Ekspansje pólbogów

Jak dużo dumasz, to dużo pisz. "Zaawansowana wiedza powinna zostać użyta do ustanowienia chwał Pana i w tym leży jej prawdziwy sens. Wiedza naukowa zatrudniona w służbę dla Pana i wszystkie podobne czynności są w rzeczywistości hari-kirtana, czyli gloryfikacją Pana." - 01.05.22 Zn.
Awatar użytkownika
Kula-pavana
Posty: 238
Rejestracja: 27 lis 2006, 17:46

Post autor: Kula-pavana » 28 lut 2007, 21:20

balarama11 pisze:zaraz , zaraz to jakie jest wła?ciwe tłumaczenie tego wersetu
bo te dwa tłumaczenia sobie przecz?


sivasya sri-visnor ya iha guna-namadi-sakalam
dhiya bhinnam pasyet sa khalu hari-namahita-karah

“Ten, kto widzi różnicę między jakimikolwiek cechami i imionami Pana Siwy a cechami i imionami Sri Wisznu, jest antagonist? hari-nama."

(2) To consider the names of demigods like Lord Siva or Lord Brahma to be equal to, or independent of, the name of Lord Krsna.
:lol: nic tylko trza sie samemu uczyc sanskrytu!

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 28 lut 2007, 21:26

The offenses against the name are ten as mentioned in the Padma Purana:

sivasya sri visnor ya iha guna namadi sakalam
dhiya bhinnam pasyet sa khalu hari-namahitakarah

To think that the devatas are equal to Krsna.

http://www.gosai.com/chaitanya/saranaga ... sa-10.html
Ciekawe skad wzial sie w Iskconie ten oto cytat:

"To consider the names of demigods like Lord Shiva or Lord Brahma to be equal to, or independent of, the name of Lord Vishnu. "
te tłumaczenia tego wersetu s? ze stron internetowych nie zwi?zanych z ISCKON-em ,

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 28 lut 2007, 21:28

Ciekawe skad wzial sie w Iskconie ten oto cytat:

"To consider the names of demigods like Lord Shiva or Lord Brahma to be equal to, or independent of, the name of Lord Vishnu. "
o i mam cytat Bhaktivinoda Thakura,
Bhajana-rahasya
http://www.philosophy.ru/library/asiati ... r/eng.htmlThe second namaparadha is described as follows:

sivasya sri-visnor ya iha guna-namadi-sakalam
dhiya bhinnam pasyet sa khalu hari-namahita-karah

In this material world, the holy name of Visnu is all-auspicious. Visnu's name, form, qualities, and pastimes are all transcendental absolute knowledge. Therefore, if one tries to separate the Absolute Personality of Godhead from His holy name or His transcendental form, qualities, and pastimes, thinking them to be material, that is offensive. Similarly, to think the names of demigods such as Lord Siva to be as good as the name of Lord Visnu or, in other words, to think Lord Siva and the other demigods to be other forms of God and therefore equal to Visnu is also blasphemous. This is the second offense at the lotus feet of the Lord.
Ostatnio zmieniony 28 lut 2007, 21:35 przez balarama11, łącznie zmieniany 1 raz.

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 28 lut 2007, 21:30

Kula-pavana pisze:
balarama11 pisze:zaraz , zaraz to jakie jest wła?ciwe tłumaczenie tego wersetu
bo te dwa tłumaczenia sobie przecz?


sivasya sri-visnor ya iha guna-namadi-sakalam
dhiya bhinnam pasyet sa khalu hari-namahita-karah

“Ten, kto widzi różnicę między jakimikolwiek cechami i imionami Pana Siwy a cechami i imionami Sri Wisznu, jest antagonist? hari-nama."

