Podwójnie urodzeni - bramini
: 09 lut 2010, 22:36
"Ogólnie rzecz biorąc, człowiek rodzi się jako zwykła istota, i dopiero poprzez procesy oczyszczające rodzi się on ponownie, po raz wtóry. I kiedy widzi on nowe światło i szuka kierownictwa w duchowym rozwoju, zbliża się do mistrza duchowego, aby otrzymać instrukcje z Ved. Mistrz duchowy przyjmuje na ucznia tylko szczerze zainteresowaną osobę, i takiej osobie daje świętą nić. W ten sposób człowiek staje się podwójnie urodzonym, czyli dvija. Po osiągnięciu kwalifikacji jako dvija, można studiować Vedy, a po osiągnięciu biegłości w Vedach, ktoś staje się vipra. Vipra, czyli wykwalifikowany bramin, realizuje Absolut i czyni dalszy postęp, w końcu osiągając pozycję Vaisnavy. Status Vaisnavy jest doktoranckim statusem bramina. Robiący postęp bramin musi koniecznie stać się Vaisnavą, ponieważ Vaisnava jest samozrealizowanym uczonym braminem. (...) Ostatecznym celem varnaśrama-dharmy jest przekształcenie surowego, topornego człowieka w czystego wielbiciela Pana, czyli Vaisnavę." Ś.B. 01.02.02 Znaczenie
Człowiek rodzi się braminem, gdy przeszedł wszystkie samskary oczyszczające. Ponieważ takich samskar się nie wykonuje w wieku Kali a dzieci płodzi się przypadkiem, dlatego jest powiedziane, ze w Kali yudze wszyscy rodzą się siudrami.
"Wiedza ta powinna być przekazywana temu, kto jest wolny od złych cech, temu kto oddany jest braminom, kto ma łaskawe usposobienie, jest święty i czysty. Jeśli zwykli robotnicy czy kobiety posiadają oddanie dla Najwyższego Pana to powinni być również przyjęci jako kwalifikowani słuchacze." Ś.B. 11.29.31
Ciekawe oznajmienie jest tutaj:
BRAMIN MOŻE BYĆ NAUCZYCIELEM W JAKIEJKOLWIEK DZIEDZINIE WIEDZY
"Może tutaj powstać problem, jak Dronacarya, surowy bramin, mógł być nauczycielem sztuki wojskowej. Ale odpowiedź jest taka, że bramin może zostać nauczycielem w jakiejkolwiek dziedzinie wiedzy. Uczony bramin powinien zostać nauczycielem, kapłanem i odbierającym jałmużnę. Bona fide bramin może przyjąć takie zawody – jest to w zgodzie z pismami świętymi." Ś.B. 01.07.44 Znaczenie
Potocznie mówi się, że wszyscy podwójnie urodzeni są braminami. W kulturze wedyjskiej świętą nić nosili bramini, kszatriowie i vajsiowie. Jak to ma się do tego komentarza Prabhupada powyżej?
Jak nakłonić osoby nie będące braminami aby nie czyniły zamieszania społecznego żywiąc swe ambicje i próbując stać się braminami, których za chwilę nie będzie albo będą z zawziętością niecywilizowanego człowieka uczyć innych co mają czynić. Takie ambicja nie są czymś zupełnie rzadkim. Jak przekonać osoby pragnące zdobyć inicjację świętej nici, żeby nie kupowały sobie "statusu" społecznego jak żywności na bazarze? Jak traktować osoby, które taki "status społeczny" już sobie "kupiły"? Jak traktować podwójnie urodzonych, którzy polegli na polu walki z mayą?
Czy inspirować innych aby stali się braminami, czy determinować ich naturę?
Człowiek rodzi się braminem, gdy przeszedł wszystkie samskary oczyszczające. Ponieważ takich samskar się nie wykonuje w wieku Kali a dzieci płodzi się przypadkiem, dlatego jest powiedziane, ze w Kali yudze wszyscy rodzą się siudrami.
"Wiedza ta powinna być przekazywana temu, kto jest wolny od złych cech, temu kto oddany jest braminom, kto ma łaskawe usposobienie, jest święty i czysty. Jeśli zwykli robotnicy czy kobiety posiadają oddanie dla Najwyższego Pana to powinni być również przyjęci jako kwalifikowani słuchacze." Ś.B. 11.29.31
Ciekawe oznajmienie jest tutaj:
BRAMIN MOŻE BYĆ NAUCZYCIELEM W JAKIEJKOLWIEK DZIEDZINIE WIEDZY
"Może tutaj powstać problem, jak Dronacarya, surowy bramin, mógł być nauczycielem sztuki wojskowej. Ale odpowiedź jest taka, że bramin może zostać nauczycielem w jakiejkolwiek dziedzinie wiedzy. Uczony bramin powinien zostać nauczycielem, kapłanem i odbierającym jałmużnę. Bona fide bramin może przyjąć takie zawody – jest to w zgodzie z pismami świętymi." Ś.B. 01.07.44 Znaczenie
Potocznie mówi się, że wszyscy podwójnie urodzeni są braminami. W kulturze wedyjskiej świętą nić nosili bramini, kszatriowie i vajsiowie. Jak to ma się do tego komentarza Prabhupada powyżej?
Jak nakłonić osoby nie będące braminami aby nie czyniły zamieszania społecznego żywiąc swe ambicje i próbując stać się braminami, których za chwilę nie będzie albo będą z zawziętością niecywilizowanego człowieka uczyć innych co mają czynić. Takie ambicja nie są czymś zupełnie rzadkim. Jak przekonać osoby pragnące zdobyć inicjację świętej nici, żeby nie kupowały sobie "statusu" społecznego jak żywności na bazarze? Jak traktować osoby, które taki "status społeczny" już sobie "kupiły"? Jak traktować podwójnie urodzonych, którzy polegli na polu walki z mayą?
Czy inspirować innych aby stali się braminami, czy determinować ich naturę?