Czym jest małżeństwo i rodzina?

Praktyka duchowa a realia życia codziennego. "Wszystko ma pierwotną przyczynę, czyli nasienie. W przypadku każdej koncepcji, programu, planu czy projektu najpierw rozmyśla się nad planem i to nazywane jest bija, czyli nasieniem. Bhakti-lata-bija,czyli nasionko służby oddania stanowią metody, zasady i nakazy, przy pomocy których jesteśmy doskonale szkoleni w służbie oddania. To bhakti-lata-bija otrzymuje się od mistrza duchowego dzięki łasce Kryszny." - Madhya 19.152 Zn.
Narayana
Posty: 111
Rejestracja: 01 lip 2011, 21:21

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Narayana » 28 sie 2011, 13:13

Mathura pisze:Nie szukaj. Pozwól jej przyjść. Inaczej mówiąc - otwórz umysł na taką możliwość. I tylko nie przegap gdy sie ppjawi :)
Tak nie będę szukać na siłę, może się kiedyś pojawi :)
Mathura pisze:Poza tym dziewictwo to nie jedyna i ostateczna kwalifikacja. Ważne co kobieta ma w głowie i jaki ma charakter. Wierz mi. Stary już jestem i wiem co mówię :)
Tak ważne co ma w głowie jak jest w odpowiednim wieku i z odpowiednią osobą to oke ale jak w wieku gimnazjalnym i z nie wiadomo kim to raczej nie ma odpowiednio w głowie bo z tym zarówno wiąże się wielka odpowiedzialność gdy taka uczennica gimnazjum zachodzi w ciąże i rodzi dziecko to przeważnie facet ucieka a rodzice wychowują jej dziecko.

Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Arleta » 28 sie 2011, 17:43

Mathura ma całkowitą racje w tym temacie. Nic nie rób na siłę i nie wybieraj z góry według jakichś kryteriów. Tak zwane "puszczalskie" nie zawsze są takie ze swojej winy. Wśród nastolatek jest ogromna presja i te cnotliwe są powszechnie uznawane za nienormalne. Jest olbrzymia presja mediów na dziewczyny i te media pokazują seks jako szczyt mody i wzór zachowania. Nasza epoka propaguje zwierzęce zadowalanie zmysłów jako super trendy. Trudno się dziwić, że niedojrzała psychika bardzo łatwo ulega tej presji.

Na Twoim miejscu nie oceniałabym więc dziewcząt tak pochopnie. Wiele z nich wbrew pozorom jest bardzo wartościowych i często po prostu udają "puszczalskie", żeby uniknąć ośmieszenia.

Poznałam na Zachodzie bhaktów, którzy byli całkowitymi "dziewicami". W kulturze wedyjskiej takie dziewictwo u mężczyzn jest bardzo wysoko cenione, ale co by się działo, gdyby oni przyznali się do tego w środowisku karmitów? Tamci nie daliby im żyć. Z dziewczynami jest podobnie.
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

Narayana
Posty: 111
Rejestracja: 01 lip 2011, 21:21

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Narayana » 28 sie 2011, 18:23

Arleta pisze:Na Twoim miejscu nie oceniałabym więc dziewcząt tak pochopnie. Wiele z nich wbrew pozorom jest bardzo wartościowych i często po prostu udają "puszczalskie", żeby uniknąć ośmieszenia.
Jeżeli porządna dziewczyna udaje puszczalską to dla mnie to jest ośmieszające.

Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Arleta » 28 sie 2011, 18:44

Narayana pisze:Jeżeli porządna dziewczyna udaje puszczalską to dla mnie to jest ośmieszające.
Dla mnie jest to po prostu smutne. Ale w takim społeczeństwie żyjemy i sama znałam takie dziewczyny.
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Arleta » 28 sie 2011, 19:02

