Możesz to jakoś mi przybliżyć, podając np. jakieś przykłady dawania energii przez Kryszną i czy uczucia nie są energią (zewnętrzną , czy wewnętrzną?).Bhakti oznacza, iż wymieniasz uczucia, mechanika iż wymieniasz energię. Krsna na etapie mechaniki daję energie, do której został powołany.
Rafał Jyot napisał:
To jest jasne i są na to przykłady z śastr, nawet jeśli chodzi o gopi. Zastanawia mnie tylko kwestia tego, iż jeśli zarówno vaidhi, jak i raga bhakti niszczą kleśa (przyczyny cierpienia) już na pierwszym etapie praktyki, dlaczego zatem istnieje potrzeba prosić o te błogosławieństwa Devatów? Czyż istnieje inna natura, jeśli chodzi o spełnianie tychże próśb przez Devatów (np. etykieta, zgodnie z którą prosimy o nie jedynie Devatów, a nie Krysznę) (?) i czy nie jest to niebezpieczne szczególnie dla osoby dopiero, co aspirującej do ścieżki bhakti, by prosić półbogów o materialne błogosławieństwa, które mogą być angą w procesie sadhana-bhakti, ale z powodu jeszcze materialnie motywowanej natury neofity, mogą stać się przeczkodą w jego praktyce, gdyż jak wiemy łatwe spełnianie materialnych pragnień przez Devatów może zachęcić aspiranta do jeszcze większego ich rozmiaru. Czy to nie powinno być robione pod wprawnym przewodnictwem guru, który zna szczerość i naturę ucznia i wie co jest NAPRAWDĘ dla niego dobre?W relacji z osobami Deva istnieje pewien porządek, ten porządek jest doceniany przez Arystokracje Wszechświata, dlatego nawet Vaisnavowie kierują swoje prośby w odpowiedni sposób do odpowiednich osób. Po prostu kulturka.
Rafał Jyot napisał:
DziękiTak, to jest krsna-bhakti na bardzo niskim poziomie. Tak samo jak czczenie Virat-Purusy.A co powiesz (?) na stwierdzenie Śrila Prabhupada:
"Tak więc Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura zauważa, że chociaż te rytualistyczne ceremonie karma-kandy są zanieczyszczone, zawierają one elementy służby oddania, kiedykolwiek bowiem pełniona jest jakaś yajna, w jej centrum jest Pan Visnu."
Rafał Jyot napisał:
Tak też myślałem, dzięki.Tutaj bezowocność ma wymiar absolutny, czyli takie czczenie nie daje nic co zbliża do Param Gati = czysta służba oddania.Gdzie indziej Śrila Viśvanatha Ćakravarti Thakura mówi, iż: " bez bhakti wszystkie wysiłki są bezowocne. Tak jak ciało fuknkcjonuje dzięki obecności duszy, tak samo życie jnany, karmy i yogi zależne są od najwznioślejszej Bhakti-devi."
Rafał Jyot napisał:
Co rozumiesz przez słowo bona fide Jyotish? Czy jest to odpowiednik bona fide guru, którego kwalifikacje opisane zostały w tekście pierwszym Nektaru Instrukcji, bo nie sądzę, by o bona fidości Jyotisha decydowało jedynie techniczne odczytywanie chartu, gdyż przypuszczam, że jest to z pewnością także sztuka wymagająca wielkiej intuicji i dobrego kontaktu z Paramatmą, by wiedzieć, jak właściwie wykres odczytać i co powiedzieć uczniowi, czyż nie?Wykresy D9, D20, D24, D60 jak najbardziej odnoszą się do duchowości i właśnie duchowością zajmuje się bona fide Jyotisha. Sam Parasara (autor Vishnu Purany!) określa wykres D20 UPASANAAMSA. Upasana dotyczy praktyki duchowej. Wykres ten buduje się na podstawie 8 domu, który dotyczy transformacji duchowej, której przyszłością (5 dom od) jest Moksa (12 dom - piąty od ósmego).