: 02 cze 2010, 14:05
Dalej z tej książki:
Sześćdziesiąt lat temu, popularny zachodni mistyk-impersonalista, Pan Leadbeater, opisał swoją medytację o Brahma-gajatri: „Wielki snop światła, który natychmiast spływa na intonującego i w jego wnętrze, pochodzi z fizycznego słońca – bez względu na jego położenie. Efekt jest szczególnie interesujący, gdy słońce jest nadal poniżej horyzontu (w nocy lub o świcie).
Ponieważ wtedy snop światła przechodzi w jednej chwili przez ziemię. Ten snop światła jest biały, z lekkim złotym zabarwieniem. Po tym, jak wypełni duszę intonującego, niezwłocznie wystrzela z niego na nowo w kilku wspaniałych promieniach kolorów”.
Śrila Prabhupada potwierdził, że Om oznacza Krysznę, Najwyższą Osobę, Boga. „Dźwięk Om na początku każdego hymnu wedyjskiego wskazuje na Najwyższego. Ponieważ impersonaliści są zaniepokojeni nazywaniem Najwyższego Pana Kryszny Jego niezliczonymi imionami, wolą wibrować transcendentalny dźwięk omkara. Ale nie dochodzą do zrozumienia, że omkara jest dźwiękową reprezentacją Kryszny. Panowanie świadomości Kryszny rozprzestrzenia się wszędzie, a ten, kto zna świadomość Kryszny, jest błogosławiony”. (BG 7.8, znaczenie)
„Om jest alfabetyczną reprezentacją Kryszny. Jednak taka reprezentacja Kryszny jest impersonalna. Jest jak cielesny połysk Kryszny lub Jego blask brahmana. Impersonaliści lubią intonować Om, lecz my chcemy intonować opisy rozrywek Kryszny, ponieważ Jego osobisty opis jest najwyższym zrozumieniem. Om jest symbolem wieczności (sat), lecz nie ma tam szczęścia (ananda) i wiedzy (czit). Om tat sat: tat oznacza Prawdę Absolutną, a sat znaczy wieczność, więc om tat sat oznacza, „Oh, Prawda Absolutna jest wieczna”. (SPL 17.3.68 )
Zgodnie z rozpowszechnionym wpływem filozofii impersonalnej, większość ludzi wierzy, że celem medytacji Om jest porzucenie indywidualnej tożsamości i połączenie się z Brahmanem. Lub jak Leadbeater przekonywał:
„By mieć dusze wypełnione snopem białego światła”. Jednakże Upaniszady i doświadczeni gaudija wajsznawa aćarjowie, jak Dźiwa Goswami, objawiają Om, oprócz wskazywania na Najwyższego Pana Krysznę, obejmując także Jego osobiste energie, czyli śakti w formie Jego boskiej energii przyjemności, Radhiki, i Jego wiecznych sług, dźiwa-śakti – indywidualnych dusz. „Om jest połączeniem liter A, U, M. Litera A odnosi się do Kryszny, U do Radhy, M odnosi się do duszy – dźiwy”. (GVV)
„Goswami oznajmiają, że (pranawa) omkara jest kompletną reprezentacją Najwyższej Osoby Boga. Przeanalizowali omkarę pod względem jej alfabetycznych składników, jak następuje: Omkara jest połączeniem liter A, U, i M, A – karenoczjate krysznah: litera A (a-kara) odnosi się do Śri Kryszny, który jest sarva-lokajka-najakah, mistrzem wszystkich żywych istot i planet, zarówno materialnych, jak i duchowych. Najaka oznacza „lidera”. Kryszna jest Najwyższym Liderem (nityo nityanam cetanaś cetananam).
Litera U (u-kara) wskazuje na Śrimati Radharani, energię przyjemności Kryszny, a M (ma-kara) oznacz żywe istoty (dźiwy). W ten sposób Om jest kompletnym połączeniem Kryszny, Jego energii i Jego wiecznych sług. „Innymi słowy, omkara reprezentuje Krysznę, Jego imię, sławę, rozrywki, ekspansje, wielbicieli, energie i wszystko inne, co odnosi się do Jego osoby.
