Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Jak dużo dumasz, to dużo pisz. "Zaawansowana wiedza powinna zostać użyta do ustanowienia chwał Pana i w tym leży jej prawdziwy sens. Wiedza naukowa zatrudniona w służbę dla Pana i wszystkie podobne czynności są w rzeczywistości hari-kirtana, czyli gloryfikacją Pana." - 01.05.22 Zn.
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Post autor: Vaisnava-Krpa » 31 sie 2009, 22:55

Czasami spotykam się, że osoby wymagają od Boga, że spełni ich materialne pragnienia za to, że praktykują zasady religijne. Nieraz uważają, że im się należy "dobrobyt od Boga" za podążanie śladami dharmy i tracą wiarę w Niego jeżeli ich pragnienia po jakimś czasie nie zostają spełnione.

"W niższych stadiach ludzkiej cywilizacji istnieje zawsze współzawodnictwo o panowanie nad naturą materialną, czyli, innymi słowy, rywalizacja o zadowalanie zmysłów. Kierowany przez taką świadomość, człowiek zwraca się ku religii. Tak oto spełnia on pobożne czynności albo inne funkcje religijne, aby osiągnąć coś materialnego. Ale skoro tylko takie materialne dobra są możliwe do osiągnięcia w inny sposób, wtedy tak zwana religia zostaje zaniedbana. Tak się przedstawia sytuacja we współczesnej cywilizacji. Dobrze prosperujący pod względem ekonomicznym człowiek nie jest już dłużej zainteresowany religią. Kościoły, meczety i świątynie stały się praktycznie puste. Ludzie bardziej interesują się zakładami przemysłowymi, sklepami i kinami, niż miejscami religijnego kultu wzniesionymi przez ich przodków. To praktycznie dowodzi, że religia jest spełniana dla jakichś zysków ekonomicznych. Ekonomiczny zysk jest potrzebny dla zadowalania zmysłów. I często, kiedy kogoś zawodzą nadzieje w jego pogoni za zadowalaniem zmysłów, zaczyna on szukać zbawienia i wtedy próbuje stać się jednym z Najwyższym Panem. Tak więc wszystkie te fazy są po prostu różnego typu zadowalaniem zmysłów.

W Vedach te cztery wyżej wymienione czynności są przepisane w uregulowany sposób, tak aby nie było zbędnego współzawodnictwa o zadowalanie zmysłów. Ale to Śrimad-Bhagavatam jest transcendentalne do wszystkich tych czynności mających na celu zadowalanie zmysłów. Jest ono czystą transcendentalną literaturą, która może być, zrozumiana tylko przez czystych wielbicieli Pana, którzy są transcendentalni do tego konkurencyjnego zadowalania zmysłów. W materialnym świecie istnieje ostre współzawodnictwo pomiędzy zwierzęciem a zwierzęciem, pomiędzy ludźmi, społecznościami i narodami, ale wielbiciele Pana wznoszą się ponad takie współzawodnictwo. Nie mają oni żadnego celu we współzawodniczeniu z materialistami, ponieważ znajdują się oni na drodze powrotu do Boga, gdzie życie jest wieczne i szczęśliwe. Tacy transcendentaliści są wolni od zazdrości, a serca ich są czyste. W materialnym świecie jeden jest zazdrosny o drugiego, i dlatego istnieje współzawodnictwo. Ale transcendentalni wielbiciele Pana (bhaktowie) są nie tylko wolni od materialnej zazdrości, ale są życzliwie usposobieni do wszystkich.' Ś.B. 01.01.02 Znaczenie


Ś.B. 08.16.21 Najwyższa Osoba Boga, który jest bardzo miłosierny dla nieszczęśliwych, spełni wszystkie twoje pragnienia, gdyż służba oddania pełniona dla Niego jest niezawodna. Wszelkie metody poza służbą oddania są bezużyteczne. Takie jest moje zdanie.


