Kobiety - ich pozycja w społeczeństwie

Jak dużo dumasz, to dużo pisz. "Zaawansowana wiedza powinna zostać użyta do ustanowienia chwał Pana i w tym leży jej prawdziwy sens. Wiedza naukowa zatrudniona w służbę dla Pana i wszystkie podobne czynności są w rzeczywistości hari-kirtana, czyli gloryfikacją Pana." - 01.05.22 Zn.
Awatar użytkownika
ziuka
Posty: 84
Rejestracja: 09 lis 2007, 16:41
Lokalizacja: Wronów k. Puław

Post autor: ziuka » 06 kwie 2008, 12:24

03.23.02 O Viduro, Devahuti służyła swemu mężowi z zażyłością, lecz z wielkim szacunkiem. Kontrolowała swoje zmysły i służyła mu z miłością i słodkimi słowami.

03.23.02 Znaczenie: W powyższym wersecie niezwykle znaczące są dwa słowa. Devahuti służyła swojemu mężowi dwoma sposobami, viśrambhena i gauravena. Są to dwa ważne procesy służenia mężowi lub Najwyższej Osobie Boga. Viśrambhena oznacza "z zażyłością,", a gauravena – "z wielkim szacunkiem". Mąż jest bardzo bliskim przyjacielem, dlatego również żona musi służyć mu niczym bliski przyjaciel i mysi jednocześnie zrozumieć, że mąż zajmuje wyższą pozycję i dlatego powinna mu okazywać szacunek. Psychika mężczyzny różni się od psychiki kobiety. Mężczyzna zawsze prawie być nadrzędny w stosunku do swej żony, co wynika z natury jego ciała, a żona w naturalny sposób jest mu podległa, co również jest zgodne z jej cielesną naturą. Zatem naturalnym instynktem jest, że mąż pragnie zająć w stosunku do żony pozycję nadrzędną, i tego należy przestrzegać. I jeśli nawet mąż popełnia jakieś błędy, żona powinna to tolerować, a dzięki temu nie będzie między nimi żadnych nieporozumień. Viśrambhena oznacza "z zażyłością", lecz ta poufałość nie może wywołać lekceważenia. Zgodnie ze standardem, jaki reprezentuje cywilizacja wedyjska, żona nie może nazywać męża jego imieniem. W cywilizacji współczesnej żona zwraca się do męża po imieniu, lecz żona w cywilizacji hinduskiej nie robi tego. W ten sposób uznaje się, kompleks podrzędności i nadrzędności. Damena ca żona musi posiąść sztukę kontrolowania siebie, nawet gdy pojawiają się jakieś nieporozumienia. Sauhrdena vaca madhuraya oznacza: zawsze pragnie dobra męża i przemawia do niego słodkimi słowami. W świecie zewnętrznym mężczyzna wchodzi w tak wiele materialnych kontaktów, które powodują jego rozdrażnienie, a więc w życiu rodzinnym żona musi przemawiać do niego słodkimi słowami.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 kwie 2008, 12:35

W świecie zewnętrznym mężczyzna wchodzi w tak wiele materialnych kontaktów, które powodują jego rozdrażnienie, a więc w życiu rodzinnym żona musi przemawiać do niego słodkimi słowami.
A jak żona dolewa i spokój jest tylko na spacerze?
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
RafalJyot
Posty: 976
Rejestracja: 23 lis 2006, 13:55
Lokalizacja: warszawa
Kontakt:

Post autor: RafalJyot » 06 kwie 2008, 12:39

Kumbha pisze:Nie rozumiem Rafale czemu łączysz Jowisza z inteligencją. Ze studiowaniem filozofii ma ona powiązania, ale z inteligencją to bardziej Merkury przecież.
Jeśli czytasz Parasare zobacz do Grahatattwa dhyaya - rozdział na temat natury planet. Dhimanth Grahas czyli te, ktore daja inteligencje to Słońce, Jowisz, Rahu i Ketu. Merkury daje zdolności analizy oraz jest ekspertem w zadawniu dobrych pytań będąc najlpeszym studentem oraz księciem. Jeśli chodzi o substancję Dhi (inteligencję) to Lagna jest najbardziej ważna, karaką Lagny jest Brhaspati (Jowisz) a nie Budha (merkury). Budha dotyczy przedsiębiorczości dlatego jest karaka 10 domu. Jeśli studiujesz Jaimini Sutry to wiesz że zdolność do analizy śastr pochodzi od Jowisza - Veda Purana jna; zatem karaka budhi (inteligencji) jest Jowisz. Jest to często popełniany błąd przez astrologów wedyjskich, szczególnie tych ktorzy wychodzą z tradycji zachodniej.

