Co oznacza "Świadomość kryszny"

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Bartek
Posty: 14
Rejestracja: 10 wrz 2009, 19:04

Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: Bartek » 01 gru 2011, 23:41

Cześć.
W sumie przez dłuższy czas jakoś nigdy nie zwróciłem na to uwagi (mimo, że bardzo cenię Gitę i lubię Was), ale tak mnie teraz zastanowiło. Jak należy rozumieć określenie "świadomość Kryszny". Bycie świadomym Kryszny? Takie określenie też słyszałem i zawsze wydawało mi się być synonimem, ale teraz przyszło mi do głowy, że bardziej pasuje dzielenie jednej świadomości z Kryszną.
Pozdrawiam. :)

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: trigi » 02 gru 2011, 07:01

Tak czy siak medytuj o Krysznie :D
Jest to lepsze określenie niz miec jedna swiadomosc z Kryszna, bo wtedy Ty i Kryszna to jedno ,a jak chcesz dzielic jedna świadomość to uznajesz ,że Kryszna i Ty to nie to samo i Jesteście różnymi osobami.Ty duchowym atomem, a Kryszna jest sat-cit-ananda. Sat jest sandhini (wieczne istnienie lub utrzymywanie), cit jest wiedzą,a ananda jest hladini, przyjemnością.
Pieknie opisuje to znana pieśń z Brahma Samhity:Govindam adi-purusam tam aham bhajami .
http://forum.vrinda.net.pl/index.php?topic=4386.0;wap2
Hari bol!
Załączniki
sat_chit_anand_5.jpg
sat_chit_anand_5.jpg (15.46 KiB) Przejrzano 739 razy

Bartek
Posty: 14
Rejestracja: 10 wrz 2009, 19:04

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: Bartek » 02 gru 2011, 16:00

Dzięki. <kłania się>

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: Mathura » 03 gru 2011, 06:07

Bartek pisze:Jak należy rozumieć określenie "świadomość Kryszny"
Nieustanne zdawanie sobie sprawy z obecności Kryszny we wszystkim.

Awatar użytkownika
BobBlunt
Posty: 22
Rejestracja: 30 lis 2011, 13:57
Lokalizacja: Szczyrzyc

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: BobBlunt » 13 gru 2011, 20:58

A co z mantrą Hare Kriszna, powinno się ją śpiewać czy mówić? Na głos czy w myślach?
Żyć aby kochać, kochać aby żyć.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: padmak » 13 gru 2011, 21:33

W każdym wydaniu ma duchową moc rozwinięcia miłości do Krsny.
Najlepiej jest wspólnie głośno śpiewać Maha-mantre Hare Krsna :)

Awatar użytkownika
BobBlunt
Posty: 22
Rejestracja: 30 lis 2011, 13:57
Lokalizacja: Szczyrzyc

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: BobBlunt » 13 gru 2011, 22:24

Niestety ja nie mam takiej możliwości ale np. kiedyś trafiłem na taka muzyczkę : http://www.youtube.com/watch?v=kLLAUPS2 ... re=mh_lolz Mogę sobie śpiewać do tej muzyki?
Żyć aby kochać, kochać aby żyć.

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: trigi » 14 gru 2011, 07:04

Nie tylko możesz, ale mając na względzie swoja własną pomyslność - powinieneś.Bardzo ładna i prosta melodia. Jest to lepsze od wszelkich innych rodzajów yogi i zupełnie wystarczające.

hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare
dvātriṁ śadakṣarāṇyeva kalau nāmāni sarvadam
etanmantraṁ suta śreṣṭha prathamaṁ śṛṇuyānnaraḥ


