Niestała bhakti
: 06 lut 2013, 14:28
Utsaha-mayi: Dziecko bramina, które zacząwszy studiowanie pism myśli, że stało się uczonym, który jest godnym pochwał każdego. Podobnie osoba, która właśnie rozpoczęła służbę oddania może mieć śmiałość aby myśleć o sobie, że zdobyła mistrzostwo we wszystkim. Taki stan nazywa się utsaha-mayi lub napompowanie (nadęcie) z entuzjazmem.
Ghana-tarala: To samo dziecko czasami pilnie angażuje się w swoje studia a innym razem z powodu niezdolności do zrozumienia podręczników lub braku rzeczywistego smaku, zaniedbuje swoje obowiązki. W ten sam sposób, nowy wielbiciel czasem praktykuje różne formy służby oddania a innym razem je zaniedbuje. Będąc czasami skrupulatnym a innym razem niedbałym, jego wysiłki nazywane są ghana-tarala (skondensowany-rozcieńczony, szeroki-wąski)
Vyudha-vikalpa: „Czy powinienem szczęśliwie spędzić moje życie z rodziną, doprowadzając moją żonę i dzieci do świadomości Kryszny i zaangażowania w wielbienie Pana? Czy też powinienem ich wszystkich porzucić i udać się do Vrndavana w celu osiągnięcia perfekcji poprzez pełne zaangażowanie się w niezakłócone słuchanie i intonowanie. Czy powinienem czekać do ostatniego etapu, po wykorzystaniu wszelkiego rodzaju przyjemności? Ostatecznie zrozumiałem, że cały materialny świat jest tylko płonącym lasem nieszczęść. Czy będzie lepiej jeśli przyjmę wyrzeczony porządek życia w tej chwili? W ten sposób umysł, rozważając różne opcje, spędza czas na niezdecydowaniu pomiędzy wyrzeczonym porządku życia a życiem rodzinnym. Taki stan nazywa się vyudha-vikalpa lub rozległe spekulacje.
Visaya-sangara: Widząc, że materialne przyjemności siłą odciągają go i szkodzą mu w stabilnym służeniu Krysznie, wielbiciel rozwiązuje swoje uzależnienia i przyjmuje schronienie świętego imienia. Jednak wiele razy jego wysiłki wytrwania w wyrzeczeniu często kończą się zadowalaniem tym, czego starał się wyrzec. To jest niekończąca się bitwa z jego pragnieniami zadowalania się przyjemnościami zmysłowymi, którymi miał wcześniej w zwyczaju się cieszyć. Czasem z nimi wygrywa a czasem jest przez nie pokonywany. Taki stan nazywa się visaya-sangara lub walką z przyjemnościami zmysłowymi.
Niyamaksama: Następnie wielbiciel postanawia: „Od dzisiaj będę intonował taką i taką liczbę okrążeń na koralach japa i będę składał tak dużo pokłonów. Będę również pełnił służbę dla wielbicieli. Nie będę również rozmawiał o niczym innym za wyjątkiem o Panu. Porzucę również towarzystwo osób, które szerzą plotki.” Chociaż wielbiciel podejmuje tak wiele postanowień każdego dnia, nie jest w stanie ich wszystkich udźwignąć. Taki stan nazywany jest niyamaksama lub niezdolność do podążania zasadami.
Visaya-sangara jest niezdolnością do porzucenia zmysłowych przyjemności, podczas gdy niyamaksama jest niezdolnością do poprawienia swojej służby oddania.
Taranga-rangini: Ostatecznie, jest dobrze znane to, że naturą bhakti jest bycie atrakcyjnym, w ten sposób wiele osób zostało zauroczonych wielbicielami. Jak mówi stare porzekadło: „Poprzez zauroczenie publiki można stać się bogatym.” Bhakti tworzy wiele możliwości dla materialnego zysku, uwielbienia (kultu) i pozycji (labha, puja, pratistha). To są chwasty wyrastające dookoła roślinki bhakti. Szukając przyjemności (ranga) przyjmując te chwasto-podobne udogodnienia, nazywane są tylko małymi falami (taranga) na oceanie bhakti. Taki stan nazywany jest taranga-rangini rozkoszowaniem się materialnymi udogodnieniami.
