Śiva - władca siły ignorancji

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
izabelaza
Posty: 137
Rejestracja: 13 lut 2015, 14:35

Śiva - władca siły ignorancji

Post autor: izabelaza » 15 wrz 2015, 21:37

"ZRODLO WIECZNEJ PRZUJEMNOSCI"
- rozdzial 88
..".. Dlatego pana Sive uzanaje sie za wladce energi materialnej.Na energie materialna skladaja sie trzy cecy mianowieci: dobroc, pasja, ignorancja - Pan Siva jest zatem panem ich wszystkich. I chociaz dla dobra uwarunkowanej duszy styka sie z nimi , pozostaje ich wladca i nie ulega ich wplywowi . Uwarunkowana dusza ulega wplywowi trzech cech, ale Pan Siva jako wladca , pozostaje od niego wolny....".....

- rozdzial 89
..."....U Pana Siwy przewaza cecha ignorancji. Dlatego , kiedy uslyszal zniewage Bhrgu jego oczy natychmiast poczerwienialy z gniewu..."....
Czytajac te dwa urywki rozdzialow widze przeciwnosci. W pierwszym pisze ze Pan Siva nie ulega wplywa gun i w drugi ze u Pana Sivy przewaza guna ignorancji . Nie bardzo rozumie ?? Jak rzozumiec te sprzeciwnosci..
POZDRAWIAM
"harer näma harer näma harer nämaiva kevalam kalau nästy eva nästy eva nästy eva gatir anyathä"

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: ZRODLO WIECZNEJ PRZYJEMNOSCI

Post autor: trigi » 16 wrz 2015, 22:28

izabelaza pisze: Pan Siva jest zatem panem ich wszystkich. I chociaz dla dobra uwarunkowanej duszy styka sie z nimi , pozostaje ich wladca i nie ulega ich wplywowi . Uwarunkowana dusza ulega wplywowi trzech cech, ale Pan Siva jako wladca , pozostaje od niego wolny....".....U Pana Siwy przewaza cecha ignorancji. Dlatego , kiedy uslyszal zniewage
Wystarczy przeczytać razem, jedno nie wyklucza drugiego, niektórzy twierdzą że pan Siwa może też być dżiwa tatwa, jak pan Brahma, ale SP raczej tego nie potwierdza podając analogie mleka i jogurtu. Pan Wisznu jest jak mleko i utrzymuje wszechświat dzięki sile dobroci, a pan Siwa przez kontakt z materią opiekuje się siłą ignorancji i różni się od Wisznu . Opiekuje się ignorancją bo ma do tego kwalifikacje tak jak miał wypijając trucizne z ubijania oceanu mleka. Siła ignorancji jest destrukcyjna i ściągajaca ale nie może zdegradować pana Siwy ponieważ on ją kontroluje, analogicznie chociaż angażuje się w seks ze swoją żoną to Parwati nie jest w stanie posiąść jego umysłu, który jest zawsze skoncentrowany na medytacji o lotosowych stopach Kryszny.
też pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 16 wrz 2015, 22:37 przez trigi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: ZRODLO WIECZNEJ PRZYJEMNOSCI

Post autor: DCH » 17 wrz 2015, 00:27

HARE KRSNA!

Mahabharata: Anusasana Parva

Bhiszma rzekł: Któż więc byłby wystarczająco kompetentny, aby mówić o zaletach tego Boga bogów o najwyższej inteligencji? Człowiek, który został poczęty w łonie matki, który rodzi się, starzeje i umiera, nie może go poznać.

Tylko Narajana (Kryszna), który nie ulega zniszczeniu, uzbrojony w swój dysk i maczugę, potrafi go zrozumieć. On zajmuje najwyższe miejsce wśród wszystkich istot odzianych w atrybuty i jest nazywany Wisznu, bo przenika cały wszechświat i jest nie do odparcia. Odziany w duchową wizję posiada najwyższą energię. Wszystkie przedmioty widzi oczami jogi”.

Bhiszma kontynuował: zwracając się do stojącego u jego łoża Kryszny: „O Kryszna, ty jesteś Panem wszystkich bogów i asurów i cieszysz się wielką sławą, jesteś Wisznu, który przenika cały wszechświat.