"O, najlepszy pośród synów. Maha-mantra Kali-yugi obdarza wszelką doskonałością. Ta maha-mantra, Śrī Kṛṣṇa nāma, ułożona jest z szesnastu imion i trzydziestu dwóch sylab: hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare. Dlatego osoba, która pragnie własnego dobra powinna po pierwsze wysłuchiwać tej maha-mantry od swego Gurudevy."
W tej samej Rādhā Tantrze Tripurā Devī proponuje również:

hari-nāmnā vinā putra dīkṣā ca vi-phalā bhavet
guru-deva-mukhācchrutā hari-nāma parā kṣaram
brāhmaṇa-ksatra-viṭ-śūdrāḥṣrutvā nām parā kṣaram
dīkṣāṁ kuryuḥsuta-śreṣṭha mahā-vidhyāsu-sundara


"O, najlepszy pośród synów, znasz doskonale najwyższą jñāna. Spójrz! Jeśli usłyszysz od Gurudevy gopala mantrę [gopāla mantra] przed wysłuchaniem maha-mantry, to skutki gopala mantry zostaną anulowane. Dlatego osoby ze wszystkich warn, takie jak bramini i kszatrijowie, zanim przyjmą inicjację gopala mantry najpierw muszą wysłuchać od Gurudevy tej maha-mantry."
Padma Purāṇa także stwierdza:

dvāntriṁ-sad-akṣaraṁ mantraṁ nāma-ṣoḍa-śakānvitam
prajapan vaiṣṇavo nityaṁ rādhā-kṛṣṇa-sthalaṁ-labhet


"Każdy wajsznawa, który bezustannie intonuje maha-mantrę hare kryszna, która składając się z trzydziestu dwu sylab zawiera szesnaście imion, osiągnie z pewnością siedzibę Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa w Goloka Vrṇdāvana Dhāma."
W Rādhā Hṛdya Khaṇḍa, części Brahmāṇḍa Purāṇa, Romaharṣaṇa Sūta modli się następująco do Śrī Veda Vyāsa:

yattvayā kīrtitaṁ nātha hari-nāmeti sanjitam
mantraṁ brahma-padaṁ siddhi karaṁ-tad-vad-no-vibho


"O Vibho! O Prabhu! Naucz mnie proszę mantry brahma svarūpa nāma Śri Hariego, który jest obdarzony wszelkimi doskonałościami." Śrī Veda Vyāsa udziela w odpowiedzi następującej instrukcji:

gṛhaṇād yasya mantrasya dehī brahma-mayo bhavet
sadhyaḥpūtaḥsurāpo ‘pi sarva-siddhi-yuto bha
vet tad-ahaṁ te bhidhā-syāmi mahā-bhāgavato hamsi
hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare
iti ṣoḍaśakaṁ nāmnāṁ tri-kāla kalmaṣāp-aham
nātaḥparataropāyaḥsarva vedeṣu vidhyate

"O mój synu, z pewnością nauczę cię tej maha-mantry, której przyjęcie może wyzwolić osobę o materialnej koncepcji życia; nawet pijak może zostać szybko oczyszczony i zyskać wszelką doskonałość. Nauczę cię, bo jesteś mahā-bhāgavata i odpowiednim kandydatem. Zobacz tylko! Te szesnaście słów maha-mantry, hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare, może zniweczyć grzechy trzech światów. W czterech Wedach nie ma wzmianki o metodzie osiągnięcia wyzwolenia z materialnego zniewolenia przewyższającej intonowanie tej maha-mantry."

Ananta Saṁhitā również podaje:

hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare
soḍasautāni nāmāni dvātriṁ-śad varṇa-kāṇi hi
kalāu yuge mahā-mantraḥsammato jīva-tāraṇe
utsṛa-jyaitan-mahā-mantraṁ ye tvanyat kalpitaṁ padam
mahā-nāmeti gāyanti te śāstra-guru-laṅi-ghanaḥ


