Oświecenie

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Oświecenie

Post autor: padmak » 21 sty 2013, 15:20

Bhagavadgita 6.2
"...celem ich jest zjednoczenie się z bezosobowym Brahmanem".

Zjednoczenie oznacza co?
Stanie się czym?
Czym jest bezosobowy Brahman?
Bezosobowość oznacza brak świadomości Ja Jestem.
Bóg, którego natura jest duchowa i który nie jest materialny przejawia się na trzy sposoby.
Bhagavan, Paramatma, Brahman

Brahman jest blaskiem Bhagavana

Analogią do zrozumienia tego może być Słońce.
Słońce jest obecne wszędzie poprzez swój blask, poprzez swoje promienie.

Podobnie Bóg Bhagavan jest obecny wszędzie poprzez swój bezosobowy blask.

Zjednoczenie z bezosobowym blaskiem oznacza wtopienie się duszy w blask Brahmana.
Dusza staje się jednym z Brahmanem.
Traci poczucie swojej tożsamości. Zapomina kim jest. Odczuwa jedynie "błogość"

Stan taki nie jest naturalnym stanem duszy.
Cechą duszy są trzy aspekty: sad, cid, ananda czyli wieczność, wiedza i pełnia szczęścia.
Cechą Brahmana jest jeden aspekt: sad czyli wieczność
Dusza będąca w Brahmanie zacznie odczuwać brak dwóch aspektów: cid, ananda
Dlatego dusza może nie być wiecznie w blasku Brahmana.

***

Awatar użytkownika
Mezamir
Posty: 258
Rejestracja: 26 gru 2012, 19:01

Re: Oświecenie

Post autor: Mezamir » 21 sty 2013, 17:04

Termin "brahman" pierwotnie oznaczał magiczną moc
powstającą w trakcie rytualnych czynności,takich jak modlitw itp.

W ostatnim stadium ewolucji Wed w tekstach zwanych Upaniszadami
termin "brahman"zaczął oznaczać Ostateczną Rzeczywistość
ale nie posiadał takiego znaczenia we wczesnym okresie wedyjskim.

Około roku 600-500 p.n.e. nastąpiła synteza wierzeń i praktyk
aryjczyków i ludów drawidyjskich.
Ich religię charakteryzowały takie pojęcia jak karma i reinkarnacja
doktryny które obecnie są cechą charakterystyczną hinduizmu.
Nie pojawiły się one jednak w starych tekstach wedyjskich
a dopiero później w Upaniszadach.

Harry
Posty: 95
Rejestracja: 30 sty 2008, 01:12

Re: Oświecenie

Post autor: Harry » 21 sty 2013, 21:40

Mezamir pisze:Termin "brahman" pierwotnie oznaczał magiczną moc
powstającą w trakcie rytualnych czynności,takich jak modlitw itp.

W ostatnim stadium ewolucji Wed w tekstach zwanych Upaniszadami
termin "brahman"zaczął oznaczać Ostateczną Rzeczywistość
ale nie posiadał takiego znaczenia we wczesnym okresie wedyjskim.

Około roku 600-500 p.n.e. nastąpiła synteza wierzeń i praktyk
aryjczyków i ludów drawidyjskich.
Ich religię charakteryzowały takie pojęcia jak karma i reinkarnacja
doktryny które obecnie są cechą charakterystyczną hinduizmu.
Nie pojawiły się one jednak w starych tekstach wedyjskich
a dopiero później w Upaniszadach.
Mezamirze, powyższym powielasz syntezy, kompilacje & amalgamaty oficjalnej nauki akademickiej, aczkolwiek historia której ogranicza się do 200-300 lat istnienia; trudno zatem powiedzieć, ani a) o ostateczności jej rozstrzygnięć (dziś jej stan badań wygląda tak-a-tak – ale za sto lat?), ani b) o samej zasadności porywania się przez nią (motykę) na taki temat (słonce).

