Pytanie o upadek do świata materialnego

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
misiek
Posty: 18
Rejestracja: 27 mar 2017, 17:42

Pytanie o upadek do świata materialnego

Post autor: misiek » 28 mar 2017, 17:11

Otóż wg tej religii pierwotnie każdy z nas był czystą duszą przebywającą w świecie duchowym i każdy posiadał 3 podstawowe cechy - sat, chit, ananda - czyli wieczność, pełną wiedzę i pełnię szczęścia. Gdy czytam książki Bhaktivedanty, to czasami trafię na stwierdzenie, że "dusza w jakiś sposób upada do tego materialnego świata by cierpieć niedole, ponieważ z własnej woli nie chciała służyć Bogu".

I tu moje pytanie: Skoro każdy z nas przebywał w świecie duchowym, i miał te 3 cechy, to znaczy, że każdy był świadomy, że gdy przestanie służyć Bogu, to spotka go cierpienie (pełnia wiedzy). Rozumiem, że prawo miłości jest oparte na wolnej woli, ale skoro jednocześnie każdy z nas posiadał cechę "ananda", czyli pełnię szczęścia, to wtedy w ogóle nie przyszło by nikomu na myśl, żeby nie służyć Bogu, skoro był w pełni szczęśliwy i usatysfakcjonowany tym co robił.

Jeśli ktoś może coś wyjaśnić to proszę o odpowiedź.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pytanie o upadek do świata materialnego

Post autor: Aniruddha das » 28 mar 2017, 18:09

Ta kwestia była już dyskutowana na tym forum.
http://forum.nama-hatta.pl/viewtopic.ph ... 3&start=80

Kryszna - źródło wiecznej przyjemności
Modlitwy Wed Uosobionych:
Można postawić pytanie, dlaczego żywe istoty upadły przypadkowo do różnych gatunków życia. Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musimy zrozumieć, że nie stało się to przypadkowo. Istotami żyjącymi nie żądzą przypadki. Według literatury wedyjskiej żywe istoty posiadają wiedzę i dlatego nazywane są caitanya. Dlatego ich położenie w różnych warunkach życia nie jest przypadkowe. Dzieje się to z ich własnego wyboru, albowiem posiadają one wiedzę. W Bhagavad-gicie Pan mówi, "Porzuć wszystko i po prostu podporządkuj się Mnie." Ten proces realizacji Najwyższego Osobowego Boga otwarty jest dla każdego, lecz to właśnie żywa istota dokonuje wyboru, czy przyjąć, czy też odrzucić tę propozycję. W ostatnich wersach Bhagavad-gity Pan Kryszna wyraźnie powiedział Arjunie: "Mój drogi Arjuno, wyjawiłem ci wszystko i teraz do ciebie należy wybór." Żywe istoty zeszły do tego materialnego świata pragnąc czerpać z niego przyjemności, i w ten sposób same dokonały wyboru. To nie Kryszna wysłał je tutaj. Świat materialny stworzony został dla przyjemności tych żywych istot, które chciały porzucić wieczną służbę dla Pana i same zapragnęły stać się najwyższym podmiotem radości. Według filozofii Vaisnavów, kiedy żywa istota pragnie zadowalać swoje zmysły i zapomina o służbie dla Pana, otrzymuje miejsce w materialnym świecie, w którym może działać zgodnie ze swym pragnieniem i w ten sposób stwarza ona warunki życia, w których odczuwa szczęście lub cierpienie. Powinniśmy wiedzieć, że zarówno Pan jak i żywe istoty są wiecznie świadome. Narodziny i śmierć nie istnieją ani dla Pana ani dla żywych istot. Kiedy ma miejsce stworzenie, nie znaczy to, że stworzone zostają żywe istoty. Pan stwarza ten materialny świat, aby dać uwarunkowanym duszom szansę wzniesienia się na wyższą platformę, do świadomości Kryszny. Jeśli uwarunkowana dusza nie korzysta z tej sposobności, to po rozwiązaniu tego materialnego świata wchodzi do ciała Narayana i pozostaje tam w głębokim śnie, aż do następnego stworzenia.

ODPOWIEDZ