"Wszelkie śastry zgadzają się, że maha-mantra hare kryszna, która składa się z szesnastu imion i trzydziestu dwóch sylab, jest wspaniałą mantrą wybawienia dusz [jīvas] w Kali-yudze. Ci, którzy zaniedbują tę maha-mantrę i przyjmują jakiś inny proces, zgodnie ze swym własnym wyobrażeniem, czy wyobrażeniem kogoś innego, są w rzeczywistości nieposłuszni wobec guru i śastry. Gdy ktoś pyta "Dlaczego te szesnaście słów mantry hare kryszna jest maha-mantrą?", to udziela się następujących odpowiedzi. "Spośród wszystkich imion Kryszny żadne inne nie może tak łatwo złagodzić grzechów, wielkiego nieszczęścia i ignorancji jak Hari. Kryszna, bardziej niż wszystkie inne imiona, może udzielić premy. I oprócz imienia Ramy [Rāma] żadne inne imię nie może [bardziej] obdarzyć wyzwoleniem. Oto dlaczego maha-mantra ułożona jest z tych trzech pierwotnych imion. Po drugie te szesnaście imion jest inwokacją. Oṁ, namaù, klīṁ, svāhā itd., nie są potrzebne by uczynić tę mantrę potężniejszą. Z tego powodu jest ona zwana maha-mantrą."

Sanat Kumāra Saṁhitā stwierdza:

hare kṛṣṇau dvirā-vṛttau kṛṣṇa tādṛak tathā hare
hare rāma tathā rāma tathā tāḍrak hare punaḥ
hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare


Oznacza to: najpierw intonuj dwa razy hare kryszna, następnie dwa razy kryszna, po tym dwa razy hare. Następnie intonuj dwa razy hare rama, dwa razy rama i potem dwa razy hare. W ten sposób otrzymujemy maha-mantrę, hare kryszna hare kryszna kryszna kryszna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare. W Yajur Vedīya, Kali-santaraṇa Upaniṣad przedstawia także svarūpa i chwały maha-mantry w ten sposób:

hariḥ auṁ. dvāparānte nārado brahmāṇaṁ jagām kathaṁ bhagavan!
gāṁ paryaṭan kalim santare yam-iti. sahovāc brahmā sādhu pṛṣto-smi
sarva-srūti-rahasyaṁ gopyaṁ tac-chraṇu yenakali-saṁsāraṁ tariṣyasi.
bhagavat ādi-puruṣasya nārāyaṇasya nāmoc-cāraṇa-matreṇa nirdhūt-
kalir-bhavti. nāradah punaḥpapraccha. tannām kimiti? sa hovāc
hiraṇya-garbhah, “hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare, hare
rāma hare rāma rāma rāma hare hare.” iti soḍaśakam nāmnām kali
kalmaṣa nāśanam. nātaḥparataropāyaḥsarva vedeṣu dṛśyate. iti ṣoḍaśa-
kalā-vṛtasya jīvasya āvaraṇa-vināśanam. tataḥprakāśate para-brahma
maghāpāye ravi-raṣim-maṇdalī-veti. punar-nāradaḥpapraccha.
bhagavan! ko sya vidhi-riti? sa hovāc nāsya vidhi-riti. sarvadā śūcir-
śūcrvā paṭhan brahmaṇaḥślokatāṁ samī-patām saru-patāṁ sāyu-jyatāmeti.


