Skąd tyle zła w bhaktach?

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Skąd tyle zła w bhaktach?

Post autor: Purnaprajna » 01 wrz 2014, 13:28

padmak pisze:Purnapragia Prabhu podałeś ciekawy przykład z silnikiem, jako całością wewnątrz auta. Podobnie ciało subtelne stanowi całość wewnątrz ciała "wulgarnego".
Na złomowisku, karoseria samochodowa może istnieć bez silnika. Podobnie, martwe fizyczne ciało (sthula-śarira) może nadal istnieć bez ciała subtelnego (linga-śarira), do czasu, kiedy nie nastąpi rozkład, jak też i ciało subtelne może istnieć oddzielnie od ciała fizycznego. Ciało subtelne nie jest więc integralną częścią składową ciała fizycznego, ale zupełnie innym typem ciała. Moja analogia odnosiła się tylko do silnika i jego części składowych, a nie do samochodu, jako całości.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Skąd tyle zła w bhaktach?

Post autor: Purnaprajna » 01 wrz 2014, 14:01

padmak pisze:1. Srila Prabhupad wznaczeniu do tego tekstu SB mówi o 4 zmyslach
(3.26.14) Znaczenie: Werset ten mówi, że cztery zmysły wewnętrzne, czyli subtelne, definiowane są przez swe różne właściwości.
Nie widzę tu żadnej sprzeczności, bo cztery wewnętrzne komponenty/zmysły które składają się na antahkarana posiadają różne charakterystyczne cechy (lakszana-rupaja writti).

Zacytuję Ci werset i komentarz Śrila Wiśwanatha Cakrawarti Thakura do ŚB 3.26.14, w tłumaczeniu Banu Swamiego:

"Wewnętrzny organ zmysłowy jest podzielony na cztery - umysł, inteligencja, ego i citta - z powodu charakterystycznych funkcji"

Komentarz Śrila Wiśwanatha Cakrawarti Thakura:

"Antar-atmakam oznacza antah-karana, wewnętrzny organ zmysłowy. Wyróżniają się one przez oddzielne funkcje (lakszana-rupaja writta).
"

Tłumacząc Śrimad Bhagawatam i opatrując je znaczeniami, Śrila Prabhupada korzystał z komentarzy aczarjów, i dobrze je znał. Twierdzenie, że zaprzeczałby ich zrozumieniu, w ogóle nie wchodzi tu w grę. Po prostu używa tu innych słów, w celu opisania tej samej rzeczy. Zamiast używać słów "wewnętrzny organ zmysłowy" (antahkarana), mówi "wewnętrzne, subtelne zmysły".

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Skąd tyle zła w bhaktach?

Post autor: Purnaprajna » 01 wrz 2014, 14:25

padmak pisze:A przy okazji ja zapytam Ciebie Trigi: Czy Kryszna zna odpowiedź, dlaczego żywa istota dokonuje takiego, a nie innego wyboru???
Odpowiedź jest niezwykle prosta: IPhone. ;)

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Skąd tyle zła w bhaktach?

Post autor: trigi » 01 wrz 2014, 22:52

Wracając do ego i subtelnego ciała to umysł zawiera inteligencję i fałszywe ego, tak jak ziemia zawiera wszystkie doznania zmysłowe, a wodą pozbawiona jest zapachu cechy ziemi.

SB. 03.26.49 Ponieważ przyczyna istnieje również w skutku, własności elementu poprzedzającego występują w elemencie następnym. Z tego właśnie powodu w ziemi występują charakterystyczne cechy wszystkich elementów.

Dlatego też można użyć przykładu czekolady w szklance na dnie, potem truskawek i bitej śmietany.
Wszystkie istnieją oddzielnie na początku a gdy zostaną zmieszanie dalej można rozpoznać poszczególne składniki po smaku. Podobnie elementy te powstają na początku stworzenia poczynając od fałszywego ego a gdy zywa istota używa ich mieszają się w ciele subtelnym tworząc całość, co nie wyklucza ich rozpoznania po funkcji jakie wykonują. Umysł choć jeden zawiera inteligencję i fałszywe ego podobnie jak za pomocą języka można doświadczyć smaku, temperatury i kształtu, choć jest jednym organem.

03.26.23-24 Z mahat-tattvy, która rozwija się z własnej energii Pana, pojawia się materialne ego. Posiada ono głównie trzy rodzaje czynnej mocy – dobrą, porywczą i nieświadomą. To właśnie z tych trzech rodzajów materialnego ego rozwija się umysł, zmysły odbierające wrażenia, organy działania i elementy fizyczne.

Odnośnie tego czemu jedne zywe istoty są nitya sidha a inne bandha, to macie rację że to wynik wolnej woli. Pytanie dalej nierozwiazane "czemu jedne zywe istoty choć jakościowo tożsame ze sobą korzystają źle ze swojej wolności?" Można udzielić jednej odpowiedzi:że każdy jest indywidualnością, nieskończone mała częścią Nieskończonego, ale każdy jest inny. I w różnym stopniu posiada każdą z 64 ( a dokładnie z 50 ) cech Kryszny co powoduje różne działanie. Upadamy z powodu swojej znikomosci.
Dlatego koncepcja że nigdy nie upadlismy że świata duchowego jest niewłaściwa bo zakłada stronniczość Boga. Stronniczy Bóg nie jest sprawiedliwością więc nie może być Bogiem.
I to nie przeczy stwierdzeniu Kryszny z BG że "nie wraca tu ponownie".
Purnaprajna pisze:
padmak pisze:A przy okazji ja zapytam Ciebie Trigi: Czy Kryszna zna odpowiedź, dlaczego żywa istota dokonuje takiego, a nie innego wyboru???
Odpowiedź jest niezwykle prosta: IPhone. ;)
Who knows, who knows - Krishna knows :D !
(Moim skromnym zdaniem naśladują Pana, który tu przyszedł aby pozabijac trochę, ale jivy się uwarunkowuja jeszcze inne działania bo materialna natura jest od nich potezniejsza...) Tak na żarty :wink:

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Skąd tyle zła w bhaktach?

Post autor: trigi » 13 wrz 2014, 17:02

SB 03.10.09 Znaczenie : Najwyższy Pan jest źródłem wszelkich cech żywych istot. Uwarunkowane dusze w tym materialnym świecie odzwierciedlają jedynie część tych cech, i dlatego są one czasami zwane pratibimba. Te żywe istoty pratibimba - jako integralne cząstki Najwyższe Pana – w różnych proporcjach odziedziczyły Jego oryginalne cechy, i odpowiednio do tego swojego dziedzictwa w zakresie cech, pojawiają się one jako różne gatunki życia i zostają umieszczone na różnych planetach, odpowiednio do planów Brahmy. Brahma jest stwórcą trzech światów, mianowicie planet niższych, zwanych Patalalokami, planet środkowych, zwanych Bhurlokami, i planet wyższych, zwanych Svarlokami. Jednakże planety wyższe, takie jak Maharloka, Tapoloka, Satyaloka i Brahmaloka nie zostają rozwiązane w wodzie zniszczenia. Dzieje się tak dzięki bezprzyczynowej służbie oddania pełnionej dla Pana przez ich mieszkańców; którzy żyją aż do końca okresu dviparardha, kiedy na ogół zostają wyzwoleni z łańcucha narodzin i śmierci w tym materialnym świecie.

ODPOWIEDZ