W jaki sposób można przejsc z niestałej bhakti na stałą ? Czy ktoś ma osobiste doświadczenie, co jest ważne i jak działac będąc na etapie niestałej bhakti ?
Ghana-tarala: To samo dziecko czasami pilnie angażuje się w swoje studia a innym razem z powodu niezdolności do zrozumienia podręczników lub braku rzeczywistego smaku, zaniedbuje swoje obowiązki. W ten sam sposób, nowy wielbiciel czasem praktykuje różne formy służby oddania a innym razem je zaniedbuje. Będąc czasami skrupulatnym a innym razem niedbałym, jego wysiłki nazywane są ghana-tarala (skondensowany-rozcieńczony, szeroki-wąski)
Vyudha-vikalpa: „Czy powinienem szczęśliwie spędzić moje życie z rodziną, doprowadzając moją żonę i dzieci do świadomości Kryszny i zaangażowania w wielbienie Pana? Czy też powinienem ich wszystkich porzucić i udać się do Vrndavana w celu osiągnięcia perfekcji poprzez pełne zaangażowanie się w niezakłócone słuchanie i intonowanie. Czy powinienem czekać do ostatniego etapu, po wykorzystaniu wszelkiego rodzaju przyjemności? Ostatecznie zrozumiałem, że cały materialny świat jest tylko płonącym lasem nieszczęść. Czy będzie lepiej jeśli przyjmę wyrzeczony porządek życia w tej chwili? W ten sposób umysł, rozważając różne opcje, spędza czas na niezdecydowaniu pomiędzy wyrzeczonym porządku życia a życiem rodzinnym. Taki stan nazywa się vyudha-vikalpa lub rozległe spekulacje.
Visaya-sangara: Widząc, że materialne przyjemności siłą odciągają go i szkodzą mu w stabilnym służeniu Krysznie, wielbiciel rozwiązuje swoje uzależnienia i przyjmuje schronienie świętego imienia. Jednak wiele razy jego wysiłki wytrwania w wyrzeczeniu często kończą się zadowalaniem tym, czego starał się wyrzec. To jest niekończąca się bitwa z jego pragnieniami zadowalania się przyjemnościami zmysłowymi, którymi miał wcześniej w zwyczaju się cieszyć. Czasem z nimi wygrywa a czasem jest przez nie pokonywany. Taki stan nazywa się visaya-sangara lub walką z przyjemnościami zmysłowymi.
Niyamaksama: Następnie wielbiciel postanawia: „Od dzisiaj będę intonował taką i taką liczbę okrążeń na koralach japa i będę składał tak dużo pokłonów. Będę również pełnił służbę dla wielbicieli. Nie będę również rozmawiał o niczym innym za wyjątkiem o Panu. Porzucę również towarzystwo osób, które szerzą plotki.” Chociaż wielbiciel podejmuje tak wiele postanowień każdego dnia, nie jest w stanie ich wszystkich udźwignąć. Taki stan nazywany jest niyamaksama lub niezdolność do podążania zasadami.
Visaya-sangara jest niezdolnością do porzucenia zmysłowych przyjemności, podczas gdy niyamaksama jest niezdolnością do poprawienia swojej służby oddania.
Taranga-rangini: Ostatecznie, jest dobrze znane to, że naturą bhakti jest bycie atrakcyjnym, w ten sposób wiele osób zostało zauroczonych wielbicielami. Jak mówi stare porzekadło: „Poprzez zauroczenie publiki można stać się bogatym.” Bhakti tworzy wiele możliwości dla materialnego zysku, uwielbienia (kultu) i pozycji (labha, puja, pratistha). To są chwasty wyrastające dookoła roślinki bhakti. Szukając przyjemności (ranga) przyjmując te chwasto-podobne udogodnienia, nazywane są tylko małymi falami (taranga) na oceanie bhakti. Taki stan nazywany jest taranga-rangini rozkoszowaniem się materialnymi udogodnieniami.
W jaki sposób można przejsc z niestałej bhakti na stałą ? Czy ktoś ma osobiste doświadczenie, co jest ważne i jak działac będąc na etapie niestałej bhakti ?