govinda29 pisze:Nigdy nie chciałam go oczerniać ani obgadywać. Sytuacja jest bardzo złożona i choćbym chciała to nie przedstawię tu pełnego obrazu.On nie chce być w związku, tyle,że jest jeszcze jedna rzecz, on ma stwierdzoną schizofrenię, przez cały czas jak byliśmy razem nie miał raczej żadnych objawów, a teraz..nie wiem sama..nie jestem pewna, niby zachowuje się normalnie,ale jest jak taki cyborg bez uczuć.
Nie chcę niczego doradzać na siłę, bo nie znam sytuacji, ale mogę tylko powtórzyć jak Mathura, żebyś nie brała zbyt wielu problemów na siebie. Mam coraz lepsza opinię o tym bhakcie. Wygląda na to, że on nie chce Ciebie obciążać swoimi problemami i swoją osobą. Był na pewnym etapie Twoim mistrzem duchowym, ale teraz wygląda na to, że powinnaś poszukać innego, bardziej prawdziwego mistrza, który da Ci sposobność do dalszego rozwoju duchowego. To tylko takie moje przemyślenia. Nie wiem, czy słuszne.
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

govinda29
Posty: 35
Rejestracja: 01 sie 2010, 16:47
Lokalizacja: Szczecin

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: govinda29 » 29 sie 2011, 07:01

Arleta pisze:Był na pewnym etapie Twoim mistrzem duchowym, ale teraz wygląda na to, że powinnaś poszukać innego, bardziej prawdziwego mistrza, który da Ci sposobność do dalszego rozwoju duchowego. To tylko takie moje przemyślenia. Nie wiem, czy słuszne.
Ja Mu nawet do pięt nie dorastam,do niczego Mu nie dorastam..z moim nawet nie raczkującym bhakti..jest bardzo zaangażowany i skupiony na Krysznie, staranny, pracowity i oddany..w domu, w którym mieszkałam z Nim, jest teraz właściwie Świątynia, moja obecność zabrudziłaby to miejsce, a On straciłby ze mną czas.I w tym co piszę nie ma ani grama ironii,żalu, kokieterii czy fałszywej skromności!Jest tylko tak jak piszę!
Pozdrawiam ciepło wszystkich wielbicieli!!!
Haribol!
"Wszystko jest Bogiem, Najwyższą Osobą, w różnych energiach"

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Vaisnava-Krpa » 17 gru 2011, 13:09

LEWICA, TRADYCJE RODZINNE, DEGRADACJA SPOŁECZNA W BHAGAVAD GICIE:

01.37-38 O Janardano, ludzie ci, opanowani przez chciwość, nie widzą niczego złego w zabiciu rodziny ani w kłótni z przyjaciółmi, ale dlaczego my, wiedzący że unicestwienie rodziny jest zbrodnią, mielibyśmy tutaj splamić nasze serca?

01.37-38 Znaczenie: Ksatriya nie powinien odmawiać udziału w walce ani w hazardzie, jeśli został wyzwany przez stronę przeciwną. Będąc tak zobowiązanym, Arjuna nie mógł odmówić walki, kiedy został wyzwany przez stronę Duryodhany. Arjuna uważał, że jego zaślepieni przeciwnicy nie są w stanie przewidzieć rezultatów takiego wyzwania. On sam jednakże przewidywał złe skutki i dlatego nie mógł przyjąć tego wyzwania. Zobowiązanie jest czymś wiążącym, gdy jego rezultaty są dobre, ale gdy rzecz ma się inaczej, wtedy nie musimy czuć się nim związani. Rozważywszy wszystkie "za" i "przeciw", Arjuna zdecydował się nie walczyć.

01.39 Wraz z unicestwieniem dynastii zanikają wieczne tradycje rodzinne i wskutek tego reszta rodziny oddaje się bezbożnym praktykom.

01.39 Znaczenie: W systemie varnaśrama istnieje wiele zasad tradycji religijnej, które mają pomagać członkom rodziny właściwie wzrastać i osiągać wartości duchowe. Za te oczyszczające procesy w rodzinie, praktykowane od narodzin do śmierci, odpowiedzialni są starsi członkowie rodziny. Ale z chwilą ich śmierci takie rodzinne tradycje mogą zaginąć. Pozostali, młodsi członkowie rodziny mogą rozwinąć bezbożne zwyczaje i w ten sposób stracić szansę duchowego zbawienia. Dlatego pod żadnym pozorem nie powinno się zabijać starszych członków rodziny.

