Pragnienie Pańcza Tattvy

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Mathura » 03 lut 2017, 09:57

Choć żywa istota nie ma nic wspólnego z materialnym ciałem, to jednak właśnie jej pragnienia uruchamiają działanie tego ciała. Bez żywej istoty ciało pada nieruchome. Więc ma coś wspólnego czy też nie?

Modelarz sterujący radiem model samolotu, nie ma nic wspólnego z tym modelem. Są oddzielnymi obiektami. A jednak sterujący, wpływa na zachowanie modelu. Pragnienia modelarza zmieniają położenie sterów w modelu i samolot zmienia kierunek lotu. Ma więc modelarz wpływ na model czy nie? Niby nie mają ze sobą nic wspólnego, ale jednocześnie mają. Są bowiem w jakiś sposób połączeni.

Podobnie dusza, choć nie ma nic wspólnego z materialnym ciałem, jednocześnie, w subtelny sposób, jest z tym ciałem połączona. Czynność wykonuje ciało, ale dusza odbiera reakcje.

Czy pragnienia są działaniem?

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 11:27

Choć żywa istota nie ma nic wspólnego z materialnym ciałem, to jednak właśnie jej pragnienia uruchamiają działanie tego ciała.
Tak, i o tym mówią w swoich modlitwach Vedy:
Wszystkie żywe istoty, będąc Twymi integralnymi cząstkami, są z natury radosne, wieczne i pełne wiedzy, lecz z powodu swych własnych błędów, starają się naśladować Ciebie, pragnąc stać się najwyższym podmiotem radości. W ten sposób naruszają Twoją supremację i obrażają Cię, i z tego powodu Twoja materialna energia bierze ich w swoją opiekę. Tak więc ich transcendentalne cechy, radość, szczęście i mądrość, zostają zakryte przez chmury trzech cech materialnych. Ta manifestacja kosmiczna, składająca się z trzech sił natury materialnej, jest dla uwarunkowanych dusz niczym więzienie. (Kryszna - Modlitwy Wed)
Pragnienie jest symptomem duszy, jak świadomość i tożsamość. Pragnienie popycha do działania, ale Kryszna mówi w Bg:
Zdezorientowana dusza, znajdująca się pod wpływem fałszywego ego, siebie uważa za sprawcę czynów, które w rzeczywistości spełniane są przez trzy siły materialnej natury. Bg 3.27
Wcielona dusza, będąc panem miasta-ciała, nie spełnia żadnych czynów, nie wytwarza owoców działania ani też nie nakłania nikogo do działania. Sprawcą tego wszystkiego są trzy siły natury materialnej. Bg 5.14
B.G. 13.30 Kto widzi, że wszelkie czynności spełniane są przez ciało będące tworem natury materialnej, i widzi, że dusza nie czyni nic – ten widzi prawdziwie.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Waldemar » 03 lut 2017, 11:59

W związku z ciałem materialnym istnieje jednak poważny problem, bo:

zmysły materialne generują pragnienia,
umysł materialny generuje pragnienia,
inteligencja materialna generuje pragnienia,
może nawet ego materialne generuje pragnienia.

Jak w takiej sytuacji można odróżnić pragnienia duszy (czyli swoje), od pragnień ciał materialnych (subtelnego i wulgarnego)?

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 12:13

Jak w takiej sytuacji można odróżnić pragnienia duszy (czyli swoje), od pragnień ciał materialnych (subtelnego i wulgarnego)?
Pragnieniem duszy, jako maleńkiej cząstki duchowej, jest służenie Panu Krysznie i wszystkiemu, co ze służbą oddania jest związane. Wszelkie inne pragnienia (pozostałe), są materialne.

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Mathura » 03 lut 2017, 12:32

Kryszna mówi również:

B.G. 18.14
  • adhiṣṭhānaḿ tathā kartā
    karaṇaḿ ca pṛthag-vidham
    vividhāś ca pṛthak ceṣṭā
    daivaḿ caivātra pañcamam
Tymi pięcioma czynnikami działania są: miejsce działania (ciało), działający, różne zmysły, rozmaitego rodzaju wysiłek i ostatecznie Dusza Najwyższa.

18.14 Znaczenie: Słowo adhisthanam odnosi się do ciała. Dusza wewnątrz ciała działa w celu wywołania rezultatu czynności i dlatego jest znana jako karta – "sprawca". Śruti oznajmiają, że dusza jest znawcą i działającym sprawcą. Esa hi drasta srasta (Praśna Upanisad 4.9). Vedanta-sutra również potwierdza to wersetami: jno 'ta eva (2.3.18) i karta śastrarthavattvat (2.3.33). Narzędziami działania są zmysły i za pomocą zmysłów dusza działa w różny sposób. Każde działanie wymaga pewnego wysiłku, ale wszystkie nasze czyny zależą od woli Duszy Najwyższej, przyjaciela przebywającego w naszych sercach. Najwyższy Pan jest najwyższą przyczyną. W takiej sytuacji, ten, kto działa w świadomości Krsny pod kierunkiem Duszy Najwyższej usytuowanej wewnątrz serca, jest w naturalny sposób niezwiązany żadnym działaniem. Ci, którzy są całkowicie świadomi Krsny, nie są ostatecznie odpowiedzialni za swoje czyny. Wszystko zależy od najwyższej woli, Duszy Najwyższej, Najwyższej Osoby Boga.

