Źródła myśli

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Źródła myśli

Post autor: Waldemar » 17 kwie 2009, 07:48

Czy ktoś wie jakie istnieją źródła myśli?

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Źródła myśli

Post autor: Purnaprajna » 18 kwie 2009, 08:19

Vaśisztha das pisze:Czy ktoś wie jakie istnieją źródła myśli?
Myślenie jest jedną z trzech funkcji umysłu lub inaczej trzech vikaras, transformacji umysłu. Myślenie jest aspektem kognitywnym (poznawczym), aspekt afektywny obejmuje sferę uczuć i emocji, a element konatywny jest związany z aktem woli i behawioryzmem, czyli działaniem i zachowaniem. To jest psychologiczne nazewnictwo "myślenia, czucia i woli" jak ujmuje to Śrila Prabhupada.

Kognitywna funkcja umysłu (myślenie) dzieli się na anubhavę (obserwację) oraz smriti, czyli pamięć. Obserwacja uzewnętrznia się w dwóch formach: pratyaksy (bezpośredniej percepcji zmysłowej) oraz anumana, czyli inferencji lub wnioskowania opartego na tarka (logice).

Struktury myślowe przyjmują formę: podmiotu, przedmiotu i relacji podmiot-przedmiot. Myślenie zawsze bazuje na tych trzech elementach. Ponad pratyaksą i anumaną stoi trzeci, najwyższy poziom obserwacji czy postrzegania umysłowego zwany divya-pratyaksa (duchowa lub boska percepcja). Pojawia się ona na skutek aktów wielbienia i medytacji przesyconej oddaniem (bhakti). Divya-pratyaksa, opisywana także jako intuicja, jest symptomem bezpośredniego kontaktu z Paramatmą. W ten sposób analizuje to wielki acarya Ramanuja.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 18 kwie 2009, 09:44

Dlaczego w powyższym opisie smriti, czyli pamięć będąca funkcją inteligencji jest kategoryzowana jako kognitywna funkcja umysłu? Dlaczego podobnie dzieje się z anumaną?

Prawdopodobnie dlatego, że opis ten odnosi się ogólnie do funkcji antahkarany, czyli subtelnego wewnętrznego organu składającego się z umysłu, inteligencji i fałszywego ego. Tego terminu używa często Śrila Baladeva Vidyabusana w swoim komentarzu do Bhagavad-gity.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 18 kwie 2009, 10:55

filipo108 pisze:źródłem myśli może być egzystencja w tych ciałach lub narzucona projekcja jak w przypadku opętań czy pomieszania nieprawdaż?
Tak, podobnie jak i wszystkie inne sytuacje w których się znajdujemy, znajdowaliśmy się i w których w przyszłości się znajdziemy. Podmiot (ksetra-jna), przedmiot (ksetra) i relacje między nimi jako składniki myśli są elementami sambandha-jnany. Teoretycznie istnieje więc nieskończona ilość elementów pola działania z którymi możemy wchodzić w interakcje myślowe. Jednak w praktyce jest to tylko sport, polityka, piwo i kobiety. ;)

Zainteresowanie i atrakcja do specyficznych elementów ksetry także należy do sambandha-jnany ale już do aspektu Pradyumny, a nie Sankarsany, który między innymi definiuje zawartość naszego pola działania i naszą tożsamość.

ODPOWIEDZ