Grzech według Bhagavad-gity

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
Ananta
Posty: 167
Rejestracja: 09 lut 2014, 13:53

Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Ananta » 20 sty 2015, 12:40

Namaste,

zastanawia mnie czy gdzieś w pismach jest ścisła definicja grzechu, jeśli tak to gdzie? Albo coś na kształt dekalogu, aby jasno wiedzieć co nim jest a co nie,

pozdrowienia dla Wszystkich,

Haribol

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Purnaprajna » 20 sty 2015, 18:08

Prawdziwa transcendentalna definicja grzechu jest taka, że są nim wszelkie czynności niezadedykowane Krisznie. Tą transcedentalną definicję bardzo ładnie ujął Suhotra Swami w jednej ze swoich książek: "Dla wielbiciela Boga, nie ma żadnego innego dobra poza służeniem Krysznie, i nie ma żadnego innego zła poza ignorowaniem Kryszny". Iluzoryczna (grzeszna) natura zarówno czynów pobożnych, jak i grzesznych jest wyjaśniona przez Pana Ćajtanję w rozmowie z Sanataną Goswamim (Cc Antya 04.175-176) http://biblioteka.nama-hatta.pl/cc_Antya_1/cc_antya.htm

Jednak jako pomoc w lepszej analizie i rozróżnieniu, tego co duchowe, od tego co materialne stosujemy podział na czyny grzeszne, pobożne i oparte na bhakti (służbie oddania dla Boga). Szczegółowe wyjaśnienia zarówno pobożnych, jak i grzesznych czynów dostarczają Purany, Mahabharata i Dharma-śastry.

W zależności od powagi, grzechy klasyfikowane są w różnych kategoriach takich jak np. papa, pataka, atipataka, mahapataka, anupataka, upapataka, jatibhramśakara, sankarikarana, apatrikarana, malavaha i prakirnaka. Przykładowo, mahapataka (grzech śmiertelny) przyjmuje cztery formy: zabicie bramina, picie alkoholu, kradzież złota należącego do bramina i seks z żoną własnego guru. Atipataka (ciężki grzech) ma trzy formy odnoszące się do kazirodztwa (matka, córka, synowa). Anupataka (drugorzędny grzech) ma 35 form takich jak np. kradzieże różnych zwierząt i rzeczy, seks z różnymi członkami rodziny, bycie fałszywym świadkiem, bluźnienie przeciwko Wedom, szerzenie oszczerstw przeciwko godnym szacunku osobom, itd. Cała listę można znaleźć w objaśnieniu do Śri Caitanya-bhagavata Madya-kanda 13.054 Śrila Vrindavana dasa Thakura.

Kiedy jednak grzech jest popełniany przeciwko bhakcie i Najwyższemu Panu to zwie się on aparadhą (obrazą). Jest to najcięższa z możliwych kategoria grzechów.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2015, 18:25 przez Purnaprajna, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Ananta
Posty: 167
Rejestracja: 09 lut 2014, 13:53

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Ananta » 20 sty 2015, 18:23

Namaste Purnaprajna!

Wow, o coś dokładnie takiego mi chodziło, o katalog grzechów wg ich kalibru. Niestety nie mam Śri Caitanyi-bhagavaty i chyba nie znajduje się Ona też w bibliotece Krsny, jakby nie było wielce interesujący temat,

bardzo dziękuję za nawigacje :)

Hare Krsna!

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Purnaprajna » 20 sty 2015, 18:29

Tutaj znajdziesz to objaśnienie ze Śri Caitanja-bhagavata: http://nityanandaprabhu.blogspot.fi/201 ... m-sri.html Możesz też wygooglować sobie sanskryckie nazwy tych poszczególnych kategorii, a z pewnością znajdziesz wiele innych wyjaśnień. Niestety, wszystko po angielsku.

Awatar użytkownika
Ananta
Posty: 167
Rejestracja: 09 lut 2014, 13:53

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Ananta » 20 sty 2015, 21:46

Dziękuję, szkoda, że jeszcze nie przełożone na język polski ale jednocześnie tym bardziej mobilizuje do zgłębienia tematu,

Namaste

Awatar użytkownika
Ananta
Posty: 167
Rejestracja: 09 lut 2014, 13:53

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Ananta » 22 sty 2015, 15:03

A gdzie w tej hierarchii sytuuje się kradzież? Tzn. nie kradzież jako używanie czegoś/spożywanie nie ofiarowawszy tego najpierw Krsnie, tylko kradzież w potocznym rozumieniu tego słowa jako przywłaszczenie sobie czyjegoś mienia, oszukanie bliźniego, czyli przekroczenie 7. i 8. punktu dekalogu?