Ś.B. 08.16.21 Znaczenie: Istnieją trzy kategorie ludzi, określane jako akama, moksa-kama i sarva-kama. Kto próbuje uzyskać wyzwolenie ze świata materialnego, jest nazywany moksa-kama. Kto w jak największym stopniu pragnie cieszyć się tym materialnym światem, jest określany jako sarva-kama. Zaś ten, kto spełnił wszystkie swoje pragnienia i nie ma już więcej materialnych pragnień, jest nazywany akama. Bhakta nie ma pragnień. Sarvopadhi-vinirmuktam tat-paratvena nirmalam. Jest oczyszczony i wolny od materialnych pragnień. Moksa-kami pragnie osiągnąć wyzwolenie poprzez połączenie się z egzystencją Najwyższego Brahmana, i z powodu tego pragnienia wtopienia się w egzystencję Pana, nie jest on jeszcze czysty. A skoro ci, którzy pragną wyzwolenia, nie są czyści, to co mówić o karmitach mających tak wiele pragnień do spełnienia? Niemniej jednak śastra mówią:

akamah sarva-kamo va moksa-kama udara-dhih
tivrena bhakti-yogena yajeta purusam param

"Osobą inteligentną jest tylko ten, kto wielbi Pana Krsnę, Najwyższą Osobę Boga, pełniąc transcendentalną miłosną służbę; bez względu na to, czy pragnie wszystkiego, czy nie pragnie niczego, czy też chce się połączyć z egzystencją Pana." (Bhag. 2.3.10)

Kaśyapa Muni zobaczył, że jego żona, Aditi, miała pewne materialne pragnienia związane z pomyślnością jej synów, lecz mimo to poradził jej pełnić służbę dla Najwyższej Osoby Boga. Innymi słowy, każdy, bez względu na to, czy jest karmitą, jnanim, yoginem, czy bhaktą, powinien niezmiennie przyjmować schronienie u lotosowych stóp Vasudevy i pełnić transcendentalną służbę miłości dla Niego, tak aby wszystkie jego pragnienia zostały należycie spełnione. Krsna jest dina-anukam-pana: jest bardzo miłosierny dla wszystkich. Dlatego też, jeżeli ktoś chce spełnić swoje materialne pragnienia, Krsna mu pomaga. Czasami, oczywiście, gdy bhakta jest bardzo szczery, Pan odmawia spełnienia jego materialnych pragnień – co jest Jego szczególną łaską – i bezpośrednio obdarza bhaktę czystą, niezmieszaną służbą oddania. W Caitanya-caritamrta (Madhya 22.38-39) powiedziane jest:

krsna kahe, --- 'ama bhaje, mage visaya-sukha
amrta chadi' visa mage, --- ei bada murkha

ami --- vijna, ei murkhe 'visaya' kene diba?
sva-caranamrta diya 'visaya' bhulaiba

"Krsna mówi, 'Jeśli ktoś angażuje się w transcendentalną służbę miłości dla Mnie, lecz jednocześnie pragnie bogactwa materialnej przyjemności, to jest on bardzo, bardzo głupi. W rzeczywistości jest on niczym osoba, która odrzuca ambrozję, by pić truciznę. Ponieważ jestem bardzo inteligentny, dlaczego miałbym dać temu głupcowi materialne szczęście? Zamiast tego nakłonię go do przyjęcia nektaru, jakim jest schronienie u Moich lotosowych stóp, i spowoduję, że zapomni on o złudnej przyjemności materialnej.' " Jeśli bhakta utrzymuje jakieś materialne pragnienie, a w tym samym czasie bardzo szczerze pragnie zaabsorbować się lotosowymi stopami Krsny, Krsna może bezpośrednio obdarzyć go niezmieszaną służbą oddania i zabrać wszystkie jego materialne pragnienia i posiadłości. Jest to szczególną łaską Pana dla bhaktów. W przeciwnym razie, gdy ktoś podejmuje służbę oddania dla Krsny, lecz wciąż ma do spełnienia materialne pragnienia, może się od nich uwolnić, jak zrobił to Dhruva Maharaja, ale może to zająć trochę czasu. Kiedy jednak bardzo szczery bhakta pragnie tylko lotosowych stóp Krsny, Krsna bezpośrednio umieszcza go na pozycji śuddha-bhakti, niezmieszanej służby oddania.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
Draupadi dd
Posty: 100
Rejestracja: 05 cze 2008, 18:25

Re: Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Post autor: Draupadi dd » 25 wrz 2010, 17:39