01.40 A kiedy w rodzinie panuje bezbożność, o Krsno, kobiety ulegają zhańbieniu, a zdegradowane, o potomku Vrsni, wydają na świat niepożądane potomstwo.

01.40 Znaczenie: Dobra populacja w ludzkim społeczeństwie jest podstawą pokoju, dobrobytu i duchowego postępu w życiu. Religijne zasady instytucji varnaśrama zostały tak zaplanowane, aby w społeczeństwie panowała przewaga dobrej populacji dla ogólnego duchowego postępu państwa i społeczeństwa. Taka populacja zależy od czystości i religijności kobiet. Tak jak dzieci podatne są na złe wpływy, tak również kobiety łatwo ulegają deprawacji. Dlatego zarówno dzieci, jak i kobiety, muszą znajdować się pod opieką starszych członków rodziny. Zaangażowanie kobiet w różne praktyki religijne chroni je od zbłądzenia (cudzołóstwa). Według Canakya Pandity kobiety nie są na ogół bardzo inteligentne i dlatego nie zasługują na zaufanie. Dlatego różne tradycje rodzinne dotyczące praktyk religijnych powinny zawsze je w takie praktyki angażować, a wtedy ich czystość i oddanie zapewni narodziny dobrej populacji, zdolnej do uczestniczenia w systemie varnaśrama. Kiedy upada system varnaśrama-dharma, kobiety w naturalny sposób mają swobodę mieszania się z mężczyznami, oddają się cudzołóstwu, ryzykując wydaniem na świat niepożądanej populacji. Przyczyną cudzołóstwa w społeczeństwie są również nieodpowiedzialni mężczyźni i wskutek tego niepożądana populacja zalewa ludzką rasę, narażając społeczeństwo na wojny i epidemie.

01.41 Kiedy wzrasta niepożądana populacja, tworzą się piekielne warunki, zarówno dla rodziny, jak i dla niszczycieli tradycji rodzinnej. W takich skorumpowanych rodzinach nie dba się już więcej o ofiarowywanie wody i pożywienia dla przodków, którzy wskutek tego upadają.

01.41 Znaczenie: Według zasad pracy dla rezultatów istnieje okresowa potrzeba ofiarowywania przodkom rodziny pożywienia i wody. Ofiara ta spełniana jest przez kult Visnu, ponieważ spożywanie resztek pokarmu ofiarowanego Visnu może uwolnić od następstw wszelkiego rodzaju grzechów. Czasami przodkowie muszą cierpieć z powodu następstw swoich grzechów, a czasami niektórzy z nich nie mogą nawet otrzymać wulgarnego ciała materialnego i dlatego zmuszeni są pozostać w ciałach subtelnych, jako duchy. Zatem, gdy potomkowie ofiarowują swoim przodkom pozostałości prasadam, przodkowie ci zostają wybawieni nie tylko z tej nieszczęśliwej formy, ale i z innych rodzajów nieszczęśliwego życia. Takie usługi oddawane przodkom należą do tradycji rodzinnych i ci, których życie nie jest służbą oddania, powinni spełniać takie ofiary. Jednak przez samo pełnienie służby oddania jedna osoba może uwolnić setki i tysiące przodków od wszelkiego rodzaju niedoli. Oznajmia to Bhagavatam (11.5.41):

devarsi-bhutapta-nrnan pitrnam
na kinkaro nayam rni ca rajan
sarvatmana yah śaranam śaranyam
gato mukundam parihrtya kartam

"Każdy, kto przyjmuje schronienie lotosowych stóp Mukundy, wyzwoliciela, porzucając wszelkiego rodzaju zobowiązania, i traktuje tę ścieżkę bardzo poważnie, ten nie ma żadnych długów ani zobowiązań wobec półbogów, mędrców, żywych istot w ogólności, wobec członków rodziny, ludzkości ani przodków." Obowiązki takie spełniane są automatycznie przez pełnienie służby oddania dla Najwyższej Osoby Boga.

