Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: Mathura » 17 maja 2012, 09:33

Ostatnio chodzi mi to po głowie.
Wymienionych jest sześć cech atrakcyjności. Kryszna posiada je wszystkie w pełni. Jedną z tych cech jest wyrzeczenie.
Na czym polega Jego wyrzeczenie?

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: trigi » 17 maja 2012, 12:36

O to mozna zobaczyć na przykładzie Nara - Narayana, Pana Risbhadevy jak manifestuje wyrzeczenie. Jest Panen wszystkich światów, a nie jest przyciągany do nich (jeśli chodzi o materialne). Nikt nie moze nasladowac Go w wyrzeczeniu.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: Purnaprajna » 17 maja 2012, 15:29

Definicja vairagyi, jako aspektu Bhagawana podana w Jaiva-dharmie brzmi:

"Szóstym aspektem na który wskazuje (imię) Bhagawana jest to, że nawet jako Iszwara (kontroler) całego stworzenia, Pan pozostaje niezwiązany, zachowuje dystans do wszystkiego, będąc w pełni niezależny poprzez cnotę Jego perfekcji wyrzeczenia. W ten sposób, przedstawiliśmy sześć głównych cech charakterystycznych Bhagawana: bogactwa, siły, sławy, piękna, wiedzy, i wyrzeczenia."

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: Mathura » 17 maja 2012, 17:07

Niezależność rozumiem jak fakt, że jest On w swoim istnieniu kompletnie samowystarczalny. Nie jest w tym uzależniony od nikogo i niczego.
Dystans rozumiem jako pewną neutralność i nie angażowanie się emocjonalnie w to co się dzieje. Co nie oznacza nie angażowania się w sensie działania.
Niezwiązanie rozumiem jako coś podobnego do dystansu i neutralności. Działam ale bez przywiązywania się do efektów. Mogę działać lub też nie. i jest to dla mnie tym samym. jest to również niezwiązanie w sensie karmicznym. Żadne działanie nie ma na Niego wpływu w sensie reakcji.

Wyrzeczenie jednak rozumiem jako dobrowolną rezygnację z czegoś, co posiadam, lub z jakichś czynności, na rzecz wyższego celu, albo dla samego wyrzeczenia. Co ma do osiągnięcia Kryszna i z czego rezygnuje? Przecież cały czas zajęty jest swoimi rozrywkami. Swojego bogactwa nie wyrzuci przecież poza Siebie. Wszystko jest Nim i w Nim. Nie może pozbyć się niczego. Z niczego nie może zrezygnować. Czy może to wszystko zostawić i iść sobie gdzieś indziej? Poza siebie samego? :)
Kryszna jest w pełni wyrzeczony. Nie tylko tak chwilowo, w celu zamanifestowania rozrywki. Choć jako Pan Riszabhadeva zamanifestował wyrzeczenie, to jednak w tym samym czasie bawił się przecież jako Gopal na Goloce.

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: trigi » 18 maja 2012, 05:49

Mathura pisze:Wyrzeczenie jednak rozumiem jako dobrowolną rezygnację z czegoś, co posiadam, lub z jakichś czynności, na rzecz wyższego celu, albo dla samego wyrzeczenia. Co ma do osiągnięcia Kryszna i z czego rezygnuje?.
Wyrzeczenie rozumiem tak, że ktoś moze je pełnić jeśli jest bogaty duchowo, jesli ktoś jest biedny i nie ma duchowego bogactwa szuka materialnego, tego co na zewnątrz jest i pochodzi z percepcji zmysłów. Brak szczescia z jażni. Bóg jest nieskończenie bogaty duchowo i od Niego pochodzi szczescie duchowe wiec nie moze byc przyciagany przez iluzje nizszej energii, która jest Mu podległa. Dlatego bogactwo wyrzeczenia jest odbiciem bogactwa duszy.
Choć jako Pan Riszabhadeva zamanifestował wyrzeczenie, to jednak w tym samym czasie bawił się przecież jako Gopal na Goloce
Mimo iz inkarnacje Kryszny wszystkie sa Nim, kazda z osobna jest inna osobą manifestuje inne cechy Absolutu i posiada indywidualna świadomość jednocześnie bedac swiadoma wszystkiego jako Absolut - jest to acintya. Tak jak inkarnacje te zawsze sa, były i będą tak jest z nami ze na żadnym etapie rozwoju duchowego nie traci sie swojej osobowości z powodu zaawansowania czy to w realizacji bezosobowego, czy osobowego aspektu Absolutu.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: Purnaprajna » 18 maja 2012, 08:52

Musimy starać się zrozumieć vairagyę, jako jeden z aspektów Bhagawana w sposób, w jaki czynią to aczarjowie. W Bhagawat-sandarbhie 3 Śrila Jiva Goswami analizując werset z Wisznu Purany opisujący sześć cech Bhagawana, definiuje wyrzeczenie, jako "nieprzywiązanie do zjawiskowych (materialnych) rzeczy", co pokrywa się z już z wcześniej podaną definicją Śrila Bhaktiwinoda Thakury. Innymi słowy, jak wyjaśnia to Śrila Prabhupada, jest to brak przywiązania do materialnej przyjemności zmysłowej i doskonała kontrola zmysłów.

Przywiązanie do materialnej przyjemności zmysłowej oznacza ograniczenie, uwikłanie i zależność, od których to cech, Kryszna jest całkowicie wolny. Dlatego jest powiedziane, że Kryszna zachowuje dystans, czy jest nieuwikłany (is aloof) w biznes materialnego świata. W "Science of Self Realization" Śrila Prabhupada pisze: "Jednocześnie, Kryszna posiada pełnię wyrzeczenia (vairagya). Tak wiele rzeczy działa w materialnym świecie pod kierunkiem Kryszny, ale w rzeczywistości Kryszna nie jest tu obecny. Wielka fabryka może funkcjonować nawet pod nieobecność właściciela. Podobnie, moce Kryszny działają pod kierownictwem Jego asystentów, półbogów. W ten sposób, sam Kryszna zachowuje dystans (nie jest uwikłany) w stosunku do świata materialnego."

