Sanskryt

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
Mezamir
Posty: 258
Rejestracja: 26 gru 2012, 19:01

Sanskryt

Post autor: Mezamir » 09 sty 2013, 20:45

Zastanawia mnie jedna kwestia.
Niektórym literom alfabetu przypisane są konkretne funkcje

"- A , Kunang Cziappa, mądrość przestrzeni, to antidotum na ignorancję
- OM, Salła Rangdziung, mądrość zwierciadła, to antidotum na gniew
- HUM /Hung/, Gelha Garcziuk, mądrość równości, to antidotum na dumę
- RAM, Czieta Nome, mądrość rozróżniająca, to antidotum na pragnienie
- DZA, Gała Dondub, mądrość spełnienia, to antidotum na zazdrość "
http://forum.e-budda.pl/viewtopic.php?f=3&t=4142

Pytanie:czy do każdej litery alfabetu jest przypisana jakaś właściwość?
Tak jak w kabale i alfabecie hebrajskim?

Bolito
Posty: 839
Rejestracja: 17 lut 2008, 21:06
Lokalizacja: Kraków

Re: Sanskryt

Post autor: Bolito » 09 sty 2013, 22:11

Przykład, który przytoczyłeś dotyczy Buddyzmu. Chyba raczej tam powinieneś zapytać. Nie jestem do końca pewien (może mnie poprawi ktoś mądrzejszy), ale poza "om" (czyli gramatycznie rzecz ujmując "a") nie przyznajemy jakiegoś specjalnego znaczenia literom.
Nie jedz na czczo (grafitti)

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sanskryt

Post autor: Vaisnava-Krpa » 09 sty 2013, 22:34

ŚRODKI ZARADCZE NA MATERIALNE UWARUNKOWANIA

07.15.22 Należy porzucić pożądliwe pragnienia zadowalania zmysłów, robiąc w tym kierunku zdecydowane plany. Podobnie, poprzez porzucenie zazdrości należy pokonać gniew, poprzez omawianie niekorzystnych stron gromadzenia bogactwa należy porzucić chciwość, a poprzez dyskutowanie prawdy, należy pozbyć się strachu.

07.15.22 Znaczenie: Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura zaproponował, w jaki sposób można pokonać pożądliwe pragnienia zadowalania zmysłów. Nie można przestać myśleć o kobietach, gdyż takie myślenie jest naturalne. Nawet spacerując po ulicy spotykamy tak wiele kobiet. Jeśli jednakże ktoś jest zdecydowany, aby nie żyć z kobietą, to nawet na widok kobiety nie ogarnia go pożądanie. Jeśli ktoś jest zdecydowany, aby nie angażować się w seks, automatycznie może pokonać pożądliwe pragnienia. Przykład dany w związku z tym jest taki, że jeśli nawet ktoś jest głodny, to jeśli w jakimś szczególnym dniu postanowił pościć, w naturalny sposób pokona niepokój spowodowany przez głóg i pragnienie. Jeśli ktoś postanowił nie zazdrościć nikomu, w naturalny sposób może on pokonać gniew. Podobnie można pokonać pragnienie gromadzenia bogactwa po prostu rozważając to, jak trudno jest chronić posiadane pieniądze. Jeśli ktoś trzyma przy sobie dużą ilość gotówki, to zawsze jest niespokojny, czy przechowuje ją właściwie. Tak więc, jeśli ktoś dyskutuje niekorzystne strony gromadzenia bogactwa, wówczas w naturalny sposób może z łatwością porzucić biznes.

07.15.23 Poprzez dyskutowanie wiedzy duchowej można pokonać rozpacz i złudzenie, poprzez służenie wielkiemu bhakcie można pozbyć się dumy, przez zachowanie milczenia można uniknąć przeszkód na ścieżce yogi mistycznej, a po prostu poprzez porzucenie zadowalania zmysłów można pokonać zazdrość.

07.15.23 Znaczenie: Jeśli komuś umarł syn, z pewnością będzie on pogrążony w rozpaczy i złudzeniu i będzie płakał nad martwym, ale rozpacz i złudzenie można pokonać poprzez rozważenie wersetów Bhagavad-gity.

jatasya hi dhruvo mrtyur dhruvam janma mrtasya ca

Ponieważ dusza transmigruje, ten kto się narodził, musi porzucić obecne ciało i oczywiście później przyjąć inne. To nie powinno być przyczyną rozpaczy. Dlatego Pan Krsna mówi, dhiras tatra na muhyati: kto jest dhira, czyli spokojnym, kto jest uczony w filozofii i usytuowany w wiedzy, ten nie może być nieszczęśliwy z powodu transmigracji duszy.

