Mathura pisze:padmak pisze:Jeżeli złodziej jest "ïnteligentny" i zna wiedze o tym kto tak naprawde jest dzialajacym, czyli ze wie ze to trzy sily natury materialnej dzialaja a nie on bo jest duszą, to może tak argumentować w sądzie:
- Ja nic przecież nie zrobiłem !
BG 05.14
Wcielona dusza, będąc panem miasta-ciała, nie spełnia żadnych czynów, nie wytwarza owoców działania ani też nie nakłania nikogo do działania. Sprawcą tego wszystkiego są trzy siły natury materialnej.
Zatem sędzia wyda werdykt:
- Skazuję zatem ciało tej żywej istoty na karę wiezienia za popełnione czyny. Żywa istota jest wolna
Materialna natura nie działa niezależnie. Jest ona pod całkowitą kontrolą Kryszny. Zatem ani dusza nie jest winna, bo wszak nic nie czyni, ani też materialna natura, gdyż nią kieruje Kryszna. Więc winnym jest Kryszna?
B.G. 09.10 Ta materialna natura – będąc jedną z Moich energii – działa pod Moją kontrolą, o synu Kunti, i ona to stwarza wszelkie ruchome i nieruchome istnienie. Według jej praw ta manifestacja jest tworzona i unicestwiana raz za razem.
Kogo więc powinno się zamknąć do więzienia?
Więzienie jest następstwem złego działania. Złe działania to takie, które sprzeczne jest z zaleceniami pism świętych:
BG 18.15
Bez względu na to, czy czyn, który człowiek pełni za pomocą ciała, umysłu lub mowy,
dobry jest lub zły, to zawsze jego sprawcą jest te pięć czynników.
18.15 Znaczenie: Ważne w tym wersecie są słowa "dobry" i "zły". Dobrą pracą jest praca wykonywana zgodnie z zaleceniami pism świętych, a złą jest każda ta, której wykonywanie pozostaje w niezgodzie z zasadami pism. Każdy jednak czyn dla swojej kompletności wymaga tych pięciu czynników.
Zatem aby doszło do kradzieży, a następnie postawienie oskarżonego przed sądem i skazanie na karę więzienia - musi być tych pięć czynników działania:
BG 18.14
Tymi pięcioma czynnikami działania są:
miejsce działania (ciało), działający, różne zmysły,
rozmaitego rodzaju wysiłek i ostatecznie Dusza Najwyższa.
Najczęściej czyn związany z kradzieżą stoi w sprzeczności z zasadami pism świętych i wykonany jest pod wpływem siły ignorancji. Z pośród pięciu elementów działania, jedynie Dusza Najwyższa nigdy nie jest pod wpływem ignorancji. Dusza Najwyższa nigdy też nie jest pod wpływem siły pasji i siły dobroci. Te trzy rodzaje sił jedynie wpływają na cztery pozostałe składniki działania, czyli ciało, działającego, zmysły i wysiłek.
Do każdego działania niezbędny jest bodziec. A trzema elementami bodźca są:
BG 18.18
Wiedza, przedmiot wiedzy i znawca są trzema czynnikami, które pobudzają do działania,
a zmysły, wysiłek i ich wykonawca tworzą jego podstawę.
18.18 Znaczenie: W codziennej pracy są
trzy rodzaje bodźców: wiedza, przedmiot wiedzy i znawca. Narzędzia pracy, sama praca i wykonujący ją nazywane są elementami działania. Te elementy zawiera w sobie każda praca wykonywana przez istotę ludzką.
Zanim ktoś zacznie działać, musi zaistnieć pewien bodziec, który nazywany jest inspiracją.
Zatem aby ktoś dokonał kradzieży, musi najpierw zaistnieć bodziec, albo inspiracja do takiego czynu. Jeżeli dodatkowo te trzy elementy inspiracji są w sile ignorancji, wówczas nie trudno o inspirację dla żywej istoty aby podjęła czyn kradzieży:
Wiedza w ignorancji:
BG 18.22
A wiedza, która przywiązuje do jednego typu pracy,
traktowanej jako wszystko we wszystkim, bez znajomości prawdy i znikoma
– jest wiedzą w gunie ciemności.
18.22 Znaczenie: "Wiedza" pospolitego człowieka jest zawsze w gunie ciemności, czyli ignorancji, (...) Nie jest on zainteresowany postępowaniem odpowiednio do wskazówek pism objawionych. Dla niego Bogiem są pieniądze, a wiedza sprowadza się do zaspokajania potrzeb cielesnych.
Czyli bodziec już jest: Liczą się tylko wygody cielesne, a nie ważne są przestrogi pism świętych. Teraz następuje działanie w ignorancji:
BG 18.25
Ten zaś czyn, który spełniany jest w złudzeniu,
bez brania pod uwagę zaleceń pism świętych i przyszłego uwikłania
oraz tego, iż może być on gwałtem i przyczyną niedoli dla innych
– jest działaniem w gunie ignorancji.
18.25 Znaczenie: Z czynów swoich trzeba się rozliczać przed państwem albo przed pośrednikami Najwyższego Pana, zwanymi Yamadutami. Nieodpowiedzialne działanie powoduje różnego rodzaju zakłócenia, ponieważ niszczy ono zasady pism świętych. Często oparte jest ono na przemocy i jest niepokojące dla żywych istot. Takie nieodpowiedzialne czyny przeprowadzane są w świetle własnego doświadczenia. To nazywane jest złudzeniem. A wszelkie takie złudne działanie jest produktem guny ignorancji.
Zatem sędzia wsadzi do więzienia sprawcę działania - wszystkie pięć elementów:
ciało, duszę, zmysły, wysiłek i Duszę Najwyższą - gdyż wszystkie stanowią komplet ...
Jednak dla Duszy Najwyższej, który jest ostatecznym przyzwalającym nie będzie to żadna kara. Dusza Najwyższa zawsze jest wolna i nigdy nie podlega karze. Ona jedynie jest przyjacielem przebywającym w sercu każdego, również złodzieja i jak wyjaśnia Śrila Prabhupada w znaczeniu do BG 18.13 : "... Ostateczna wola należy do Duszy Najwyższej i Bhagavad-gita oznajmia:
sarvasya caham hrdi sannivistah. On angażuje każdego w pewien rodzaj czynności, poprzez przypomnienie mu o jego przeszłym działaniu. ..."
Zatem Dusza Najwyższa jest źródłem wiedzy, pamięci i zapomnienia. Zatem Paramatma nie zmusza do działania a jedynie daje wiedzę zgodną z przeszłym działaniem żywej istoty. Jeżeli te działania były pod wpływem ignorancji to taki będzie przypomnienie, bez ingerencji w wolną wolę. Jednak zawsze pragnieniem Kryszny jest aby wznosić świadomość żywej istoty ponad ignorancję i dalej ponad pasję do dobroci. A nawet ponad to, ponad dobroć. I złodziej będący w więzieniu ma szansę na przemyślenie swoich działań i wzniesienie swojej świadomości... ale to wszystko zależy czy wykorzysta właściwie swoją szansę.