"U końca Dvārapa-yugi Śri Narada [Śrī Nārada] udał się do Śri Brahmy [Śrī Brahmā] i, po oddaniu pokłonów, zapytał: 'O Panie, jak mogę przekroczyć wpływ tego wieku Kali na tym ziemskim globie?' Brahmaji [Brahmājī] odpowiedział: 'O synu, zadałeś wspaniałe pytanie. Wysłuchaj, proszę, najbardziej poufnego sekretu całych Wed, przez co z łatwością przekroczysz ten świat Kali. Wypowiadając imię owego ādi puruṣa który jest Bhagavanem Śri Narayanem [Bhagavān Śrī Nārāyaṇa] (Kryszną) osobistość Kali-yugi zaczyna drżeć.' Naradaji następnie zapytał: "Którym imieniem Bhagavana i czym jest jego svarūpa?' W odpowiedzi Brahmaji rzekł: 'Hare kryszna hare kryszna kryszna kryszna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare. W ten sposób ta maha-mantra, ułożona z szesnastu imion może zetrzeć zupełnie wszelkie grzechy Kali-yugi. Nigdzie w Wedach nie pojawia się wyższa sādhana. Maha-mantra spowita jest szesnastoma jakościami, co znaczy, że może unicestwić pięć grubych [wzgl. wulgarnych] elementów (pañca bhuta) i jedenaście zmysłów, które okrywają jivę [jīva]. Po tym przed jivą ukazuje się Parabrahma, tak jak promienie słońca rozbłyskują jasno, gdy zostanie ono odsłonięte przez skrywającą je chmurę.' Naradaji zapytał następnie: 'O Panie, jakie zasady i uregulowania odnoszą się do intonowania tej maha-mantry?'
Brahmaji rzekł: 'Nie istnieją żadne zasadny i regulacje odnośnie intonowania tej maha-mantry. Można intonować w stanie czystym, albo nieczystym. Co więcej, poprzez wyraźne wymawianie tej maha-mantry można osiągnąć brahmę (salokya, samīpya, sarūpya i sāyujya). Nie tylko to, można zyskać kṛṣṇa-prema, będącą piątym celem ludzkiego życia (pañca puruṣārtha).’

Śrī Bhakti-chandrika, Paṭal Siódmy, stwierdza:

atha mantra-varaṁ vakṣye dvātrim-śad-akṣarā anvitam
sarva-pāpa-praśamanaṁ sarva-durvāsanā analam
catur-varga-paradaṁ saumyaṁ bhaktidaṁ prema-pūrvakam
durbuddhi-haraṇaṁ śuddha-sattva-buddhi-pradāyakam
sarva-arādhyaṁ sarva-sevyaṁ sarveṣām kāma-pūrakam
sarva-adhikār-samyuktam sarva-lokaika-bāndhavam
sarva-akarsaṇa-samyuktaṁ duṣṭa-byādhi-vināśanam
dīkṣā-vidhi-vihīnaṁ ca kāla-ākāla-vivarjitam
vāṇ-mātreṇārcitaṁ bāhma-pūja-avidhyan-apekṣakam
jihvā-sparśan-mātreṇa sarveṣām phala-dāyakam
deśa-kālā-niyamitaṁ sarva-vādisusammatam


"Ta maha-mantra składa się z trzydziestu dwóch sylab i może zniszczyć wszelkie grzechy. Maha-mantra, jak ogień, wypala wszelkie złe nawyki i obdarza dharmą, arthą, kamą i mokszą. Jej piękna forma (svarūpa) usuwa głupotę i ignorancką mentalność oraz jest dawcą inteligencji śuddha sattvika. Ona udziela symptomów prema-bhakti. Ona jest uwielbiona i godna wszelkiej czci. Śrī nāma spełnia pragnienia każdej osoby. Wszyscy posiadają kompetencje do obsłużenia tej maha-mantry, to znaczy wszyscy są uprawnieni do wykonywania sankirtanu maha-mantry. Ta maha-mantra jest osobistym sympatykiem każdego i jest obdarzona mocą przyciągania. Niszczy wszelkie dolegliwości. Nie bierze pod uwagę reguł dīkṣā i nie jest ograniczona czasem. Czci się ją po prostu przez jej wymówienie. Nie wymaga ona żadnych zewnętrznych utensyliów. Potrafi przynosić efekty po prostu przez zetknięcie się z językiem, bez względu na reguły stosowne do miejsca, czasu i okoliczności."