(2) To consider the names of demigods like Lord Siva or Lord Brahma to be equal to, or independent of, the name of Lord Krsna.
:lol: nic tylko trza sie samemu uczyc sanskrytu!
tym razem zaufam Bhaktivinodzie Thakurze i Szrila Prabhupadzie :wink:

szanuj?c jednocze?nie Pana Sziwę

Awatar użytkownika
Trisama
Posty: 254
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:31

Post autor: Trisama » 01 mar 2007, 10:32

Dla mnie sprawa jest jasna. Założyciel-acarya ustanawia sidhantę dla następców. Wszystkie niejasno?ci należy rozważać zgodnie z parampara. W moim wypadku gdy mam w?tpliwo?ci pytam gurudeva i otrzymuję wyja?nienie.
Nie wydaje mi się by samodzielne studia sanskrytu, czy samodzielna egzegeza pism param guru mogły doprowadzić do pozytywnego skutku. Widziałem niejednokrotnie, że prowadziły nawet do zaprzestania aktywno?ci na poziomie sadhana-bhakti.

Awatar użytkownika
Divya
Posty: 258
Rejestracja: 19 sty 2007, 01:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Divya » 01 mar 2007, 13:40

Hare Kryszna
Kiedy miałem lekcje sanskrytu z dr Monik? Nowakowsk? z UW, rozmawiali?my na temat tłumaczeń poszczególnych wersetów Bhagawad-gity i nawet ona przyznała, że szczególnie teksty filozoficzne powinny być tłumaczone w duch danej szkoły filozoficznej i je?li dane słowo można było przetłumaczyć na różne sposoby pytała mnie jak Srila Prabhupad by przetłumaczył to słowo. Oczywi?cie filolodzy mog? zajmować się egzegez?, ale je?li nie maj? silnego przygotowania filozoficznego ich tłumaczenia nie maja spójno?ci i zaciemniaj? tre?ć, która oryginalnie jest czysta. Komentarze takich osób nie wnosz? żadnego ożywienia dla duszy, która z natury d?ży do szczę?cia i nie powoduj?, ze kto? zaczyna przestrzegać 4 zasad reguluj?cych, intonować ?wiete Imiona.
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.

Awatar użytkownika
Kula-pavana
Posty: 238
Rejestracja: 27 lis 2006, 17:46

Post autor: Kula-pavana » 01 mar 2007, 13:42

Trisama pisze:Dla mnie sprawa jest jasna. Założyciel-acarya ustanawia sidhantę dla następców. Wszystkie niejasno?ci należy rozważać zgodnie z parampara...
jak najbardziej masz racje. ale siddhante trzeba zrozumiec i nie bierze sie ona z powietrza tylko z istniejacych nauk sukcesji uczniow. stad tez pytania jak wyzej sa dla mnie jak najbardziej na miejscu.

Co wiecej, mozna by tez zapytac dlaczego imiona Pana Sziwy, ktory jest przeciez jedna z manifestacji Osoby Boga (Sada-Shiva) nie moga byc widziane jako imiona Boga? Srila Prabhupada mowi ze swiete imiona z innych religii, takie jak Jahwe, Allah, czy Chrystus, ktorych geneza i natura sa niejasne i nie Wedyjskie, sa rownie dobre co imiona Kryszny. Ale imiona Pana Sziwy nie??? I to nawet biorac pod uwage fakt ze jest bardzo wiele imion WSPOLNYCH dla Pana Sziwy i Pana Wisznu? (Mahesvara, Isa, Bhutesa, itd.)

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 01 mar 2007, 14:37

Trisama pisze: czy samodzielna egzegeza pism param guru mogły doprowadzić do pozytywnego skutku. Widziałem niejednokrotnie, że prowadziły nawet do zaprzestania aktywno?ci na poziomie sadhana-bhakti.
To co piszesz to prawda ale to nie może oznaczać ,ze należy obawiać się sięgać po słowa poprzedników czy innych waisznawów. .
Wydaje mi się ,ze jednak warto było przytoczyć słowa Bhaktivinoda Thakura potwierdzaj?ce tłumaczenie Szrila Prabhudy, widz?c ci?gło?ć i spójno?ć przekazu filozofii waisznawa[odwołuj?c się do słów Bhaktiwinoda Thakura w tym wypadku to raczej umocniło moj? wiarę].

Awatar użytkownika
Kula-pavana
Posty: 238
Rejestracja: 27 lis 2006, 17:46

Post autor: Kula-pavana » 01 mar 2007, 14:53

Srila Kavi Karnapura pisze w swojej ksiazce "Gaura Ganodessa dipika" (wers 11) ze Advaita Acarya jest manifestacja Sadasziwy. Co wiecej, nasza filozoficzna siddhanta praktycznie nie robi zadnej roznicy pomiedzy Maha-Wisznu i Sadasziwa, stad tez powyzszy cytat z Padma Purany w tlumaczeniu Gopiparanadhany wydaje sie miec siastryczne podstawy.