07.15.24 Poprzez dobre zachowanie i wolność od zazdrości można przeciwdziałać cierpieniom wywołanym przez inne żywe istoty; poprzez medytację w transie należy pokonać cierpienia zsyłane przez opatrzność; a poprzez praktykę hatha-yogi, pranayamy itd. należy przeciwdziałać cierpieniom wywołanym przez ciało i umysł. Podobnie, poprzez rozwój guny dobroci, szczególnie w zakresie jedzenia, należy pokonać sen.

07.15.24 Znaczenie: Poprzez praktykę należy unikać takiego jedzenia, które jest przyczyną niepokoju i cierpienia dla innych żywych istot. Ponieważ sam cierpię, kiedy jestem uciskany czy zabijany przez innych, również nie powinienem próbować uciskać czy zabijać innych żywych istot. Ludzie nie wiedzą, że z powodu zabijania niewinnych zwierząt sami będą musieli cierpieć srogie reakcje ze strony materialnej natury. Każdy kraj, w którym ludzie oddają się niepotrzebnemu zabijaniu zwierząt, będzie musiał cierpieć z powodu wojen i epidemii zsyłanych przez materialna naturę. Toteż porównując swe własne cierpienie z cierpieniem innych, należy być łaskawym dla wszystkich żywych istot. Nie można uniknąć cierpień zsyłanych przez opatrzność, więc kiedy cierpienie przychodzi, należy w pełni zaabsorbować się intonowaniem mantry Hare Krsna. Cierpień wynikających z ciała i umysłu można uniknąć poprzez praktykowanie mistycznej hatha-yogi.

07.15.25 Poprzez rozwój guny dobroci należy pokonać siły pasji i ignorancji. A następnie – wznosząc się na platformę śuddha-sattvy – należy uwolnić się od przywiązania do siły dobroci. Wszystko to można osiągnąć automatycznie poprzez zaangażowanie się z wiarą i oddaniem w służbę dla mistrza duchowego. W ten sposób można pokonać oddziaływanie sił natury.

07.15.25 Znaczenie: Poprzez leczenie przyczyny dolegliwości można pokonać wszelkie bóle i cierpienia. Podobnie, jeśli ktoś jest oddany i wierny mistrzowi duchowemu z wielką łatwością może pokonać wpływ sattva-guny, rajo-guny i tamo-guny. Yogini i jnanina wiele sposobów praktykują pokonywanie zmysłów, ale bhakta natychmiast osiąga łaskę Najwyższej Osoby Boga poprzez łaskę mistrza duchowego. Yasya prasadad bhagavat-prasado. Jeśli mistrz duchowy jest przychylny, naturalnie otrzymujemy łaskę Najwyższego Pana, a poprzez łaskę Najwyższego Pana można natychmiast stać się transcendentalnym, pokonując wszelkie wpływysattva-guny, rajo-guny i tamo-guny w tym materialnym świecie. Potwierdza to Bhagavad-gita (sa gunan samatityaitan brahma-bhuyaya kalpate). Jeśli ktoś jest czystym bhaktą działającym pod kierunkiem guru, z łatwością otrzymuje łaskę Najwyższego Pana i w ten sposób natychmiast sytuuje się na platformie transcendentalnej. Zostało to wyjaśnione w następnym wersecie


06.01.13-14 Aby skoncentrować umysł, należy żyć w celibacie i wystrzegać się upadku. Należy podjąć wyrzeczenie dobrowolnego porzucenia radości zmysłowych. Wówczas należy kontrolować umysł i zmysły, praktykować dobroczynność, prawdomówność, czystość i łagodność, przestrzegać zasad regulujących i intonować święte imię Pana. W ten sposób rozsądna i pełna wiary osoba, która zna religijne zasady, chwilowo oczyszcza się z wszelkich grzechów popełnionych ciałem, słowami i umysłem. Grzechy te są niczym suche liście pnącza pod drzewem bambusowym. Liście te mogą zostać spalone przez ogień, ale ich korzenie pozostają, aby na nowo wyrosnąć przy pierwszej sposobności.

