Praktyka duchowa a realia życia codziennego. "Wszystko ma pierwotną przyczynę, czyli nasienie. W przypadku każdej koncepcji, programu, planu czy projektu najpierw rozmyśla się nad planem i to nazywane jest bija, czyli nasieniem. Bhakti-lata-bija,czyli nasionko służby oddania stanowią metody, zasady i nakazy, przy pomocy których jesteśmy doskonale szkoleni w służbie oddania. To bhakti-lata-bija otrzymuje się od mistrza duchowego dzięki łasce Kryszny." - Madhya 19.152 Zn.
-
drzewo
- Posty: 407
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08
Post
autor: drzewo » 17 gru 2008, 15:37
Przyznam ze od jakiegos czasu termin "Dharma" chodzi mi po glowie.
Nie chodzi mi teraz to te dharme z czworcki ;dharma, artha, kama, moksza, tylko o te Dharme inna.
Jesli ktos ma jakikowiek pomysl jak to objasnic, bede wdzieczny.
Puki co wklejam fragment Purnapragji;
Purnaprajna pisze:
Jeżeli ktoś regularnie i prawidłowo kultywuje życie zgodnie z dharmą, to tym lepiej dla niego, jeżeli jego emocje nakierowane są na tą dharmę. Oznacza to, że uczucie, które według Ramanudżaczarji jest dominującą i najważniejszą z trzech funkcji umysłu jest prawidłowo zaangażowane. To jest oznaką czystości umysłu i utrzymuje go na naturalnej dla niego pozycji w gunie dobroci.
W Kali-judze mało kto żyje zgodnie z śastryczną dharmą. Mało tego, większość nawet nie wie, jakie są ich powinności. Z tego powodu, tak jak mówi Śrila Prabhupada, sati-dharma stała się obecnie zabronioną przez indyjskie prawo "aferą kryminalną".
-
John
- Posty: 511
- Rejestracja: 16 maja 2008, 14:09
- Lokalizacja: Opolskie
Post
autor: John » 17 gru 2008, 19:52
Dharma sama w sobie ma wiele znaczeń, w zależności od wiary czy szkoły, w ogólnym wątku oznacza prawo, główne zasady etyczne i moralne według których należy postępować.
Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare Hare
-
Trisama
- Posty: 254
- Rejestracja: 23 lis 2006, 14:31
Post
autor: Trisama » 17 gru 2008, 22:24
Śrila Prabhupada definiował dharmę jako istotę rzeczy (np. dharmą wody jest to, że jest mokra itp)
-
drzewo
- Posty: 407
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08
Post
autor: drzewo » 18 gru 2008, 19:03
John pisze:Dharma sama w sobie ma wiele znaczeń, w zależności od wiary czy szkoły, w ogólnym wątku oznacza prawo, główne zasady etyczne i moralne według których należy postępować.
Wiec W Hinduzimie jaka czym jest Dharma? Czytalem ze jest top podstwowe pojecie w Hinduzimie.
Dzieki Trisama za przypomninie jakby najglebszego znaczenia.
-
RafalJyot
- Posty: 976
- Rejestracja: 23 lis 2006, 13:55
- Lokalizacja: warszawa
-
Kontakt:
Post
autor: RafalJyot » 19 gru 2008, 00:10
drzewo pisze:John pisze:Dharma sama w sobie ma wiele znaczeń, w zależności od wiary czy szkoły, w ogólnym wątku oznacza prawo, główne zasady etyczne i moralne według których należy postępować.
Wiec W Hinduzimie jaka czym jest Dharma? Czytalem ze jest top podstwowe pojecie w Hinduzimie.
Dzieki Trisama za przypomninie jakby najglebszego znaczenia.
To proste, istotą wszystkich rzeczy jest Brahman.
klim krishna klim
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives
-
Waldemar
- Posty: 743
- Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03
Post
autor: Waldemar » 19 gru 2008, 02:56
W Stronę Samopoznania
Rozdział 11: Miłość absolutna
Śrila Prabhupada:
Śrimad Bhagavatam (1.2.6) stwierdza: sa vai pumsam paro dharmo yato bhaktir adhokszadże. Słowniki angielskie na ogół tłumaczą słowo dharma jako "religia", pewien rodzaj wiary. Rzeczywiste znaczenie zaś to " cecha charakterystyczna czegoś". Na przykład dharmą cukru, jego własnością, jest słodycz. Jeśli jakiś biały proszek okaże się niesłodki, powiecie, że to nie cukier. Słodycz jest więc własnością cukru; słony smak własnością soli, a ostry - chili.