Hare Krishna;
proszę odpowiedzieć w jakim momencie bhoga zamienia się w prasada; kiedy mozemy być pewni, że Sri Krishna rzeczywiście przyjął ofiarowane pozywienie-stwierdza się bo np. smakuje i jakie kwalifikacje winien mieć wielbiciel; aby mu wierzyć, że wie , iz bhoga jest teraz prasada?
A jeśli ktoś ma tendecje do ciągłego krytykowania ofiarowanego pożywienia wg. standardów ISKCON-u, mimo super jakosci potraw- to co zrobic, powiedzieć takiej osobie?
pokłony :idea: :roll:

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Post autor: Vaisnava-Krpa » 26 wrz 2010, 09:51

Nie mam czasu napisać coś od siebie, bo własnie wychodzę ale zacytuję Śrila Prabhupada:

A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada
Zatrzymaj wszystkie fałszywe religie
17.03.1974 Vrindavana

Prabhupada:: Goswami. Nie ma tu nawet jednego goswamiego, conajmniej widzialnego takiego, do zobaczenia. Gdzie jest ta kontrola? A gdzie jest to nauczanie, uczniowie na całym świecie? Tak, uczniowie, gdzie jest to – uczeń?

Wielbiciel: Ty jesteś.

Prabhupada: Możliwe, ja mogę być. To wszystko, ale to jest definicja goswamiego. Poza tym tam jest wiele innych rzeczy. Ktoś musi być bardzo obeznany ze wszelkiego rodzaju pismami. I po co? Aby ustanowić prawdziwą religię. Prawdziwą religią jest to. Dlaczego inne religie istnieją? To znaczy nie ma goswamich. Jeśli jest goswami, on powinien zatrzymać funkcjonowanie wszystkich innych drańskich religii. Tylko to, to jest religia. To jest religia, a wszystkie fałszywe rzeczy, goswami musi udowodnić. Dlaczego? Dla korzyści calego ludzkiego społeczeństwa. Dlatego powinni być wychwalani, nie tylko w jakimś sąsiedztwie, na całym świecie, to jest goswami. Kim jest ten goswami? On jest kwalifikowany aby przyjąć schronienie. Oszukańczy goswami nie jest dobry. Guru dasa?

Guru dasa: Ja również pierwszego dnia wyrzuciłem Panda, ponieważ on nie mógł jeśc prasadam z nami. On powiedział: ja jestem waisznawą, ja nie mogę jeść z wami. Ja powiedziałem: wtedy my nie możemy słuchać od ciebie. Odejdź pierwszego dnia.

Prabhupada: To w porządku. On chciał pójśc tam i mieć herbatę, pieniądze, ale nie twoje prasadam.

Guru dasa: Tak.

Prabhupada: Pieniądze są czyste (śmiech), a prasadam, ponieważ jest ofiarowane Krysznie jest nieczyste. Zobacz ich argument: Pieniądze są czyste. Nawet ty możesz dać mi je swoimi rękoma tak wiele jak chcesz. Ponieważ to jest czyste ja wezmę je. A odnośnie prasadam, ponieważ jest ofiarowane Krysznie, dlatego ja nie mogę tego przyjąć.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Post autor: ParamatmaDas » 10 wrz 2012, 01:20

pragninia rzadza nami. Ostatecznei nie ma sposbu by matrajne byly spelnione. nakierwanie ich na kryszne moze jest ciezkie ale prznajmij prznosi jakis sukces.

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Post autor: trigi » 10 wrz 2012, 07:10

Vaisnava-Krpa pisze: Niemniej jednak śastra mówią:
akamah sarva-kamo va moksa-kama udara-dhih
tivrena bhakti-yogena yajeta purusam param

"Osobą inteligentną jest tylko ten, kto wielbi Pana Krsnę, Najwyższą Osobę Boga, pełniąc transcendentalną miłosną służbę; bez względu na to, czy pragnie wszystkiego, czy nie pragnie niczego, czy też chce się połączyć z egzystencją Pana." (Bhag. 2.3.10)