06.01.13-14 Znaczenie: Tapah zostało wyjaśnione w smrti-śastra w sposób następujący: manasaś cendriyanam ca aikagryam paramam tapah. "Całkowita kontrola umysłu i zmysłów i ich całkowita koncentracja na jednego rodzaju czynności nazywa się tapah." Nasz ruch świadomości Krsny naucza ludzi, w jaki sposób skoncentrować umysł na służbie oddania. Jest to pierwszej klasy tapah. Brahmacarya, życie w celibacie, ma 8 aspektów:
nie należy myśleć o kobietach,
mówić o życiu seksualnym,
igrać z kobietami,
pożądliwie patrzeć na kobiety,
prowadzić intymnych rozmów z kobietami czy
decydować się na stosunek seksualny,
ani też nie należy zabiegać o życie seksualne czy
angażować się w nie.
Nie powinno się nawet myśleć o kobietach czy też patrzeć na nie, nie mówiąc już o rozmowach z nimi. To nazywane jestbrahmacaryą pierwszej klasy. Jeśli brahmacarin albo sannyasin rozmawia z kobietą w odosobnionym miejscu, naturalnie nadarzy się sposobność życia seksualnego bez niczyjej wiedzy. Dlatego doskonały brahmacarin praktykuje rzeczy wręcz odwrotnie. Jeśli ktoś jest doskonałym brahmacarinem, może z łatwością kontrolować umysł i zmysły oraz dawać jałmużnę, być prawdomównym itd. Na początku jednakże należy kontrolować język i proces jedzenia.
W bhakti-marga, ścieżce służby oddania, należy ściśle przestrzegać regulujących zasad – najpierw poprzez kontrolowanie języka (sevon-mukhe hi jihvadau svayam eva sphuraty adah). Język (jihva) można kontrolować poprzez intonowanie maha-mantryHare Krsna, niewdawanie się w rozmowy na żadne tematy poza tymi, które dotyczą Krsny, i niepróbowanie niczego, co nie zostało ofiarowane Krsnie. Jeśli ktoś może w ten sposób kontrolować język, automatycznie następstwem tego będzie brahmacarya i inne oczyszczające procesy. Następny werset wyjaśnia, że ścieżka służby oddania jest całkowicie doskonała i dlatego jest wyższa od ścieżki czynności karmicznych i ścieżki wiedzy. Przytaczając Vedy, Śrila Viraraghava Acarya tłumaczy, że wyrzeczenie obejmuje przestrzeganie postów, tak dokładnie, jak to tylko możliwe (tapasanaśakena). Według rady Śrila Rupy Gosvamiego, atyahara, objadanie się, jest przeszkodą do postępu w życiu duchowym. Również w Bhagavad-gicie (6.17) Krsna mówi:

yuktahara-viharasya yukta-cestasya karmasu
yukta-svapnavabodhasya yogo bhavati duhkha-ha

"Kto posiada umiar w swoich zwyczajach jedzenia, spania, pracy i odpoczynku, ten poprzez praktykę yogi może zlikwidować wszelkie materialne cierpienie."
W tekście 14 bardzo ważne jest słowo dhirah, oznaczające "ci, którzy pozostają zrównoważeni w każdych okolicznościach." Krsna mówi Arjunie w Bhagavad-gicie (2.14):

matra-sparśas tu kaunteya śitosna-sukha-duhkha-dah
agamapayino 'nityas tamas titiksasva bharata

"O synu Kunti, okresowe pojawianie się szczęścia i niedoli i ich zanikanie we właściwym czasie jest jak nadchodzenie i przemijanie zimowych i letnich pór roku. Wynikają one z percepcji zmysłowej, o potomku Bharaty i należy nauczyć się znosić je bez niepokoju." W życiu materialnym jest wiele zakłóceń (adhyatmika, adhidaivika i adhibhautika). Osoba, która nauczyła się tolerować te zakłócenia w każdych okolicznościach, jest zwana dhira.


07.15.45 Dopóki musimy przyjmować materialne ciało, z jego różnymi częściami i parafernaliami, które nie znajdują się całkowicie pod naszą kontrolą, musimy mieć lotosowe stopy swych zwierzchników, mistrza duchowego i poprzedników mistrza duchowego. Dzięki ich łasce można zaostrzyć miecz wiedzy i mocą łaski Najwyższej Osoby Boga trzeba pokonać wrogów wspomnianych powyżej. W ten sposób bhakta powinien być w stanie pogrążyć się w swym transcendentalnym szczęściu, a wówczas porzucić ciało i odzyskać swą tożsamość duchową.

07.15.46 W przeciwnym razie, jeśli nie przyjmiemy schronienia Acyuty i Baladevy, wówczas zmysły działające jako konie i inteligencja działająca jako woźnica – wszystkie ulegające materialnemu zanieczyszczeniu – niebacznie przywiodą ciało, działające jako powóz, na ścieżkę zadowalania zmysłów. Kiedy ktoś w ten sposób zostanie ponownie urzeczony przez rozbójników i visaya – jedzenie, spanie i łączenie się w pary – wówczas konie i powóz zostaną wrzucone w mroczną studnię materialnej egzystencji i osoba ta ponownie będzie umieszczona w niebezpiecznej i niezwykle straszliwej sytuacji powtarzających się narodzin i śmierci.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