I istotne jest tutaj, że Merkury jest bezpłciowy. To by wskazywało, że inteligencja pojmowana jako zdolność logicznego rozumowania, kojarzenia, tworzenia i odczytywania ciągów myślowych w równej mierze dotyczy natury żeńskiej jak i męskiej.
Ale nie wskazuje, bazując na powyższym :wink:
To zaś, iż mężczyźni wpisali się wyraźniej w historię filozofii czy ogólnie w historię świata, wynika z tego, że czynnik męski jest bardziej aktywny.
Mars, Jowisz, Słońce to planety męskie i wskazują na działanie, rozwój.
Księżyc i Wenus wskazują na wrażliwość, przyjmowanie, reagowanie raczej niż inicjowanie działań.
Tak, ale w mniej spekulatywnych dziedzinach mamy więcej kobiet, więc to nie aktywność jest tym czynnikiem, ale poziom abstrakcji, który jest mniejszy u kobiet.
Z drugiej strony natura żeńska obdarzona jest większą intuicją oraz skłonnością do kierowania się uczuciami i emocjami, co wpływa często na uznawanie jej za mniej racjonalną niż w przypadku pierwiastka męskiego.
W znaczeniu wedyjskim męzczyzni mają lepszą intuicję. Chyba, że chodzi Ci o bardziej popularną wersję tego znaczenia jak wyczucie nastroju, podejście do ludzi, do nowych sytuacji itd. BVP twierdzi, iż kobiety działają o wiele skuteczniej na polu gdzie należy łączyć emocje z decyzją/ami - wynika to ponownie z róznicy działania półkul mózgowych.
Co do podpierania się argumentami z pism wszelakich, to skłonny jestem do wykazywania dużej ostrożności. Oczywiście jestem jak najbardziej za ich poznawaniem, ale wiadomo też, że na ich podstawie można udowadniać skrajnie różne poglądy.
Tak, wspomaniałem o tym niebezpieczeństwie. Dlatego jest powiedziane, że ksatrya musi być wolny od emocji, gdyż w innym wypadku nie filtruje swojego interesownego podejścia. Manu Samhita..
klim krishna klim

[Jyotish] http://rohinaa.com

mantra has changed our lives

Kumbha
Posty: 93
Rejestracja: 17 sty 2007, 22:32
Kontakt:

Post autor: Kumbha » 06 kwie 2008, 13:30

Na astrologii wedyjskiej się nie znam, ale niewątpliwie widać duże podobieństwa, czemu nie należy się dziwić.
Sporo nieporozumień może wynikać z niejednakowego pojmowania niektórych pojęć, jak np. inteligencja.
W astrologii zachodniej Jowisz niewątpliwie ma wpływ na inteligencję, ale już bardziej w odniesieniu do jej aspektu rozumianego jako mądrość, dążenie do prawdy, w co skłonności do filozoficznych poszukiwań jak najbardziej się wpisują i z czego można wysnuć wniosek, że jest to domena raczej pierwiastka męskiego.
Abstrakcja w astrologii zachodniej najbardziej powiązana jest z fazą Wodnika i planetami transsaturnicznymi.
A co do Merkurego, to z Twojego ostatniego wykładu wynikało właśnie, że jest on bezpłciowy, więc ten punkt jest zbieżny z wykładnią astrologii zachodniej.
Na razie astrologia wedyjska jest dla mnie zupełnie nieczytelna, bo nie rozumiem wielu podstawowych pojęć. Ale tym właśnie chętniej słucham i czytam, co masz do powiedzenia na ten temat.

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 06 kwie 2008, 13:38

RafalJyot pisze:Dokladnie, tak jak napisałem należy określić w jakim aspekcie budhi kobiety są słabsze od męzczyzn a w jakim [byc moze :wink:] silniejsze.
Proponuje wiec by wogole przestac pisac o slabszej inteligencji kobiet, tym bardziej ze jak sam tu gdzies napisales niektore kobiety nie sa kobietami pod wzgledem cech.

