Kim tak naprawdę jest szatan?

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
Ananta

Kim tak naprawdę jest szatan?

Post autor: Ananta » 06 mar 2014, 22:10

Hare Krsna,

zastanawia mnie kim jest ów szatan/diabeł/lucyfer z pisma św.; wiem, że niektórzy interpretują słowo szatan z greki jako niewiedzę, w sensie negują jego osobową formę; jednak ojciec Pio, jak i inni święci walczyli z nim jak najbardziej realnie, cieleśnie, dostawali od niego razy i rany, szarpali się z nim w nocy więc..? ciekawe czy ktoś posiada wiedzę na ten temat,

Namaste

Awatar użytkownika
trigi

Re: Kim tak naprawdę jest szatan?

Post autor: trigi » 06 mar 2014, 22:55

Maha Kalki. Jest funkcja szukaj, wpisujesz słowo szatan i czytasz.
Napewno coś znajdziesz ciekawego. Powodzenia.

Awatar użytkownika
Ananta

Post autor: Ananta » 06 mar 2014, 23:07

Namaste Trigi,

dziękuję za radę, już próbowałam w ten sposób, ale w porządku, powęszę jeszcze,

Haribol

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 07 mar 2014, 11:24

Według wiedzy wedyjskiej, szatan jako istota, która podważa autorytet Boga, stojąca praktycznie na równi z Nim, i działająca poza Jego jurysdykcją, nie istnieje. Moim zdaniem, wymyślenie takiej istoty jest jedynie próbą przerzucenia odpowiedzialności za własne grzechy i wyrządzane przez nas innym zło, na kogoś innego. Stanowi to usprawiedliwienie własnych, niewłaściwych wyborów opartych na pragnieniu życia w iluzji, w cielesnej koncepcji życia, ignorując przy tym służbę oddania dla Boga.

Natomiast, zmodyfikowaną definicję Szatana, w którym jest On częścią boskiego planu, a nie siłą niezależną i przeciwstawną Mu, można by na siłę przyrównać do uosobionego grzechu, osoby Kali, stanu niewiedzy, czy nawet wpływu 3 materialnych gun, zaznaczając, że są to tylko bardzo luźne analogie.

Z kim więc miał kontakt ojciec Pio i jemu podobni? Prawdopodobnie z jakimś złośliwą i silną istotą z subtelnego planu egzystencji. Takich istot jest praktycznie niezliczenie wiele, a mają na nas wpływ najczęściej wtedy, kiedy im na to pozwalamy, wybierając wartości i styl życia w tamo-gunie, a w tym nadmierną kontemplację i głęboką wiarę w jakiegoś "antychrysta". To przyciąga tych tzw. "subtelnych", którzy lubują się w oszukiwaniu i podawaniu się dokładnie za osoby, z którymi szukamy kontaktu, nawet jeżeli taka osoba (np. Szatan) realnie nie istnieje.

Adam Katowice

Post autor: Adam Katowice » 07 mar 2014, 21:29

SB 2.6.43-45

ahaṁ bhavo yajña ime prajeśā
 dakṣādayo ye bhavad-ādayaś ca
svarloka-pālāḥ khagaloka-pālā
 nṛloka-pālās talaloka-pālāḥ

gandharva-vidyādhara-cāraṇeśā
 ye yakṣa-rakṣoraga-nāga-nāthāḥ
ye vā ṛṣīṇām ṛṣabhāḥ pitṝṇāṁ
 daityendra-siddheśvara-dānavendrāḥ

anye ca ye preta-piśāca-bhūta-
 kūṣmāṇḍa-yādo-mṛga-pakṣy-adhīśāḥ
yat kiñca loke bhagavan mahasvad
 ojaḥ-sahasvad balavat kṣamāvat
śrī-hrī-vibhūty-ātmavad adbhutārṇaṁ
 tattvaṁ paraṁ rūpavad asva-rūpam

Word for word:

aham — myself (Brahmājī); bhavaḥ — Lord Śiva; yajñaḥ — Lord Viṣṇu; ime — all these; prajā-īśāḥ — the father of the living beings; dakṣa-ādayaḥ — Dakṣa, Marīci, Manu, etc; ye — those; bhavat — yourself; ādayaḥ ca — and the bachelors (Sanat-kumāra and his brothers); svarloka-pālāḥ — the leaders of the heavenly planets; khagaloka-pālāḥ — the leaders of space travelers; nṛloka-pālāḥ — the leaders of mankind; talaloka-pālāḥ — the leaders of the lower planets; gandharva — the residents of Gandharvaloka; vidyādhara — the residents of the Vidyādhara planet; cāraṇa-īśāḥ — the leaders of the Cāraṇas; ye — as also others; yakṣa — the leaders of the Yakṣas; rakṣa — demons; uraga — snakes; nāga-nāthāḥ — the leaders of Nāgaloka (below the earth); ye — others; vā — also; ṛṣīṇām — of the sages; ṛṣabhāḥ — the chief; pitṝṇām — of the forefathers; daitya-indra — leaders of the atheists; siddha-īśvara — leaders of the Siddhaloka planets (spacemen); dānava-indrāḥ — leaders of the non-Āryans; anye — besides them; ca — also; ye — those; preta — dead bodies; piśāca — evil spirits; bhūta — jinn; kūṣmāṇḍa — a special type of evil spirit; yādaḥ — aquatics; mṛga — animals; pakṣi-adhīśāḥ — giant eagles; yat — anything; kim ca — and everything; loke — in the world; bhagavat — possessed of bhaga, or extraordinary power; mahasvat — of a special degree; ojaḥ-sahasvat — specific mental and sensual dexterity; balavat — possessed of strength; kṣamāvat — possessed of forgiveness; śrī — beauty; hrī — ashamed of impious acts; vibhūti — riches; ātmavat — possessed of intelligence; adbhuta — wonderful; arṇam — race; tattvam — specific truth; param — transcendental; rūpavat — as if the form of; asva-rūpam — not the form of the Lord.

Translation:

I myself [Brahmā], Lord Śiva, Lord Viṣṇu, great generators of living beings like Dakṣa and Prajāpati, yourselves [Nārada and the Kumāras], heavenly demigods like Indra and Candra, the leaders of the Bhūrloka planets, the leaders of the earthly planets, the leaders of the lower planets, the leaders of the Gandharva planets, the leaders of the Vidyādhara planets, the leaders of the Cāraṇaloka planets, the leaders of the Yakṣas, Rakṣas and Uragas, the great sages, the great demons, the great atheists and the great spacemen, as well as the dead bodies, evil spirits, satans, jinn, kūṣmāṇḍas, great aquatics, great beasts and great birds, etc. — in other words, anything and everything which is exceptionally possessed of power, opulence, mental and perceptual dexterity, strength, forgiveness, beauty, modesty, opulence, and breeding, whether in form or formless — may appear to be the specific truth and the form of the Lord, but actually they are not so. They are only a fragment of the transcendental potency of the Lord.

=> satan=piśāca (?) <=> "...złośliwą i silną istotą z subtelnego planu egzystencji"

ODPOWIEDZ