Spełnij więc prośbę Judhiszthiry skierowaną do mnie i nauczaj go o wszystkim, co dotyczy Śiwy o uniwersalnej formie.

Ty jeden masz odpowiednie kompetencje do rozmowy na ten temat.

Tak jak ongiś mędrzec Tandrin po wypłynięciu z Brahmy, wyrecytował przed nim tysiąc imion Śiwy, tak ty recytowałeś te imiona na zgromadzeniu samo-kontrolujących riszich odzianych w owoc ascezy, wśród których był także Wjasa.

Nauczaj więc Judhiszthirę o tym błogosławionym Bogu, który jest wieczny, zawsze pogodny i szczęśliwy, który jest Stwórcą wszechświata, hotarem i uniwersalnym obrońcą, i który jest nazywany Mundinem (asceta z ogolona głową), jak i Kaparddinem (niszczyciel ofiary Dakszy)”.

Kryszna rzekł: „O Judhiszthira, zaiste, nawet Brahma, Indra, jak i wielcy riszi nie są wystarczająco kompetentni, aby prawdziwie i we wszystkich szczegółach zrozumieć bieg działań Mahadewy, który jest celem osiąganym przez wszystkich prawych ludzi. Jak więc ktoś, kto jest zaledwie człowiekiem, mógłby uchwycić myślą Sambhu, którego zmysły nie potrafią poznać, gdyż mieszka na firmamencie serca i może być widziany tylko dzięki wewnętrznej wizji, którą daje joga.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: ZRODLO WIECZNEJ PRZYJEMNOSCI

Post autor: Purnaprajna » 17 wrz 2015, 12:19

Ta kwestia jest wyjaśniona zarówno przez Śrila Prabhupada, jak i przez Śrila Wiśwanatha Cakrawarti Thakura w ich komentarzach do Śrimad Bhagawatam 4.3.15:

Śrila Prabhupada:

"Zatem może teraz powstać pytanie, dlaczego osoba wyzwolona – jak Pan Śiva – była tak nieszczęśliwa z powodu słów Daksy. Odpowiedź daje Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura. Pan Śiva jest atmarama, czyli jest całkowicie usytuowany w samorealizacji. Lecz z tego powodu, że jest inkarnacją, która opiekuje się materialną siłą ignorancji – tamo-guną – czasami ulega wpływowi przyjemności czy odczuciu bólu z tego materialnego świata."

Śrila Wiśwanatha Cakrawarti Thakura:

"He made his wife remember the arrows of sharp words which pierce the heart. “How can the sharp words of Daksa pierce the heart of siva, who is self-satisfied?” Since Siva is the supreme lord, he is certainly self-satisfied. But because he is also related to tamoguna, sometimes lamentation, illusion, attachment and hatred manifest in him, with his supreme powers not visible. Though Krsna is always self-satisfied, because of having prema, he also shows lamentation, illusion, attachment and hatred in relation to Yasoda, Baladeva and the gopis, because of invisibility of his supreme powers. In Siva, those moods arise from tamoguna, and are filled with an experience of a shadow of grief. In Krsna, those moods arise from prema, and are filled with an experience of the highest bliss."