Nie mowimy wiec o plci, ale o cechach, jak np slabsza inteligencja, ktore to slowo tez powinno byc zastapione slowem bardziej okreslajacym przedmiot rozmowy. Doszlismy chyba wszyscy do wniosku ze inteligencja w sensie zachodnim rozni sie od tej w sensie znaczenia waisznawa, a ktora moze byc tam rozumiana na roznych platformach w obrebie obydwu swiatopogladow.

Cechy kobiet moga miec biologiczni mezczyzni. Rozumiem wplyw na to wymieszania ma Kaliyuga.


Odnosnie komentarzy do SB czy opracowan w jezyku angielskim:

1) Po pierwsze Sandarbhy Jivy Goswamiego
2) pare artykulow na temat SB D.Sheridan- artykul na temat komentarza Sridhara Maharaja do jakiegos wersetu i drugi artykul na temat komentarza Madhvy ('Sridhara and his commenetary on the Bhagavata Purana', JVS vol2, no3, pp45-66, do drugiego nie mamy referencji w tm momencie ale jest online w tym samym jurnalu)
3) Siddhesvara Bhattacarya i jego 'Philosophy of the Srimad Bhagavata'
4) Ksiazka Garudy 'Dance of divine Love' ma pare ciekawych referencji

Reszta niestety w Sanskrycie - czeka na przetlumaczenie. Maz mowi ze jak ktos by mu zaplacil, to sie podejmie tego zadania (bylby to ogromny projekt, a niestety z taka zona jak ja, musi myslec o zrodlach dochodu ;) ), ale poki co kolejka z ofertami sie nie ustawia ;-) Szkoda ze tego typu projekty nie znajduja sie w priorytetach Iskconu, ale raczej budowanie kolejnych swiatyn, bo naprawde jest to potrzebne.
http://actinidia.wordpress.com/

Kumbha
Posty: 93
Rejestracja: 17 sty 2007, 22:32
Kontakt:

Post autor: Kumbha » 06 kwie 2008, 13:51

Rasasthali pisze: Reszta niestety w Sanskrycie - czeka na przetlumaczenie. Maz mowi ze jak ktos by mu zaplacil, to sie podejmie tego zadania (bylby to ogromny projekt, a niestety z taka zona jak ja, musi myslec o zrodlach dochodu ;) ), ale poki co kolejka z ofertami sie nie ustawia ;-) Szkoda ze tego typu projekty nie znajduja sie w priorytetach Iskconu, ale raczej budowanie kolejnych swiatyn, bo naprawde jest to potrzebne.
Wybacz Rasasthali, ale nie zrozumiałem. Czy na przeszkodzie tłumaczeniom stoją projekty budowania świątyń czy taka żona jak Ty. :lol:

To tak w nawiązaniu do natury kobiet. Nawet kiedy są inteligentne, to nie przestają być kobietami, którym trudno ograniczyć się do posiadania jednego kubka, dwóch talerzy i najwyżej trzech sukienek i zrezygnowania z tych wszystkich przyborów malarskich do twarzy. :)

Awatar użytkownika
ziuka
Posty: 84
Rejestracja: 09 lis 2007, 16:41
Lokalizacja: Wronów k. Puław

Post autor: ziuka » 06 kwie 2008, 13:59

09.14.36 Urvaśi powiedziała: Mój drogi królu, jesteś mężczyzną, bohaterem. Nie bądź niecierpliwy i nie porzucaj swego życia. Bądź opanowany i nie pozwól, by zmysły pokonały cię niczym lisy. Nie pozwól zjeść się lisom. Innymi słowy, nie powinieneś ulegać kontroli swoich zmysłów. Musisz wiedzieć raczej, że serce kobiety jest jak serce lisa. Zawieranie przyjaźni z kobietami na nic się nie zdaje.