01.42 Poprzez złe czyny tych, którzy niszczą tradycje rodzinne i w ten sposób są przyczyną wzrostu niepożądanej populacji, rujnowane są wszelkie rodzaje wspólnych planów i zajęć, które służą dobru rodziny.

01.42 Znaczenie: Plany społeczne dla czterech porządków społecznych, połączone z zajęciami służącymi dobru rodziny, tak jak zostało to ustanowione przez instytucję sanatana-dharma albo varnaśrama-dharma, mają na celu umożliwienie ludzkim istotom osiągnięcie ostatecznego zbawienia. Dlatego łamanie tradycji sanatana-dharma przez nieodpowiedzialnych przywódców społecznych jest przyczyną chaosu w społeczeństwie, na skutek którego ludzie zapominają o celu życia – Visnu. Tacy przywódcy nazywani są ślepcami. A osoby, które podążają za nimi, z pewnością zostaną wprowadzone w chaos.

01.43 O Krsno, żywicielu i obrońco ludzi, usłyszałem poprzez sukcesję uczniów, że ci, którzy niszczą tradycje rodzinne, nigdy nie wychodzą z piekła.

01.43 Znaczenie: Arjuna opiera swoje argumenty nie na osobistym doświadczeniu, ale na tym co usłyszał od autorytetów. Jest to sposób otrzymywania prawdziwej wiedzy. Nie można dojść do istoty rzeczywistej wiedzy bez pomocy właściwej osoby, która jest już utwierdzona w tej wiedzy. Istnieje taki system w instytucji varnaśrama, w którym za grzeszne działanie należy przed śmiercią poddać się pokucie. Ten, kto zawsze trwa w grzechu, musi przejść przez ten proces pokuty nazywany prayaścitta. Jeśli tego nie uczyni, z pewnością skierowany zostanie na planety piekielne, gdzie będzie wiódł marny żywot, będący skutkiem jego grzesznego postępowania.

01.44 Niestety, jakież to dziwne, że przygotowujemy się do popełnienia tak straszliwego grzechu. Powodowani żądzą posiadania rozkoszy królewskich, jesteśmy zdecydowani zabić naszych własnych krewnych.

01.44 Znaczenie: Kto kieruje się w swoim działaniu pobudkami egoistycznymi, ten może być zdolny do takich grzesznych czynów, jak zabicie własnego brata, ojca czy matki. Jest wiele takich przykładów w historii świata, ale Arjuna, będąc świętym wielbicielem Pana, zawsze świadomy jest zasad moralnych i dlatego stara się takich czynów uniknąć.

02.08 Nie mogę znaleźć sposobu na odpędzenie smutku, który wysusza moje zmysły. Nie będę w stanie rozwiać go, nawet gdybym zdobył królestwo nie mające sobie równego na ziemi, z władzą podobną mocy niebiańskich półbogów.

02.08 Znaczenie: "Uczony bramin, znawca wszystkich przedmiotów wiedzy wedyjskiej, jest niezdolny do zostania mistrzem duchowym, jeśli nie jest on Vaisnavą, czyli ekspertem w nauce o świadomości Krsny. Natomiast mistrzem duchowym może zostać osoba urodzona w rodzinie należącej do niższej kasty, jeśli jest ona świadomym Krsny Vaisnavą." (Padma Purana)
Problemów życia materialnego – narodzin, starości, chorób i śmierci – nie można zlikwidować przez gromadzenie bogactw i rozwój ekonomiczny. W wielu częściach świata są rozwinięte ekonomicznie państwa, które zasobne są w bogactwa i obfitują we wszelkie udogodnienia materialne, jednak problemy życia materialnego są tam ciągle obecne. Na wszelkie sposoby poszukują one spokoju, ale prawdziwe szczęście mogą osiągnąć jedynie wtedy, kiedy skorzystają z rady Krsny, czyli Bhagavad-gity i Śrimad-Bhagavatam – będącymi naukami Krsny – poprzez bona fide reprezentanta Krsny, człowieka świadomego Krsny.