A co jest waszą cechą charakterystyczną? Jesteście żywymi istotami i musicie ją znać. Ta właściwość jest waszą dharmą, religią - a nie religia chrześcijańska, hinduistyczna, etc. Waszą religią jest wasza wieczna cecha.
Otóż waszą zasadniczą cechą jest skłonność do kochania i służenia. Kochacie swą rodzinę, swą społeczność, swój naród, swój kraj i w kosekwencji chcecie im służyć. Właśnie ta chęć służenia jest waszą dharmą i nie ma znaczenia, czy jesteście chrześcijanami, muzułmanami czy hindusami. Przypuśćmy, że jesteście chrześcijanami. Jutro możecie przejść na hinduizm, lecz nie zniknie chęć służenia i kochania. To ona jest powszechną formą religii.
-
drzewo
- Posty: 407
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08
Post
autor: drzewo » 19 gru 2008, 07:14
Prawde mowiac nie czuje abym dostal odpowiedz, ale dzieki za prabe;)
poszukam tez w innych mijsach. Jak znajde dam znac.
To co napisal trisama wydaje mi sie jedna z wersji, taka najostaecznijsza. czyli ok, ale jeszcze za malo.
Tak czy tak dzieki:)
-
Waldemar
- Posty: 743
- Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03
Post
autor: Waldemar » 19 gru 2008, 07:56
Ale jesteś wymagający. Wejdź na Wrindę i wpisuj po kolei w wyszukiwarce przy książkach w bibliotece słowo dharma.
-
drzewo
- Posty: 407
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08
Post
autor: drzewo » 19 gru 2008, 21:02
Puki co znalazlem w jednej ksiazce co nastapuje.
Moksza jest ostatecznym celem dla wiekszosci Hindosow (ale np; czysci bhatwie widza moksze jako nie najzwzsza zecz). Jaki jest zaten sposb dla wikszsc Hindosw by osiagnac MOksze?
Wedog tej ksiazki sa rozne motody. metoda wiedzy, metoda bhati-oodania sie Bogu, metoda karma-jogi, jednak wedog tego poardnika wikszsc szeregowych hindosow wierzy wlasie w metode zwana DHARMA.
Jest to cos w rodzju Prawosci, Szlachetnsci, zasady postepwnia, zgdnie warnasrama, i statytem spolecznym. Hindusi (wedog dziela) wierza zepodazajac za Dharma, autoatyczie sie oczyszacza i osiagna kiedts moksze.
Mozna to porwana do zwirzat. Zwierzata jelsi pzrezyja okreslona liczbe dni w ciele zweirzat autoatyczie awansuja. Wedog tych hindosw podobnie jesy z Dharma. Jelsi ktos przez 1000 wcielen podaza za dharma i jej pzrestrzega awansuje do mokszy ostecznie.
Tak wiec jesli uczciewe jest np; kupcem, i robi co do niego nalezy utzramuje rodzine, daje na swiatynie, jest oddany swemy zawdowi to w koljnych wcilniach moze sie nardzic jako bramin. Bramim znowu podaza za swoja wlasna brahma.
Wedog nich, ostecznie osoba taka po wilu wcielniach do chdzi o standardu wyzrecznia i przjuje sanjase (wyzczony pzadek zycia, asceza) Ale nawet sanjasin musi dalej podazac swoja dharma sanjasina. NAwet on nie jest wolny i musi pzresrzgac dokadnie wsztskicj zasad sanjsina i jego Dharmy.
Wtedy moze osiagnac wyzwaolnie/
Dla nas jednak dla Bhatoa, jest troszke inaczej, Jakby szybcej. Pan Caitania powiddzial "nie jestem ani sanjasinem, ani grihasta, ani braminem czy siudra" i "jestem dasa dasa anudasa, Sluga Slugi sugi Radharani"
Nasza Dharma w sensie tym najwzszym zdaje sie nie odpwiada warnasramie dharnie i szlachetnisci (np; Rama byl wzorem krola) ale nasza cytawan tutaj prze Trisame Dharma to dharma duszy.
Wdaje sie wiec ze sa jakby dwa znaczenia lub poxiiy dharmy...
Jeszcze poszukamy