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: padmak » 18 maja 2012, 10:09

Kryszna nie mówi: "Mam 5 bogactw w pełni + wyrzeczenie"
Kryszna posiada w pełni 6 bogactw. Zatem wyrzeczenie to też bogactwo.

Żywe istoty w świecie materialnym dążą do osiągnięcia tych bogactw. Każdy tu chce być
najpiękniejszy
najbogatszy
najsilniejszy
najsławniejszy
najmądrzejszy
ale na czym polega że ktoś chce być najbardziej wyrzeczony?

Znane osoby, gwiazdy filmowe a nawet zwykli ludzie dążą do piękna, gromadzą bogactwo, trenują swoją siłę, chcą byc sławni w tym co robią, chcą wiedzieć jak najwięcej. Ostatecznie wyrzeczenie okazują poprzez dobroczynność. Przekazują pieniądze na szczytne cele, sami zakładają towarzystwa lub fundacje. Poświęcają swój wolny czas na przekazanie za darmo swojej wiedzy. Jednym słowem dzielą się swoimi wartościami, okazując w ten sposób swoje bogactwo jako wyrzeczenie. "Zobaczcie posiadam tak wiele, jestem taki sławny, wiem tak wiele rzeczy, moja uroda jest niebiańska, a mojej siły mógłby obawiać się nie jeden człowiek, i tak naprawdę nie jestem przywiązany do tego. Wyrzeczenie to moje bogactwo. Dziele się tym co posiadam z innymi. Daję swoje bogactwa na szczytny cel. Jako sławna osoba odwiedzam chorych. Swoja urodą zachwycam tak wielu ludzi. Dzielę się swoja wiedzą z potrzebującymi. Udzielam ochrony uciśnionym." To jest wyrzeczenie. Oczywiście w świecie materialny nikt nie posiada w pełni choćby jednego bogactwa. Jedynie Kryszna posiada w pełni 6 bogactw.

Kryszna jest najbardziej znaną osobą. Swoim pięknem urzeka nawet Kupidyna. Swoja siłą pokonuje najpotężniejszy czynnik czasu. Swoim bogactwem przewyższa wszystkie bogactwa świata. Kryszna wie o wszystkim. I ostatecznie jedynie Kryszna może wszystkim tym obdarzyć nieskończoną ilość żywych istot zarówno w świecie duchowym jak i materialnym. Kryszna nie musi z nikim dzielić się swoimi pięcioma bogactwami. Może wszystko zatrzymana dla Siebie. Jednak nie. Kryszna wszytko co posiada przekazuje żywym istotom. I w ten sposób objawia swoje bogactwo vairagya. Jednocześnie Kryszna nic nie traci, gdyż żywe istoty są Jego częścią. Zatem nadal Kryszna jest posiadaczem 6 bogactw w pełni. I mając w pełni wszystkie bogactwa, nadal obdarza On nimi indywidualne żywe istoty bez przywiazania. Czyli nadal jest najbardziej wyrzeczony w pełni. Jest to nieskończony proces. Na tym polega Jego wyrzeczenie.
Ostatnio zmieniony 18 maja 2012, 10:14 przez padmak, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: Mathura » 18 maja 2012, 10:14

Dziękuję bhaktowie za odpowiedzi.
Ja rozpatrywałem wyrzeczenie Kryszny zarówno w stosunku do świata duchowego jak i materialnego. Skoro bowiem jest On w pełni wyrzeczony, a Jego pełnia zawiera oba te obszary, więc wyrzeczenie powinno dotyczyć obu tych obszarów. W przeciwnym razie nie można je nazwać pełnym. Dlatego jakoś nie mogłem tego sobie poukładać. Jeśli jednak Jego wyrzeczenie dotyczy tylko świata materialnego, to sprawa staje się jasna.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: padmak » 18 maja 2012, 10:16

Wyjaśniłem powyżej że wyrzeczenie Kryszny dotyczy zarówno świata materialnego jak i duchowego, gdyż Kryszna obdarza Swoim bogactwem wszystkie żywe istoty. Zarówno te wyzwolone jak i te uwarunkowane.

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Bóg jest w pełni wyrzeczony.

Post autor: Mathura » 18 maja 2012, 10:26

padmak pisze:I w ten sposób objawia swoje bogactwo vairagya. Jednocześnie Kryszna nic nie traci, gdyż żywe istoty są Jego częścią.
Myślę, że nawet gdyby żywe istoty nie były Jego częścią, a On przekazał by im swoje bogactwo, to i tak by nic nie stracił. On bowiem zawsze pozostaje pełnią, niezależnie od tego ile pełni z siebie wyemanuje.

Śri Isopanisad - Inwokacja

oḿ pūrṇam adaḥ pūrṇam idaḿ
pūrṇāt pūrṇam udacyate
pūrṇasya pūrṇam ādāya
pūrṇam evāvaśiṣyate


Bóg, Najwyższa Osoba, jest doskonały i pełny sam w sobie. Jako że jest całkowicie doskonały, wszelkie Jego emanacje, takie jak ten zjawiskowy świat, są idealnie wyposażonymi, doskonałymi pełniami. Cokolwiek powstaje z Doskonalej Pełni, samo też jest pełne. Bóg jest Doskonałą Pełnią, dlatego – chociaż emanuje z Niego tyle doskonałych pełni – pozostaje On w doskonałej równowadze.

ODPOWIEDZ