W Caitanya-caritamrta (Madhya 22.38-39) powiedziane jest:

krsna kahe, --- 'ama bhaje, mage visaya-sukha
amrta chadi' visa mage, --- ei bada murkha
ami --- vijna, ei murkhe 'visaya' kene diba?
sva-caranamrta diya 'visaya' bhulaiba
"Krsna mówi, 'Jeśli ktoś angażuje się w transcendentalną służbę miłości dla Mnie, lecz jednocześnie pragnie bogactwa materialnej przyjemności, to jest on bardzo, bardzo głupi. W rzeczywistości jest on niczym osoba, która odrzuca ambrozję, by pić truciznę. Ponieważ jestem bardzo inteligentny, dlaczego miałbym dać temu głupcowi materialne szczęście? Zamiast tego nakłonię go do przyjęcia nektaru, jakim jest schronienie u Moich lotosowych stóp, i spowoduję, że zapomni on o złudnej przyjemności materialnej.'"
Jiva zawsze pragnie. Materialne pragnienia mogą byc spełnione, ale to nie daje satysfakcji duszy która pragnie znowu kolejnej rzeczy ponieważ spełniona materialna imaginacja szczęsćia i spokoju nie przyniosła. Dlatego Kryszna mówi ze taka osoba jest bardzo, bardzo głupia bo chce wciąż pić truciznę rozpalającą ogień materialnych pragnień. A nakierowanie swojej uwagi na zadowolenie Kryszny i wielbicieli przynosi sukces absolutny nawet jeśli próba ta nie się zakończy, lub tez spełniana jest nieudolnie. Nie będzie to jakiś tam sukces tylko wieńczący dzieło powrót do Boga, który jedynie może zająć wiele życ i wymykać sie naszej percepcji.

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Materialne pragnienia - motywacja religijności.

Post autor: ParamatmaDas » 05 paź 2012, 22:38

ja to widze tak ze powiedzmy te "normalne" pragninia jakos wspoldzialaja z tymi "duchwymi" zwiazanymi z Kryszna. czasmi jest tak ze sa sobie przeciwstawne, czasmi sa obok siebie jakby neutralne, innym razem ida nawet w zgodzie, by czasmi sie wspierac. Mamy wiec normalne pragninia, lubimy genarnie jak inni nas tez lubia, fajnie miec kochajaca rodzine, dobrze sie uczysc w szkole i miec np dobra intersujaca prace.

na przestrzeni lat to tez sie zmienia. Powiedzmy ktos marzyl o bardzo dobrej pracy, zdobyl ją, a potem po 6 latach znow zatesknil za bhaktami. Moze np dalej pracowac ale jednoczsnie wypeniac swoje obowiazki w bhakti. Co jesli widzi np ze jego szef jest nie uczciwy? Albo nawet jest uczicwy ale dziala na zasadzie egoizmu? Taki bhakta moze czuyc sie znismaoczny, lub nawet moz emiec chec zocic "wsztsko" i przaczyc sie do swiatni. Jeszcze nie tak dawano zocal swiatynie a teraz chce w druga strone;)

Inna opcja ze taka osoba zachowa jednak np instrkcje Caitani "byc bardziej pokornym od slomy i intonowac bez przerwy" wtedy bedzie np jakby poza tymi zdazeniami w pracy. Bedzie wykonwal swoje obowiazki ale nie angarzujac sie w te "zle": rzeczy. To jest ciekawe bo w tym samym czasie wciaz moze byc przwiazany do tego mijsca, do samej pracy itp, a jedcznie czuc ze juz to nie jest najlesze mijsce.

Tak samo przkladem pragnien wsrod bhaktow sa chocby zwiazki. Widzialem np bhakte ktory sie zalamal po rozwodzie. Malzenstwo i tak mu nie sluzylo, ale po rozwodzie zalamal sie. Mozna powiedziec jak to molziwe ze zycie swoje zbudowal wobec "normnego pragninia mienia dobrej rodziny" ale tak jak mowie mysle ze to nie jest latwy temat, i sprawa sie zmiania na przestzreeni wielu lat. Nawet Prabhupada wcale nie z wielka checi odchdzil od zony gdy sie nie dalo juz zyc. To natralne.

Duzo by mowic.Wlasciwie poczatek tematu dopiero.

ODPOWIEDZ