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Purnaprajna » 22 sty 2015, 20:01

Należałaby zacząć od tego, że wymiar sprawiedliwości nie jest czarno-białą rzeczą, jak sugeruje to dekalog, który jest spisem prostych praw dla prostych ludzi zamieszkujących obszary pustynne (w/g Wed na takich obszarach rodzą się zabójcy braminów, co jest mahapataka, grzechem śmiertelnym). Starożytne wedyjskie prawo jest bardzo obszerne i zawiera 18 kategorii, czy departamentów podzielonych na prawo cywilne, kryminalne i rodzinne. Prawa te obejmują wszystkie możliwe sfery życia ludzkiego i rodzaje występków i przestępstw. Dekalogowe przykazanie "nie kradnij" to tylko taka początkowa i najprostsza wskazówka dla prymitywnego ludu, że tego typu działanie jest niewłaściwe, i że przyniesie w przyszłości ból i cierpienie.

Odnośnie kradzieży, to powaga grzechu i wielkość kary zależy od tego kto, komu, co, w jakich ilościach, i w jakim celu ukradł. Kara jest wymierzana po odpowiedniej deliberacji biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki. Kradzież z głodu, czy choroby nie przynosi takich samych reakcji karmicznych, jak umyślna kradzież własności szlachetnej osoby, z powodu czystego pożądania, lub z myślą o zaszkodzeniu tej osobie.

Przykładowo, kradzież złota należącego do szlachetnego bramina to jeden z czterech grzechów śmiertelnych (mahapataka), a kradzież dużych zwierząt, zboża, srebra, diamentów, czy ziemi może być w niższej kategorii anupataka, czy upapataka (grzechu i niższego grzechu). Za to pierwsze groziło wypalenie rozgrzanym żelazem piętna w kształcie psiej łapy na czole złodzieja oraz całkowita banicja społeczna, a w następnym wcieleniu ciężka choroba paznokci. Za to drugie, w zależności od okoliczności oraz ilości skradzionych rzeczy, groziły odpowiednio mniejsze kary, takie jak np. amputacja ręki, kara cielesna, czy grzywna. Wszystko to w celu zapobieżenia dalszym przestępstwom i w celu ochrony obywateli.

W niektórych przypadkach, sam władca decydował o rozmiarze kary, włącznie z udzieleniem pełnego ułaskawienia, co było jego prerogatywą, uważaną przez śastry za cnotę. Oczywiście, są też odpowiednie prayaścitta, czyli pokuty, mające na celu zmniejszenie, czy nawet zapobieżenie przyszłym reakcjom.

Manu-samhita wymienia długą listę skradzionych rzeczy i ich posiadaczy, oraz odpowiadający temu wymiar kary w tym, i w przyszłym życiu. Wymierzanie sprawiedliwości, która jest jedną z form Kryszny, nie jest rzeczą ani łatwą, ani bezpieczną, i dlatego mogły to robić jedynie osoby bardzo kwalifikowane i odpowiedzialne, obdarzone szlachetnymi cechami charakteru. Jest też gdzieś powiedziane, że za nadużywania wymiaru sprawiedliwości dla własnych celów, czy niezgodnie z dharmą, grozi zniszczenie całej rodziny takiego sędziego, aż do któregoś tam pokolenia włącznie, a nawet całego narodu, w przypadku władcy.

Awatar użytkownika
Ananta
Posty: 167
Rejestracja: 09 lut 2014, 13:53

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Ananta » 24 sty 2015, 13:42

Namaste Purnaprajna,

jesteś bardzo cierpliwym i wspaniałym nauczycielem jednak nie chciałabym nadużywać uprzejmości i bez końca tworzyć tu wątki, dlatego zastanawiam się gdzie można nabyć Manu-samhitę, czy jest w ogóle taka opcja?

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Grzech według Bhagavad-gity

Post autor: Purnaprajna » 24 sty 2015, 15:26

Podaj mi na priwie swój e-mail, a prześlę Ci wersję .pdf.

ODPOWIEDZ