Kunja Devata dasa pisze:...Hari bol.Przyznam ze to pytanie zawsze mnie nurtuje bo nie moge tego do konca zrozumiec a pytalem juz wielu bhaktow i nie otrzymalem zadowalajacych mnie wyjasnien.
Mozna zprobowac odpowiedziec na to pytanie z punktu widzenia spolecznego jako calosci...bez braminow calosc nie jest caloscia...brakuje jej glowy (dejwi warnasrama)...sekwencja ostatnich znaczen Srila Prabhupada, kiedy byl obecny na Ziemi daje nam czytelne wskazowki jak bardzo wazne jest cale spoleczenstwo wajsznawa, ktore jest kierowane przez braminow...zobacz Nanda Maharadz, kiedy dowiedzial sie od Wasudewy, ze w Wradzy beda mialy miejsca zaklocenia i kiedy zobaczyl je na wlasne oczy zaczal myslec, ze Wasudewa ma moce mistyczne ze mogl przeiwdziec te zaklocenia...jednak wiemy ze nie byly to moce mistyczne Wasudewy tylko jego znajomosc politycznych zagrywek...podobnie zony braminow spelniajacych ofiary w prosty sposob zaakceptowaly Kryszne jako ostateczne schronienie...i Kryszna byl zadowolony z tej prostoty zachowan, bardziej niz ze skomplikowanych ofiar jakie spelniali bramini-mezowie ...inaczej mozna odpowiedziec ze kazdy wajsznawa jest juz braminem, gdyz te wszystkie cechy (sama dama tapa sauciam...) sa w nim obecne w sposob naturalny, mimo ze moze on pelnic obowiazki nizszych warstw spolecznych, oraz zna on ostateczny cel poszczegolnych porzadkow spolecznych...jednak samo bycie braminem nie wystarczy by byc wajsznawa mowi o tym Prahlad Maharadz
07.09.10 Jeśli bramin ma wszystkie 12 kwalifikacji bramińskich [które zostały wymienione w księdze Sanat-sujata], ale nie jest bhaktą i czuje niechęć do lotosowych stóp Pana, z pewnością jest niższy od bhakty, który narodził się w rodzinie żywiącej się psim mięsem, ale który oddał Najwyższemu Panu wszystko – umysł, słowa, czynności, bogactwo i życie. Bhakta taki lepszy jest od takiego bramina, ponieważ może oczyścić całą swą rodzinę, natomiast, bramin zajmujący fałszywie prestiżową pozycję nie może oczyścić nawet siebie.
07.09.10 Znaczenie: Werset ten zawiera wypowiedź Prahlada Maharajy, jednego z 12-tu autorytetów, dotyczącą różnicy pomiędzy bhaktą a braminem-ekspertem w karma-kanda, czyli wedyjskich ceremoniach rytualnych. Społeczeństwo ludzkie podzielone jest na cztery varny i cztery aśramy, a główną zasadą jest stanie się pierwszej klasy czystym bhaktą. Hari-bhakti-sudhodaya oznajmia:
bhagavad-bhakti-hinasya jatih śastram japas tapah
apranasyaiva dehasya mandanam loka-ranjanam
" Kto urodził się w wysoko postawionej rodzinie – bramina, ksatriyi czy vaiśyi – ale nie jest bhaktą Pana, to wszelkie jego dobre kwalifikacje jako bramina, ksatriyi czy vaiśyi są nieważne. Prawdę powiedziawszy, są one uważane za dekorację martwego ciała."
W wersecie tym Prahlada Maharaja mówi o vipra, uczonych braminach. Uczony bramin uważany jest za najlepszego spośród braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów Jednakże bhakta urodzony w niskiej rodzinie candali jest lepszy od takich braminów, nie mówiąc już o ksatriyach, vaiśyach i innych. Bhakta jest lepszy od kogokolwiek, ponieważ znajduje się na transcendentalnej pozycji na platformie Brahmana.
mam ca yo 'vyabhicarena bhakti-yogena sevate
sa gunan samatityaitan brahma-bhuyaya kalpate
"Kto całkowicie angażuje się w służbę oddania, kto nie upada w żadnych okolicznościach, ten od razu przekracza guny natury i wznosi się na płaszczyznę Brahmana." (Bg. 14.26). Księga Sanat-sujata podaje następujące 12 cech 1-szej klasy bramina:
jnanam ca satyam ca damah śrutam ca
hy amatsaryam hris titiksanasuya
yajnaś ca danam ca dhrtih śamaś ca
maha-vrata dvadaśa brahmanasya
Europejscy i amerykańscy bhaktowie w ruchu świadomości Krsny są czasami akceptowani jako bramini, ale tzw. kastowi bramini są o nich bardzo zazdrośni. W odpowiedzi na taką zawiść, Prahlada Maharaja mówi, że kto urodził się w rodzinie bramińskiej, ale jest fałszywie dumny ze swej prestiżowej pozycji, nie może oczyścić nawet siebie, nie mówiąc już o jego rodzinie. Natomiast jeżeli candala, czyli osoba niskiego pochodzenia, jest bhaktą i w pełni podporządkowała się lotosowym stopom Pana, może oczyścić całą swoja rodzinę W rzeczywistości mamy doświadczenie tego, jak Amerykanie i Europejczycy, z powodu swej pełnej świadomości Krsny, oczyścili całe swe rodziny, do tego stopnia, że matka z jednego z bhaktów, w chwili śmierci ostatnim tchem zapytała o Krsnę. Zatem teoretycznie jest to prawdą i zostało to praktycznie udowodnione, że bhakta może spełnić najlepszą służbę dla swojej rodziny, społeczności, społeczeństwa i swego narodu. Głupcy oskarżają bhaktę o stosowanie się do zasady eskapizmu, {eskapizm – ucieczka, oderwanie się od rzeczywistości, unikanie problemów współczesności – moja uwaga} ale w rzeczywistości bhakta jest właściwą osobą do wzniesienia swojej rodziny. Bhakta angażuje wszystko w służbie dla Pana i dlatego jest zawsze wzniosły.