-------------------------------
"wedlug znaczenia z Brhad-Bhagavatamrty - znaczenia (Gopipaparanadhany) sa podsumowaniem komentarza samego autora BB (czyli Sanatany Gosvamiego) Dig-darsini. Ponizej tlumacze zwiazany z tematem fragment komentarza do wersetu 1.3.5-6:

Cytat:
Jako ze Pan Siwa jest inkarncja Najwyzszego Pana, a zatem Pan Siva i Najwyzszy Pan sa tozsami, Pan Siwa nie musi czcic Pana Sankarszany, by uwolnic sie od materialngo złudzenia. Pan Siwa wypełnia jednak zewnętrzny proces czczenia z użyciem ogólnie przyjętych parafernaliów, aby uczyć ?wiat transcendentalnych smaków służby oddania.

Brahma też uważany jest za inkarnacje Boga, ale jego status nie jest równy statusowi Siwy. Pan Siwa jest tożsamy z Wisznu w bardziej dosłownym sensie: pozycje Brahmy prawie zawsze zajmuje dżiwa, natomiast żadna dżiwa nie może nigdy stać się siwa-tattw?.

W pismach objawionych jest wiele stwierdzeń opisuj?cych Pana Siwę jako tożsamego z Panem Wisznu. Na przykład Padma purana (Brahma-khanda 25.15) tak mówi, opisuj?c dziesięć obraz wobec ?więtych imion Pana Wisznu:

sivasya sri-visnor ya iha guna-namadi-sakalam
dhiya bhinnam pasyet sa khalu hari-namahita-karah

“Ten, kto widzi różnicę między jakimikolwiek cechami i imionami Pana Siwy a cechami i imionami Sri Wisznu, jest antagonist? hari-nama." Nie ma natomiast podobnych napomnień dotycz?cych tożsamo?ci Brahmy i Wisznu. "
---------------------------------

Awatar użytkownika
Divya
Posty: 258
Rejestracja: 19 sty 2007, 01:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Divya » 01 mar 2007, 14:54

W którym miejscu ?rila Prabhupad powiedział, że Chrystus jest Bogiem? A o to chodzi w tej obrazie. Intonowanie imienia Chrystus może byc tak samo zalecane jak intonowanie imienia Prabhupad, czy Kryszna w kontek?cie robienia postepu duchowego. Dlatego brakuje mi w tych rozwazaniach wskazania na czas, miejsce i okolicznosci.

Bhismadeva, który był najlepszym po?ród o?miu Vasów, przyj?ł i powitał wszystkich wielkich i potężnych rsich, którzy zgromadzili się tam, albowiem znał on doskonale wszystkie religijne zasady stosownie do czasu i miejsca.

01.09.09 Znaczenie: Do?wiadczeni znawcy religii wiedz? doskonale, jak przystosować zasady religijne odpowiednio do miejsca i czasu. Wszyscy wielcy acaryowie, czyli religijni kaznodzieje i reformatorzy ?wiata wypełnili swoj? misję przez przystosowanie zasad religijnych odpowiednio do miejsca i czasu. W różnych czę?ciach ?wiata panuj? różne klimaty i warunki, i je?li kto? musi wypełniać swoje obowi?zki, aby głosić przekaz Pana, musi on być do?wiadczonym w przystosowywaniu rzeczy do czasu i miejsca. Bhismadeva był jednym z dwunastu wielkich autorytetów w głoszeniu tego kultu służby oddania, i dlatego mógł on przyj?ć i przywitać wszystkich, przybyłych z różnych stron ?wiata mędrców...

Z jednej strony możemy przyj?ć, że dĽiwa jest Bogiem (pod względem jakosci) i zatrzymać się na tym stwierdzeniu, jednak jest ono nie wystarcz?ce, gdyz jednocze?nie Nim nie jest - na tym polegoa acintja-bhedabheda.
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.

ODPOWIEDZ