Sześćdziesiąt lat temu, popularny zachodni mistyk-impersonalista, Pan Leadbeater, opisał swoją medytację o Brahma-gajatri: „Wielki snop światła, który natychmiast spływa na intonującego i w jego wnętrze, pochodzi z fizycznego słońca – bez względu na jego położenie. Efekt jest szczególnie interesujący, gdy słońce jest nadal poniżej horyzontu (w nocy lub o świcie).
Ponieważ wtedy snop światła przechodzi w jednej chwili przez ziemię. Ten snop światła jest biały, z lekkim złotym zabarwieniem. Po tym, jak wypełni duszę intonującego, niezwłocznie wystrzela z niego na nowo w kilku wspaniałych promieniach kolorów”.
Śrila Prabhupada potwierdził, że Om oznacza Krysznę, Najwyższą Osobę, Boga. „Dźwięk Om na początku każdego hymnu wedyjskiego wskazuje na Najwyższego. Ponieważ impersonaliści są zaniepokojeni nazywaniem Najwyższego Pana Kryszny Jego niezliczonymi imionami, wolą wibrować transcendentalny dźwięk omkara. Ale nie dochodzą do zrozumienia, że omkara jest dźwiękową reprezentacją Kryszny. Panowanie świadomości Kryszny rozprzestrzenia się wszędzie, a ten, kto zna świadomość Kryszny, jest błogosławiony”. (BG 7.8, znaczenie)
„Om jest alfabetyczną reprezentacją Kryszny. Jednak taka reprezentacja Kryszny jest impersonalna. Jest jak cielesny połysk Kryszny lub Jego blask brahmana. Impersonaliści lubią intonować Om, lecz my chcemy intonować opisy rozrywek Kryszny, ponieważ Jego osobisty opis jest najwyższym zrozumieniem. Om jest symbolem wieczności (sat), lecz nie ma tam szczęścia (ananda) i wiedzy (czit). Om tat sat: tat oznacza Prawdę Absolutną, a sat znaczy wieczność, więc om tat sat oznacza, „Oh, Prawda Absolutna jest wieczna”. (SPL 17.3.68 )
Zgodnie z rozpowszechnionym wpływem filozofii impersonalnej, większość ludzi wierzy, że celem medytacji Om jest porzucenie indywidualnej tożsamości i połączenie się z Brahmanem. Lub jak Leadbeater przekonywał:
„By mieć dusze wypełnione snopem białego światła”. Jednakże Upaniszady i doświadczeni gaudija wajsznawa aćarjowie, jak Dźiwa Goswami, objawiają Om, oprócz wskazywania na Najwyższego Pana Krysznę, obejmując także Jego osobiste energie, czyli śakti w formie Jego boskiej energii przyjemności, Radhiki, i Jego wiecznych sług, dźiwa-śakti – indywidualnych dusz. „Om jest połączeniem liter A, U, M. Litera A odnosi się do Kryszny, U do Radhy, M odnosi się do duszy – dźiwy”. (GVV)
„Goswami oznajmiają, że (pranawa) omkara jest kompletną reprezentacją Najwyższej Osoby Boga. Przeanalizowali omkarę pod względem jej alfabetycznych składników, jak następuje: Omkara jest połączeniem liter A, U, i M, A – karenoczjate krysznah: litera A (a-kara) odnosi się do Śri Kryszny, który jest sarva-lokajka-najakah, mistrzem wszystkich żywych istot i planet, zarówno materialnych, jak i duchowych. Najaka oznacza „lidera”. Kryszna jest Najwyższym Liderem (nityo nityanam cetanaś cetananam).
Litera U (u-kara) wskazuje na Śrimati Radharani, energię przyjemności Kryszny, a M (ma-kara) oznacz żywe istoty (dźiwy). W ten sposób Om jest kompletnym połączeniem Kryszny, Jego energii i Jego wiecznych sług. „Innymi słowy, omkara reprezentuje Krysznę, Jego imię, sławę, rozrywki, ekspansje, wielbicieli, energie i wszystko inne, co odnosi się do Jego osoby.