Re: "POWROT DO DOMU"
: 10 lip 2015, 17:11
Widocznie źle to rozumiesz, bo nie podejrzewałbym Śrila Prabhupada i Suhotry Swamiego o robienie takich podstawowych błędów, i jeszcze zaprzeczaniu sobie samym.
trigi pisze:Dobrze, ale jak indywidualna dusza może stać się materią?Purnaprajna pisze: Powiedziałbym, że są to nierozwinięte jeszcze iskry duchowe, będące pogrążone w całkowitej bierności tamo-guny, która cechuje materię.
Jest to niemożliwe. Duchowe ABC - Gita juz na początku mówi że dusza jest niezmienna, wieczna i poza materialnymi zmysłami, więc jak indywidualna dusza może zmienić się w energię zewnętrzą Kryszny i stać się którymś z elementów energii zewnętrznej:SB 02.05.14 Znaczenie: Świat zjawiskowy jest bezosobową reprezentacją Vasudevy, ponieważ składniki jego stworzenia, ich wzajemne oddziaływanie i podmiot radości – żywa istota, są produktami zewnętrznej i wewnętrznej energii Pana Krsny. Pogląd ten potwierdzony jest w Bhagavad-gicie (7.4-5). Składniki takie, jak: ziemia, woda, ogień, powietrze i przestrzeń, podobnie jak i koncepcja materialnej tożsamości, inteligencja oraz umysł, są tworem zewnętrznej energii Pana. Żywa istota, która cieszy się wzajemnymi oddziaływaniami wyżej wymienionych składników fizycznych i subtelnych, jest fragmentem energii wewnętrznej – fragmentem posiadającym swobodę pozostawania albo w świecie materialnym albo w świecie duchowym.(...) Żywa istota nazywana jest marginalną energią Pana. W każdej sytuacji jednak, zarówno elementy materialne, jak też i integralne duchowe cząstki zależne są od Osoby Boga, Vasudevy. Jest to spowodowane tym, że wszystko co istnieje – bez względu na to czy jest produktem energii zewnętrznej, wewnętrznej czy marginalnej – jest po prostu przejawem tego samego blasku Pana, zupełnie tak samo jak światło, ciepło i dym są przejawami ognia. Żaden z przejawów ognia nie jest oderwany od ognia – wszystkie one w połączeniu dają to, co nazywane jest ogniem. Analogicznie, blask ciała Vasudevy i wszelkie manifestacje zjawiskowe są bezosobowymi aspektami Pana, podczas gdy On Sam istnieje wiecznie w Swojej transcendentalnej formie nazywanej sac-cid-ananda-vigrahah i nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek koncepcją wyżej wymienionych składników materii.Jak to łączą się? I przybierają formę materii? Nie kupuje tego.Purnaprajna pisze: Jednak duchowe atomy materialnego świata nie mają poczucia świadomości Kryszny i dlatego łączą się, przybierając formę materii.
A co do wyzwolenia, to najwyrazniej jest diametralna różnica w wyzwoleniu wewnątrz materialnych światów, a mukti na Vaikunthach, z tego drugiego upadek nie jest możliwy.
Koncepcja upadku duszy z Vaikunthy jest stworzona na potrzeby nauczania w kajach zachodnich będących pod wpływem religii abrahamowskich gdzie koncepcja upadku z raju, grzechu pierworodnego i wiecznego potępienia jest mocno zakorzeniona w umysłach ludzi. Bardzo wygodna koncepcja. Ale trzeba się na coś zdecydować, albo upadki z Vaikunth są możliwe (tak jak z raju i grzech pierworodny jest faktem) albo nie jest możliwy i nigdy taki fakt nie zaistniał pośród nitja sidha, nitja bandha i sukszma
Dzięki za zródło, ale powyższy cytat nie potwierdza, że dusza sukszma staje się materialnym atomem, jedynie wspomina co pisałem że podbudową materialnej energii jest duchowa energia, w postaci wszechprzenikającej Paramatmy (lub) i jivy, nie ma słowa o tym że dusza zmienia się w materialne atomy, a :Purnaprajna pisze:Spirit souls are sarva-gatah (all-pervading). Actually, everything is spirit.