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Oświecenie

Post autor: padmak » 22 sty 2013, 11:22

Wiedzę o Brahmanie najlepiej jest poznać od źródła Brahmana.
Kryszna, który jest Bhagavanem, jest źródłem Brahmana.
Kryszna opisuje Brahmana w Bhagavad-Gicie
Bhagavad-Gita oznacza dosłownie "Pieśń Bhagavana"
Bhagavad-Gita jest bezpośrednim przekazem od Boga.
BG 05.19
Ci, których umysł cichy jest i niewzruszony, już pokonali narodziny i śmierć. Są oni nieskazitelni jak Brahman, a zatem już osiągnęli Brahmana.
Spokój umysłu jest oznaką samorealizacji.
Osoba samozrealizowana wolna jest od o uwarunkowania materialnego.
Dusza taka staje się wyzwoloną.
Dusza wyzwolona nie utożsamia się z materialnym ciałem.
Dusza samozrealizowana nie otrzymuje kolejnego materialnego ciała po śmierci.
Dusza taka pokonała narodziny i śmierć.
Dusza taka gotowa jest do wyjścia ze świata materialnego.
Opuściwszy świat materialny dusza taka udaje się do świata duchowego.
Świat duchowy jest wypełniony duchowym blaskiem.
Duchowy blask to Brahman.

Brahmana można osiągnąć mając cichy i niewzruszony umysł.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Oświecenie

Post autor: padmak » 22 sty 2013, 11:44

BG 4.25
Niektórzy z yoginów wielbią półbogów, urządzając dla nich różnego rodzaju ofiary, podczas gdy inni składaj ofiary w ogniu Najwyższego Brahmana.
Karma-yogini - wielbią półbogów.
Yogini-mistycy - wielbią Brahmana

Półbogowie to indywidualne dusze, upełnomocnione przez Krysznę do ważnych czynności w świecie materialnym.
Brahman to bezosobowy aspekt Kryszny wypełniający świat duchowy.

Karma-yogini pełnią ofiary dla półbogów.
Mistycy poświęcaja swoja jaźń dla Brahmana.

Półbogowie mogą obdarować materialnymi bogactwami.
Brahman daje możliwość połączenia mistyka z blaskiem Kryszny.

Materialne bogactwa są tymczasowe i przemijają.
Brahman jest bezosobowym aspektem Kryszny i nie jest ostatecznym celem duszy.

Oba rodzaje ofiar: te dla półbogów i ofiara z własnej jaźni dla Brahmana są niekompletne.

Ważna informacja:
Prawdziwa ofiara oznacza zadowolenie Kryszny, poprzez dwa rodzaje ofiary:
Ofiarowanie Krysznie swoich materialnych dóbr.
Ofiarowanie Krysznie swojej jaźni.

Jedynie Kryszna może obdarować duchowym bogactwem
Wielbiąc Krysznę nie traci się swojej jaźni.

Awatar użytkownika
Mezamir
Posty: 258
Rejestracja: 26 gru 2012, 19:01

Re: Oświecenie

Post autor: Mezamir » 22 sty 2013, 15:10

Dusza wyzwolona nie utożsamia się z materialnym ciałem.
Dusza samozrealizowana nie otrzymuje kolejnego materialnego ciała po śmierci.
Ja też nie utożsamiam się z ciałem
utożsamiam się z jaźnią,czy tzn że jestem samozrealizowany?
Świat duchowy jest wypełniony duchowym blaskiem.
Duchowy blask to Brahman.
Brahman jest bezosobowym aspektem Kryszny i nie jest ostatecznym celem duszy.
Czyli można powiedzieć że Brahman jest energią umożliwiającą życie?
Promieniującą z tego co żyje?Rodzaj bioplazmy?
Brahmana można osiągnąć mając cichy i niewzruszony umysł.
Jeśli tak,tzn można stać się energią bez ciała i formy
ale czy również bez świadomości?
Ofiarowanie Krysznie swojej jaźni.
Z tego wynika że tak.
Ofiaruję swoją jaźń komuś,oddaję Ja Jestem
i pomimo tego że nadal jestem(czyjąś włąsnością)
to nie mam świadomości bycia.
Czy tak?
Wielbiąc Krysznę nie traci się swojej jaźni.
Mistycy poświęcaja swoja jaźń dla Brahmana
Teraz już nic nie rozumiem :D
Poświecić coś czyli złożyć w ofierze,oddać coś dla kogoś
zrezygnować z tego.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Oświecenie

