Pragnienie Pańcza Tattvy

Pytania i odpowiedzi na różne tematy, forum dla laików i początkujących. " Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie nad wiedzę transcendentalną." - 04.38. Niewiedza jest przyczyną naszej niewoli, a wiedza jest drogą do wyzwolenia. Wiedza ta jest dojrzałym owocem służby oddania. Kto ją posiadł, ten nie musi już nigdzie szukać spokoju, gdyż raduje się pokojem będącym w nim samym. Innymi słowy, wiedza ta i pokój kulminują w świadomości Kryszny. Jest to ostatnie słowo Bhagavad-gity. -04.38 Zn.
Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Waldemar » 20 lut 2017, 04:39

Może Krsna po prostu usypia duszę na czas pobytu w świecie materialnym.

Jeżeli rzeczywiście tak jest, to trzeba przyznać, że sen jest całkiem realny, zwłaszcza w ciągu dnia.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 21 lut 2017, 12:55

Może Krsna po prostu usypia duszę na czas pobytu w świecie materialnym.
Jeżeli rzeczywiście tak jest, to trzeba przyznać, że sen jest całkiem realny, zwłaszcza w ciągu dnia
.

Pan Gauranga woła, — "Obudźcie się śpiące dusze! Obudźcie się śpiące dusze! Jak długo będziecie spać na kolanach wiedźmy zwanej mayą?
jiv jago, jiv jago, gauracandra bole
kota nidra jao maya-pisacira kole

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Waldemar » 25 mar 2017, 05:00

Śrimad-Bhagavatam 8.1.13

Cała manifestacja kosmiczna jest ciałem Najwyższej Osoby Boga, Prawdy Absolutnej, który ma miliony imion i nieograniczone moce. Jest On samopromienny, nienarodzony i niezmienny. On jest początkiem wszystkiego, lecz Sam nie ma początku. Ponieważ poprzez Swą energię zewnętrzną stworzył tę manifestację kosmiczną, dlatego wydaje się, że to On tworzy, utrzymuje i unicestwia ten wszechświat. Niemniej jednak, pozostaje On bezczynny w Swej energii duchowej i działania energii materialnej nie mają na Niego wpływu.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Aniruddha das » 27 mar 2017, 23:47

Materialny świat jest produktem mahat-tattvy, która jest stanem marzeń sennych Pana w Jego (yoga-nidra) mistycznym śnie na Oceanie Przyczyn, a jednak całe stworzenie jawi się być rzeczywistym Jego tworem. Oznacza to, że warunki snu Pana są również rzeczywistymi manifestacjami. Dlatego też może On wziąć wszystko pod Swoją transcendentalną kontrolę, i tym sposobem gdziekolwiek się On pojawia, czyni to w Swojej pełni
Śbh 1.16.26-30

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Mathura » 28 mar 2017, 15:09

Cytuj:
Odnośnie pragnienia, to odpowiedź już była dana, że jest symptomem duszy, a nie działaniem.


Poniżej cytay z Jaiva dharmy.

"Vrajanātha, “Jeśli Pan zawsze jest zjednoczony ze Swymi energiami i
wszystko dzieje się dzięki nim, to musi On działać za ich pośrednictwem i
pomocą. Jakże więc może być On określany jako niezależny i działający
zawsze Według własnej woli?”

Raghunātha dāsa Bābājī, “Vedānta oznajmia:
śakti-śaktimatayor abhedaḥ

“Pisma śruti tłumaczą to oznajmienie w następujący sposób: ‘śaktimānpuruṣa,
Najwyższy Pan Energii, jest nieróżny od Swych śakti.’

“Czynności Pana pokazują Jego śakti, lecz jest ona kontrolowana jego icchā,
pragnieniem, co wskazuje na śaktimān, właściciela i kontrolera energii.
Przykładowo, stwarzanie, utrzymywanie i destrukcja wszechświata
materialnego są zadaniami māyā-śakti, jego zewnętrznej energii. Dalej, Jego
jīva-śakti, energia graniczna, manifestuje jīvy. Jego cit-śakti, energia
wewnętrzna, manifestuje świat duchowy. Polecając cit-śakti, māyā-śakti i
jīva-śakti wypełnianie ich indywidualnych czynności, pozostaje On nirvikāra,
w oddaleniu, nieuwikłany, wiecznie poza wpływami tych czynności.”

Vrajanātha, “Jeśli Pan działa zgodnie z własnymi pragnieniami, jak może być
On nirvikāra? Zaiste, czynności spełniane dzięki Jego sva-icchāmaya, własnej
woli, implikują vikāra, transformacje, w Jego osobowości.” "

Pragnienia Kryszny poruszają Jego energie. Gdyby pragnienie nie było działaniem więc jak mogłyby poruszać cokolwiek.
W przypadku Kryszny, rezultat Jego pragnień nie jest zależny od niczego innego, gdyż On jest wszystkim. W naszym przypadku rezultat nie jest już zależny wyłącznie od nas, co nie zmienia faktu, że te pragnienia nie są nie działaniem.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Pragnienie Pańcza Tattvy

Post autor: Waldemar » 14 maja 2017, 07:25

Bhagavat-gita Taką Jaką Jest 5.1

Arjuna rzekł: O Krsno, najpierw poprosiłeś mnie, abym wyrzekł się działania, a następnie poleciłeś mi pracę w oddaniu. Zatem, proszę Cię teraz, powiedz mi wyraźnie, która z tych dwóch dróg jest lepsza?

ZNACZENIE: W Piątym Rozdziale Bhagavad-gity Pan mówi, że praca w służbie oddania lepsza jest od jałowych spekulacji umysłowych. Służba oddania łatwiejsza jest od tej ostatniej drogi, jako że będąc z natury transcendentalną, nie pociąga za sobą żadnych następstw. Rozdział drugi podaje elementarną wiedzę o duszy i tłumaczy jej niewolę w ciele materialnym. Tłumaczy on również, w jaki sposób wydostać się z tej niewoli poprzez buddhi-yogę, czyli służbę oddania. Trzeci rozdział wyjaśnia, że osoba, która osiągnęła platformę wiedzy, nie ma już żadnych obowiązków do spełnienia. A w rozdziale czwartym Pan oznajmił Arjunie, że wszelkiego rodzaju czyny ofiarne kulminują w wiedzy. Jednakże pod koniec rozdziału czwartego Pan poradził Arjunie, aby powstał i walczył w pełnej wiedzy. Zatem podkreślając równocześnie wagę obu – zarówno pracy w oddaniu, jak i bierności w wiedzy – Krsna wprawił Arjunę w zakłopotanie, tak, że nie wiedział on jakiego dokonać wyboru. Arjuna rozumie, że wyrzeczenie w wiedzy polega na porzuceniu wszelkiego rodzaju prac zaliczanych do czynności zmysłowych. Ale jak można przestać działać, kiedy pełni się pracę w służbie oddania? Innymi słowy, myśli on, że sannyasa, czyli wyrzeczenie w wiedzy, powinno być całkowicie wolne od wszelkiego rodzaju aktywności, ponieważ praca i wyrzeczenie zdają się być dla niego czymś nie do pogodzenia. Zdaje się on nie rozumieć tego, że praca wykonywana w pełnej wiedzy nie pociąga za sobą żadnych skutków, zatem jest taka sama jak bierność. Dlatego zapytuje on, czy powinien całkowicie wyrzec się wszelkiego działania, czy też pracować w pełnej wiedzy.

ODPOWIEDZ