Gdyby rzeczywiście rozwój ekonomiczny i materialny dobrobyt mogły rozproszyć rozterki wynikłe z powodu rodzinnych, społecznych, narodowych czy międzynarodowych niepokojów, wtedy Arjuna nie powiedziałby, że nawet królestwo nie mające sobie równego na ziemi czy wszechwładza, jaką posiadają półbogowie na planetach niebiańskich, nie będą w stanie ukoić jego rozpaczy. Dlatego szukał schronienia w świadomości Krsny, i jest to właściwa droga do osiągnięcia spokoju i harmonii. Rozwój ekonomiczny albo panowanie nad światem mogą skończyć się w każdej chwili, z przyczyn jakichś kataklizmów natury materialnej. Nawet wzniesienie się do jakiejś wyższej planetarnej pozycji (tak jak np. teraz ludzie poszukują miejsca na księżycu), może również skończyć się w jednej chwili. Potwierdza to Bhagavad-gita: ksine punye martya-lokam viśanti. "Kiedy skończą się rezultaty zbożnych czynów, następuje ponowny upadek ze szczytu szczęścia do najniższej pozycji życia." Wielu światowych polityków upadło w ten sposób. Takie upadki stanowią jedynie więcej powodów do rozterek.
Jeśli więc chcemy położyć ostateczny kres tym rozterkom, wtedy musimy przyjąć schronienie Krsny, tak jak stara się to zrobić Arjuna. Arjuna prosi Krsnę, aby rozwiązał jego problem definitywnie, a taka jest droga świadomości Krsny.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Vaisnava-Krpa » 22 paź 2013, 15:33

24 CZERWCA

Jeżeli żona jest pomocna w duchowym postępie
życia, to wtedy jest najlepszym przyjacielem oraz
filozofem. Więc, w świadomości Kryszny żona nigdy
nie jest ciężarem, ale jest kompletnym odpowiednikiem.

List do Vrndavana Candra, 24 Czerwca, 1970


Obrazek



Caitanya Caritamrita — Antya-lila 25.56: Będąc w ten sposób uwikłanym w różnego rodzaju mentalne wymysły i zaangażowanym w działanie dla rezultatu, król Puranjana znalazł się pod całkowitą kontrolą materialnej inteligencji, i w ten sposób został oszukany. W rzeczywistości zwykł on spełniać wszystkie pragnienia królowej, swojej żony.

ZNACZENIE: Kiedy żywa istota jest oszołomiona do tego stopnia, że znajduje się pod kontrolą swojej żony, czyli materialnej inteligencji, wtedy musi zadowolić inteligencję tej swojej tzw. żony, i działać dokładnie według jej nakazów. Różne śastra radzą, że dla materialnej wygody mąż powinien dbać, aby żona była zawsze zadowolona, dając jej ozdoby i przestrzegając jej instrukcji. W ten sposób nie będzie kłopotów w życiu rodzinnym. Dlatego radzi się, aby dla własnej korzyści socjalnej dbać o zadowolenie żony. Kiedy w ten sposób ktoś staje się sługą swojej żony, musi działać zgodnie z jej pragnieniami, i coraz bardziej uwikłuje się. Bengalskie przysłowie mówi, że jeśli ktoś staje się posłusznym sługą swojej żony, wtedy traci całą swoją reputację. Kłopot polega jednak na tym, że jeśli mąż nie jest najposłuszniejszym sługą swojej żony, w życiu rodzinnym będą zakłócenia. Zakłócenia te spowodowały, że w krajach zachodnich powstało prawo rozwodowe, a w krajach wschodnich, jak India, istnieje separacja. Teraz w Indiach zakłócenia te znalazły potwierdzenie w nowo wprowadzonym prawie rozwodowym. Wewnątrz serca działa, myśli, czuje i wyraża wolę umysł, a poddanie się kontroli swojej żony jest tym samym, co znalezienie się pod kontrolą materialnej inteligencji. W ten sposób mężczyzna płodzi dzieci ze swoją żoną i uwikłuje się w tak wiele czynności pod kontrolą wytworów umysłowych.