Z zacytowanych wyżej wersetów dowiadujemy się, że dusza nie działa, nic nie czyni, nie jest sprawcą itd. A ten werset informuje, że dusza jednak działa, gdyż jest działającym, jest wywołującym rezultaty, jest sprawcą.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 12:52

Jest ilustracja, która pokazuje wóz ciągniony przez pięć koni (zmysły), ale dusza jest tylko pasażerem.
W jaki sposób trzy cechy zewnętrznej energii kontrolują materialne ciało żywej istoty? Samo ciało jest powozem, a żywa istota, jak wyjaśnia Bhagavad-gita (2.13), jest właścicielem ciała dehino 'smin yatha dehe. Właściciel ciała nazywany jest dehi i usytuowany jest w ciele, a dokładniej wewnątrz serca. Żywą istotę wiezie jej woźnica. Sam powóz zbudowany jest z trzech gun, trzech sił natury materialnej. Potwierdza to Bhagavad-gita (18.61): yantrarudhani mayaya. Słowo yantra znaczy "powóz". Ciała dostarcza natura materialna, a woźnicą tego ciała jest Paramatma, Dusza Najwyższa. Żywa istota znajduje się w powozie. Taka jest rzeczywista sytuacja.
Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 26. Tekst 1-3

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 12:59

Ciekawe też jest powiązanie duszy z ciałem subtelnym i materialnym. Kryszna wyjaśnia to Arjunie w Bg 3.40
To ona – żądza, spowija prawdziwą wiedzę żywej istoty i oszałamia ją, a zmysły, umysł i inteligencja są jej siedliskiem.

Wróg zajął różne strategiczne pozycje w ciele uwarunkowanej żywej istoty i dlatego Pan Kryszna wskazuje te miejsca, tak aby ten, kto chce pokonać wroga, mógł wiedzieć gdzie go znaleźć. Umysł stanowi centrum wszelkich czynności zmysłów i na ogół, gdy słyszymy o przedmiotach zmysłowych, staje się on zbiornikiem wszelkich pomysłów względem zadowalania zmysłów. W rezultacie umysł i zmysły stają się magazynem żądz, a inteligencja jest stolicą takich pożądliwych skłonności. Inteligencja jest bardzo bliskim sąsiadem duszy. Pożądliwa inteligencja powoduje to, że dusza przyswaja sobie fałszywe ego i utożsamia się z materią, a przez to również z umysłem i zmysłami. Dusza staje się ofiarą materialnych uciech zmysłowych i błędnie uważa je za prawdziwe szczęście.

Dusza nie działa, ale jej błędne pragnienia
z powodu swych własnych błędów, starają się naśladować Ciebie, pragnąc stać się najwyższym podmiotem radości
są przekazywane do inteligencji. Inteligencja przenosi na umysł, który działa za pomocą zmysłów.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 13:27

Katha Upanisad (1.3.3-4):
"Indywidualna istota jest pasażerem w powozie materialnego ciała, a inteligencja jest woźnicą. Umysł to lejce, a zmysły są końmi. Tak oto jaźń jest odbiorcą przyjemności lub cierpienia w kontakcie z umysłem i zmysłami. W ten sposób pojmują to wielcy myśliciele."

Tak więc żywa istota jest woźnicą, a ciało powozem ofiarowanym przez materialną naturę. Umysł jest lejcami kontrolującymi konie, a zmysły są końmi. W ten sposób żywa istota jest fałszywym odbiorcą przyjemności materialnego świata. Osoba zaawansowana w świadomości Kryszny może kontrolować umysł i inteligencję. Innymi słowy, potrafi kontrolować lejce i konie (zmysły), mimo że są one bardzo potężne. Osoba, która umie kontrolować zmysły przy pomocy swego umysłu i inteligencji, z łatwością może zbliżyć się do Najwyższego Osobowego Boga, czyli Visnu, który jest ostatecznym celem życia. Tad visnoh paramam padam sada paśyanti surayah. Kto jest naprawdę zaawansowany, ten zbliża się do Pana Visnu, swego ostatecznego celu. Takie osoby nigdy nie są urzeczone zewnętrzną energią Pana Visnu, czyli tym materialnym światem.
Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 11 – Rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu zwane Beda-kirtana
Tekst 37

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 16:21

Podaje link do zdjęcia, bo nie wiem jak wkleić:
http://files.krishna.com/cgi-bin/ImageF ... =&bool=and

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 03 lut 2017, 16:27

Do zdjęcia tego jest przypisany werset z Bg 6.34

Ponieważ umysł jest niespokojny, buntowniczy, uparty i bardzo silny, o Kryszno, pokonanie go zdaje mi się być sztuką trudniejszą niż ujarzmienie wiatru.
Umysł jest tak silny i uparty, że czasami pokonuje inteligencję, chociaż to on ma być podległy inteligencji. Niewątpliwie trudno jest kontrolować umysł człowiekowi w tym praktycznym świecie, gdzie na każdym kroku musi on stawiać czoła tak wielu przeciwieństwom.

ODPOWIEDZ