09.14.36 Znaczenie: Canakya Pandita radził: viśvaso naiva kartavyah strisu raja-kulesu ca: "Nigdy nie ufaj kobiecie ani politykowi." Każdy jest uwarunkowany i upadły, jeśli nie wzniósł się do duchowej świadomości, cóż więc mówić o kobietach, które są mniej inteligentne niż mężczyźni. Zostały one porównane do śudrów i vaiśyów (striyo vaiśyas tatha śudrah). Jednakże na platformie duchowej, gdy wznosimy się na platformę świadomości Krsny, wszyscy jesteśmy równi, bez względu na to, czy jesteśmy mężczyzną, kobiet, śudrą czy czymkolwiek. W innym przypadku bowiem; jak powiedziała Urvaśi, która sama była kobietą i znała naturę kobiet, serce kobiety jest niczym serce chytrego lisa. Jeśli mężczyzna nie potrafi kontrolować swoich zmysłów, pada ofiarą takich chytrych lisów. Lecz gdy kontroluje swoje zmysły, to nie istnieje ryzyko, by oszukały go przebiegłe, podobne lisom kobiety. Canakya Pandita radzi również, że jeśli ktoś ma żonę, która jest niczym chytry lis, powinien natychmiast porzucić życie domowe i udać się do lasu.



mata yasya grhe nasti bharya capriya-vadini

aranyam tena gantavyam yatharanyam tatha grham

(Canakya-śloka 57)



Świadomi Krsny grhasthowie muszą bardzo uważać na chytrą lisią kobietę. Jeśli żona w domu jest posłuszna i podąża za swym mężem w świadomości Krsny, to taki dom jest pożądany. W innym przypadku trzeba opuścić dom i udać się do lasu.



hitvatma-patam grham andha-kupam

vanam gato yad dharim aśrayeta

(Bhag. 7.5.5)



Należy udać się do lasu i przyjąć schronienie lotosowych stóp Hari, Najwyższej Osoby Boga.



09.14.37 Kobiety jako klasa są bezlitosne i przebiegłe. Nie potrafią znieść nawet drobnej zniewagi. Dla własnej przyjemności mogą dopuścić się wszystkiego, co bezbożne, i dlatego nie obawiają się zabić nawet wiernego męża czy brata.

09.14.37 Znaczenie: Król Pururava był bardzo przywiązany do Urvaśi. I chociaż był jej wierny, ona go opuściła. Teraz, biorąc pod uwagę to, że król marnował swą, tak rzadko osiąganą, ludzką formę życia, Urvaśi otwarcie wyjawiła mu naturę kobiety. Z powodu swej natury kobieta może zareagować nawet na drobną zniewagę ze strony swojego męża, nie tylko opuszczając go, lecz w razie potrzeby nawet zabijając. Nie mówiąc już nic o mężu, może nawet zabić swego brata. Taka jest natura kobiety. Dlatego, jeśli kobiety w świecie materialnym nie zostaną tak wyszkolone, by być czystymi i wiernymi swym mężom, nie będzie w społeczeństwie spokoju i pomyślności.



09.14.38 Mężczyźni bez trudu uwodzą kobiety. Dlatego zanieczyszczone kobiety zrywają przyjaźń z mężczyzną, który jest im życzliwy, i zawierają fałszywą przyjaźń z głupcami. W rzeczywistości szukają coraz to nowych przyjaciół, jednego po drugim.

09.14.38 Znaczenie: Ponieważ kobiety są bez trudu uwodzone, Manu-samhita nakazuje, by nie dawać im wolności. Kobieta zawsze musi być chroniona czy to przez ojca, męża, czy swojego starszego syna. Jeśli kobiety uzyskają swobodę zadawania się z mężczyznami, jako im równe, do czego sobie teraz roszczą prawo – nie utrzymają swej przyzwoitości. Naturą kobiety, jak to osobiście opisała Urvaśi, jest zawieranie z kimś przyjaźni, a następnie szukanie nowych towarzyszy płci męskiej, jednego po drugim, nawet jeśli oznacza to porzucenie towarzystwa tego, który jest im szczerze życzliwy.

Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Post autor: Rasasthali » 06 kwie 2008, 14:08

Kumbha pisze:
Rasasthali pisze: Reszta niestety w Sanskrycie - czeka na przetlumaczenie. Maz mowi ze jak ktos by mu zaplacil, to sie podejmie tego zadania (bylby to ogromny projekt, a niestety z taka zona jak ja, musi myslec o zrodlach dochodu ;) ), ale poki co kolejka z ofertami sie nie ustawia ;-) Szkoda ze tego typu projekty nie znajduja sie w priorytetach Iskconu, ale raczej budowanie kolejnych swiatyn, bo naprawde jest to potrzebne.
Wybacz Rasasthali, ale nie zrozumiałem. Czy na przeszkodzie tłumaczeniom stoją projekty budowania świątyń czy taka żona jak Ty. :lol:

