Wolna wola, przeznaczenie, przypadek

Jak dużo dumasz, to dużo pisz. "Zaawansowana wiedza powinna zostać użyta do ustanowienia chwał Pana i w tym leży jej prawdziwy sens. Wiedza naukowa zatrudniona w służbę dla Pana i wszystkie podobne czynności są w rzeczywistości hari-kirtana, czyli gloryfikacją Pana." - 01.05.22 Zn.
Awatar użytkownika
robson
Posty: 30
Rejestracja: 10 lip 2011, 22:59
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wolna wola, przeznaczenie, przypadek

Post autor: robson » 18 wrz 2011, 19:36

Przypadek to pojęcie stworzone przez osoby bez wiary w to czego nie dostrzegą przy użyciu materialnych narzędzi (licznik Geigera,uszy,mikroskop,teleskop,nos itd.,itp.).
Przeznaczenie moim zdaniem można ominąć ale umiejętność odpowiednio wczesnego jego (tego co ma się wydarzyć) wyczucia jak również umiejętność samego ominięcia tego co ma się wydarzyć jest już częścią karmy no i oczywiście niezwykłą umiejętnością.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wolna wola, przeznaczenie, przypadek

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 wrz 2011, 23:44

To na ile potrafisz uniknąć złych wyborów zalezy od sił natury jakimi będziesz się kierował, a one zależą od twojej swiadomości, która jest wynikiem twojego wcześniejszego działania czyli karmy.

Najprostsza metoda zmiany przeznaczenia:

B.G. 05.22 Osoba inteligentna unika źródeł nieszczęść, które powstają w kontakcie ze zmysłami materialnymi. O synu Kunti, przyjemności takie mają swój początek i swój koniec, więc mędrzec nie gustuje w nich.

B.G. 07.14 Niełatwo jest przezwyciężyć tę Moje boską – składającą się z trzech sił natury materialnej – energię. Ale bez trudu mogą pokonać ją ci, którzy podporządkowali się Mnie.



B.G. 10.36 Ja jestem również hazardem oszustów;

10.36 Znaczenie: Jest wielu różnych oszustów w całym świecie. Pomiędzy wszystkimi oszustwami, hazard zajmuje przednie miejsce i dlatego reprezentuje Krsnę. Jako Najwyższy, Krsna może być większym oszustem niż jakikolwiek człowiek. Jeśli Krsna decyduje się kogoś podejść, nikt nie może prześcignąć Go w Jego podstępie. Jego wielkość nie jest jednostronna. Jest On wielki pod każdym względem.

"B.G. 03.04 Nie można uwolnić się od skutków działania jedynie poprzez powstrzymywanie się od pracy ani osiągnąć doskonałości jedynie przez samo wyrzeczenie."

B.G. 14.19 Kto rozumie, że sprawcą wszystkich czynów nie jest nikt inny jak tylko te guny natury i kto zna Najwyższego Pana, który jest transcendentalny wobec nich wszystkich, ten osiąga Moją duchową naturę.

B.G. 14.20 Kiedy wcielona istota jest w stanie pokonać te trzy guny związane z materialnym ciałem, wtedy może uwolnić się od narodzin, śmierci, starości i niedoli, które się z nimi wiążą. I jeszcze w tym życiu może rozkoszować się nektarem.

14.20 Znaczenie: Werset ten tłumaczy w jaki sposób można – nawet w tym ciele – pozostać w pozycji transcendentalnej, w pełnej świadomości Krsny. Sanskryckie słowo dehi oznacza "wcielony". Nawet jeszcze będąc w tym materialnym ciele można, przez postęp w wiedzy duchowej, uwolnić się od wpływu gun natury. Osoba, która tego dokonała, może cieszyć się szczęściem duchowym już teraz, gdyż po opuszczeniu tego ciała z pewnością pójdzie do nieba duchowego. Ale jeszcze w tym ciele może radować się szczęściem duchowym. Innymi słowy, służba oddania w świadomości Krsny jest (jak to zostanie wytłumaczone w Rozdziale Osiemnastym) oznaką wyzwolenia z matni materialnej. Kiedy ktoś uwolni się od wpływu gun natury materialnej, wtedy zaczyna pełnić służbę oddania.

-----------------------------------------------------------------------

04.29.32 Żywe istoty próbują przeciwdziałać różnym niedolom spowodowanym przez opatrzność, inne żywe istoty lub ciało i umysł. Lecz mimo to muszą być uwarunkowane przez prawa natury, pomimo wszelkich prób przeciwdziałania tym prawom.