Srila Prabhupada confirmed in a conversation with Hansadutta that
the material world is constructed of particles of spirit, just as the spiritual world is.
Jeżeli słowo merged zrozumieć jako "zmienione" jest to prywatne zrozumienie Madhvy prabhu, gdyz to nie cytat aczarjów czy siastr. Natomiast mówiąc "scalone" nie oznacza to tego że jiva zmienia się w materialny atom.Purnaprajna pisze:These souls merged into the dull material elements are known
as undeveloped (suskma). They exhibit no karmic activity.
Ten cytat potwierdza stwierdzenia SP że jivy moga być nieświadome i mogą egzystować wszędzie w kamieniach czy skałach, fizycznych elementach, zawsze zachowując swoją odrębność.Purnaprajna pisze:They exhibit no karmic activity.
They are not within the cycle of samsara; they are totally
ignorant. They can be promoted from that state only by the mercy of the Lord."
*Antya 03.78-79Purnaprajna pisze:Poniżej zamieszczam oryginalny angielski tekst z konferencji "Danda" Suhotry Swamiego na COMie. Sam spróbuj zrozumieć o co chodziło maharadżowi:
Your question is answered by Srila Haridasa Thakura (C.c.
Antya-lila 3.78-86). Lord Caitanya delivered all sthavara-
jangama jivas (moving and non-moving living entities), and
promoted the suksma-jivas (undeveloped or unmanifested living
entites) to take their place.
I nikt tu, oprócz Ciebie, tak nie twierdzi. Argumentujesz więc ze samym sobą, nadinterpretując, to co zostało tu napisane. W rzeczywistości, wyjaśnienie jest proste, i zostało już podane.trigi pisze:...ale powyższy cytat nie potwierdza, że dusza sukszma staje się materialnym atomem...
A czy mógłbyś przytoczyć cytat Śrila Prabhupada w którym twierdzi, że dusze mogą być nieświadome, czyli nie posiadać świadomości?trigi pisze:Ten cytat potwierdza stwierdzenia SP że jivy moga być nieświadome i mogą egzystować wszędzie w kamieniach czy skałach, fizycznych elementach, zawsze zachowując swoją odrębność.
Purnaprajna pisze:I nikt tu, oprócz Ciebie, tak nie twierdzi. Argumentujesz więc ze samym sobą, nadinterpretując, to co zostało tu napisane. W rzeczywistości, wyjaśnienie jest proste, i zostało już podane.
To rzeczywiście moja nadinterpretacja. Założyłem że zmiana w materię oznacza zmianę duchowego atomu w materialny.Purnaprajna pisze:Jest to stan świadomości całkowitej bierności i ignorancji - materii. Odnośnie tego, jak się to dzieje, Suhotra Swami zgodził się z przytoczoną przez jednego z bhaktów analogią:
"Para wodna może być skondensowana w wodę, a woda może przemienić się w lód, który różni się formą od początkowej pary, chociaż jest to ta sama rzecz różnych stanach: gazu, cieczy i ciała stałego. Poprzez proces cieplny lód może stopniowo być zmieniony w w parę. W podobny sposób duch może być zmieniony w materię i być używaną przez jivy. I ponownie, naturalny stan świadomości może być przywrócony z materii przez duchowy proces."
A czy materia może być świadoma? Pisząc nieświadoma miałem na mysli tą wspomnianą "całkowitą bierność i ignorancję" sukszmy.Purnaprajna pisze:A czy mógłbyś przytoczyć cytat Śrila Prabhupada w którym twierdzi, że dusze mogą być nieświadome, czyli nie posiadać świadomości?
Pod "świadomością materii" też można mieć na myśli tą wspomnianą "całkowitą bierność i ignorancję" sukszmy. Czyli rozwiązał się "wielki" problem. Oczywiście, większość z nas od razu zrozumiała, co autorzy cytowanych wypowiedzi mają na myśli, bez rozpoczynania dyskusji od wytykania im robienia podstawowych błędów.trigi pisze:Pisząc nieświadoma miałem na mysli tą wspomnianą "całkowitą bierność i ignorancję" sukszmy.