Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 22 Wrz 2017, 01:07



Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
 Wygląd Bóstw 
Autor Wiadomość

Rejestracja: 27 Lip 2015, 21:43
Posty: 25
Miejscowość: Chorzów
Post Re: Wygląd Bóstw
Arisudana napisał(a):
Ostatni akapit to arcydzieło :D

Nie tylko ostatni! Świetnie napisane, dziękuję serdecznie :D

Jagadisha das napisał(a):
A więc, Jacktafari, po wyjaśnieniu jakie dałeś, Twoje pytanie staje się bardziej dla mnie zrozumiałe. Chodzi o obawę, by nie popełnić grzechu.

1) Każdy człowiek rodzi się w określonej kulturze, która bardziej lub mniej trzyma się jakiejś świętej księgi i z niej czerpie swoje pojęcie o tym co grzechem jest, a co nie jest. Ale są takie miejsca na Ziemi gdzie tuż obok siebie mogą być nauczane np. nauki Starego Testamentu, Nowego Testamentu i Koranu. Tam gdzie jest styk, przenikanie się kultur, zawsze są tarcia i niepokój umysłu, bo obserwujemy odmienne praktyki u innych i np. ich odmienne pojmowanie grzechu. Póki jakaś forma i definicja religii (oraz zrozumienie istoty grzechu) Cię satysfakcjonuje, tak długo z nią pozostajesz. Prędzej czy później jednak, jeśli byłeś szczery w swoim dążeniu do Boga i Prawdy, dochodzisz do punktu, kiedy Twój proces przestaje wystarczać Ci emocjonalnie, intelektualnie czy mistycznie, i zadajesz sobie pytanie czy jest coś ponad to, co poznałeś.

2) Właśnie teraz poznajesz coś nowego, choć doskonale pamiętasz poprzednie wzorce, które religijnie kształtowały Cię do tej pory. Zrozumienie, że ostatecznie jest tylko jedno praźródło, jedna Najwyższa Osoba, która dopuściła istnienie różnorodnych lultur, religii i pojęć grzechu, uwolni Cię od części Twoich obaw. Każdy z tych zewnętrznie różnych procesów służy wznoszeniu różnych osób do następnej platformy duchowego zrozumienia. Dopiero poznając się z naukami Wed, których śmietanką jest Bhagavad-gita, mamy okazję zrozumieć że wszystkie wcześniej wspomniane procesy religijne nie wychodzą poza zrozumienie, że jestem człowiekiem posiadającym duszę. Wszystkie bazują na koncepcji cielesnej. Wszystkie tego rodzaju procesy, mimo że pozornie różnorodne, mają coś wspólnego, nie są w stanie ostatecznie zadowolić jaźni, duszy, czyli Ciebie samego i bardzo niewiele o Tobie samym mówią. Zapoznając się z Bhagavad-gitą, uzyskujemy zupełnie odmienną perspektywę patrzenia, nie z punktu widzenia człowieka mającego duszę, ale z punktu widzenia duszy - niestety posiadającej - materialne ciało. Jeśli nadal pamiętamy i wzrasta nasze przekonanie, że jest tylko jedno praźródło wszystkiego, tylko Jedna Najwyższa Osoba, która stworzyła te różnorodne procesy dla umożliwienia zbliżenia się do Niego, to znika następna część naszych obaw o to, że popełniamy grzech, np. bałwochwalstwa. Kryszna chce abyśmy 24/7 myśleli o Nim i pomaga nam dając do tego odpowiedni proces, który angażuje wszystkie nasze zmysły. Ale nawet katolik klękający przed figurką Matki Bożej czy drewnianym krzyżem na ścianie, doskonale wie, że nie wielbi gipsu ani skrzyżowanych sosnowych klepek, tylko obiekt zwany sacrum. Ma też intuicyjne rozróżnienie sacrum od profanum, więc czy jest czemu się dziwić że np. w kulturze wedyjskiej ludzie też takie rozróżnienie potrafią robić?