To tak w nawiązaniu do natury kobiet. Nawet kiedy są inteligentne, to nie przestają być kobietami, którym trudno ograniczyć się do posiadania jednego kubka, dwóch talerzy i najwyżej trzech sukienek i zrezygnowania z tych wszystkich przyborów malarskich do twarzy. :)
To byl zart. Przykro mi ze nie zrozumiales i jeszcze obrazasz mnie. A w tym momencie zarabiam chyba wiecej od meza, wiec sukienki i talerze sama sobie kupuje ;-)

Nie mow ze mezczyzni nie maja zadnych potrzeb materialnych? Mezczyzni ktorych ja znam wymagaja wiecej wygod niz wiekszosc kobiet, typu najnowszy laptop, cieple mieszkanie, podroze itd.. Najbardziej pld tym wzgledem wymagajacy jest pewien brahmacarin, ktorgo pokoj zaladowany jest najnowszymi aparatami, kilkoma komputerami, kamera i innymi cudami, na ktore ja w zyciu bym nie mogla sobie pozwolic, chocby dlatego ze nie lubie wydawac kasy na rzeczy zbedne. Kobiety natomiast musza uzywac przyborow malarskich do twarzy i kupowac sukienki po to by podobac sie wlasnie tym samym mezczyznom, o ktorych mowisz :)

A wracajac do tematu: Moj maz pracuje nad tlumaczeniami dla siebie, i idzie to wolno bo ma inne rzeczy na glowie. Aby sie w pelni oddac temu zadaniu musialby zrezygnowac ze swojej kariery i pensji. Jakby jednak byl to czesc jego projektu badawczego, to moznaby to z kariera polaczyc. Kazdy niestety musi placic za wynajem mieszkania i jedzenie... ktore tu wynosi okolo 1000 funtow miesieczniei.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2008, 14:12 przez Rasasthali, łącznie zmieniany 1 raz.
http://actinidia.wordpress.com/

Awatar użytkownika
ziuka
Posty: 84
Rejestracja: 09 lis 2007, 16:41
Lokalizacja: Wronów k. Puław

Post autor: ziuka » 06 kwie 2008, 14:11

A mamy definicję "czystego mężczyzny" czy "czystej kobiety"? Jeśli tak, to jaka ona jest?

07.11.25 Pełnienie służby dla męża,
bycie zawsze życzliwie usposobioną do męża,

bycie jednakowo dobrze usposobioną do krewnych i przyjaciół męża oraz zachowanie ślubów męża

– są to cztery zasady, których powinny przestrzegać kobiety określane jako czyste.



07.11.25 Znaczenie: Rzeczą niezwykle ważną dla spokojnego życia rodzinnego jest to, aby kobieta przestrzegała ślubów swego męża. Jakakolwiek niezgodność ze ślubem męża zniszczy życie rodzinne. W związku z tym Canakya Pandita daje bardzo wartościową wskazówkę: dampatyoh kalaho nasti tatra śrih svayam agatah. Kiedy mąż i żona nie walczą ze sobą, wtedy bogini szczęścia automatycznie przychodzi do domu. Wykształcenie kobiety powinno przebiegać zgodnie ze wskazówkami podanymi w tym wersecie. Podstawową zasadą dla czystej kobiety jest bycie zawsze życzliwie usposobioną do swego męża. W Bhagavad-gicie (1.40) jest powiedziane, srtisu dustasu varsneya jayate varna-sankarah: jeżeli kobiety są hańbione, powstanie populacja varna-sankara. W chwili obecnej varna-sankarą są hipisi, którzy nie przestrzegają żadnych nakazów regulujących. Można podać inne wyjaśnienie: kiedy populacja jest varna-sankara, nikt nie wie, kto jest na jakiej platformie. System varnaśrama w naukowy sposób dzieli społeczeństwo na cztery varny i cztery aśramy, ale w społeczeństwie varna-sankara nie ma takich rozróżnień i nikt nie wie, kto jest kim. W takim społeczeństwie nie można rozróżnić pomiędzy braminem, ksatriyą, vaiśyą i śudrą. Dla pokoju i szczęścia w tym materialnym świecie należy zaprowadzić instytucję varnaśrama. Symptomy czyjegoś działania muszą być zdefiniowane i należy otrzymać odpowiednie wykształcenie. Wtedy postęp duchowy będzie automatycznie możliwy.