Post autor: padmak » 22 sty 2013, 18:14

Ja też nie utożsamiam się z ciałem
utożsamiam się z jaźnią,czy tzn że jestem samozrealizowany?
To oznacza, że jesteś na dobrej drodze do samorealizacji. Kryszna tłumaczy w BG:
BG 6.36
Wielkim trudem jest samorealizacja dla tego, kto posiada nieokiełznany umysł. Ten natomiast, kto opanował umysł i kto stosuje odpowiednie środki, ten może być pewien sukcesu. Takie jest Moje zdanie.
Samorealizacja jest jak proces leczniczy, który uwalnia umysł od spraw materialnych.
Samorealizacja jest jak rozniecanie duchowego ognia, który oczyszcza umysł.
Nie można jednocześnie angażować umysłu w materialne uciechy i jednocześnie praktykować yoge.
Można to porównać do próby rozniecenia ognia przez polewanie go wodą.
Praktyka yogi bez kontroli umysłu jest jedynie stratą czasu.
Nie można być osobą samozrealizowaną bez kontroli umysłu.

***

Awatar użytkownika
Mezamir
Posty: 258
Rejestracja: 26 gru 2012, 19:01

Re: Oświecenie

Post autor: Mezamir » 22 sty 2013, 18:38

Praktyka yogi bez kontroli umysłu jest jedynie stratą czasu.
Nie można być osobą samozrealizowaną bez kontroli umysłu.
Kontrola umysłu bez jogi jest czym?;)

Przydała by mi się jakaś fachowa literatura na temat kontroli umysłu.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Oświecenie

Post autor: padmak » 22 sty 2013, 18:51

Czyli można powiedzieć że Brahman jest energią umożliwiającą życie?
Promieniującą z tego co żyje?Rodzaj bioplazmy?
Pierwszym etapem w samorealizacji jest osiągnięcie realizacji Brahmana.
Samozrealizowana dusza staje się transcendentalna w stosunku do materialnej energii.
Jednak realizacja Brahmana jest dopiero początkiem samorealizacji.
Samozrealizowana dusza może pozostać na tej pozycji - realizacji Brahmana.
Samozrealizowana dusza może wznieść się wyżej do realizacji Paramatmy.
Ostatecznym celem samorealizacji jest realizacja Bhagavana.
BG 14.27
A podstawą bezosobowego Brahmana, który jest konstytucyjną pozycją ostatecznego szczęścia, i który jest nieśmiertelny, niezniszczalny i wieczny Ja jestem.
Źródłem życia jest Bhagavan, czyli Kryszna.
Kryszna jest źródłem Brahmana.
Kryszna jest podstawą bezosobowego Brahmana.
Brahman to życie.
Życie to dusza.
Dusza ożywia materialne ciało.
Materialne ciało bez duszy jest martwe.
Martwe ciało nie posiada świadomości.
Świadomość posiada dusza.
Dusza jest świadoma ciała materialnego do czasu jego śmierci.

Bioplazma jest jedynie próbą opisania objawów życia.
Objawem życia jest świadomość.
Bioplazma to nie życie. To jedynie symptom życia.

***

Awatar użytkownika
Mezamir
Posty: 258
Rejestracja: 26 gru 2012, 19:01

Re: Oświecenie

Post autor: Mezamir » 22 sty 2013, 18:59

Życie to dusza.
Świadomość posiada dusza.
Więc świadomość i życie są różne a nie tożsame?
Jesteśmy duszą tzn nie jesteśmy świadomością,czy tak?
Śmierć dotyczy ciała i jaźni ale nie duszy która jest wieczna i...bezosobowa?
tzn nieświadoma bo świadomość potrzebuje duszy aby żyć
a życie jest źródłem życia dla siebie.

ODPOWIEDZ