3) Wraz ze wzrostem zrozumienia, że nie jestem tym materialnym ciałem, ale duchową istotą, która bezsensownie tuła się w świecie materialnym chociaż jej miejsce jest przy Najwyższej Osobie, zmienia się też nasze zrozumienie czym jest grzech, a czym on nie jest. Z punktu widzenia Vaisnavów, naszym grzechem było odejście ze świata duchowego, zapomnienie Najwyższego Pana Kryszny, grzechem też jest posiadanie materialnego ciała, oraz wszystko, co powstrzymuje nas od powrotu do Niego. Wielbienie Bóstw nie tylko że nie jest grzechem, ale jest jednym z 5 najpotężniejszych elementów wywołujących bhakti. Jest wręcz pożądane. Jak widać, są to zupełnie inne koncepcje religijności oraz grzechu. Kryszna Sam w Bhagavad-gicie poucza, żeby uczynić Go jedynym celem swojego życia i nie martwić się, czy popełnimy przy tym jakiś grzech, bo On uwalnia Swego wielbiciela i od wszelkiego grzechu i wszelkich następstw grzechów. Obawy o jakich piszesz wynikają jedynie z tego, że stoisz w rozkroku pomiędzy różnymi kulturami i pismami świętymi. Jedną nogą już tu, a drugą jeszcze tam. Nie obawiaś się, bo nie jesteś ani pierwszym, który przez to przechodzi, ani ostatnim. Wielu, bardzo wielu w przeszłości osiągnęło już sukces ludzkiego życia podążając tą drogą, o czym zapewnia Kryszna. Ostatecznie, cały lęk zanika gdy nasze serca są całkowicie oczyszczone, i gdy żyjemy i oddychamy tylko dla Niego.

Jagadisha das, serdecznie dziękuję za rozbudowaną odpowiedź, zamierzam rozważać ją jeszcze kilka razy :wink:
Pozdrawiam równie serdecznie :D

Harry napisał(a):
Witaj Jacktafari,


myślę, że może Cię zainteresować ten artykuł:

http://www.nama-hatta.pl/articles.php?article_id=120


o problematyce bałwochwalstwa dość szczegółówo traktuje czwarty rozdział tej książki:

http://vedanta.nama-hatta.pl/upload/pdf ... a-sewa.pdf

znalazłem jeszcze publikację tego rozdziału jako osobnego artykułu (w nim bardziej chyba czytelne diakrytyki):

http://vedanta.nama-hatta.pl/upload/pdf ... %20to%20bałwochwalcy.pdf

Artykuł przeczytałem, bardzo interesujący. 4 rozdział w/w książki przeczytam na spokojnie gdy będę miał trochę wolnego czasu ;) bardzo dziękuję :D
ostatni link nie działa - wyświetla się komunikat "nie można wyświetlić strony".


07 Paź 2015, 09:58
Profil

Rejestracja: 30 Sty 2008, 02:12
Posty: 93
Post Re: Wygląd Bóstw
"ostatni link nie działa"

ten artykuł jest tutaj. na stronie głównej, po lewej stronie, odnajdź zakładki edukacja/biblioteka waisznawa…

artykuł "Wisznuizm a idolartia czyli czy Wisznuici to bałwochwalcy"

(może ten link zadziała)

http://vedanta.nama-hatta.pl/?q=node/86


07 Paź 2015, 10:41
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Lis 2006, 18:43
Posty: 4533
Miejscowość: Kraków
Post Re: Wygląd Bóstw
CZCZENIE BÓSTW

Bhagavad-gita taka jaką jest 12.5 (fragment znaczenia):

"...W bhakti-jodze praktykuje się wielbienie Bóstwa Krsny, dlatego, że w naszych umysłach utrwalona jest pewna koncepcja cielesna, którą można tutaj wykorzystać. Oczywiście wielbienie Najwyższej Osoby Boga w Jego formie w świątyni nie jest bałwochwalstwem.

Literatura wedyjska informuje, że istnieje kult saguna i nirguna: kult Najwyższego posiadającego atrybuty lub nieposiadającego ich. Wielbienie Bóstwa w świątyni jest kultem saguna, gdzie Pan reprezentowany jest przez jakości materialne. Ale forma Pana, chociaż reprezentowana przez jakości materialne, takie jak kamień, drewno albo farba olejna, nie jest w rzeczywistości materialna. Taka jest absolutna natura Najwyższego Pana.

Można podać tutaj wulgarny przykład. Jeśli wrzucimy listy do jakiejś skrzynki pocztowej napotkanej gdzieś na jakiejś ulicy, to naturalnie dotrą one do miejsca przeznaczenia bez trudu. Ale jeśli wrzucimy te listy do jakiejkolwiek starej skrzynki albo imitacji skrzynki pocztowej nie zatwierdzonej przez urząd pocztowy, to nie możemy spodziewać się takiego samego efektu.

Podobnie, Bóg ma autoryzowaną reprezentację w postaci Bóstwa, która nazywa się arca-vigraha. Ta arca-vigraha jest inkarnacją Najwyższego Pana. Bóg przyjmuje służbę poprzez tę formę. Pan jest wszechmocny i wszechpotężny, zatem poprzez Swoją inkarnację arca-vigraha może On przyjąć służbę od wielbiciela, aby w ten sposób ułatwić mu pełnienie jej w uwarunkowanym stanie życia..."





