Re: Pragnienie Pańcza Tattvy
: 03 lut 2017, 18:54
obraz duszy w powozie.
Nie można dojść do takiego wniosku. Żywa istota nie jest pozbawiona woli:Można by dojść do smutnego wniosku, że żywa istota jest pozbawionym woli tworem.
TakNie jest jednak tak. Dusza ma wpływ na to co robi, a ten wpływ uzależniony jest od poziomu jej świadomości.
Kod: Zaznacz cały
Bo zgodnie z tym co napisałeś wyżej, ona, dusza, nic nie robi. Jest tylko pasażerem.
Jak żywa istota może cokolwiek zmienić skoro nic nie robi? Czy rozumiesz o co mi cały czas chodzi?Symptomy życia, takie jak pragnienie, złość, tęsknoty, uczucia miłości, itd., nie mogą być unicestwione. Trzeba tylko zmienić obiekt takich uczuć.
Ok. Wiem o tym. Jednak wszystko co zacytowałeś nie odpowiada na główne pytanie w tej całej dyskusji: na czym polega działanie duszy? Skoro bowiem jest ona tylko bezwolnym pasażerem, to jak można wymagać od niej aby cokolwiek zmieniała, cokolwiek robiła, czyniła itd?To nie są moje słowa tylko cytat:
(Katha Upanisad 1.3.3-4)
Indywidualna istota jest pasażerem w wozie swego ciała...
Odpowiedź już została dana, a teraz jest końcowa konkluzja.Ok. Wiem o tym. Jednak wszystko co zacytowałeś nie odpowiada na główne pytanie w tej całej dyskusji: na czym polega działanie duszy? Skoro bowiem jest ona tylko bezwolnym pasażerem, to jak można wymagać od niej aby cokolwiek zmieniała, cokolwiek robiła, czyniła itd?
Jest właściwe:Jeśli jednak dojdziemy do wniosku, że dusza w jakiś sposób działa, to czy twierdzenie, że ona nic nie robi jest właściwe?
To pragnienie stania się najwyższym podmiotem radości przenosi duszę do świata materialnego, w którym otrzymuje powóz:Wszystkie żywe istoty, będąc Twymi integralnymi cząstkami, są z natury radosne, wieczne i pełne wiedzy, lecz z powodu swych własnych błędów, starają się naśladować Ciebie, pragnąc stać się najwyższym podmiotem radości. W ten sposób naruszają Twoją supremację i obrażają Cię, i z tego powodu Twoja materialna energia bierze ich w swoją opiekę. Tak więc ich transcendentalne cechy, radość, szczęście i mądrość, zostają zakryte przez chmury trzech cech materialnych. Ta manifestacja kosmiczna, składająca się z trzech sił natury materialnej, jest dla uwarunkowanych dusz niczym więzienie. (Kryszna - Modlitwy Wed)
I tak pragnienie duszy czerpania przyjemności, jako podmiotu, przekazane zostaje inteligencji (woźnicy), inteligencja zaś przekazuje do umysłu, który czasami pokonuje inteligencję:(Katha Upanisad 1.3.3-4)
Indywidualna istota jest pasażerem w wozie swego ciała, którego woźnicą jest inteligencja. Umysł jest przyrządem do kierowania, a końmi są zmysły. Dusza jest zatem cierpiącym lub radującym się pasażerem w towarzystwie umysłu i zmysłów. Tak rozumieją to wielcy myśliciele.
Umysł kieruje zmysłami, za pomocą których mamy czerpać przyjemność.Bg 6.34
Ponieważ umysł jest niespokojny, buntowniczy, uparty i bardzo silny, o Kryszno, pokonanie go zdaje mi się być sztuką trudniejszą niż ujarzmienie wiatru.
Umysł jest tak silny i uparty, że czasami pokonuje inteligencję, chociaż to on ma być podległy inteligencji. Niewątpliwie trudno jest kontrolować umysł człowiekowi w tym praktycznym świecie, gdzie na każdym kroku musi on stawiać czoła tak wielu przeciwieństwom.
W zdefiniowaniu tego czy pragnienie jest działaniem. Jeśli jest, to znaczy, że dusza działa. Nie jest więc nic nie robiącą. Jeśli pragnienie nie jest działaniem, to czym jest?Zatem, gdzie jest problem?
Czym jest modlitwa jeśli nie jest działaniem?Czyli wygląda na to, że pragnienie jest prędzej, mniej lub bardziej świadomą modlitwą, niż działaniem.