Athārva Veda, w dziale Pipplady, stwierdza:

svanāma-mūla-mantreṇa sarvaṁ hlādayati vibhuḥ
sa eve mūlam-mantraṁ japati haririti kṛṣṇa iti rāma iti


"Ta maha-mantra - złożona z imienia, formy itd. Śri Kryszny, źródła wszelkich awatarów - czyni każdego radosnym. On Sam intonuje najwidoczniej maha-mantrę hare kryszna, źródło wszelkich mantr, w formie Śri Kryszny Caitanyi Mahaprabhu."
Poniższa śloka wyjaśnia efekt wykonywania kirtanu maha-mantry:

mantro guhmaḥparamo bhakti-vedhyaḥnām-ānanya-ṣṭāvaṣṭa ca
śobhanānitāni nityaṁ japanti dhīrāste vai māyām-atita-ranti nānye
paramaṁ mantraṁ parama-rahasyaṁ nityamāvartayanti


"Maha-mantra jest w najwyższym stopniu poufna i można ją zrozumieć tylko przez bhakti. Hare kryszna to osiem spośród jej szesnastu pięknych słów, drugie osiem słów to hare rama. Dlatego jedynie te inteligentne osoby, które stale intonują te imiona, zostaną wyzwolone z mayi - nie inne. To dlatego osoby inteligentne zawsze intonują, wykonują kirtan maha-mantry oraz mają ją w pamięci."

W Brahmāṇḍa Purāṇa (Dział Północny, Rozdział 6) Pipplada wspomina, że Vṛṣabhānu Mahārāja błagał kiedyś Kratu Muniego: "O Panie, jeśli zechciałbyś mnie zaszczycić, to ofiaruj mi imiona Hariego". Wtedy święty Kratu Muni dał mu szesnastoimionową maha-mantrę. Dlatego inteligentne osoby powinny stale wykonywać sankirtan tej maha-mantry: nāma saṅkīrtanaṁ tasmāt sadā kāryaṁ vipaścitā.

Dlatego w Brhan-Naradiya Puranie jest powiedziane, że w Kali-yudze, kiedy ludzie na ogół żyją krótko, są powolni w realizacji duchowej i zawsze niepokojeni przez różne troski, najlepszym sposobem duchowej realizacji jest intonowanie świętych imion Pana:

harer nama harer nama
harer namaiva kevalam
kalau nasty eva nasty eva
nasty eva gatir anyatha

"W tym wieku kłótni i hipokryzji jedynym sposobem wyzwolenia jest intonowanie świętych imion Pana. Nie ma innej drogi. Nie ma innej drogi. Nie ma innej drogi".

Takie jest rozwiązanie. Jest to wspaniały dar Caitanyi Mahaprabhu. Praktykowanie innych procesów yogi w tym wieku nie jest możliwe, ale ten proces jest tak prosty i uniwersalny, że nawet dziecko może go podjąć.

Dzieki zyczliwości innych bhaktów udało mi się znaleść te piekne wersety opisujace chwały maha mantry HARE KRYSZNA!
Co do innych procesów to mam jedno zdanie Srila Prabupady:
Jednym z niebezpieczeństw grożących medytującej osobie, która siedzi i patrzy na czubek nosa, jest możliwość uśnięcia.
Ciężko jest patrzeć na czubek nosa nie dość ze zez moze pozostac to gałki oczne bolą.
Potem zasypiasz,jak sie wyspisz musisz sie napic,zjesc i po całym wzniosłym procesie medytacji(najpierw język,potem brzuch,na końcu genitalia - tak to idzie z góry na dół - pragna satysfakcji).
Lepiej śpiewać sobie Hare Kryszna nawet samemu.

Awatar użytkownika
BobBlunt
Posty: 22
Rejestracja: 30 lis 2011, 13:57
Lokalizacja: Szczyrzyc

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: BobBlunt » 14 gru 2011, 09:50

Dzięki wielki za pomoc :)
Żyć aby kochać, kochać aby żyć.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Co oznacza "Świadomość kryszny"

Post autor: padmak » 14 gru 2011, 09:59

Piękne wersety. Inspiracja do powtarzania Maha-Mantry doskonała. Dziękuję Prabhu za tę inspirację.

ODPOWIEDZ