Śrimad Bhagavatam 07.14.39: Mój drogi królu, kiedy na początku Treta-yugi wielcy mędrcy i święte osoby zauważyli, że wzajemne stosunki cechuje brak szacunku, wprowadzono wielbienie Bóstwa w świątyni wszystkimi parafernaliami .

07.14.39 Znaczenie: (...) Poprzednio wszystkie czynności spełniano w związku z Visnu, ale gdy skończyła się Satya-yuga, pojawiły się symptomy braku szacunku w stosunkach pomiędzy Vaisnavami. Śrila Bhaktivinoda Thakura powiedział, że Vaisnavą jest ta osoba, która pomaga innym stać się Vaisnavami. Przykładem takiej osoby, która przemieniła wielu innych w Vaisnavów, jest Narada Muni. Potężny Vaisnava, który przemienił innych w Vaisnavów, zasługuje na uwielbienie, ale z powodu materialnego zanieczyszczenia czasami taki wzniosły Vaisnava jest lekceważony przez innych pomniejszych Vaisnavów.

Kiedy wielkie święte osoby dostrzegły to zanieczyszczenie, wprowadziły wielbienie Bóstw w świątyni. Rozpoczęło się to w Treta-yudze i szczególnie dominowało w Dvapara-yudze (dvapare paricaryayam). Ale w Kali-yudze wielbienie Bóstwa jest lekceważone. Dlatego intonowanie mantry Hare Krsna ma większą moc od wielbienia Bóstwa. Śri Caitanya Mahaprabhu dał tego praktyczny przykład, nie zakładając żadnej świątyni ani nie instalując Bóstw, za to na wielką skalę wprowadził ruch sankirtana. Dlatego osoby głoszące świadomość Krsny powinny kłaść większy nacisk na ruch sankirtana, szczególnie poprzez coraz większe rozprowadzanie literatury transcendentalnej. To wspomaga ruch sankirtana.

Kiedykolwiek nadarza się sposobność wielbienia Bóstwa, możemy założyć wiele ośrodków, ale na ogół powinniśmy kłaść większy nacisk na rozprowadzanie transcendentalnej literatury, gdyż to odniesie większy skutek w nawracaniu ludzi na świadomość Krsny. W Śrimad Bhagavatam (11.2.47) jest powiedziane:

arcayam eva haraye pujam yah śraddhayehate
na tad-bhaktesu canyesu sa bhaktah prakrtah smrtah

"Osoba która z wielką wiarą wielbi Bóstwo w świątyni, ale nie wie, jak zachowywać się w stosunku do innych bhaktów lub ogółu ludzi, jest zwana prakrta-bhaktą, czyli kanistha-adhikari."

Prakrta-bhakta, czyli bhakta neofita, jest nadal na platformie materialnej. Oczywiście angażuje się on w wielbienie Bóstw, ale nie może docenić czynności czystego bhakty. W rzeczywistości zdarzało się, że bhaktowie neofici krytykowali czasami nawet autoryzowanego bhaktę, który pełnił służbę dla Pana, głosząc misję świadomości Krsny. Takich neofitów opisuje Viśvanatha Cakravarti Thakura: sarva-prani-sammananasamarthanam avajna spardhadimatam tu bhagavat-pratimaiva patram ity aha.

Dla tych, którzy nie mogą właściwie docenić czynności autoryzowanych bhaktów, jedynym sposobem postępu duchowego jest wielbienie Bóstwa. W Caitanya-caritamrta (Antya 7.11) jest wyraźnie powiedziane, krsna-śakti vina nahe tara pravartana: jeśli ktoś nie jest autoryzowany przez Krsnę, nie jest w stanie nauczać świętego imienia Pana na całym świecie. Niemniej jednak bhakta czyniący to krytykowany jest przez bhaktów neofitów, kanistha-adhikari, którzy znajdują się na niższych etapach służby oddania. Dla nich bardzo polecane jest wielbienie Bóstwa.

_________________
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada


07 Paź 2015, 12:14
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Lis 2006, 18:43
Posty: 4533
Miejscowość: Kraków
Post Re: Wygląd Bóstw
Dostałem od Kula Pavany informację do zamieszczenia w temacie:

"Pierwsze figury Kryszny opierały się na wskazówkach które udzielał artystom Vrajanabha, wnuk Kryszny który doskonale i osobiście znał Pana Krysznę przez wiele lat. To ważny punkt."

http://www.stephen-knapp.com/antiquity_ ... dition.htm

_________________
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada


07 Paź 2015, 14:49
Profil WWW

Rejestracja: 27 Lip 2015, 21:43
Posty: 25
Miejscowość: Chorzów
Post Re: Wygląd Bóstw
Dziękuję Waisznawo za te fragmenty. Bardzo ucieszył mnie też ostatni cytat :D


07 Paź 2015, 15:16
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 15 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.