa w świątyni – musi być kontynuowane w tym celu, aby bhaktowie zachowali czystość. Dlatego Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura polecił, aby jednocześnie spełniać oba procesy. My ściśle przestrzegamy tej zasady równoległego czczenia Bóstw i spełnianiasankirtana. Powinniśmy to robić nadal.



07.14.16 Kiedy zdobi kogoś bogactwo i wiedza, znajdujące się pod jego pełną kontrolą i za pomocą których może spełniać yajne czy zadowolić Najwyższą Osobę Boga, wtedy musi spełniać ofiary, składając oblacje w ogniu, zgodnie ze wskazówkami śastr. W ten sposób należy czcić Najwyższą Osobę Boga.

07.14.16 Znaczenie: Jeżeli grhastha, czyli pan domu, jest odpowiednio wykształcony w wiedzy wedyjskiej i stał się wystarczająco bogaty, by poprzez ofiarowanie czci zadowolić Najwyższą Osobę Boga, wtedy musi spełniać yajne, zgodnie z autoryzowanymi pismami świętymi. W Bhagavad-gicie (3.9) jest jasno powiedziane, yajnarthat karmano 'nyatra loko 'yam karma-bandhanah: każdy może być zaangażowany w swoje zawodowe obowiązki, ale rezultat takich obowiązków należy złożyć w ofierze dla zadowolenia Najwyższego Pana. Kto jest na tyle szczęśliwy, aby posiadać transcendentalną wiedzę, jak również pieniądze, dzięki którym może spełniać ofiary – musi je spełniać zgodnie ze wskazówkami danymi w śastrach. Śrimad-Bhagavatam (12.3.52) oznajmia:

krte yad dhyayato visnum tretayam yajato makhaih
dvapare paricaryayam kalau tad dhari-kirtanat

Celem całej cywilizacji wedyjskiej jest zadowolenie Najwyższej Osoby Boga. W Satya-yudze było to możliwe poprzez medytację o Najwyższym Panu w sercu, a w Treta-yudze – dzięki spełnianiu kosztownych yajni. Ten sam cel można było osiągnąć w Dvapara-yudze poprzez czczenie Pana w świątyni, a w tym wieku Kali ten sam cel można osiągnąć poprzez spełnienie sankirtana-yajni. Zatem ten, kto ma wykształcenie i bogactwo, musi wykorzystać je dla zadowolenia Najwyższej Osoby Boga pomagając rozpoczętemu już ruchowi sankirtana – ruchowi Hare Krsna, czyli ruchowi świadomości Krsny. Wszystkie wykształcone i bogate osoby muszą przyłączyć się do tego ruchu, ponieważ pieniądze i wykształcenie przeznaczone są do służby dla Najwyższej Osoby Boga. Jeżeli pieniądze i wykształcenie nie są zaangażowane w służbę dla Pana, te wartościowe rzeczy muszą być zaangażowane w służbę dla mayi.Wykształcenie tzw. naukowców, filozofów i poetów, jak również bogactwo bogatych, są teraz zaangażowane w służbę dla mayi. Jednakże służba dla mayi stwarza chaos na świecie. Dlatego też bogaci i wykształceni ludzie powinni poświęcać swoją wiedzę i bogactwo, dedykując je zadowoleniu Najwyższego Pana i przyłączając się do tego ruchu sankirtana (yajnaih sankirtana-prayair yajanti hi sumedhasah).

07.14.17 Najwyższa Osoba Boga, Śri Krsna, jest podmiotem radości poświęcanych ofiar. Mój drogi królu, jednak mimo iż Jego Wysokość spożywa oblacje złożone w ogniu, niemniej jednak jest On bardziej zadowolony, kiedy wspaniałe potrawy przygotowane z ziarna i ghee ofiarowane są Mu poprzez usta kwalifikowanych braminów.

07.14.17 Znaczenie: Jak zostało powiedziane w Bhagavad-gicie (3.9), yajnarthat karmano 'nyatra loko 'yam karma-bandhanah: wszystkie czynności karmiczne powinny być spełniane dla ofiary, której przeznaczeniem powinno być zadowolenie Krsny. Jak zostało powiedziane w innym miejscu w Bhagavad-gicie (5.29), bhoktaram yajna-tapasam sarva-loka-maheśvaram:On jest Najwyższym Panem i podmiotem radości wszystkich. Jednakże mimo iż ofiara może być złożona dla zadowolenia Krsny, jest On bardziej zadowolony, kiedy z ziarna i ghee, zamiast składać je w ogniu, przygotowuje się prasada i rozdaje, najpierw braminom, a później innym. Taki system zadowala Krsnę bardziej niż cokolwiek innego. Poza tym, w chwili obecnej są bardzo nikłe możliwości składania ofiar poprzez poświęcanie oblacji z ziaren i ghee w ogniu. Szczególnie w Indiach, praktycznie nie ma ghee; do wszystkiego, do czego potrzebne jest ghee, ludzie używają specjalnego oleju. Jednakże nigdzie nie poleca się, aby poświęcać w ogniu ofiarnym olej. W Kali-yudze stopniowo zmniejsza się dostępna ilość ziarna i ghee i ludzie są zakłopotani, nie mogąc wyprodukować dostatecznych ilości ghee i zboża. W tej sytuacji śastra polecają, yajnaih sankirtana-prayair yajanti hi sumedhasah: w tym wieku ci, którzy są inteligentni, ofiarowują yajne, czyli spełniają ofiary poprzez ruch sankirtana. Wszyscy powinni przyłączyć się do tego ruchusankirtana, ofiarowując w ogniu tego ruchu oblacje ze swojej wiedzy i majątku W naszym ruchu sankirtana, czyli ruchu Hare Krsna, ofiarowujemy Bóstwu wystawne prasada, a później rozdajemy to samo prasada braminom i Vaisnavom, a następnie ogółowi ludzi. Krsna prasada ofiarowane jest braminom i Vaisnavom, a prasada braminów i Vaisnavów ofiarowywane jest ogółowi ludzkości. Ten rodzaj ofiary – intonowanie mantry Hare Krsna i rozdawanie prasada – jest bona fide, najdoskonalszym sposobem składania ofiary dla przyjemności Yajni, czyli Visnu
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