04.29.32 Znaczenie: Tak jak pies włóczy się tu i tam, aby otrzymać kawałek chleba lub cięgi, podobnie też żywa istota bezustannie włóczy się bez celu, próbując osiągnąć szczęście, i wynajdując wiele sposobów przeciwdziałania materialnej niedoli. Nazywa się to walką o egzystencję. Możemy praktycznie zobaczyć, jak nasze codzienne życie zmusza nas do wynajdywania metod unikania cierpienia. Aby pozbyć się kłopotów jednego rodzaju, musimy znaleźć się w innych. Biedak cierpi z powodu braku pieniędzy, ale jeśli chce się wzbogacić, musi podejmować tak wiele trudów. W rzeczywistości nie jest to pewny proces neutralizujący, tylko pułapka energii iluzorycznej. Jeśli ktoś nie próbuje zmienić swojej sytuacji, ale zadowolony jest ze swojej pozycji, wiedząc, że osiągnął ją dzięki swym przeszłym czynom, może on zaangażować swą energię w rozwój świadomości Krsny. Poleca to cała literatura wedyjska.

tasyaiva hetoh prayateta kovido
na labhyate yad bhramatam upary adhah
tal labhyate duhkhavad anyatah sukham
kalena sarvatra gabhira-ramhasa

"Osoba rzeczywiście inteligentna i posiadająca skłonności do filozofii powinna dążyć jedynie do tego wzniosłego celu, którego nie można osiągnąć, podróżując nawet od najwyższej planety [Brahmaloki] do najniższej [Patala]. Jeśli chodzi o szczęście czerpane z przyjemności zmysłowej, można je uzyskać automatycznie z biegiem czasu, tak jak z biegiem czasu spotykają nas niedole, mimo iż ich nie chcemy." (Bhag. 1.5.18) Powinniśmy po prostu próbować rozwinąć naszą świadomość Krsny i nie tracić czasu na próby poprawienia naszych materialnych warunków. W rzeczywistości nie można polepszyć materialnych warunków. Proces ulepszania oznacza zaakceptowanie innych kłopotliwych warunków. Jeśli jednak próbujemy poprawić naszą świadomość Krsny, cierpienia materialnego życia odejdą bez dodatkowego wysiłku. Dlatego Krsna obiecuje: kaunteya pratijanihi na me bhaktah pranaśyati – "O synu Kunti, obwieść to światu, że Mój wielbiciel nigdy nie ginie." (Bg. 9.31) Ten, kto przyjmuje ścieżkę służby oddania, nigdy nie zostaje pokonany, pomimo wszystkich cierpień ciała i umysłu, i pomimo wszystkich nieszczęść spowodowanych przez inne żywe istoty i opatrzność, nieszczęść będących poza naszą kontrolą.

04.29.33 Człowiek może nieść ciężar na swej głowie, i czasami gdy czuje, że staje się on zbyt ciężki, daje odpocząć głowie, kładąc ciężar na ramionach. W ten sposób próbuje uwolnić się od brzemienia. Jednakże czegokolwiek nie wymyśli, aby zneutralizować ciężar, jest to jedynie przekładaniem tego samego ciężaru z jednego miejsca w inne.

04.29.33 Znaczenie: Jest to wspaniały opis próby przeniesienia ciężaru z jednego miejsca w drugie. Gdy ktoś męczy się trzymaniem ciężaru na swojej głowie, umieszcza go na ramionach. Nie znaczy to, że uwalnia się od wysiłku niesienia ciężaru. Podobnie, społeczeństwo ludzkie – w imię postępu cywilizacji – stwarza jeden kłopot, aby uniknąć innego. We współczesnej cywilizacji wytworzyliśmy wiele pojazdów, przenoszących nas szybko z miejsca na miejsce, ale równocześnie stworzyliśmy i inne problemy. Musimy budować tak wiele dróg, a mimo to ich ilość jest niewystarczająca, aby można było poradzić sobie z tłokiem i korkami ulicznymi. Istnieją też problemy zanieczyszczenia powietrza i braku paliwa. Wniosek zatem jest taki, że sposoby, które wymyślamy, aby przeciwdziałać naszym niedolom i zminimalizować je, w rzeczywistości nie likwidują naszych cierpień. Jest to po prostu złudzenie. Przekładamy jedynie brzemię z głowy na ramiona. Jedyną metodą zminimalizowania naszych problemów jest podporządkowanie się Najwyższej Osobie Boga i oddanie się pod Jego opiekę. Pan, będąc wszechmocnym, może uśmierzyć ból naszego życia w egzystencji materialnej.

04.29.34 Narada kontynuował: O ty, który wolny jesteś od wszystkich grzesznych czynności! Nikt nie może przeciwdziałać efektom czynności przynoszących rezultaty, wynajdując po prostu inną czynność pozbawioną świadomości Krsny. Przyczyną takiego działania jest nasza ignorancja. Gdy mamy dręczący sen, nie możemy zneutralizować go za pomocą przykrej halucynacji. Taki sen można zneutralizować jedynie przez przebudzenie. Podobnie, powodem naszej materialnej egzystencji jest ignorancja i złudzenie. Dopóki nie rozbudzimy świadomości Krsny, nie będziemy w stanie uwolnić się od takich snów. Aby ostatecznie rozwiązać wszystkie problemy, musimy obudzić naszą świadomość Krsny.

04.29.36-37 Prawdziwym interesem żywej istoty jest wydostanie się z niewiedzy, która powoduje, że cierpimy powtarzające się narodziny i śmierć. Jedynym lekarstwem jest podporządkowanie się Najwyższej Osobie Boga poprzez Jego reprezentanta. Kto nie pełni służby oddania dla Najwyższej Osoby Boga, Vasudevy, ten nie jest w stanie całkowicie uwolnić się od przywiązania do tego materialnego świata, czy też zamanifestować prawdziwej wiedzy.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