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: Vaisnava-Krpa » 08 lis 2013, 21:14

C.C. Antya 26.15 Zn: Wielki polityk Canakya Pandita powiedział:

mata yasya grhe nasti bharya capriya-vadini
aranyam tena gantavyam yatharanyam tatha grham

"Jeśli mężczyzna nie ma w domu ani matki, ani miłej żony, to powinien porzucić dom i udać się do lasu, gdyż nie ma dla niego różnicy pomiędzy lasem a domem."
Prawdziwą mata, czyli matką, jest służba oddania dla Pana, a prawdziwą patni, czyli oddaną żoną, jest żona, która pomaga mężowi w wypełnianiu religijnych zasad w służbie oddania. Te dwie rzeczy są konieczne do uczynienia domu szczęśliwym.

W rzeczywistości kobieta uważana jest za energię mężczyzny.
Historii wiadomo, że za każdym wielkim mężczyzną stoi albo matka, albo żona.
Życie rodzinne jest pomyślne, jeśli mężczyzna ma dobrą zarówno żonę, jak i matkę. Wówczas wszystkie sprawy rodzinne i wszystkie domowe parafernalia dostarczają dużo przyjemności. Pan Caitanya Mahaprabhu miał zarówno dobrą matkę, jak i dobrą żonę; i był bardzo szczęśliwy w domu. Niemniej jednak, dla korzyści całej rasy ludzkiej, przyjął sannyasę, porzucając swoją matkę i żonę. Innymi sowy, podstawą domowego szczęścia jest dobra matka i dobra żona. W przeciwnym razie życie domowe jest bez znaczenia.
Dopóki dana osoba nie jest w religijny sposób kierowana przez inteligencję i dopóki nie wykonuje służby oddania dla Najwyższego Osobowego Boga, dopóty jej dom nie może być przyjemny dla świętej osoby.
Innymi słowy, jeśli mężczyzna ma dobrą matkę albo dobrą żonę, wówczas nie ma potrzeby, aby przyjmował sannyasę – o ile nie jest to absolutnie konieczne, jak w przypadku Pana Caitanyi Mahaprabhu.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
drzewo
Posty: 407
Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08

Re: Czym jest małżeństwo i rodzina?

Post autor: drzewo » 28 mar 2015, 07:04

Tak jak ja rozumiem, to malzenstwo to jest chec pomocy bhaktom w uregulowaniu ich materjanych i duchwych potrzeb. Czyli z jednej strony ma to polgac na tym ze obie zaintesowane osoby zycza sobie by ich partner rozwijal sie duchowo i w tym nie przeszkadzaja (bywa) a wrecz staraja sie pomagac. Prznajmiej rozumieja ze druga osoba w zwiazku ma spory wplyw na ta pierwsza i ze moze tez wptwac poztywnie.

PO drugie zas patrzac od strony pesymistycznej i potrzeb sprawa materjanych pragnien jest bardzo niestabila. Umysl jest bardzoi wojwoniczy i niespokojny. Zwlaszcza pragnienia sexualne. Wydaje sie wiec ze w tym sensie malzenstwo jest pomoca. Dlatego Prabhupada po przjezdzie na zachod mimo ze sam byl sanjasinem (mnichem) dawal sluby swoim uczniom (co moze wywierac wrazenie sprzecznosc)

Co do zdania ze "i tak 90% dzieci odchdzi i zostaje karmitami"
mysle ze to nie musi byc zasada. To ze teraz czesto tak to wtglada oznacza ze bhaktowie nie maja umiejetnosci. One miejmy nadzije beda sie rozwijac.

Np byly gurukule i nie zdaly za bardzo egzaminiu. Ostanio bylem w Gurukuli w Dallas, bez internatu z nowym zaloznem. Dzieci mieszkaja z rodzicami ale maja wspolna szkole. I sie okazalo ze to prznosci duzo lepsze efeky. Polacznie szkoly guru + zycie u rodzicow.

A sam prwatnie zauwazylem choc nie mam dzieci, ze dzieci lubia muzyke. Dac im mrdangem, czy karatale, nauczyc grac na harmoniom i samo to juz pwoaduje ze zostaja bhaktami:) ahaha zartuje ale chodzi mi o poedejscie.

ODPOWIEDZ