07.11.26-27 Czysta kobieta musi wspaniale się ubierać i zdobić złotymi ozdobami dla przyjemności swego męża. Zawsze nosząc czyste i atrakcyjne szaty, powinna zamiatać cały dom i czyścić go wodą i innymi substancjami, tak aby zawsze był bardzo czysty i schludny. Powinna gromadzić parafernalia domowe i zawsze napełniać dom wonią kadzideł i kwiatów. Czysta kobieta musi być gotowa, by spełniać pragnienia swego męża. Będąc skromną i prawdomówną, kontrolując swe zmysły i przemawiając słodkimi słowy, czysta kobieta powinna z miłością pełnić służbę dla swego męża, odpowiednio do czasu i okoliczności.

07.11.28 Czysta kobieta nie powinna być chciwa, lecz usatysfakcjonowana we wszystkich okolicznościach. Musi być wielkim ekspertem w zajmowaniu się sprawami domowymi i powinna być w pełni zaznajomiona z zasadami religijnymi. Powinna być prawdomówna i jej mowa powinna być przyjemna. Powinna być bardzo uważna i zawsze czysta, zewnętrznie i wewnętrznie. W ten sposób czysta kobieta powinna z uczuciem pełnić służbę dla męża, który nie jest upadły.
07.11.28 Znaczenie: Zgodnie z nakazem Yajnavalkyi, autorytetu w zasadach religijnych, aśuddheh sampratiksyo hi mahapataka-dusitah. Jeśli ktoś nie oczyścił się zgodnie z metodami daśa-vidha-samskary, wtedy uważa się, że jest on zanieczyszczony reakcjami wielkich grzesznych czynności. Jednakże w Bhagavad-gicie Pan mówi, na mam duskrtino mudhah prapadyante naradhamah: "Ci niegodziwcy, którzy nie podporządkowują się Mnie, są najniższymi spośród rodzaju ludzkiego." Słowo naradhama oznacza "niewielbiciel". Również Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział, yei bhaje sei bada, abhakta --- hina, chara. Każdy, kto jest bhaktą, jest bezgrzeszny. Jednakże kto nie jest bhaktą, ten jest najbardziej upadły i potępiony. Dlatego też poleca się, aby czysta żona nie przebywała w towarzystwie upadłego męża. Upadłym mężem jest ten, kto oddany jest czterem zasadom grzesznych czynności – zakazanemu seksowi, jedzeniu mięsa, hazardowi i intoksykacji. Mówiąc bardziej dokładnie, za osobę zanieczyszczoną uważana jest dusza nie podporządkowana Najwyższej Osobie Boga. Zatem radzi się czystej kobiecie, aby nie godziła się służyć takiemu mężowi. To nie jest tak, że czysta kobieta powinna być niczym niewolnik, kiedy jej mąż jest naradhama, najniższym z ludzi. Mimo iż obowiązki kobiety różnią się od obowiązków mężczyzny, przeznaczeniem czystej kobiety nie jest służenie upadłemu mężowi. Jeżeli jej mąż jest upadły, poleca się aby porzuciła jego towarzystwo. Jednakże porzucenie towarzystwa swego męża nie oznacza, że kobieta powinna ponownie wyjść za mąż i w ten sposób oddawać się prostytucji. Jeżeli czysta kobieta nieszczęśliwie poślubi męża, który jest upadły, powinna żyć w oddzieleniu od niego. Podobnie, mąż może odseparować się od kobiety, która według opisów śastr nie jest czysta. Wniosek jest więc taki, że mąż powinien być czystym Vaisnavą, a kobieta powinna być czystą żoną ze wszystkimi symptomami opisanymi w tym związku. Wtedy oboje będą szczęśliwi i zrobią postęp duchowy w świadomości Krsny.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2008, 14:13 przez ziuka, łącznie zmieniany 1 raz.

Kumbha
Posty: 93
Rejestracja: 17 sty 2007, 22:32
Kontakt:

Post autor: Kumbha » 06 kwie 2008, 14:12

Rasasthali pisze:
To byl zart. Przykro mi ze nie zrozumiales i jeszcze obrazasz mnie.
Nie musi Tobie być przykro, bo zrozumiałem. :)
Nie powinnaś się też obrażać, bo z mojej strony to również był żart, taki właściwie mały żarcik. :)

ODPOWIEDZ