Harsza
Posty: 154
Rejestracja: 18 lut 2015, 09:44

Re: ZRODLO WIECZNEJ PRZYJEMNOSCI

Post autor: Harsza » 17 wrz 2015, 21:59

Cytując komentarz Śrila Wiswanatha Czakrawartiego Thakura do Srimad Bhagawatam czcigodny Purnaprajna napisał:
"He made his wife remember the arrows of sharp words which pierce the heart. “How can the sharp words of Daksa pierce the heart of siva, who is self-satisfied?” Since Siva is the supreme lord, he is certainly self-satisfied. But because he is also related to tamoguna, sometimes lamentation, illusion, attachment and hatred manifest in him, with his supreme powers not visible. Though Krsna is always self-satisfied, because of having prema, he also shows lamentation, illusion, attachment and hatred in relation to Yasoda, Baladeva and the gopis, because of invisibility of his supreme powers. In Siva, those moods arise from tamoguna, and are filled with an experience of a shadow of grief. In Krsna, those moods arise from prema, and are filled with an experience of the highest bliss."
Powyższe słowa Ja, Harsza przetłumaczyłem:
“On sprawił, że Jego żona zachowała w pamięci te przeszywające serce i ostre jak strzały słowa. Jak wszakże ostre słowa Dakszy mogą przeszyć serce Śiwy, który jest samo-zadowolony w sobie?” Jako najwyższy pan, Śiwa jest oczywiście samo-zadowolony. Lecz w związku z tym, że jest również związany z siłą ignorancji (tamo-guna), niekiedy rozpacz, iluzja, przywiązanie i nienawiść manifestują się w nim, gdy jego najwyższe moce pozostają nieprzejawione. Pomimo, że Kryszna jest zawsze w pełni zadowolony, z powodu przejawiania premy również może okazać rozpacz, złudzenie, przywiązanie i nienawiść w związkach z Yaśodą, Baladevem i gopi, ale dzieje się to w wyniku nieprzejawiania przez Niego najwyższych mocy. W przypadku Śiwy, owe nastroje wyrastają z guny ignorancji i noszą w sobie nutę żalu (zmartwienia, rozpaczy). W przypadku Kryszny, są one wynikiem premy, i przepełnione są one realizacją najwyższego szczęścia.”
Lepiej przetłumaczyć nie dałem rady, miałem problem ze zwrotem “with his supreme powers not visible”, obawiam się, że jeśli ktoś zaproponuje inne przetłumaczenie tego zwrotu, zostanie zaburzona logika wywodu Śrila Wiśwanatha Czakrawarti Thakura. Kłaniam się do Jego Lotosowych Stóp i proszę o wybaczenie, jeśli moje tłumaczenie nie zdołało oddać w pełni Jego słów.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: ZRODLO WIECZNEJ PRZYJEMNOSCI

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 wrz 2015, 09:22

Zmienię tytuł tematu na : Śiva - władca siły ignorancji
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Śiva - władca siły ignorancji

Post autor: DCH » 18 wrz 2015, 19:10

Mahabharata Santi Parva

Oddając honory swej jaźni Kryszna rzekł:

Niech chwała będzie jemu o wielkiej sławie, który jest Najwyższą Duszą wszystkich wcielonych istnień. Chwała Narajanie, który jest roz­poznawalny we wszechświecie, przekracza trzy atrybuty natury materialnej (sattwa, radżas, tamas) i jest duszą tych atrybutów. Z jego łaski narodził się Brahma, a z jego gniewu Rudra. On jest źródłem, z którego wypływają wszystkie ruchome i nieruchome żywe istoty.

Chwała jemu, który jest zarówno składaną ofiarą, jak i ofiarni­kiem wykonującym ofiarę. On jest starożytnym i nieskończonym Puruszą, który jest nazywany inaczej Aniruddhą i jest źródłem stwarzania i niszczenia wszechświata.

Brahma i Rudra są parą najważniejszych bogów zrodzonych odpowiednio z życzliwości i gniewu Aniruddhy. Działając zgodnie z rozkazem Aniruddhy tworzą i niszczą. Chociaż są zdolni do spełniania życzeń wszystkich żywych istot, w sprawie stwarzania i niszczenia są jedynie narzędziami w dłoniach Aniruddhy, który dokonuje tego wszystkiego sam czyniąc jedynie Brahmę i Rudrę aktywnymi czynnikami widzialnymi we wszechświecie.

Rudra jest nazywany inaczej Kaparddin. W tym wcieleniu ma włosy związane w ciężki węzeł lub całkowicie ogoloną głowę i lubi przebywać na terenie kremacji zwłok, który uważa za swój dom i gdzie praktykuje surowe śluby i umartwienia. Jest joginem o wielkiej mocy i energii, niszczycielem ofiary Dakszy i tym, który pozbawił Bhagę oka. Rudra ma zawsze Narajanę za swą duszę.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

ODPOWIEDZ