Pytanie o degradację Pana Brahmy

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
misiek
Posty: 18
Rejestracja: 27 mar 2017, 17:42

Pytanie o degradację Pana Brahmy

Post autor: misiek » 12 cze 2017, 13:43

Haribol.
Jeśli każdy z nas po upadku do świata materialnego zaczynał od najwyższych jakościowo ciał ku coraz niższym, to ciekawi mnie co takiego zrobił Brahma, że się stoczył.
Skoro każdy z nas był kiedyś na miejscu Brahmy i poprzez grzeszne uczynki dostawaliśmy coraz niższe ciała, to co takiego i względem kogo zrobił Brahma, że upadł ze swojej pozycji.

Aniruddha das
Posty: 1488
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pytanie o degradację Pana Brahmy

Post autor: Aniruddha das » 12 cze 2017, 23:34

W tym materialnym świecie niebezpieczeństwo czyha na każdym kroku.

Dla tych, którzy przyjęli łódź lotosowych stóp Pana, który jest schronieniem manifestacji kosmicznej i jest znany jako Murari, wróg demonu Mura, ocean materialnego świata jest jak woda zawarta w odcisku śladu po kopytku cielęcia. Ich celem jest paraṁ padam, Vaikuṇṭha, miejsce, gdzie nie ma niepokoju, a nie miejsce, gdzie na każdym kroku czyha zagrożenie.
SB 10.14.58

W trakcie materialnego stworzenia Brahma musi stwarzać tak wiele rodzajów żywych istot, których ciała byłyby odpowiednie do ich materialnych warunków. Brahma pragnie, by Pan udzielił mu ochrony, ponieważ musi mieć styczność z tak wieloma niebezpiecznymi żywymi istotami. Na skutek obcowania z wieloma upadłymi, uwarunkowanymi duszami, zwykły bramin może upaść z brahma-teja, czyli mocy doskonałości bramińskiej. Brahma, jako najwyższy bramin, obawia się takiego upadku i, dlatego modli się do Pana o ochronę.
SB 3.9.24

misiek
Posty: 18
Rejestracja: 27 mar 2017, 17:42

Re: Pytanie o degradację Pana Brahmy

Post autor: misiek » 14 cze 2017, 17:11

hmm. Ale czy czasem nie jest tak, że każdy zaczyna z pozycji Pan Brahmy? Czyli na początku jest sam Brahma w pustym wszechświecie i robi coś złego, bo się degraduje np. do ciała innego półboga i wtedy jego miejsce zastępuje inna upadła dusza, zaczynając jako Pan Brahma. Czy nie tak?

I pytam o ten sam początek. Jest tylko Pan Brahma i co dalej. Co i względem kogo robi nie tak, że się degraduje. Nie może od razu stwarzać materialnych ciał, bo ponoć każdy degraduje się stopniowo od najlepszych ciał. A jakby Pan Brahma stwarzał ciała dla świeżo co upadłych dusz, to znaczyłoby, że można od razu upaść do różnych form cielesnych.

Aniruddha das
Posty: 1488
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pytanie o degradację Pana Brahmy

Post autor: Aniruddha das » 15 cze 2017, 21:41

Na początku, Brahma praktykuje wyrzeczenie, by zdobyć moc stwórczą i trudno jest Mu zrobić coś złego, gdyż pozycja którą osiągnął wymaga wysokich kwalifikacji.
Dalej odpowiedź już została dana. W trakcie materialnego stworzenia Brahma musi stwarzać tak wiele rodzajów żywych istot, których ciała byłyby odpowiednie do ich materialnych warunków, a mając styczność z tak wieloma niebezpiecznymi żywymi istotami i na skutek obcowania z wieloma upadłymi, uwarunkowanymi duszami, Brahma może upaść ze swej wzniosłej pozycji. Nasz obecny Brahma już raz porzucił swoje ciało, przyjmując następne, ale pełni dalej swoją funkcję.
Ogólnie z planet niebiańskich żywe istoty upadają na Ziemię w standardowy sposób.
Bg 8.3
Po wyczerpaniu się zasług,żywa istota schodzi z planet niebiańskich na Ziemię w postaci deszczu, następnie przyjmuje postać zbóż, które spożywane są przez człowieka i przemieniane w nasienie. Nasienie to zapładnia kobietę, i w ten sposób żywa istota osiąga ludzką formę.

Karma, czyli skutki naszych czynów są skomplikowane oraz różne i trudno jest wyśledzić zawiłości działania. Czasami możemy się zdegradować na wskutek przekleństwa, jak w pewnej historii, w której król niebios został świnią.

Bg 4.17
Niełatwo zrozumieć jest zawiłości działania. Należy posiąść właściwą wiedzę o tym, czym jest czyn, co to jest czyn zakazany i czym jest bezczyn.

Aniruddha das
Posty: 1488
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pytanie o degradację Pana Brahmy

Post autor: Aniruddha das » 15 cze 2017, 21:50

I pytam o ten sam początek. Jest tylko Pan Brahma i co dalej. Co i względem kogo robi nie tak, że się degraduje. Nie może od razu stwarzać materialnych ciał, bo ponoć każdy degraduje się stopniowo od najlepszych ciał. A jakby Pan Brahma stwarzał ciała dla świeżo co upadłych dusz, to znaczyłoby, że można od razu upaść do różnych form cielesnych.
To nie Brahma kieruje żywymi istotami.
Najwyższy Pan przebywa w każdym sercu, Arjuno, i On kieruje wędrówkami żywych istot, które usadowione są jak gdyby na maszynie zrobionej z energii materialnej. Bg 18.61

Najwyższy Osobowy Bóg, czyli On Sam, Kryszna, zlokalizowana Dusza Najwyższa, przebywa w sercu każdej żywej istoty i kieruje nią. Po każdorazowej zmianie ciała żywa istota zapomina o swoich przeszłych czynach, ale Dusza Najwyższa, jako znawca przeszłości, teraźniejszości i przyszłości – pozostaje świadkiem jej wszystkich czynów. Zatem wszystkimi czynami żywych istot kieruje Dusza Najwyższa. Żywa istota otrzymuje to, na co zasłużyła i przenoszona jest przez ciało materialne, które tworzone jest z energii materialnej pod kierunkiem Duszy Najwyższej.

Aniruddha das
Posty: 1488
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pytanie o degradację Pana Brahmy

Post autor: Aniruddha das » 15 cze 2017, 22:02

Oryginalnie żywa istota jest istotą duchową, ale gdy zapragnie cieszyć się tym światem materialnym, wówczas upada. Żywa istota przyjmuje najpierw ciało ludzkie, ale stopniowo, z powodu swych zdegradowanych czynów upada w niższe formy życia – formy zwierzęce, roślinne i wodne. Następnie, poprzez stopniowy proces ewolucyjny, ponownie osiąga ciało ludzkie i otrzymuje następną szansę wydostania się z procesu transmigracji. Jeśli ponownie straci ona szansę zrozumienia swej pozycji, którą to szansę daje forma ludzka, wtedy znów umieszcza jest w cyklu narodzin i śmierci w różnych rodzajach ciał.
Śrimad Bhagavatam Księga 4 — Stworzenie czwartego porządku
Rozdział 29.4

ODPOWIEDZ